Søyletrøbbel

Startet av Eggedal, juni 01, 2020, 07:20:11

Eggedal

Akkurat her, i denne vannpytten, er jeg avhengig av å få opp en søyle til understøttelse av platting ved inngangsparti og påhengsbod på hytta. Problemet er at det er dypeste punkt i fjell, hvor det samler seg vann. Det må nok en tørkesommer til før det blir tørt nok til å skrape rent fjell. Å bare helle betong utover fungerer nok dårlig. Og så lenge det er vått får jeg ikke noe godt feste for betongen i fjellet heller. Jeg funderer på å støpe en fot med armering klar for påstøp av søyle, men bekymret for om den da kan finne på å løfte seg når det fryser på igjen.
Noen forslag til å komme rundt dette? Kan ikke vente veldig lenge på god tørke, da hele kortveggen avhenger av å få opp disse fundamenter og platting før jeg kommer videre.

Jgytterdal@gmail.com

Har du mulighet til å drenere med ei synkepumpe, slik at du kunne boret 3 - 4 hull og satt ned 16 mm gjengestål rustfritt?
2 komponent ankermasse herder selv om det vått.
https://www.biltema.no/bygg/kjemikalier/ovrige-kjemikalier/ankermasse-2000038143?gclid=CjwKCAjwztL2BRATEiwAvnALcpzQaB9WhjfHsHF1J8fVDudjmoWrqApHf_3dJXoh5irplvLqH5KxkBoCK1MQAvD_BwE

Da kan du ev lage et fundamnet for ei søyle.
Du må jo ha noe som tåler vann permanent
Hvor høy må søyla være.?
Jeg lagde akkurat et ststiv for panelene mine og der brukte jeg 3 stk rustfrie 16 mm stål som '' søyle''. Disse er ca 60cm høye fra fjell opp til bunndrager.

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Eggedal

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på juni 01, 2020, 09:22:56
Har du mulighet til å drenere med ei synkepumpe, slik at du kunne boret 3 - 4 hull og satt ned 16 mm gjengestål rustfritt?
2 komponent ankermasse herder selv om det vått.
https://www.biltema.no/bygg/kjemikalier/ovrige-kjemikalier/ankermasse-2000038143?gclid=CjwKCAjwztL2BRATEiwAvnALcpzQaB9WhjfHsHF1J8fVDudjmoWrqApHf_3dJXoh5irplvLqH5KxkBoCK1MQAvD_BwE

Da kan du ev lage et fundamnet for ei søyle.
Du må jo ha noe som tåler vann permanent
Hvor høy må søyla være.?
Jeg lagde akkurat et ststiv for panelene mine og der brukte jeg 3 stk rustfrie 16 mm stål som '' søyle''. Disse er ca 60cm høye fra fjell opp til bunndrager.





Ja det var faktisk en god idé! Jobben min er å kjøre ut armeringsjern på kransemi, så burde kunne ordne meg en bit 25mm. Tre slike burde gjøre jobben. Så får jeg bruke fantasien For hvordan jeg får festet noe i de. Dessverre ganske høyt akkurat der, men kan nok få til et stabilt underlag for forlengelsen.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod