Avtrekksvifte toalett

Startet av Jutulhaugen, september 17, 2019, 07:24:57

Jutulhaugen

Ønsker å montere en strømsparende avtrekksvifte på et lite toalettrom (Jets) for avtrekk men også for å dra varmluft fra resten av hytta inn i rommet. Vifta kan gå på både 12V og 230V (har 12V tilgjengelig til Jets.) Tips til vifte mottas med takk!
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

ThomasR

Pax Passad viftene (finnes både som enkel med av/på og mer avansert med fuktstyring etc) er iallfall svært stillegående og energieffektive 230V vifter.

Selges f eks av elektroimortøren og diverse VVS-forhandlere. Clas Ohlsson har vel også en av modellene.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

ivanJensen

Bruker en liten 12 V vifte til å blåse luft inn på do-rummet slikt det kommer varme fra stuen inn dit. Den skaper overtrykk og luften/lukten forsvinner da gjennom doen vi har (Separett Villa) Slikt fungerer det på mørketiden da vi da ikke bruker inverter. På sommer bruker vi 230 V viften i doen.
Viften vi har kan kjøre med 2 ulike hastigheter. Testet denne helg med høyeste hastighet 1,3 W forbruk og nå kjører den på laveste forbruk 0,3 W som jeg husker det. Så dersom det ikke er lukt på doen får denne lov å kjøre 24/7 365 fremover. Kjøpt fra Kina 3 stk til 200 kr ish.

Innspill til løsning som kanskje ikke var det du etterspurte:-)
2x350 AGM
1155 W paneler
EP Solar 4210 og 3210 MPPT
12/230 V inverter 3500 W
Diverse relæer, timere og andre dingser

Jutulhaugen

Takk for forslag begge to! Ser at det blir nok enklest å montere en slik Pax-vifte.
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

glamsland

Fyrer opp igjen denne tråden..

Jeg bygger ut en del av hytta i vinter og da blir det nytt bad/toalett. Har de siste 10år hatt snurredo med elektrisk vifte i lufterøret som suger opp luft fra kammeret som igjen suger ned luft i toalettet som igjen suger inn friskluft fra en ventil ved sidenav toalettet. Fungerer fint det, bakdelen er jo da at det blir utetemperatur inne på doen. Noe kjølig på vinteren..

Nå som jeg bygger nytt, tenker jeg på om jeg skal inn en ventil med vifte fra gangen som da blir oppvarmet, som da blåser inn oppvarmet luft på badet, og presser lufta ned i toalettet og ut.  Tenker da på en lydsvak vifte som lar regulerbar hastighet, slik at jeg også kan justere meg frem til rett luftmengde. Sikkert ikke mye som skal til?

Sikkert også lurt å henge på en lydfelle for lyd inn og ut..

Tenker da å montere vifta oppe ved taket som det er varmest, og en kanal som legges inni veggen og ned til gulvet inne på badet. Da blir varmen blåst ut fra gulvhøyde og vil spre seg bedre tenker jeg.

Hva mener dere om dette?
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

Ygnastølen

Har selv vifte som står i selve doen (Villa Sepparette) og blåser ut over tak. Ingen ventil inn, så det trekkes luft via døråpning inn til stue, fungerer fint det.
Men liker ideen din med inn vifte til do og kanal, burde fungere kjempe bra det👍😀
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod