Isolere sperretak, rom for rom?

Startet av Snielsen, august 16, 2020, 19:43:58

Snielsen

Jeg skal renovere et tak innenfra. Hytta har sperretak med 10 cm glava og antatt ca 5 cm lufting over. Det er ingen lufting i møne pr nå da det ligger tankelshingel ytterst. Her har det vært mange beboere de siste åra: Flaggermus, mus og stokkmaur som akkurat har blitt sanert, skaden var ikke stor. Men det er et fuktproblem ved mønet.

Jeg tenkte å løse flere problemer i samme operasjon:

- Øke isolasjonstykkelsen til 20 cm
- legge ny dampsperre da denne er musespist
- forsterke takkonstruksjonen med å lappe 2x4 på eksisterende 2x6 taksperrer (som også gir plass til den ekstra isolasjonen) samt tilføre ekstra hanebjelker rett under mønedrageren, da kan jeg få et bittelite kaldloft med luft fra nye ventiler på hver side av mønet, og færre skjøter i dampsperren.
- musebånd/gnagernetting må selvsagt opp ved raft, dette manglet.

Spørsmålet er:

Kan jeg etterisolere et rom (kombinert kjøkken/stue) og klemme fast dampsperre i veggkonstruksjonen inn til de andre rommene(uisolert lettvegg)? (dvs to soverom som da vil stå igjen med 10 cm takisolasjon og kanskje musespist dampsperre, disse rommene ligger på ene side av mønedrager, slik at jeg får fullført kaldloft mellom de to mønene, i alle fall på en side av drageren ... )

Vil det kunne oppstå fuktlekkasje gjennom lettvegg og opp i takkonstruksjon?

PS. Dette er en hytte uten strøm (og vann) Kun ved som varmekilde.
Kan evt lage noen tegninger

Sæters

Nå er det mange som fraråder fuktsperre på hytter som står uoppvarmet. Risikoen for omvendt virkning skal være stor, dvs varmere utvendig enn innvendig og kondens samler seg i isolasjonen. Personlig har jeg dampsperre i min hytte på fjellet, mer enn 30 år og ingen synlige skader når jeg åpnet deler av tak og vegger for ombygging i fjor og i år.

Tror ikke du skal tenke for mye på om du får all dampsperre 100% tett. Hva kom fuktskaden i taket av? Lekkasje i pappen?

Ville ikke hatt betenkeligheter med å fore på taksperrene som du skisserer, høres fornuftig ut.

Ygnastølen

Hei

Her er jeg enig med Sæters. Jeg har ikke dampsperre på hytta mi, og den er "frisk og fin".
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Snielsen

Takk for svar :)

Ja, jeg burde vel ideelt sett gå for en type cellulosebasert isolosjon som tåler fuktvandring, og en dampbrems. Men dette blir tungvindt og transportere og installere i dette tilfellet. Evt glava og dampbrems ....

"Her er jeg enig med Sæters. Jeg har ikke dampsperre på hytta mi, og den er "frisk og fin"." Hvor tykt og hvilket isolasjonsmateriale?

Har skjønt at 10 cm glava uansett går fint uten dampsperre, men jeg ville øke til 20 cm ...

Når det gjelder fuktskade er dette usikkert, jeg har bare lest at et stokkmaurangrep kan være et symptom på fuktproblemer. Maurkolonien er fjernet og bjelken er fin nok. Ser ut som dampsperren er noe musespist, og i utgangspunktet ikke klemt skikkelig fast. Det gjenstår å se når jeg river opp taket (forhåpentligvis uten 100 overvintrende flaggermus rundt hodet)

Hytta har stort sett stått tom de siste 15 år, ny shingel for ca 10 år siden, mulig lekkasje før dette ble byttet ...




Ygnastølen

Hei

Jeg har 25 cm Rockwool isolasjon, 10 cm en vei og 15 cm 90 grader på denne.
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Sæters

Luftingen du får over din planlagte A-takstol vil nok være gunstig, gir også en form for krysslufting til resten av taket.

På mitt hus med åpen himling har jeg valgt å la det være en spalte mellom vindskiene, slik at luft kommer inn også der og gir krysslufting. Egner seg selvsagt bare der det er lektet opp for takstein eller takplater, da papptak som regel er tett sideveis grunnet rupanel rett mot sperrer.

På hytta har jeg 15 cm isolasjon i taket.


Snielsen

Sitat fra: Ygnastølen på august 17, 2020, 15:08:29
Hei

Jeg har 25 cm Rockwool isolasjon, 10 cm en vei og 15 cm 90 grader på denne.

Er dette en fjellhytte? Jeg vet ikke hvor stor betydning det har, men det er jo et annet klima og mer naturlig utlufting i fjellet enn i indre agders skoger der hytta vår er.

Snielsen

Uansett, mange takk for svarene! Jeg finner nok en gylden middelvei her. God ide med lufting langs vindskier, men det lar seg nok ikke gjøre her :)

Sæters

Det er nok atskillig forskjell på en fjellhytte med lang vinter og dvale for råte og insekter, til en hytte i lavlandet med fuktig klima. Absolutt noe å ta hensyn til. Derimot vil ikke fuktvandring være så forskjellig. En hytte som brukes lite i forhold til et hus, vil ikke påføres samme fukt innenfra.

Jeg tror den største fuktskade kommer fra vann på avveie Er taket tett og man ikke har manglende tetting for slagrein, som vil kunne magasineres innenfor kledning, er mye gjort.


Ygnastølen

Hei

Ja, det er fjell hytte på 950 moh.
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod