Jets toalett

Startet av Jgytterdal@gmail.com, august 05, 2019, 17:59:46

Jgytterdal@gmail.com

Har kjøpt Jets vakuumtoalett m /biotank.
Har en del bekymringer ifb med dette og vinterbruk.
Toalettet installeres i hytte uten innlagt strøm og mine bekymringer dreier seg om:
-frostproblemer fra toalett til biotank
Her tenker jeg å legge pem rør m varmekabel samt isolert
Tanken kommer til å stå ca 15 m fra toalettet

Frost problemer fra biotank og ut i infiltrasjonsgrøft


Ellers er jeg ute etter å høre erfaringer, gode råd. Mm
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Jings

Hei.

Vi har hatt Jets toalett på hytten i omlag 10 år, og er meget godt fornøyd med dette. Hytten er uten strøm og innlagt vann, og blir mest brukt på vår-sommer-høst.

Selve Biotanken står en 10-15 meter bortenfor hytten, koblet til med omlag 20cm nedgravde 32mm PEM rør. Deretter ut i inflitrasjonsgrøft, med leca kuler.

Vi har en vanntank koblet til toalettet, og på høsten så blander jeg vannet med isopropanol basert spylerveske konsentrat fra Biltema, i en dertil egnet mix, basert på "worst-case-temperatur" estimat. Har ikke hatt noen problemer med bruken av toalettet de gangene hytta har vært benyttet om vinteren. Nå er dette i Bergens området, så vintrene er ikke så veldig kalde. Sikkert lurt å grave ned en varmekabel om man holder til på kaldere steder, og eventuelt benytter hytten som helårshytte.

Har som sagt gode erfaringer med Jets toalett. Det eneste jeg ville gjort annerledes, om jeg skulle kjøpt på nytt, er at jeg hadde gått for en 230V pumpe istedenfor en 12Volts. Det at pumpen er 12V gjør det mer komplisert, med tanke på kabeltrekk, og endring av batteribank til 24V/48V.

Når du tømmer biotanken/ bytter striesekk, bytt samtidig de to fluefilterme som sitter i luft-inntakene. De koster ca 35 kroner stykket, og så slipper du 1000000000000 fluelarver i biotanken...


ThomasR

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på august 05, 2019, 17:59:46
Har kjøpt Jets vakuumtoalett m /biotank.
Har en del bekymringer ifb med dette og vinterbruk.
Toalettet installeres i hytte uten innlagt strøm og mine bekymringer dreier seg om:
-frostproblemer fra toalett til biotank
Her tenker jeg å legge pem rør m varmekabel samt isolert
Tanken kommer til å stå ca 15 m fra toalettet

Frost problemer fra biotank og ut i infiltrasjonsgrøft


Ellers er jeg ute etter å høre erfaringer, gode råd. Mm


Vi har hatt Jets m biotank gjennom 5 vintre. Så lenge man har fall fra toalettets kvern/vakumpumpe til tank, og også fra tank og videre til infiltrasjonsgrøft, så er det ingen problem. Men ved avreise fra hytta spyler vi ned 3 ganger med frostvæske. Da blir pumpe/kvern og toalettskål sikret, samt at det ikke fryser ved eventuelle vannrester i rør. Vi har ikke varmekabel. Mangler du fall på et av strekkene, er selvsagt varmekabelen mye viktigere!

Toalettet bråker litt, og det er noe gris å skifte biopose. Et tips er å ikke vente alt for lenge mellom hvert skift!!
Men likevel er vi kjempefornøyde med valget! Komfort som hjemme :-)
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

jkirkebo

Vi har hatt Jets i 3 år og er superfornøyd. Vi har dog tett tank (tømmes med septikbil) så vi har ingen utfordringer med tømming. Vi gikk for 230V utgave drevet av inverter.

Pumpa bråker litt men den står i en isolert kasse bak toalettet hos oss så det er på ingen måte plagsomt. Jevnt fall på rørene, ca. 10-12 meter. De er isolert med 30mm rockwool samt at det er tapet varmekabel på undersiden av røret i tilfelle noe skulle fryse.

Vi har koblet trykkvann til toalettet, vi har innlagt vann fra boret brønn. Vi kan derfor ikke blande frostvæske i selve vannet, men det heller vi bare i skåla og trekker ned et par ganger før vi drar derfra på vinteren. Vannrørene dreneres (kran på nederste punkt under fordeler) og så kobler vi på trykkluft for å blåse de rene.

Endeli

Vi hadde første sesong i fjor, med lite snø og barfrost,så det ble noen timer med varmluftpistol 🤬
I år har jeg lagt varmekabel langs rør og inn i biotank og vider inni slange for utløp og ut i infiltrasjonsgrøft. I tillegg har jeg kjøpt xps rørskåler til å ha rundt røret da jeg ikke har mer en 20 cm overdekking fra hytta til biotank.  Om det fryser til setter jeg på varmekabel i noen timer. Kjøpte ferdig terminerte 30 m kabel. Har 2 biotanker, en for sommerbruk og en med varmekabel inni for vinterbruk.

bkrist

Sitat fra: Endeli på oktober 02, 2019, 09:25:00
Vi hadde første sesong i fjor, med lite snø og barfrost,så det ble noen timer med varmluftpistol 🤬
I år har jeg lagt varmekabel langs rør og inn i biotank og vider inni slange for utløp og ut i infiltrasjonsgrøft. I tillegg har jeg kjøpt xps rørskåler til å ha rundt røret da jeg ikke har mer en 20 cm overdekking fra hytta til biotank.  Om det fryser til setter jeg på varmekabel i noen timer. Kjøpte ferdig terminerte 30 m kabel. Har 2 biotanker, en for sommerbruk og en med varmekabel inni for vinterbruk.

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på august 05, 2019, 17:59:46
Har kjøpt Jets vakuumtoalett m /biotank.
Har en del bekymringer ifb med dette og vinterbruk.
Toalettet installeres i hytte uten innlagt strøm og mine bekymringer dreier seg om:
-frostproblemer fra toalett til biotank
Her tenker jeg å legge pem rør m varmekabel samt isolert
Tanken kommer til å stå ca 15 m fra toalettet

Frost problemer fra biotank og ut i infiltrasjonsgrøft


Ellers er jeg ute etter å høre erfaringer, gode råd. Mm


bkrist

Har hatt Jets i noen år og var fornøyd i begynnelsen. Etter 2 år sluttet vakuumet å fungere. Kontaktet JETS og fikk tilsendt en Vakuum Bryter( plast enhet med plast slange)og fikk installert denne . Dette fungerte inntil vinteren kom, da fikk jeg problemer igjen.

Måte til og skru på "Vakuum Bryter" denne inneholder en justering skrue i bunn.

Da fungerte den igjen, en liten stund.

Produktet er sikker bra, men når jeg reiser på hytta i dag, er jeg usikker på om toalettet fungere eller ikke, har derfor rigget meg til med en nødløsning (ute dass) for å være sikker.

Har lagt varmekabel på slangen til tett tank (med lufting :-).

Geiri

Vi har hatt Jets noen år nå.
Familie på 5.
Lærte tidlig at frostsikring var alfa. Ingenting er kjedeligere enn å trekke ned morgen stunden for å få den i retur pga blokkering.
Har varmekabel på rør inn med xps isolering samt varmepakken fra Jets i biotank og utløp.
Har ikke hatt noe teknisk trøbbel forutenom at vannet siver etter i skåla av og til.
De problemer vi har hatt er gjerne kommet med besøkende som kaster våtservietter, bind og tamponger i dass.
Det blir ett helvetes styr å demontere pumpa og få ut dritten.
Så er det denne biotanken da... Det er ett høydepunkt.
Anbefaler å tømme regelmessig selv om sekkene koster noen kroner. Venter du for lenge går den i oppløsning. Har kommet til at 3 ganger i året er minimum.
Og kjør på med Jets sin rens jevnlig og en skikkelig Descal rens iallefall hvert andre år for å forebygge forkalkning (urinstin) i rørene.
Og bytt filter i inn og utluft på tanken, de koster ingenting men sparer deg for en larve innvasjon utav en annen verden. Hvert andre år er vel innenfor.
Jeg har sakt til kona at når vi blir eldre bytter vi til forbrenning og urinskål. Dette er ikke en god løsning for gammelt folk. Hadde jeg hatt tett tank og mulighet for tømming (les vei helt frem) så hadde nok Jets gått av med seieren, men tanken på meg selv som gammel gubbe med skitkurga i hånda er ikke helt hva jeg ser frem til på gamledagene.
Men så lenge man er ung, sprek, har mange bruksdøgn og brukere samt at man tåler en stor bolle sjokoladefromasj så for all del. Vannklosett som hjemme er digg.


KjellG

jeg har brennetoalett og måtte ty til potaporti da en eldre i familien ble dårlig. Her ville Jets fungert bedre fordi det ligner på hjemmesituasjonen.
Tett tank og Jets er kanskje det beste for dem med den muligheten.
En juksevariant er offisiell biotank, men rigge seg med egen septikvarehenger og ta det med til bobiltømmestasjin eller hjem. Ikke helt etter regelverket, men skader ingen.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod