Dimensjonering av 12V anlegg for weekenbruk

Startet av Gjaevert, mai 28, 2019, 21:40:26

Gjaevert

Hei.

Helt ny og har lest en bråte med tråder ang dimensjonering av anlegg, batterivurderinger og annet. Etter å ha fylt ut skjemaet til Røilern så ville jeg gjerne dele det for å få et innspill fra dere om jeg er på rett vei!

Hytta ligger på Totenåsen, er uten strøm og vann, ca 120kvm (4 soverom, bad, stue, kjøkken og utedo!) og vanligvis kun brukt i weekender mellom Mai - September.
Vi har 80W solcellepanel, en kjedelig regulator og 2 x utslitte 250Ah AGM batterier. Videre er det vannpumpe, TV og lading av mobiler etc som trekker mest strøm. Har også et eldre aggregat som fortsat durer og går.

Er på jakt etter en rimelig oppgradering, siden vi ikke bruker hytta altfor mye enda, men gjerne med rom for å tåle noen nye 12V enheter de neste årene!

Antatt forbruk er ca 35-40Ah pr dag:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/16Ty8y4g4HfI9lCxRtntydO9zo-XPA3IpZWzL6UFWcvM/edit?usp=sharing

Mitt tenkte opplegg (alt fra Sparelys, pga pris):
- 160W panel
- 2 x 215Ah AGM Solar batterier
- EP Solar VS2024AU regulator
- Blue Smart IP22 Batterlader

Dette havner på ca 10K, som jeg føler er nok, men tar gjerne innspill på forbruksforslaget eller komponentene om noen har meninger!

Veldig takknemlig for all hjelp!

jkirkebo

Sparelys tar vel 1496,- for 160W panelet mens du kan få 275W for 1049,- fra strømløs.no. Det er godt under halve prisen per watt.

VS2024AU er en PWM-regulator til 895,-. For 95 kroner mer får du en 20A MPPT-regulator (SR-ML2420) fra strømløs.no

Batteriladeren er vel bare på 30A? Det er litt lite for 430Ah batterikapasitet. Lader bør være på 10-20% av batterikapasitet. Strømløs.no har en 60A til 2790,-, da lader du opp på halve tiden.

Gjaevert

Takk for input.
Skal definitivt sjekke ut strømløs, men hvordan er erfaringene med pris vs kvalitet på solcelle, er det mye forskjell?

Ang regulator så har jeg egentlig forstått det som at jeg ikke trenger MPPT på et så lite anlegg, men tar gjerne innspill på det!?

Så skal jeg gjerne sjekke opp lader også, men antok at Sparelys hadde peiling når de anbefalte denne til de batteriene? (men jeg kan åpenbart ta feil).

En ting jeg også lurer på er om man skal ta såpass høyde for "markedsføringsfeil"
at et batteri på 215ah, kun faktisk leverer 150ah (og man da må ta utgangspunkt i max last på 75ah?)

StefanPal

Jeg hadde gått for en MPPT regulator da de er mye mer effektive og utnytter mer av strømmen som solcellene leverer. Det er vel viktigere på et lite anlegg en om man har et anlegg med stor overkapasitet på solcellene.

Batterier angis i Ah basert på belastningstid. Så enkelte oppgir kapasiteten ved 100h som er høyere en hvis du forbruker kapasiteten på 10h. Så samme batteri kan ha 215Ah ved 100h og 150Ah ved 10h. Husk og at du ikke skal bruke mer enn 50% av kapasiteten for å ikke redusere levetiden på batteriene (gjelder ikke for litium batterier)
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Gjaevert

Takk for gode innspill.

Tror jeg har "oppgradert" til å ville ha en Victron SmartSolar 100/20 nå. Evt en 100/30 for å ha litt mere spillerom fremover. Liker ting med bluetooth!   ;D

Må se hva jeg gjør ang panel og batterier. Kanske jeg prøve å rundt 500Ah på batteribank å heller venter med større panel/lader. Tenker jo at 1800W bank bør holde når dagsforbruket er estimert til 400-450. Men det er vel klassisk feil å undervurdere tenker jeg :P

ThomasR

Til info har også Sparelys paneler på ca 260W. De koster ikke noe mer enn de på 160W.

Husk også å sjekke pris på frakt og evt ordreomkostninger. Dette kan variere veldig hos de ulike nettbutikkleverandørene.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Gjaevert

Jeg leser og leser å får bare lyst på mer og mer, da dukker det opp noen basic spm jeg ikke blir helt 100% klok på.

Størrelse på regulator, fungerer det kun som en begrensning på hvor stor panel man kan koble til? Eller er det andre ting jeg bør tenke på der?
Ifht bruk på hytta nå så tenker jeg at 250W panel er absolutt max av hva jeg trenger, så da kan jeg uansett klare meg med en 20amp regulator?

Utover det er det batterier som gjør meg mest usikker, både størrelse og pris.
Vil det være like greit å mose på et par 290ah (100C) fra Sparelys siden de er rimelige, eller vil andre dyrere leverandørers batterier på ish-200ah(100C) levere bedre kapasitet?

Jgytterdal@gmail.com

Mitt råd er å konkret sette opp et forbruks regnestykke som er representativt for bruken.
-Lyskilder
- tv
- lading av div enheter
- etc

Da vil du få et godt inntrykk av hva slags kapasitet du trenger.
Min erfaring er at man alltid bruker mer strøm en man tror.

Anbefaler deg å investere i en strøm monitor, eksempelvis en Victron Bmv702.
Den gir deg et ganske godt bilde på forbruk, lading og batteristatus
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

jkirkebo

Skal man bruke paneler som er billige pr. watt er de på over 200W. De panelene leverer 30V eller mer og da MÅ man bruke MPPT-regulator.

Regulatoren begrenser strømmen til batteriene. Du kan i prinsippet koble på så mye paneler du bare vil, men har du en SmartSolar 100/30 vil det uansett aldri gå mer enn 30A til batteriene. 30A*14,4V=432W maks ladeeffekt. Men det er helt ok å koble på 2x275W paneler på en slik da panelene sjelden gir mer enn 80% av merkestrøm over tid. 550W*0,8=440W, altså greit tilpasset 30A regulator. Det er ikke mange watt-timene du går glipp av i løpet av en dag da, i forhold til en 50A regulator.

Gjaevert

Aha, takk for input på regulator!
Ser ikke helt behovet for 30A idag slik vi bruker hytta, men det er kanskje verdt de ekstra hundrelappene så man kan oppgradere til enda mer panel senere!

Jeg mener jeg har regnet med frem til et daglig forbruk på ca 500Wh / 42Ah, å at jeg har "tatt i" da.
Tror vi ender opp med 2 x 290Ah batterier, enten fra Sparelys eller Hyttebutikken, som jeg mener bør dekke vårt behov for helger/langhelger gjennom sommeren.

På regulator går jeg for Victron SmartSolar 100/20, evt 100/30 (usikker om jeg trenger).
Jeg er usikker på hva som bør prioriteres etter dette.
Panelet jeg har idag er kun på 80W, men tenker det kan byttes ila sommeren.

Er det anbefalt å prioritere nogenlunde slik:
- Batterimonitor (Har en Victron BMW-600 jeg får "billig)
- Batteribeskyttelse (Victron Batteryprotect) ??
- Solcellepanel
- Batterilader
- Inverter (har allerede en 100W jeg kan bruke litt til for TV, mobillading etc)

Gjaevert

Etter mye frem og tilbake tenkte jeg oppdatere med hva vi endte på.
Ikke sikkert det interesserer noen, men tenkte det var hyggelig siden jeg har fått litt hjelp.

NB: Vi har hatt relativt lite bruk av hytta de siste årene, så selv om dere sikkert syntes vi har underdimensjonert litt så ville jeg prøve å holde det innenfor "rimelighetens" grenser. Det er heller enkelte komponenter som kan oppgraderes på sikt!

2 x 290Ah Ritar AGM
1 x Victron SmartSolar 75/15 regulator
1 x Victron BMV-700 batterimåler + bluetooth dongle
1 x Sikringsboks for å sette opp et ryddig kabelanlegg

På sikt (ila sommeren, tidlig neste år) kommer det også:
1 x 140-160W Solcellepanel
1 x Victron Blue Smart IP22 12/30 batterilader
1 x Victron Phoenix 12/275 /300 /500 Inverter

Tar gjerne innspill om noen mener vi har bommet kollosalt (ingenting bortsett fra monitor er kjøpt inn p.t.), men vi håper og tror dette skal holde basert på siste års erfaringer og vårt forbruksregnskap!

jkirkebo

Sitat fra: Gjaevert på juni 05, 2019, 18:42:21
Etter mye frem og tilbake tenkte jeg oppdatere med hva vi endte på.
Ikke sikkert det interesserer noen, men tenkte det var hyggelig siden jeg har fått litt hjelp.

NB: Vi har hatt relativt lite bruk av hytta de siste årene, så selv om dere sikkert syntes vi har underdimensjonert litt så ville jeg prøve å holde det innenfor "rimelighetens" grenser. Det er heller enkelte komponenter som kan oppgraderes på sikt!

2 x 290Ah Ritar AGM
1 x Victron SmartSolar 75/15 regulator
1 x Victron BMV-700 batterimåler + bluetooth dongle
1 x Sikringsboks for å sette opp et ryddig kabelanlegg

På sikt (ila sommeren, tidlig neste år) kommer det også:
1 x 140-160W Solcellepanel
1 x Victron Blue Smart IP22 12/30 batterilader
1 x Victron Phoenix 12/275 /300 /500 Inverter

Tar gjerne innspill om noen mener vi har bommet kollosalt (ingenting bortsett fra monitor er kjøpt inn p.t.), men vi håper og tror dette skal holde basert på siste års erfaringer og vårt forbruksregnskap!

Ikke kjøpt et 140-160W panel om du kan få plass til et større. Et 275W panel er vesentlig billigere enn ett på 140-160W.

Du kan fint ha et 275W panel på SmartSolar 75/15.

Gjaevert

Sitat fra: jkirkebo på juni 07, 2019, 04:41:01
Ikke kjøpt et 140-160W panel om du kan få plass til et større. Et 275W panel er vesentlig billigere enn ett på 140-160W.

Du kan fint ha et 275W panel på SmartSolar 75/15.


Takk for input, skal se om vi kanskje maxer ant W på panelet når det skal oppgraderes da! :)

Gjaevert

juni 09, 2019, 16:45:40 #13 sist endret: juni 09, 2019, 17:54:08 by Gjaevert
Jeg prøver meg igjen!

Victron Mppt 75/15 er kjøpt inn og koblet opp, sammen med BMV-700 med Bluetooth adapter. Alt funker knallbra, men sliter med lading solcellepanelet (gammelt på 80W)
Det skal levere 17-20V, men det har ikke ladet noe hele helgen.

Det kommer kun 10,5-11V inn til regulator fra panel. (max målt ila helgen)
Det er ca 5m til Panel, jeg har testet to koblingsmetoder, som begge kun gir 10,5-11V
- 10mm2 kabler "presset" inn i regulator (den tar egentlig helst kun opp til 6mm2)
- Koblet om til 4mm2 kabel siste50cm før regulator, ved hjelp av RC4 kontakter

Jeg har desverre ikke multimeter her, så får ikke testet det før neste uke om jeg må.
Men har noen umiddelbare tips/innspill på hva som kan være galt her?

Feilkobling av meg, kabelfeil(ikke funnet) eller kan panelet være ødelagt/utslitt?

Edit: Fikk lånt multimeter av hyttenaboen nå og måler kun 10,5V oppe på ledningene ut av panelet også. Så kanskje det er det som må byttes da!

etsvends

Sitat fra: Gjaevert på juni 09, 2019, 16:45:40
Jeg prøver meg igjen!

Victron Mppt 75/15 er kjøpt inn og koblet opp, sammen med BMV-700 med Bluetooth adapter. Alt funker knallbra, men sliter med lading solcellepanelet (gammelt på 80W)
Det skal levere 17-20V, men det har ikke ladet noe hele helgen.

Det kommer kun 10,5-11V inn til regulator fra panel. (max målt ila helgen)
Det er ca 5m til Panel, jeg har testet to koblingsmetoder, som begge kun gir 10,5-11V
- 10mm2 kabler "presset" inn i regulator (den tar egentlig helst kun opp til 6mm2)
- Koblet om til 4mm2 kabel siste50cm før regulator, ved hjelp av RC4 kontakter

Jeg har desverre ikke multimeter her, så får ikke testet det før neste uke om jeg må.
Men har noen umiddelbare tips/innspill på hva som kan være galt her?

Feilkobling av meg, kabelfeil(ikke funnet) eller kan panelet være ødelagt/utslitt?

Hvordan var solforholdene?
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Gjaevert

Dette var nå på kvelden, men har kun sett 10,5 som max hele dagen (ifølge historikken på regulatoren)

Men skal måle igjen imorgen formiddag, håper på strålende solvær!

Hvor mye sol bør det være for å se en "normal" spenning på panelet?

jkirkebo

Sitat fra: Gjaevert på juni 09, 2019, 18:21:19
Dette var nå på kvelden, men har kun sett 10,5 som max hele dagen (ifølge historikken på regulatoren)

Men skal måle igjen imorgen formiddag, håper på strålende solvær!

Hvor mye sol bør det være for å se en "normal" spenning på panelet?

Ubelastet bør du nok ha ca. 19V ut fra panelet. Om multimeteret også kan måle strøm så bør du få ihvertfall 4A i sterk sol.

Høres ut som det bare er å kjøpe nytt panel. Heldigvis koster det ikke stort.

Gjaevert

Sitat fra: jkirkebo på juni 09, 2019, 21:12:21

Ubelastet bør du nok ha ca. 19V ut fra panelet. Om multimeteret også kan måle strøm så bør du få ihvertfall 4A i sterk sol.

Høres ut som det bare er å kjøpe nytt panel. Heldigvis koster det ikke stort.

Ja ser sånn ut, blir fort et 200W+ panel da.
Er det sånn at billigst mulig panel per watt er best?
(Det er jo ganske stor forskjell på feks Sunwind og Sparelys)

Ygnastølen

Hei

Kjøp fra Sparelys eller Strømløs, billigst og fungerer utmerket:-)
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Gjaevert

Sitat fra: Ygnastølen på juni 10, 2019, 03:08:40
Hei

Kjøp fra Sparelys eller Strømløs, billigst og fungerer utmerket:-)

Ok, da sikter jeg på det!

Kan jeg spørre om dette kan være en god deal?
https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2480&category_id=26&option=com_virtuemart&Itemid=39

Står at de leverer inntill 21A med Mppt regulator, betyr det at det er for stort for min Victron 75/15?

Ygnastølen

Det går nok fint:-)
Legger ved Victron sitt calc xls ark hvor du kan legge inn alle verdier så ser du hvordan systemet blir.
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Ygnastølen

"Står at de leverer inntill 21A med Mppt regulator, betyr det at det er for stort for min Victron 75/15?"

VE-MPPT calc sier det er akseptabelt, se vedlagt bilde:-)
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

jkirkebo

Kjøp heller dette panelet, over 500,- billigere og 20W større:

https://xn--strmls-dyac.no/solkraft/solcellepanel/gcl-p6-60-275w.html

Du kan fint bruke det på en 75/15. Den "klipper" bare toppen av kurven og gir maks 15A ut. Det tilsvarer drøye 210W på et fulladet batteri, og ca. 180W på et tomt ett.

Gjaevert

Takk for gode innspill begge to! Skjønner at her må man bare mose på.

Det fra Strømløs så jo kanon ut, må bare sjekke litt ifht levering (skulle gjerne hatt det før helgen igjen) .


Gjaevert

Bestilt 275W panelet fra Strømløs!
Håper på mere moro til helgen.

Bilder kommer, hvis det er interessant  ;D


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod