Bygge hytte og tilvalg

Startet av Marianne 75, januar 24, 2020, 16:45:25

Marianne 75

Hei.
Vi skal bygge hytte og ønsker å få noen erfaringer om hva som er lurt å tenke på som tilvalg.
Vi skal bygge en hytte som har 4 soverom og som har BRA på 75m2 + en hems på ca 40m2.
Er det f.eks. lurt å sette inn et ekstra toalett?
Blir badstuen brukt?
Lage en innebod til uteklær støvler mm.?
Utebod?
Alle tips mottas med takk :)

StefanPal

Hvis hytten er på fjellet så kan badstuen være greit å ha til å henge inn klær på tørk.
Ellers blir nok ikke badstuen mye brukt.
Utebod er alltid bra,  man kan ikke få for mye lagringsplass
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Jgytterdal@gmail.com

Nå vet jeg ikke om dere skal ha innlagt strøm osv.
Men det som er greit a huske på er at alt man setter in av ekstra elementer toaletter, etc også tilsier potensielle problem kilder mtp frost problematikk, strømforbruk osv.
Vår hytte er på ca 85m2, og vi har aldri følt behov for flere toaletter.

Riktig nok skal vi erstatte dagens biotoalett med Jets, og sette in den andre som '' utedo'', men det er mere for å ha en backup.

Aldri undervurder behovet for bod plass.
Tillater reguleringsplan at dere bygger en bod/vedbod? Ville nok hellee prioritert en ekstern utebod i stedet for badstu
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

EG

På hytta har en vel tid til å vente på tur, så jeg vil anbefale å prioritere plassen til andre rom isteden for to do. Vi bygde hytte med tre sov + stor sovehems. Det ene soverommet blir brukt som bod, og det tror jeg også det vil i framtida. Enig i at det aldri blir for mye bodplass. Vi er to voksne + tre barn.
3x300W solceller
Blue Solar MPPT 150/35
48V Litiumbatteri, 16kWt tilgjengelig
MultiPlus 48/5000
BMV-700
230V kjøleskap, tv, stekeovn, platetopp, Jets, borebrønn mm.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod