Batterilader i tillegg til Multiplus

Startet av Jgytterdal@gmail.com, mai 08, 2020, 05:58:59

Jgytterdal@gmail.com

Selv om min MP 24/3000/70 har en forholdsvis kraftig batterilader, skulle jeg ønske meg enda mere ladeeffekt. Den lader på rundt 18-1900w.
Med et aggregat som yter 6kw, hadde det vært ønskelig å nærmest doblet ladekapasiteten.
Noen som har erfaring med gode ikke alt for dyre 24v ladere i størrelsen +-100a?
De trenger ikke nødvendigvis å ha avansert styring annet en remote on/off da jeg tenker å bruke rele enten på MP eller Venus for å kontrollere enheten
Dette er kun for å '' ta unna'' den tyngste bulk ladingen opp til kanskje 27v, deretter vil Mp gjøre resten. Da vil jo uansett ladestrømmen sakte reduseres allikevel.

Hvis man har brukt mye strøm og eksempelvis må lade 12 kwt inn på batteriene vil det jo bli ganske mange timer med aggregatkjøring.

Erfaring anyone??
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Røilern

Dette innlegget berører aggregat størrelse i forhold til inverter/lader kapasitet

http://www.byggehytte.no/index.php?topic=2682.0

In short:
Det er overraskende hvor lite du kan belaste et aggregat med når energien går til batteriladere. En 3Kw Multiplus krever et 5Kw aggregat
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

jkirkebo

Sitat fra: Røilern på mai 09, 2020, 06:01:01
Dette innlegget berører aggregat størrelse i forhold til inverter/lader kapasitet

http://www.byggehytte.no/index.php?topic=2682.0

In short:
Det er overraskende hvor lite du kan belaste et aggregat med når energien går til batteriladere. En 3Kw Multiplus krever et 5Kw aggregat

Hmm, mitt Honda Eu65iS kan levere 6,5kW peak og 5,5kW kontinuerlig. Når jeg lader batteriene via mine 3 Outback-invertere så belaster jeg aggregatet med nettopp 5,5kW kontinuerlig. Gjerne i 4-5 timer i strekk. Det har aldri vært problematisk.

Men klart, det går ikke 5,5kW inn på batteriet da. Det er jo noen prosent tap i laderen, noe jeg merker godt på varmen i teknisk rom. Ble nødt til å installere to ventilasjonsvifter der, en nede ved gulvet for tilluft og en oppe ved taket for avsug. Styrer de via termostat.


Zappa

Sitat fra: jkirkebo på mai 09, 2020, 08:01:04
Sitat fra: Røilern på mai 09, 2020, 06:01:01
Dette innlegget berører aggregat størrelse i forhold til inverter/lader kapasitet

http://www.byggehytte.no/index.php?topic=2682.0

In short:
Det er overraskende hvor lite du kan belaste et aggregat med når energien går til batteriladere. En 3Kw Multiplus krever et 5Kw aggregat

Hmm, mitt Honda Eu65iS kan levere 6,5kW peak og 5,5kW kontinuerlig. Når jeg lader batteriene via mine 3 Outback-invertere så belaster jeg aggregatet med nettopp 5,5kW kontinuerlig. Gjerne i 4-5 timer i strekk. Det har aldri vært problematisk.

Men klart, det går ikke 5,5kW inn på batteriet da. Det er jo noen prosent tap i laderen, noe jeg merker godt på varmen i teknisk rom. Ble nødt til å installere to ventilasjonsvifter der, en nede ved gulvet for tilluft og en oppe ved taket for avsug. Styrer de via termostat.

Jeg har en Multiplus 12/3000/120-50 som skal kunne ta imot opp mot 50A fra aggregat. Pga. at Honda 65is kun har 16A utganger får jeg ikke ladet maksimalt samtidig som jeg bruker store strømforbrukene, f.eks. komfyr, og dermed utnyttet størrelsen på aggregatet fullt ut. Jeg har måttet sette begrensning på inngangen på Multiplus slik at ikke utgangssikringen på aggregatet går. Har noen gode løsninger på hvordan man kan komme rundt denne begrensningen?

Er det noen som har gode forslag til hvordan man kan få ut mer
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

Røilern

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Jgytterdal@gmail.com

Har ikke 65is en større utgang?
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

jkirkebo

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på november 02, 2020, 20:33:51
Har ikke 65is en større utgang?

Det stemmer, 32A 1-fase kontakt som på bildet. Jeg bruker den til å trekke ca. 22A når jeg lader batteriene.

Hyttesol

Angående det med størrelse på aggregat vs ladeeffekt så tolker jeg det mer som marginene som multiplus trenger for å omstille seg og redusere ladestrømmen når en last kobles på. Hvis man lader med akkurat maks det aggregatet klarer, og man plutselig skrur på en stor last, så vil strømtrekket fra aggregatet være for høy i et øyeblikk før MP reduserer ladestrøm, og eventuelt supplerer med PowerAssist.

Multiplus og andre victron ladere har en oppgitt powerfactor på 1, og skal derfor være en helt ideell last sett fra aggregatets side. Hvis aggregatet klarer å levere 5kW til varmeovner, så skal den også klare å levere 5kW med lading.
SitatModerator: Dette stemmer ikke - Victron oppgir på sine sider hvor stort aggregat du må ha for forskjellige inverter størrelser. Det er overraskende hvor mye buffer du må ha.

Jeg gjorde litt eksperimenter på det nå i helgen etter jeg fikk MK3 USB-kabelen. Satt inngangsbegrensning på 7A (som Honda EU20i klarer å levere kont.), lot den lade, og startet da en varmeovn på 2kW. Jeg hører da at aggregatet øker turtallet et bittelite øyeblikk før det roer seg ned igjen til 7A. Når ovnen skrus av skjer det motsatte, turtallet droppes før multiplus gradvis justerer opp igjen ladestrømmen. Har man ingen marginer å gå på, og et aggregat som ikke håndterer korte overbelastninger bra, kan det nok slå ut aggregatet og det er vel derfor victron anbefaler en viss størrelse på aggregatet.
Sitat"Moderator: Inverter aggregater fungerer ved å senke turtall for å spare energi og redusere støy. Victron oppgir at for inverter aggregater trenger man en større margin.
En Inverter kan god belaste mindre enn den innstilte 7A, og inverter aggregatet vil da redusere hastigheten for å tilpasse seg f.eks 6,5A

Mens hvis man f.eks. har en 10A kurs fra strømnettet og begrenser lading til 10A, vil det gå fint siden overbelastningen varer så kort at det er innenfor marginene på sikringen.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Røilern

Sitat fra: Hyttesol på november 03, 2020, 09:42:28
Angående det med størrelse på aggregat vs ladeeffekt så tolker jeg det mer som marginene som multiplus trenger for å omstille seg og redusere ladestrømmen når en last kobles på. Hvis man lader med akkurat maks det aggregatet klarer, og man plutselig skrur på en stor last, så vil strømtrekket fra aggregatet være for høy i et øyeblikk før MP reduserer ladestrøm, og eventuelt supplerer med PowerAssist.

Du har noen teorier om Powerassist og Multiplus som rett og slett er feil. Som jeg har skrevet tidligere til deg er vi opptatt av at det som står her på forumet er korrekt. Anbefaler sterkt at du besøker Victrons forum og studerer detter nærmere.

Fordi du skriver lange innlegg som noen kan finne ved å søke direkte har jeg valgt å kommentere dine enkelt avsnitt direkte i ditt innlegg merker med "Moderator:"


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Zappa

Sitat fra: jkirkebo på november 02, 2020, 21:54:58
Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på november 02, 2020, 20:33:51
Har ikke 65is en større utgang?

Det stemmer, 32A 1-fase kontakt som på bildet. Jeg bruker den til å trekke ca. 22A når jeg lader batteriene.

Jeg bruker også denne. Har også laget en ledning på bare 1,5 meter med ekstra stort tverrsnitt for å få dette til å fungere. Jeg skal sjekke nærmere ved neste besøk.
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

Zappa

Da har jeg fått sjekket på hytta. Oppsettet av Multiplus har begrenset inngangen til 16A. Ut av bildet ser ut for meg at utgangen er på 16A eller tolker jeg det feil? Finnes det forskjellige utgaver at 65is?

Jeg kan også nevne at jeg sliter mye med samarbeidet mellom aggregatet og Multiplus 12/3000/120-50 . Når jeg bruker komfyren hender det kanskje 50% av gangene termostaten på komfyren står inn at aggregatet slutter å levere strøm og den røde lampen på aggregatet lyser. Jeg må da skru av og på aggregatet igjen. Da virker det.

Jeg kan nevne at Multiplussen er forholdsvis gammel, kanskje 10 år.

Er de noen som har noen råd?
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

Hyttesol

Manualen for aggregatet finnes her: https://berema.no/~/media/Files/Instruksjonsboker/Aggregater/EU65is.pdf

Det står på side 38 at det er 3 varianter, men det er bare "G/GW" som markedføres i Norge. Den har 2 schuko og en IEC60309-2 som er den du har. Men meg bekjent er den store kontakten der bare 16A den også, samme som schuko. Da vil du jo ikke få noe mer effekt ut av den, bare en kobling som er mer sikker mot varmgang og kanskje tåler høyere belastning bedre over tid.

Den har ikke noe mulighet for faste koblinger bak et deksel eller noe, da? Litt rart at de lager et kraftig aggregat hvor man ikke kan få all effekt ut av samme uttaket. Men om de ikke har noe offisiell løsning så vil jeg vil tippe at det sikkert er en relativt enkel sak å skru av panelet med stikkontaktene og sikringene, og tjuvkoble inn noe annet bak med en større sikring og direkte kabling slik at du får utnyttet det bedre (da må ikke stikkontakten brukes). At aggregatene produseres likt for alle 230V/50Hz regioner, bare med et lett utskiftbart panel for stikk og sikringer for å tilpasse til landet den skal selges i.

Når den skrur seg av, er det selve sikringen som popper ut, eller er det slik at aggregatet stopper å levere strøm til det blir skrudd av og på igjen? Jeg har EU20i, og når jeg skal starte store laster på den, pleier jeg å switche over til haresymbolet så den har nok turtall til å reagere. Har vært med på at den går i rødt hvis den går på ecothrottle (skillpadde) og det startes noe sirkelsager.

Og selv om jeg ble moderert på det med PowerControl/PowerAssist, så holder jeg fortsatt på det at min personlige erfaring er at Multiplus ikke er så lynkjapp at den kicker inn momentant ved behov. Turtallet øker på aggregatet.
Min forklaring på hvorfor det er slik er: I det øyeblikket en høyere last kobles til, vil jo denne lasten i hovedsak legge seg på aggregatet (det er jo da bare aggregatet som genererer strøm når MP bruker strøm for å lade). Det neste som skjer er at MP passivt måler det høyere strømtrekket fra aggregatet, som den igjen responderer på. Så må MP vite hvor mye den skal redusere ladingen eller legge inverterspenningen ut for at lasten skal balanseres "riktig" mellom MP og aggregat. Det skjer på en brøkdel av et sekund, men ikke helt 100% momentant. Det er sikkert noe av grunnen til at Victron anbefaler å ha marginer på strømtrekket på aggregat.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Zappa

Sitat fra: Hyttesol på november 23, 2020, 16:46:15
Når den skrur seg av, er det selve sikringen som popper ut, eller er det slik at aggregatet stopper å levere strøm til det blir skrudd av og på igjen?

Det er det siste: det fortsetter å gå på tomgang, men uten å levere strøm. Den røde lampen for overbelastning lyser.
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

Røilern

I denne tråden berører jeg aggregat størrelse.
http://www.byggehytte.no/index.php?topic=2682.msg17906#msg17906

(Bemerk hva Victron skriver om inverteraggregater! 30% lager than required)

Her er et lite utdrag
Generator Sizing
It is possible to overload generators with the power demanded by the Multi's charger. The following generator sizings are indicative of those sizes are appropriate for the charging potential of the various multis. It is still possible to overload these generator sizings with large loads, and flat batteries using the PowerAssist function, so they should be treated as safe minimums to eliminate this as a potential cause of issues. A bigger generator is usually better.

Inverter Charger Size   Minimum Recommended Generator Size  
240V         AC Input   Current Limit
800VA   2 kVa   5A
1200VA   2.5 kVa   7A
1600VA   3 kVa   10A
3000VA   5 kVa   16A
5000VA   8 kVa   25A

If your generator is smaller than the recommended size for your inverter/charger, you will definitely need to adjust the settings on the inverter/charger and reduce the AC input current limit, and/or a DC charge current limit to prevent overloading the generator.

If you do want an inverter based generator (eg for noise reasons under lower loading), get one that is at least 30% larger than required than an equivalent AVR based model to help prevent nuisance overloads.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Zappa

Jeg har i løpet av vinteren oppgradert store deler av anlegget og i den forbindelse byttet ut min gamle Multiplus 12/3000 fra 2012 til en ny Multiplus II 48/5000. Dette løste problemet, og nå snakker aggregat og lader godt sammen, slik det vel er ment å gjøre.

Konklusjonen min er at Honda aggregatet er frikjent og at det nok var noe rusk med den gamle Multiplusen.
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod