Passende aggregat til vedkløyver.

Startet av Sæters, mai 23, 2020, 08:47:57

Sæters

Jeg har en stor horisontal vedkløyver som jeg trenger strømkilde til. Min Honda EU 2000 er nok ikke egnet og da må jeg se etter alternativer.  Det spesielle er at jeg normalt ikke trenger mye strøm, så jeg vil helst ned i kapasitet som matcher kløyveren best mulig. Har brukt kløyveren på 16 A kvikke sikringer, så startstrøm er antagelig overkommelig. Noenlunde ren strøm, f.eks som fra Honda CXS 5500, er kanskje å foretrekke?

Dette er på en hytte med vesentlig sommerbruk. Har ingen solcelleløsning pr. i dag , men er under planlegging. En passe lithium batteribank og inverter, sammen med et aggregat er også et alternativ. Kun litt lys og et kjøleskap i tillegg, vil være behovet. Tar gjerne i mot forslag om passende løsning. Eller alternativer jeg ikke har sett på?


jkirkebo

Inverter er gull til vedkløyver, siden den har ganske korte driftsintervaller. Det er litt bortkastet å ha et aggregat gående hele tiden da.

Her har du det beste inverter-kjøpet for tiden:

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2821&category_id=240&option=com_virtuemart&Itemid=39

3kW bør holde fint til vedklyveren. Ditt eksisterende Honda EU20i kan bruke til å lade batteribanken via denne inverteren.

Ang. batteribank ville jeg hørt med Alternativ Energi i Grimstad om du vil ha lithium (husk at du må ha 48V batteribank til denne inverteren). Evt. kjøper du 4 stk. AGM-batterier og kobler i serie. Ut fra behovet høres det ut som feks 4x140Ah bør holde bra:

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=295&category_id=87&option=com_virtuemart&Itemid=39

En laderegulator må du ha:
https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=3077&category_id=186&option=com_virtuemart&Itemid=39

Så trenger du paneler, disse er etter min mening det beste kjøpet på markedet akkurat nå:

https://xn--strmls-dyac.no/solkraft/solcellepanel/sccs%20jasolar%20320w%20mono%20half%20cut%20all%20black_jam60s17-320-mr.html

Regulatoren nevnt over klarer inntil 4 stk. og du må ha to paneler i serie pga. batterispenningen. Så da blir det 2 eller 4. Jeg ville begynt med 2, jeg tipper det holder fint. Da er du på totalt ca. 27.000,- + litt frakt og andre smådeler som kabler osv.


Sæters

Takk for fint innspill. Jeg har vært inne på tanken med inverter selv, men vært i tvil om den vil egne seg. Fint å få en bekreftelse  En inverter vil gi meg ganske stor frihet og jeg slipper unna med totalpris omtrent som kostnaden til et kraftig Honda aggregat som jeg nevnte innledningsvis.

Eneste problemet er at kløyveren er av typen som går hele tiden, vil da trekke mye strøm. Får vurdere å kjøpe en "vanlig" kraftig kløyver, med drift kun i kløyvefasen,  har nemlig en god del trær på tomta som skal bli til ved etterhvert.  🙂. Har en 4 tonns også, men den er såpass svak og med forholdsvis liten lengde, at jeg må jobbe mye for å kløyve litt kraftige og gjenstridige kubber. Den store kløyver ikke vanskelige emner, den knuser de mer eller mindre, spiser seg gjennom, uansett motstand. Har ennå ikke hatt en kubbe den ikke klarer.

Skal vurdere lithium. Det er et Trondhjemsfirma som også selger greie pakker.


etsvends

Sitat fra: Sæters på mai 23, 2020, 15:38:31
Takk for fint innspill. Jeg har vært inne på tanken med inverter selv, men vært i tvil om den vil egne seg. Fint å få en bekreftelse  En inverter vil gi meg ganske stor frihet og jeg slipper unna med totalpris omtrent som kostnaden til et kraftig Honda aggregat som jeg nevnte innledningsvis.

Eneste problemet er at kløyveren er av typen som går hele tiden, vil da trekke mye strøm. Får vurdere å kjøpe en "vanlig" kraftig kløyver, med drift kun i kløyvefasen,  har nemlig en god del trær på tomta som skal bli til ved etterhvert.  🙂. Har en 4 tonns også, men den er såpass svak og med forholdsvis liten lengde, at jeg må jobbe mye for å kløyve litt kraftige og gjenstridige kubber. Den store kløyver ikke vanskelige emner, den knuser de mer eller mindre, spiser seg gjennom, uansett motstand. Har ennå ikke hatt en kubbe den ikke klarer.

Skal vurdere lithium. Det er et Trondhjemsfirma som også selger greie pakker.



Om du går for pakke ALA det jkirkebo skisserer kan du la Honda 2000 aggregatet gå når du  kløyver og inverter kan avlaste toppene
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Sæters

Ja, det er kanskje en mulighet, men jeg vil nok uansett gå for en litt mindre kløyver som ikke går hele tiden. Da vil jeg med oppsettet til jKirkebo antagelig klare meg med kun inverterdrift. Uansett er det fint å ha den muligheten. Jeg setter pris på hvert sekund jeg kan klare meg med ren solkraft.  🙂

Røilern

Jeg har en vertikalvedkløver som "går hele tiden". På tomgang uten belastning så bruker den ikke mye strøm.


Det er startstrømmen som er problemet på store elektromotorer. Victron invertere takler typisk dobbel belastning i noen ms, lenge nok til å dra igang en motor.

Jeg har en 5Kw inverter
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Sæters

Jeg kan jo sjekke forbruket etterhvert, kløyveren er jo helt fantastisk . Ender antagelig opp med noe likt anlegg som det jKirkebo foreslo. Virket som en bra løsning.  Skal på fjellhytta til helgen, ikke den jeg skal bruke dette på, men der har jeg også et gammelt, men godt Honda aggregat, et eller annet 2800, som vel leverer 2500 w kontinuerlig. Skal ta med dette ned for å se om det klarer å drive kløyveren. For meg hadde det vært gull om batteripakke via inverter, til nød i kombinasjon med EU 20 hadde klart oppgaven, det gamle store Hondaaggregatet bråker vel mye for omgivelsene og vil være et dårligere valg enn ren solstrøm.

Sæters

Denne batteripakken averteres fra et for meg ukjent firma. Prisen er vel grei, men det står at BMS ikke kommuniserer med Victron color control, m.fl. Må det by på problemer mot Victron Multiplus, eller kun hvis man velger color control? Noen som har erfaring med dette firmaet?

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=179590391

Røilern

En Lithium pakke med en BMS som ikke snakker med invertere er ikke noe å satse på.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

StefanPal

mai 26, 2020, 05:57:50 #9 sist endret: mai 26, 2020, 08:05:37 by StefanPal
Lithium pakkene fra Alternativ Energi har og en BMS som ikke snakker med inverteren. De har et relæ som bryter strømmen hvis det er risiko for batteriene.

Det er flere her på forumet som bruker slike batteripakker uten at det er rapportert problemer med det.
Så å si at det ikke er noe å satse på er vel litt kraftig uttrykt av Røilern...
Ikke alle trenger å ha full kontroll og styring på detaljnivå.

Men man bør sikre seg slik at man programmerer inverter og forbruk til å slå av før batteripakken løser ut. Ellers vil ikke batteripakken starte ladning når solen kommer tilbake og regulatoren kan ta skade.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Sæters

Takk for alle innspill, det har vært veldig nyttig for meg.

Går da for løsningen som skissert av jkirkebo,  har valgt 48 volt lithiumbatteri fra Alternativ energi. Det står på vedkløyveren, (se bildet lenger opp), P1 3,0 - P2 2,2 kw. Kan noen gi forklaring på hvilke verdier dette er? Er det 3 kw i arbeidsfasen og 2,2 kw på tomgang? Motoren går hele tiden, i motsetning til mindre kløyvere hvor motor starter kun når kløyveren jobber.

jkirkebo

Sitat fra: Sæters på juni 27, 2020, 07:07:29
Takk for alle innspill, det har vært veldig nyttig for meg.

Går da for løsningen som skissert av jkirkebo,  har valgt 48 volt lithiumbatteri fra Alternativ energi. Det står på vedkløyveren, (se bildet lenger opp), P1 3,0 - P2 2,2 kw. Kan noen gi forklaring på hvilke verdier dette er? Er det 3 kw i arbeidsfasen og 2,2 kw på tomgang? Motoren går hele tiden, i motsetning til mindre kløyvere hvor motor starter kun når kløyveren jobber.

Så vidt jeg vet betyr det 3kW input, 2,2kW ut på aksel på motoren. Altså 73% effektivitet på motor + styring.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod