Stativ for å montere solcellepanel på fjell

Startet av fatso83, juli 04, 2019, 15:14:57

fatso83

Av ulike grunner så kan jeg ikke montere solceller på taket. Istedenfor har jeg tenkt å montere panelene på fjell ved siden av hytta, men får man tak i standardstativ eller må slikt bestilles og tilpasses grunnforholdene? Hva må jeg tenke på? Jeg kan ikke sveise   ::)

Dette er snaufjellet og det blir sjelden mer enn 30-40 cm snø der de skal stå, så tenkte bare å holde panelene over det nivået.

Det er tre paneler på 1580mm x 798mm

Har sett dette stativet fra Sunwind, men det er 13K ... og det er også usikkert hva slags dimensjoner panelene skal ha.

jkirkebo

Sitat fra: fatso83 på juli 04, 2019, 15:14:57
Av ulike grunner så kan jeg ikke montere solceller på taket. Istedenfor har jeg tenkt å montere panelene på fjell ved siden av hytta, men får man tak i standardstativ eller må slikt bestilles og tilpasses grunnforholdene? Hva må jeg tenke på? Jeg kan ikke sveise   ::)

Dette er snaufjellet og det blir sjelden mer enn 30-40 cm snø der de skal stå, så tenkte bare å holde panelene over det nivået.

Det er tre paneler på 1580mm x 798mm

Har sett dette stativet fra Sunwind, men det er 13K ... og det er også usikkert hva slags dimensjoner panelene skal ha.


Kan du ikke lage et av impregnert 2x3" eller noe sånt? Festes i fjellet med bjelkesko og ankermasse (må bore hull først da). Jeg tenker 3 stk. i "A"-form med 1m mellomrom, og 2 stk. 2,5m lange 2x3" montert horisontalt på de. For eksempel. Og så festes panelene stående ved siden av hverandre på de to liggende 2x3" med bolter igjennom. Eller bruk 2x4" ;) Du trenger også noen skråstag mellom de 3 "A"-ene.

Kostnaden blir ikke mange hundrelappene, så lenge du har tilgang på utstyr til å bore 18-24mm hull i fjellet.

Ang. paneler så kommer du nok  billigere utav det med standardpaneler i 165x100cm størrelse, Strømløs.no har 275W til kun 1049,- i denne størrelsen. 3 paneler i serie passer forøvrig bra til en 150V MPPT-regulator.

fatso83

Ikke så dumt ... det må jo selvsagt ikke være stål. Det er så værhardt der oppe at jeg ikke tenkte tanken på noe annet.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod