Styring av Wallas 40 EA til frostsikring

Startet av fanten, oktober 10, 2019, 20:07:44

fanten

Jeg skal bygge hytte på BRA 80m2 med vannbåren gulvvarme og vil bruke den nye Wallas 40 EA om fyrkjele sammen med en stor dieseltank på 700 - 1000 liter. I de periodene den kun skal sikre mot frost behøver ikke temperaturen inne være mer en 5 - 10 grader.

Problemet med Wallas kjelen er at den ikke kan slå seg av og på basert på termostaten, den varierer kun mellom min og maks belastning. Min belastning er 3,8 liter om dagen og det vil i lange perioder gi mye mer effekt enn nødvendig for frostsikring og standard fjernstyring (den samme som for Wallas 40) krever manuell innsats for å starte og stoppe.

Er det noen som har funnet ut hvordan dette kan styres via andre styringssystemer slik at dette kan gjøres automatisk vi en temperaturmåler?

Hytta vil ha kontinuerlig 4G Nettverk
15x320Wp solcellepaneler
2xVictron SmartSolar MPPT 250/70
Victron Quattro 48/8000/110
15 kWh Lithium MG HE - BMS MG Master
Honda EU70 is
Wallas 40EA - Vannbåren varme

Jgytterdal@gmail.com

Man kan styre Wallas ved hjelp av vanlig relestyring.
I mitt oppsett bruker jeg en enhet fra Control by web
Den heter x310.
Ulempen med kun relestyring er at man mister muligheten til å regulere tempr. I mitt tilfelle har det aldri vært stort problem, da hjulet på kontrollboksen alltid står på fullt når jeg ikke er der.

X310 Dette er en ganske avansert enhet som kan programeres på ulike måter, men det interessante i dette tilfellet er at man koble på en temp sensor som kan styre relene.
Eksempelvis  kan man programmere releet til å trigge '' on'' når temp synker ned til 4 grader og ''off'' når tempr stiger til feks 10 grader.
Samtidig kan man også sette ovnen til å gå i feks minimum 2,5t av gangen.
Wallasen vil ikke ha godt av hyppige start og stopp.

Med et slikt oppsett er det mindre viktig å fjernstyre temp innstillinger
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

fanten

Takk for informasjonen det løser det problemet.

Jeg leter også etter en basis for å bygge automasjonen og Control by web så interessant ut. Lager du en HMI hvor du kobler Victron info sammen med dette eller har du det hver for seg?
15x320Wp solcellepaneler
2xVictron SmartSolar MPPT 250/70
Victron Quattro 48/8000/110
15 kWh Lithium MG HE - BMS MG Master
Honda EU70 is
Wallas 40EA - Vannbåren varme


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod