Solventilator med varmeveksler ?

Startet av Hytteboka, august 04, 2020, 22:15:40

Hytteboka

Hei, håper noen kan dele tankene sine med meg. Har funnet mange spennende videoer om hvordan lage solventilatorer, noe jeg har lyst å forsøke meg på for få varmere og tørrere luft i kjelleren. Men hva med å bruke en varmeveksler ala denne https://www.biltema.no/bygg/vvs/ventilasjon/ventilasjonsvifter/luft--og-varmeflytter-2000035312 til å trekke varmen fra ventilatoren?

Tanken er at man da ikke er 100% avhengig av solceller, samtidig som man kan stille ønsket temp for når viften skal starte. Ville en slik kunne fungere i dette konseptet, og er det noen som har forslag til varmeveksler som ikke går på strøm?

Sæters

Viften du viser til er jo kun en vifte som går på strøm, ingen varmeveksler. Tenker du å ha noe som samler solvarme, må du ha en plate/boks med sort bakgrunn og glassplate foran og helst noe som hjelper til med å fange varmen fra sola bedre enn bare den sorte bakgrunnen. Uansett må du ha noe som hjelper til med å flytte varmen utenfra og inn i rommet. En liten solcelle som da driver en liten vifte vil jo regulere seg selv da den kun virker når solen står på og du da dermed slipper mer elektronikk som skal styre dette.

Det er vist flere måter å konstruere slike fangere, bl.a. ved å bruke tomme øl/brusbokser og male disse sorte, plassert inne i nevnte kasse. Hvor effektive disse er i forhold til de ferdigkjøpte, vet jeg ikke. Viften du viser til vil kanskje være et alternativ hvis du skal transportere luften over lengre avstand, men jeg tror ikke det er noe godt alternativ, beste er nok en solfanger som skyver oppvarmet luft direkte gjennom veggen den er montert på.

https://www.youtube.com/watch?v=-a4t4DiYl1A

Hytteboka

Ja, jeg er klar over at jeg må ha en solfanger i tillegg, men der hvor denne skulle stått skinner sola kun en stund på formiddagen, og da vil ikke solcellene drifte vifta lengre. Men om det er varmt i været vil likevel lufta inne i solfangeren være varmere enn utenfor og det kunne vært greit å fått den lufta inn i kjelleren..derfor en som eksempelvis går på strøm.
Jeg har ikke vindu i denne kjelleren.
Alternativet ville være et ventilasjonssystem, men med en solfanger tenkte jeg at jeg gjerne fikk bittelitt varmere luft inn enn jeg vil få med vanlig ventilasjon. Den fra Biltema var bare et eks., men hele poenget med denne var at jeg trodde den flyttet varm luft (fra solfangeren) og inn i den kaldere kjelleren  :-\


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod