Valg av strømaggregat

Startet av Røilern, desember 31, 2019, 16:53:17

Homer S

Hei!

Jeg har et lite problem som kanskje kan passe under denne tråden. Jeg har en Victron Multipluss 2 48/5000/50-70 og et Huyndai HY4500 SEI aggregat på 4000W, 3800W kontinuerlig.

Problemet mitt er at aggregatet går i overlast når laderen i Multiplussen kobler inn. Jeg har har justert ned antall amper Multiplussen krever. Jeg har faktisk måttet justere den ned til 10 amp (2300W) for at ikke aggregatet skal slå ut pga overlast.

Jeg har koblet på en arbeidslampe på 500W på aggregatet for å ha på en last, men jeg kan like vel ikke kreve mer enn 10 amp fra aggregatet før det går i overlast.

Når den lader med 10 amp, så slår også aggregatet ut pga overlast når feks jeg slår på brønnpumpa som drar ca 1300 W via batteribanken. Jeg har forsøkt både med og uten Power assist på.

Jeg synes det er merkelig at aggregatet ikke skal klare å levere mer uten å slå ut pga overlast.

Er det noen som er kjent med problemet og evt har en løsning, eller må jeg bare innfinne meg med at aggregatet ikke presterer bedre?

Victron Multipluss 2 48/5000/50-70
Victron Smart Solar 100/20-48 MPPT
Victron BMV-702
4x 300W solcelle
10,5 kwh 48V Li. Pramac E4000
3 x Italkero gassovn m/ 2,7m3 tank
Jets 230V,Kjøl A++,Oppvask

Røilern

Det står litt om størrelse på aggregat i denne tråden:

http://www.byggehytte.no/index.php?topic=2682.msg17906#msg17906

10A burde den nok kunne levere uten problemer, men samtidig start av elektromotor kan være en utfordring.

Hva slags aggregat er dette? Hvor mye tåler det av "vanlig strømforbruk, ovner lys mm? (altså ikke elektromotorer)
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Homer S

Det stemmer nok at det er en utfordring med start av elektromotorer. Det skjer også at aggregatet kobler ut pga overlast når vakumatoren til Jets toalettet starter.

Aggregatet jeg har er et inverter aggregat som skal kunne levere ren sinus strøm. Det er en ganske ny modell fra Huyndai og det skal takle 4000 W på maks og 3800 W kontinuerlig på «vanlige» laster som ovner, lys etc. Jeg har tidligere testet å kjøre på med mye vanlig last, opp mot maksimalt, og det fungerte fint. Så det styrker nok teorien din om at det er oppstart av elmotorer som gjør det vanskelig for aggregatet.

Men det jeg ikke helt skjønner er at Multiplussen krever mer fra aggregatet når vannpumpa starter selv om ikke power assist er valgt. Jeg trodde at laderen i Multiplussen da er uavhengig fra forbruket som skjer i hytta.


Victron Multipluss 2 48/5000/50-70
Victron Smart Solar 100/20-48 MPPT
Victron BMV-702
4x 300W solcelle
10,5 kwh 48V Li. Pramac E4000
3 x Italkero gassovn m/ 2,7m3 tank
Jets 230V,Kjøl A++,Oppvask

Røilern

Sitat fra: Homer S på juli 30, 2020, 16:04:25

Men det jeg ikke helt skjønner er at Multiplussen krever mer fra aggregatet når vannpumpa starter selv om ikke power assist er valgt. Jeg trodde at laderen i Multiplussen da er uavhengig fra forbruket som skjer i hytta.

Når aggregatet går er det det som leverer strøm til hytta. Multiplus'en overvåker strømforbruket og reduserer ladingen hvis belastningen overstiger det du har satt at aggregatet leverer. Helt ned til null hvis man bruker alt aggregatet kan levere. Hvis du bruker Powerassist så leverer Multiplus'en det du bruker utover aggregat kapasitet.

Mye tyder på at denne reduksjonen ikke skjer raskt nok for ditt aggregat og at det dermed kutter - kommer det "tilbake", dvs kobler det inn igjen etter at vannpumpa eller Jet'en har stoppet?

Jeg kjenner ikke aggregatet ditt, men mye tyder på at det ikke har noe "buffer" til å ta toppene når motorer starter. Det har Multiplus'en, den tåler dobbel belastning i noen ms.

Jeg har hørt at Jet's 230V motorer har veldig krevende start og at det faktisk anbefales å kjøre det på likestrøm.

Selv er jeg ikke "fan" av Inverteraggregater, jeg har allerede en kostbar inverter, forstår ikke helt hva jeg skal med en til ;-)




Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

StefanPal

Spørsmål, er det ikke slik at når aggregatet går så går strømmen direkte gjennom inverter og ut til 230V forbruk?
Det innebærer vel at Inverteren ikke lager om strømmen fra aggregatet til ren sinus.
Så jeg regner med at tanken med å ha et rent sinus aggregat er at man alltid skal ha ren sinus ut til sitt 230V forbruk.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Røilern

Sitat fra: StefanPal på juli 31, 2020, 06:16:55
Spørsmål, er det ikke slik at når aggregatet går så går strømmen direkte gjennom inverter og ut til 230V forbruk?
Det innebærer vel at Inverteren ikke lager om strømmen fra aggregatet til ren sinus.
Så jeg regner med at tanken med å ha et rent sinus aggregat er at man alltid skal ha ren sinus ut til sitt 230V forbruk.

Det er korrekt,

men jeg lurer på hvor teorien om at et inverteraggregat som er basert på at elektronikk skal lage en perfekt sinuskurve som svinger 50 ganger i sekundet er bedre enn et roterende anker som "by nature" lager er perfekt sinuskurve på 50Hz hvis motoren er sterk nok til å sikre at den roterer med 3000 omdreininger pr min (eller 1500 hvis du har et aggregat med "dobbelt" anker)

Jeg mener at en ren sinuskurve oppnås minst like bra med et godt vanlig aggregat og iallefall til en mye lavere pris.

(kanskje dette er grunnlag for en ny diskusjons tråd - eller kanskje har vi en allerede?
Jeg synes å huske å ha diskuterte deler av dette før )
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Jgytterdal@gmail.com

Vi har diskutert dette før, men enig dette er noe som opptar flere tydeligvis.
Hele kombinasjonen aggregat, lading og inverter. Etc

Jeg har også investert i et Hyundai aggregat.
DHY8500 diesel aggregat. Kraftig 6kw / 5kw kontinuerlig.
Opplever at Multiplus er kresen på strømmen som fører til at jeg må redusere ladestrøm betydelig.
Mitt spørsmål er, hva er det multiplus reagerer på?
Aggregatet går meget stabilt uten svingninger i turtall selv ved stor belastning.
For orden skyld:  dette er en annen problem stilling som handler om Multiplus


Så et par spørsmål til trådstarter med Hyundai aggregatet
- Går sikringen når du belaster?

- Er dette en sikring med jordfeil bryter?

Grunnen til spørsmålet er at mitt aggregat ble levert med automat sikring med jordfeilbryter. Denne løste ut til stadighet ved en viss belastning. Endte opp med at jeg erstattet denne med en annen jordfeilautomat godkjent for norske forhold og har ikke opplevd problemer etterpå.
Det viste seg at den original løser ved langt mindre verdier en normalt.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Homer S

SitatMye tyder på at denne reduksjonen ikke skjer raskt nok for ditt aggregat og at det dermed kutter - kommer det "tilbake", dvs kobler det inn igjen etter at vannpumpa eller Jet'en har stoppet?

Jeg kjenner ikke aggregatet ditt, men mye tyder på at det ikke har noe "buffer" til å ta toppene når motorer starter. Det har Multiplus'en, den tåler dobbel belastning i noen ms.

Jeg har hørt at Jet's 230V motorer har veldig krevende start og at det faktisk anbefales å kjøre det på likestrøm.

Selv er jeg ikke "fan" av Inverteraggregater, jeg har allerede en kostbar inverter, forstår ikke helt hva jeg skal med en til ;-)



Da har jeg bare trodd feil, men det gir mening at det er aggregatet som leverer strøm til hytta og at det er Multiplussen som bistår aggregatet med power assist.

Jeg har testet en del mer i dag og ser at hvis jeg stiller inn AC input current limit på 9 amp og i tillegg har arbeidslampa på 500 W tilkoblet,  lader aggregatet fint og tåler at vacumatoren til Jets toalettet starter. Da går aggregatet ned til ca 3 amp på lading mens vacumatoren jobber og tar seg opp igjen til 9 amp etter noen sekunder.

Men merkelig nok så måtte jeg slå av power assist. Hvis den var påslått gikk aggregatet i overlast hver gang vacumatoren gikk.

Jeg må nok bare venne meg til at aggregatet ikke klarer mer enn 9 amp lading med de forutsetningene som nevnt over. Men jeg er helt enig med deg Røilern at det ikke er et poeng med to invertere og at man med en Victron Multipluss kan klarer seg med et vanlig aggregat som er billigere og har mer effekt. Jeg vurderer å bytte.

Når det gjelder Jets med 230 V så fikk jeg anbefalt av Jets å gå for 12 V versjonen med eget batteri. Det ønsket jeg ikke og insisterte på å prøve 230 V versjonen. Det har jeg ikke angret et sekund på. Multiplussen takler Jets toalettet uten problemer. Greit å slippe et ekstra batteri.


Victron Multipluss 2 48/5000/50-70
Victron Smart Solar 100/20-48 MPPT
Victron BMV-702
4x 300W solcelle
10,5 kwh 48V Li. Pramac E4000
3 x Italkero gassovn m/ 2,7m3 tank
Jets 230V,Kjøl A++,Oppvask

Homer S

SitatSå et par spørsmål til trådstarter med Hyundai aggregatet
- Går sikringen når du belaster?

- Er dette en sikring med jordfeil bryter?

Grunnen til spørsmålet er at mitt aggregat ble levert med automat sikring med jordfeilbryter. Denne løste ut til stadighet ved en viss belastning. Endte opp med at jeg erstattet denne med en annen jordfeilautomat godkjent for norske forhold og har ikke opplevd problemer etterpå.
Det viste seg at den original løser ved langt mindre verdier en normalt.

Jeg har ikke opplevd at sikringen går på aggregatet.

Hvor mange amp tillater du at laderen drar fra aggregatet ditt (Huyndai DHY8500)?
Victron Multipluss 2 48/5000/50-70
Victron Smart Solar 100/20-48 MPPT
Victron BMV-702
4x 300W solcelle
10,5 kwh 48V Li. Pramac E4000
3 x Italkero gassovn m/ 2,7m3 tank
Jets 230V,Kjøl A++,Oppvask

Jgytterdal@gmail.com

Jeg lader på 9A.
Pga at Multiplus er kresen på strømmen fra DHY8500 aggregatet.
Kjører jeg på med mere, kutter Multiplus ut for så å koble seg inn igjen. Sånn går den og looper. I stedet setter jeg ned strømmen og får mere konsistent lading.
Vurderer å kjøpe en tilleggslader for å få ned antall driftstimer på generatoren.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Røilern

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på august 02, 2020, 10:54:33
Jeg lader på 9A.
Pga at Multiplus er kresen på strømmen fra DHY8500 aggregatet.
Kjører jeg på med mere, kutter Multiplus ut for så å koble seg inn igjen. Sånn går den og looper. I stedet setter jeg ned strømmen og får mere konsistent lading.
Vurderer å kjøpe en tilleggslader for å få ned antall driftstimer på generatoren.


Kan det tenkes at dette er knyttet til tema om jording?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Jgytterdal@gmail.com

Vanskelig å si, men kan jo ikke utelukke noe egentlig.
Annet en at det vel er viden kjent at Multiplus er kresen på aggregatet!

Synes det er synd å ikke få brukt hele ladekapasiteten til MP
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

etsvends

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på august 03, 2020, 07:56:03
Vanskelig å si, men kan jo ikke utelukke noe egentlig.
Annet en at det vel er viden kjent at Multiplus er kresen på aggregatet!

Synes det er synd å ikke få brukt hele ladekapasiteten til MP

Jeg kjører multiplus 2000/12-80 på et gammelt aggregat uten inverter og kan nok ikke levere spesielt god strøm. Det har 1700W maks effekt tror jeg. Det har ingen problem med å belastes med maks fra multiplus. har Power Assist på 7A. Lader helt fint på maks og MP reduserer fint når jeg starer verktøy eller vaffeljern.
MP Virker derimot ikke med UPS funksjon. Har dynamic AC aktivert for å unngå brå belastninger på aggregat. Trenger ikke bruke weak AC.

Syntes det er rart at aggregat skal gå i overload med den belastningen dere beskriver.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Jgytterdal@gmail.com

I mitt tilfelle går ikke aggregat I overload, det er snarere det at MP kutter ladingen hvis ladestrømmen blir for stor.
Har forsket litt på de ulike innstillingene men får samme resultat.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

etsvends

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på august 03, 2020, 10:45:44
I mitt tilfelle går ikke aggregat I overload, det er snarere det at MP kutter ladingen hvis ladestrømmen blir for stor.
Har forsket litt på de ulike innstillingene men får samme resultat.


Kan du få spenningsfall på AC siden? Høres ikke sannsynelig ut, men hvilke instillinger har du får øvre og nedre grense på AC spenning?
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Homer S

Jeg har tidligere beskrevet problemet mitt med at et Huyndai HY4500 SEI aggregat på 4000W, 3800W kontinuerlig, har koblet ut i hytt og pine når jeg har forsøkt å lade batteriene via en Victron Multipluss 2 48/5000/50-70.

Jeg forsøkte alt som jeg kunne komme på av innstillinger osv. på multiplussen, uten at det gjorde det bedre. Jeg fikk dermed nesten aldri brukt aggregatet til å lade.

Det er ingen ting galt med hverken aggregatet eller multiplussen, men jeg tror elektronikken i aggregatet ikke takler multiplussen. Jeg solgte derfor aggregatet og kjøpte et mye enklere aggregat av typen Pramac E4000 som har en Honda GX200 motor. Aggregatet har en max effekt på 4000W, men er ikke et inverteraggregat. Det er så enkelt som man kan få det og det kostet 1/3 av Hundai aggregatet.

Endelig kan jeg lade batteriene uten problemer. Selv om jeg setter på større laster som vannpumpe, Jets vacuum toalett osv., går aggregatet så det griner og batteriene er fulladet på under 2 timer.

Siden aggregatet ikke er et inverteraggregat, kan det bli litt flimring i lys osv. Men hvis man unngår å lade PC, mobil etc de to timene man lader går det helt fint.

Victron Multipluss 2 48/5000/50-70
Victron Smart Solar 100/20-48 MPPT
Victron BMV-702
4x 300W solcelle
10,5 kwh 48V Li. Pramac E4000
3 x Italkero gassovn m/ 2,7m3 tank
Jets 230V,Kjøl A++,Oppvask

Hyttesol

Jeg så på noe Wattstunde greier hos Hyttetorget, og selgeren i butikken sa blant annet at man kan kjøre uren eller modifisert sinus inn uten problemer. Jeg vil tro at disse inverterene kanskje har lading og invertering som to uavhengige kretser og derfor ikke er like kresne som multiplus.

Grunnen til at Multiplus kan være mer kresen enn andre ladere, og eventuelt andre merker av kombi inverter/lader, er at Multiplus bruker samme inverterkrets både til lading og til invertering. Altså selv om det er to funksjoner i samme boks, så er det samme elektronikk som gjør begge oppgavene. Den glir sømløst mellom lading, standby og powerassist ved å "ta" eller "gi" strøm etter behov. Andre merker gjør kanskje ikke det samme.

For at det skal fungere må Multiplus fase seg inn nøyaktig med sinusen fra aggregatet, med nøyaktig samme Hz og Volt som den får inn, og deretter "følge" innspenningen den får. Og siden den opererer med en ren sinus selv er den avhengig av en relativt ren sinus inn fra aggregatet å samarbeide med.

Hvis man har mange ulineære laster på et ikke-inverter aggregat, vil sinusen som aggregatet genererer, deformeres. Og den deformeres mer enn på et inverteraggregat. Det er kanskje derfor noen ser at hvis de kjører en halogen arbeidslampe, så stabiliserer ting seg. En halogenpære er en ganske så lineær last, og vil gjøre at øvrige ulineære laster ikke deformerer sinusen like mye (den resulterende fasongen på sinusen blir et gjennomsnitt av alle lastene.)

Så er det det at når Multiplus faser seg inn med sinusen fra aggregatet, så må den også kunne koble ut nærmest momentant ved det minste avvik på spenningen den får inn, for at den ikke skal mate spenning "tilbake" til aggregatet eller strømnettet hvis noe skjer. Jeg vil tro det er visse sikkerhetskrav til dette for at Multiplus skal være lovlig å bruke, og at den opererer "føre var" og kanskje derfor er litt mer triggerhappy enn andre ladere.

Det er rett og slett fordi at hvis man henter strøm fra et nett med jordfeilbryter som ligger før multiplus, og det oppstår en jordfeil på nettet før multiplusen slik at JFB kutter strømmen, så vil fortsatt multiplus mate strøm "tilbake" og opprettholde spenning på nettet som JFB egentlig har kuttet, frem til den oppdager at strømmen er borte og kobler ut AC inn reléet. Så her er det nok en fin balanse mellom sikkerheten og hvor "robust" ladingen skal være. Og sikkerheten kommer nok først.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

HEL

Funderer litt på dette aggregatet:

https://www.hyttetorget.no/hy6500

Kan jeg?

Kjøre ring hytta varm med et godt resultat? Hva slags ovn bruker jeg da?

Trekke 6 meter feit 12V kabel og koble rett på batteriet? Hvis ja, hva tilsvarer det kontra en separat lader?







925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

Røilern

Sitat fra: HEL på mai 13, 2021, 11:20:07

Kjøre ring hytta varm med et godt resultat? Hva slags ovn bruker jeg da?


Ring hytta varm med aggregat kan ikke anbefales. Itillegg til støy for naboen, hvis man tar hensyn til slikt, så er effektiviteten ekstremt lav. Litt avhengig av oppsett så får du kanskje så lite som en Kwh fra en liten bensin - mao +15Kwh, det er omtrent 10 ganger så ineffektivt som om du brenner diesel i en CAMI eller Wallas
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

HEL

Ok

Det er bare det at Wallasen gir meg grå hår og hodepine. Har gassa ned hytta med parafinlukt og røyk fire ganger i våresz
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod