Hvordan utbedre sti til hytta

Startet av Mads, januar 26, 2020, 20:43:01

Mads

Nå har det seg slikt at jeg har en 100 meters sti jeg må overkomme for å komme meg til hytta mi, dette høres kanskje overkommelig ut for deg, men det er ikke like lett som du skulle trodd når det praktisk talt regner 360 dager i året her på dette gudsforlatte vestlandet. Stien ender opp med å bli en steiente, gjørmete, tortur.

Stien går opp en bratt bakke og har dermed også et problem med at jordmasser renner ut i stien. Har desverre ikke bilde akkuratt nå, men stien er ikke opparbeidet, går ikke an å trille en trillebår på, full av stein og gjørme.

Nå har det seg ikke slik at jeg har tenkt å lage en 4 felts motorvei opp til hytta men hadde jo vært greit å ikke måtte ødelegge et nytt par sko for hver tur.

Så da sitter jeg her å grubler over potensielle løsninger for hvordan denne stien kan forbedres (helst med færrest mulige årsverk med gravearbeider)

Alt som eventuelt skal fylles må bæres opp for hånd, og dette kommer til å være en  ryggknekkende tung og ueffektivt langvarig prosess.

Har sett enkelte turstier bruker sagflis, men lurer på hvor effektivt det kommer til å være, eller om jeg rett og slett bare burde bygge en trapp som ligger over bakkenivå langs hele distansen.

Vet ikke om hensikten med dette innlegget var å ventilere frustrasjoner eller om jeg faktisk ønsker innsikt, men hvis du har en ide om hvilke materialer eller metoder en kan bruke for å opparbeide en slik sti til en hvertfall noenlunde brukbar standard, så hadde jeg satt stor pris på hvis du legger igjen et svar på dette innlegget. Takk :)

Røilern

2 stk 2"x8" trykkimpregnert liggende ved siden av hverandre. Kjørt inn på vinterstid.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Mads

Sitat fra: Røilern på januar 26, 2020, 20:51:12
2 stk 2"x8" trykkimpregnert liggende ved siden av hverandre. Kjørt inn på vinterstid.

Hmm.. Takk, ja det kunne ha fungert, skal se nærmere på det :)

EG

Kjøp deg et lass pukk/shingel som du legger ut i en viss bredde. Kan vel få leid elektrisk trillebår eller tilsvarende utstyr for å transportere ut massene. Der det er for bratt kan en legge ut ei trapp av trykkimpregnert materiale, ellers ville ikke jeg ha brukt treverk da det ofte blir sleipt og glatt over tid når det er fuktig.
3x300W solceller
Blue Solar MPPT 150/35
48V Litiumbatteri, 16kWt tilgjengelig
MultiPlus 48/5000
BMV-700
230V kjøleskap, tv, stekeovn, platetopp, Jets, borebrønn mm.

KjellG

Har sett finmasket armeringsnett spikret på gangbaner i tre for å redusere sklifaren.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod