Balanserer dere batteribanken med AGM eller bly/syre batterier?

Startet av Sæters, november 17, 2020, 17:17:54

Sæters

Er det viktig med balansering av batteriene? Ser Victron har balanserer til drøyt kr. 800,-

På en 24 v bank, med 2 batterier, holder det med 1 stk, mens man med 48 v, trenger 3 stk. Hva er erfaringen omkring dette?

https://www.farco.no/batterier/victron-batterier/batteri-tilbehor/victron-battery-balancer



OS

Nei, du trenger ikke balansere AGM og blysyre batterier.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Sæters

Men den er vel produsert for slike batterier, de bør jo ha en mening med slikt? Det skrives jo så mye om skjevbelastning av batterier, tenkte kanskje at en slik sak ville eliminere problemene.

OS

Sitat fra: Sæters på november 17, 2020, 22:03:22
Men den er vel produsert for slike batterier, de bør jo ha en mening med slikt? Det skrives jo så mye om skjevbelastning av batterier, tenkte kanskje at en slik sak ville eliminere problemene.
Ja det har sikkert en mening men jeg kjenner ingen som bruker sånne på AGM.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Hyttesol

Teorien er vel det at identiske batterier produsert i samme parti, installert til samme tid og utsatt for nøyaktig samme belastning og plassert i samme miljø, alltid vil ha samme lading og ikke komme ut av balanse.

Men i praksis er denne balansen veldig hårfin, og det blir som å prøve å balansere en blyant på midten. Før eller siden vil den velte enten ene eller andre veien og når ting kommer ut av balanse, vil det også svekke det ene batteriet mer enn det andre og dermed forsterke problemet. Det kan være noe så enkelt som at det ene batteriet oftere utsettes for sollys.

Jeg har vært borti 48V UPS på jobb, og disse hadde også balanseledninger. Jeg skal ikke si 100% sikkert at den faktisk balanserte via disse ledningene, men den monitorerte individuelle batterier med "mid point" koblinger, og ville ha oppdaget ubalanse og dårlig helsestatus på hvert enkelt batteri.

Så jeg er mer på "team balance" og mener det er mer bak en slik enn bare en salgsgimmick. Ihvertfall for AGM/Gel-batterier hvor det ikke kan fylles på nytt vann. Hvis laderen er stilt inn til 28.8V absorption, batteriene maks tåler 14.4V (som er vanlig for AGM), og disse kommer i ubalanse så vil det ene batteriet kunne gasse og tørkes ut ved gjentatte 14.8V sykluser, mens det andre ligger på 14.0V og sulfaterer fordi det aldri får fullført en skikkelig absorption-lading og kommet opp til 100% SOC.

Andre må gjerne være uenige, men da hadde det vært interessant om det henvises til hvordan blybatterier retter seg opp og "selvbalanserer" fra en slik tilstand, fremfor å forsterke problemet over tid.

Hvor stort problemet er, og om det er behov for at den er permanent koblet til 365 dager i året, eller om noe slikt kunne ha eksistert mer i form av en midlertidig ting med klyper, evt noe som kjøres manuelt ved behov, kan nok diskuteres.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

haskibr

Jeg har 4 stk 12v i serie. Det jeg opplevde over tid var at et par av batteriene ble fulladet først. Spenningen over et batteri kunne da stige opp mot 15 volt på slutten av ladesyklusen mens et par batterier fortsatt ikke var ferdig oppladet. På åpne batterier er ikke det noe problem å koke noen celler, en bare etterfyller vann når alle er fulladet. De batteriene jeg har er er tette. Jeg ble bekymret for å koke tørt de batteriene som først ble full ladet. Så jeg tenkte at det kan sikkert ikke skade, og kjøpte 3 stk spenningsutjevner som 2soler.no selger. De ble montert i høst så jeg har ikke all verdens erfaring enda. De ser ut til å fungere så langt. Jeg har etterpå ikke oppdaget at et batteri får veldig mye høyere spenning enn det som har lavest spenning.
3*310Wp paneler, Smartsolar 150/35, 2stk 48V 7kWh batteri fra Chainpro, BMV712, Multiplus II 48/3000, Orion TR48/12, Cerbo GX, Yamaha EF2800i, Wallas 26CC

Ygnastølen

Hei

Jeg har 24V AGM, to serie-to parrallel.
Jeg har montert en Victron Battery Balancer.
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Sæters

Takker for svar som. Jeg går nok for å montere slikt utstyr, virker som det er en nyttig ting å ha, spesielt på tette batterier.

Hyttesol

Det skader jo ikke, og den er ikke så altfor dyr. Om den kan forlenge levetiden litt på batteriene så gjenbetaler investeringen seg selv.

Jeg prøver å finne en 48V versjon av noe slikt. Synd victron ikke har det.
Det finnes en liten svart en kalt HA01 eller HA02 eller noe slikt på ebay, aliexpress m.m. Aner ingenting om den, og hvor trygt det er å koble en slik kinaboks til en batteribank som kan levere over 1000A. Men den skal switch-mode slik at strømmen som tappes fra et batteri, overføres til et annet istedenfor å bli tapt. Victron sin er slik at den bare tapper ned det batteriet med høyest lading.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Ygnastølen

Sitat fra: Hyttesol på november 21, 2020, 17:26:50

Jeg prøver å finne en 48V versjon av noe slikt. Synd victron ikke har det.


Victron har det, du må bare bruke tre av de, se vedlagt bilde fra Victron ;D
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod