Utendørs 4g/5g antenne med modem

Startet av ik@guard.no, november 17, 2020, 18:30:13

ik@guard.no

Hei :)

Jeg har i dag en xpol-2 antenne fra Emcom sammen med en 4g router fra Huawei. For å få optimal dekning må jeg flytte antenna. Det medfører at også routeren må flyttes,  noe jeg ikke kan/ønsker. Jeg har derfor sett etter en komplett løsning hvor 4g modemet er integrert i antenneboksen. Da kan jeg plassere denne der dekningen er best og trekket en Cat 5/6 kabel inn til hytta.

Nå ser jeg at Telia annonserer nettopp om en slik løsning. Ulempen er at Telia kun selger dette sammen med et trådløst bredbånd abonnement. Jeg ønsker å videreføre Telia X abo. mitt med ekstra datasim. Mottakerboksen Telia benytter ser ut til å være et standard Huawei produkt som jeg antar det skal være mulig å få kjøpt. Er det noen som kjenner hvor denne  "boksen"  kan kjøpes, evt. varenummeret til produktet?

Annonse:
https://www.vg.no/annonsorinnhold/telia/traadlost_bredband/




Jings

Ikke akkurat den boksen du henviser til, men jeg ser Huawei har en annen modell, som virker som om den gjør det samme:

"Huawei 5G CPE Win H312-371"
https://consumer.huawei.com/en/routers/5g-cpe-win/

Review:
https://www.4gltemall.com/blog/huawei-5g-cpe-win-h312-371-review/

etsvends

Hva med lengre kabel fra antenne til den plassen du ønsker ruter?
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat


ik@guard.no

Sitat fra: etsvends på november 18, 2020, 21:05:27
Hva med lengre kabel fra antenne til den plassen du ønsker ruter?

Problemet med lang kabel er at demping (signaltap) i antennekabelen fort blir like mye som forsterkningen i selve antenna.

Jeg googla litt, og det kan være mulig at en "super low loss" kabel er et alternativ. Den gir typisk et tap på 3.5dB på 15m. Får sjekke det opp nærmere, takk for tipset.

Hyttesol

Signaltapet er også veldig frekvensavhengig. Mobilnettet kjører på en rekke forskjellige frekvenser alt fra nede på 700MHz til oppimot 3GHz. Kanskje 5G kjører på enda høyere frekvenser også. Da blir tapet høyt til og med på korte, gode kabler. Man må fort opp i kabler som er over 2-3cm i diameter for at det skal fungere, noe som ikke akkurat er særlig pent i en hytte.

Når man har relativt høyfrekvent utstyr (rundt 2GHz og oppover), pleier ofte de beste enhetene å ha selve modemet/radioen og antenne i samme enhet ute på veggen, uten noe kabel mellom. Man får slike 4G-modem (usikker på 5G). Den kan da plasseres der den får best dekning fra mobilnettet ute på veggen, og man trekker ut en nettverkskabel til den (som kan være inntil 100m uten noe tap). Nettverkskabelen mater da ut strøm ut til modem/antenne på veggen (med PoE), og henter signalet inn igjen med en vanlig Cat.5/6 nettverkskabel. Så setter man heller opp en trådløs wifi-ruter inne f.eks. i stue hvor den gir god dekning til mobiler og andre enheter.

Hvis antennen må være separat fra selve modemet, vil jeg anbefale å bare ha kanskje maks 30-40cm til å akkurat gå gjennom veggen, og plassere modemet på innsiden akkurat der kabelen kommer inn. For deretter å trekke kabler fra modemet og frem til en mer gunstig plass for wifiruter hvis det er behov for det.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

etsvends

Jeg bruker en kabel på 5 meter i tillegg til de 1,5 som var på antennen og det er ikke noe problem. Gikk fra dårlig dekning og kanskje 0,5/0,5 hastighet til 20/10. Ice a1 ruter med 2polarisert antenne.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

jkirkebo

Jeg har 7,5m antennekabel fra mine to 1m lange Poynting-antenner. Uten eksterne antenner får vi EDGE, omkring 0,1Mbit/s ;) Med de to eksterne antennene ligger vi på opptil 33Mbit/s ned, men det varierer mye i forhold til dato og tidspunkt. Nå på fredag ettermiddag kl. 17:40 får jeg bare 10/5.5 og i påsken kan det være enda dårligere. Dette fordi basestasjonen vi kobler oss mot dekker et ganske stort område.


Synd Starlink-terminalene bruker så mye strøm (~110W) ellers skulle jeg byttet til en slik når dekningen etter hvert når opp til våre nordlige breddegrader (om 2-3 år tipper jeg). Hadde vært greit å fått noen hundre Mbit/s uten kvote ;)

Hyttesol

Med en retningsantenne er det ikke bare selve signalstyrken som forbedres, men også signal/støyforhold. Selv om man taper like mye (eller mer) i signalstyrke gjennom kabelen enn det man har i forsterkning i antennen, så vil antennen fokusere på å motta fra en retning, samtidig som alle andre retninger (som bare er kilde til støy) blokkeres ute. Dermed før man et renere, om så et noe svakere signal. Men hvis signalet er bittebittelite, så vil det druknes av modemets egenstøy, der modemet ikke klarer å tyde det.


Det ser heldigvis ut som det begynner å skje litt ting innen mobildataverden. Alt for lenge har de tynt de 1-8GB pakkene man typisk fikk for alt de var verdt. Men nå ser det endelig ut som det blir litt mer konkurranse og at GBene sitter løsere.

Telia har blant annet nettopp begynt å levere abonnement der man har akseptabel hastighet selv etter datakvoten er brukt opp. Telia X mobilabonnement hvor man begrenses til 3Mbit når det strupes. Og noen mobilt bredbånd abonnement som begrenses til 6Mbit og 10Mbit ved oppbrukt kvote. Med de hastighetene vil man klare å bruke nettet helt greit, sålenge ikke alle skal streame i 4K samtidig. Mange operatører har dessuten større pakker enn før. Ice mobil har opplegg der man kan aktivere for 1000GB innen Ice sitt eget nett osv.

Så det begynner å skje ting, om vi så ikke har flere hundre Mbit og ubegrenset kvote helt enda. Men noe må de konkurrere om.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Jgytterdal@gmail.com

Har det samne forholdet som deg Kirkebo.
Har din ruter mulighet til å selektivt velge frekvensbånd på 4g?
(lte frekvenser)
Jeg hadde det på min gamle d-link ruter som desverre døde,
Kjøpte en ny Huawei 4g ruter som dessverre Ikke har det.
Poenget er at hastighet kan variere ganske mye mellom disse båndene, pga belastningen.
Savner denne funksjonen da jeg manuelt kunne teste de ulike båndene for å oppnå best mulighet.

På min nye Huawei ruter restarter jeg innimellom for "havne" på riktig umts bånd.
En får håpe at 5g utbyggingen tar av noe av belastningen, og netto øker hastigheten etterhvert.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

jkirkebo

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på november 21, 2020, 04:42:15
Har det samne forholdet som deg Kirkebo.
Har din ruter mulighet til å selektivt velge frekvensbånd på 4g?
(lte frekvenser)
Jeg hadde det på min gamle d-link ruter som desverre døde,
Kjøpte en ny Huawei 4g ruter som dessverre Ikke har det.
Poenget er at hastighet kan variere ganske mye mellom disse båndene, pga belastningen.
Savner denne funksjonen da jeg manuelt kunne teste de ulike båndene for å oppnå best mulighet.

På min nye Huawei ruter restarter jeg innimellom for "havne" på riktig umts bånd.
En får håpe at 5g utbyggingen tar av noe av belastningen, og netto øker hastigheten etterhvert.

Mitt Netgear LB1111 4G modem har ikke den muligheten nei. Ikke at jeg tror det hadde hjulpet. Jeg er 11km fra senderen, og modemet viser bånd B20. Dvs. 800MHz. Jeg tviler sterkt på at det er mulighet for å hente inn 1800MHz-båndet på en slik avstand. Mulig 900HMz går, men der blir det vel neppe noe særlig hastighetsforskjell?

Jgytterdal@gmail.com

Nei det kan godt hende, men både 800 og 900 er long range.
Det som kan påvirke er tilfeldighetene, mao hvor mye disse to frekvens båndene er belastet.

Jeg endte opp med to retningsbestemte antenner som sitter 90 grader på hverandre opp i en 3m høy mast.
Å få antenner opp i høyden gjorde naturlig nok stor forskjell

Står dine høyt plassert også?
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

jkirkebo

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på november 21, 2020, 15:56:31
Nei det kan godt hende, men både 800 og 900 er long range.
Det som kan påvirke er tilfeldighetene, mao hvor mye disse to frekvens båndene er belastet.

Jeg endte opp med to retningsbestemte antenner som sitter 90 grader på hverandre opp i en 3m høy mast.
Å få antenner opp i høyden gjorde naturlig nok stor forskjell

Står dine høyt plassert også?

De står ca. 3,5m over bakkenivå, og hytta ligger i en skråning. Det er fri sikt flere kilometer foran antennene, men sikkert noen topper og annet mellom der og senderen. Å flytte de noen meter til opp gir neppe forskjell av betydning, dessuten får jeg god hastighet når det er lite bruk på senderen. Problemet er i perioder med tung bruk.

Mulig det kan hjelpe å gå over på 900MHz-båndet. Jeg sjekket litt og fant ut at Teltonika RUT240 har de mulighetene jeg trenger. Den kan gå rett på 12V, kan tilkobles to eksterne antenner, kan settes i bridge mode og tillater at man velger bånd selv. Tror jeg bestiller en slik og tester, koster bare 1599,- inkl. frakt. Siden jeg kan kjøpe den på firmaet mitt blir reell pris bare litt over 600 kroner ;)

Jgytterdal@gmail.com

Jeg ville styrt unna denne. Har testet den og benyttet angreretten.
Elendig kvalitet og lav hastighet.
Støtter ikke 4g+
Ville vurdert Advantech eller Amit.


Det man skal være klar over med industrirutere er at de er bygd for driftsstabilitet og ikke nødvendigvis for speed.



Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

jkirkebo

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på november 21, 2020, 21:52:02
Jeg ville styrt unna denne. Har testet den og benyttet angreretten.
Elendig kvalitet og lav hastighet.
Støtter ikke 4g+
Ville vurdert Advantech eller Amit.


Det man skal være klar over med industrirutere er at de er bygd for driftsstabilitet og ikke nødvendigvis for speed.

Høy hastighet har jeg egentlig ikke bruk for, de ~30Mbits/s jeg får nå er mye mer enn jeg trenger. Halvparten er mer enn nok, så 4G+ og lignende er ikke veldig interessant. Problemet er bare overbelastningen på 800MHz-båndet i høytrafikk-perioder, da har jeg målt under 1Mbit/s :(

Jeg tittet på Advantech og Amit, men de jeg fant kostet det doble og dokumentasjonen sa ingenting om at det var mulig å velge 4G-bånd selv, på noen av de. Så litt skeptisk der. Amit så også ut til å kreve USB-strømforsyning, noe som er upraktisk da det vil kreve en ekstra strømforsyning fra 12V til USB.

Hva slags hastighet fikk du fra RUT240, og hva var problemene med kvaliteten?

Jgytterdal@gmail.com

Det var ca halvert hastighet ift min gamle dlink 4g ruter, samt at webgrensesnitt er håpløst lite responsivt.
Greit nok at man ikke trenger høy teoretisk hastighet, men det virker som om at disse har en radiodel med liten følsomhet.

Anbefaler og vurdere Huawei B715S 23c
Selv om denne ikke har mulighet til å velge bånd manuelt, ser den ut til å stort sette gjøre dette selv automatisk.

Dette som et litt rimeligere alternativ selvfølgelig!
Jeg endte opp med denne og opplever netto bedre ytelse og stabilitet.
En ting er målt hastighet, det er jeg ikke så opptatt av, men opplevd kvalitet og ytelse er viktig for meg.

Jobber daglig profesjonelt med videokonferanse løsninger, og sanntids datastrømmer er avslørende mtp ytelsen.
Pakketap, jitter og delay er de viktigste faktorene.

Utrolig stabil og tåler frost godt
12v strømforsyning
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

jkirkebo

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på november 22, 2020, 09:10:35
Det var ca halvert hastighet ift min gamle dlink 4g ruter, samt at webgrensesnitt er håpløst lite responsivt.
Greit nok at man ikke trenger høy teoretisk hastighet, men det virker som om at disse har en radiodel med liten følsomhet.

Anbefaler og vurdere Huawei B715S 23c
Selv om denne ikke har mulighet til å velge bånd manuelt, ser den ut til å stort sette gjøre dette selv automatisk.

Dette som et litt rimeligere alternativ selvfølgelig!
Jeg endte opp med denne og opplever netto bedre ytelse og stabilitet.
En ting er målt hastighet, det er jeg ikke så opptatt av, men opplevd kvalitet og ytelse er viktig for meg.

Jobber daglig profesjonelt med videokonferanse løsninger, og sanntids datastrømmer er avslørende mtp ytelsen.
Pakketap, jitter og delay er de viktigste faktorene.

Utrolig stabil og tåler frost godt
12v strømforsyning


Huawei utgår. Den har en drøss ting jeg ikke trenger (Wifi, masse porter), bruker dobbelt så mye strøm som de andre alternativene og er umulig å veggmontere (alt utstyret mitt er veggmontert). Det ser også ut som om mange sliter med bridge mode på de, noe jeg er helt avhengig av at fungerer 100%.

Frost har jeg ikke noe problem med, det er aldri minusgrader i teknisk rom der utstyret står.

Det viktigste for oss er at strømming via Apple TV fungerer bra ;) Samt Wifi tale (men det krever jo ikke store ressursene).

Jgytterdal@gmail.com

Ok forstår,!
Huawei bruker ca 11w med wifi enablet. (kan disables for redusert strøm forbruk)
Har laget en enkel liten brakett for veggmontering.

Litt usikker på hva du mener med bridge mode...

Alle tjenester virker uten problemer
Chromecast, sttømmetjenester etc.

Enkelt å sette opp dyndns, port forwarding etc
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

KjellG

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på november 23, 2020, 06:49:00
Litt usikker på hva du mener med bridge mode...

En «boks på veggen» kan operer i to forskjellige modi: rutermode og bridgemode.

I rutermode tar ruteren imot all datatrafikk utenfra og fordeler den til interne brukere.
I bridgemode er boksen stokk dum, den konverterer radiodata til ethernetdata, men ellers sender den alt videre på én forbindelse til bakenforliggende utstyr. Dette kan være din PC eller en alternativ super duper ruter.

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på november 23, 2020, 16:18:01
Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på november 23, 2020, 06:49:00
Litt usikker på hva du mener med bridge mode...

En «boks på veggen» kan operer i to forskjellige modi: rutermode og bridgemode.

I rutermode tar ruteren imot all datatrafikk utenfra og fordeler den til interne brukere.
I bridgemode er boksen stokk dum, den konverterer radiodata til ethernetdata, men ellers sender den alt videre på én forbindelse til bakenforliggende utstyr. Dette kan være din PC eller en alternativ super duper ruter.

I mitt tilfelle er det en Ubiquiti USG4 router. Denne må ha public IP adresse fra mobiloperatøren siden den setter opp en fast VPN-tunnel mot en USG Pro som står i racket hjemme. Wifi fikses av 3 stk. aksesspunkt, to utendørs (ett på hver side av hytta, med god rekkevidde) og en ett inne. For at dette skal virke må 4G modemet/routeren støtte bridge mode ja, ellers blir det dobbel NAT og da virker ikke VPN (og enkelte andre ting).

Jgytterdal@gmail.com

Kan du ikke plassere ubiquiti ruteren i DMZ?
Da bypasser du nat.

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

jkirkebo

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på november 23, 2020, 06:49:00
Ok forstår,!
Huawei bruker ca 11w med wifi enablet. (kan disables for redusert strøm forbruk)
Har laget en enkel liten brakett for veggmontering.

RUT240 ser ut til å bruke mellom 1W (idle) og 2W (når den overfører på maks hastighet). Det er drastisk mye bedre enn 11W ;) (som kanskje synker til 9W uten Wifi). Det er også en god del lavere enn dagens Netgear LB1111. Bare den forskjellen i strømforbruk er verdt hele investeringen, om den ellers ikke gir høyere hastighet.

Jeg har begrenset plass på veggen der den skal stå, med braketter og slikt blir det bare tull. Jeg må ha noe som monteres flatt på veggen og som har tilkoblinger på oversiden og evt. på undersiden. Ingen andre steder.

jkirkebo

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på november 23, 2020, 16:44:26
Kan du ikke plassere ubiquiti ruteren i DMZ?
Da bypasser du nat.

Om den da får public IP fra 4G routeren betyr jo det at 4G routeren da står i bridge mode. Da er alt slikt som NAT, DHPC, Wifi, ekstra porter osv. avslått Får den ikke public IP så fungerer ikke VPN. Jeg må rett og sett bruke 4G routeren som et rent modem, uten routerfunksjonalitet. Rene modemer er ikke lett å finne, men så lenge routerne stort sett støtter bridge mode og wifi kan slås av så spiller ikke det stor rolle.

All internett-trafikk må gjennom USG routeren, ellers er det en masse funksjonalitet som ikke fungerer. Statistikk over bruken for eksempel (hvor mye båndbredde som brukes av de forskjellige tjenestene).

Fjellgeita

november 23, 2020, 18:55:10 #23 sist endret: november 23, 2020, 21:47:17 by Fjellgeita
Har en teltonika rut950 selv, denne har vært meget stabil i drift etter at jeg fikk byttet til ny 12v sigarettennermodul (dårlig kontakt i den første jeg fikk). Har ikke målt den isolert, men jeg trekker totalt 11-20w i det jevne iflg victron for mine always on DC-enheter. (Dette feeder da Sikom, controlbyweb rele, gassalarm og routeren). Så forbruket på bare routeren er ikke stort slik sett.


jkirkebo

Da har jeg testet RUT240 hjemme og den virket veldig bra her. Koblet seg opp på B20 (800Mhz) og ga drøye 30Mbit/s (samme som jeg får på hytta). Så tvang jeg den til B9 (900Mhz) og målte 5Mbit/s. Dette er nok pga. at jeg fikk svært mye dårligere signalstyrke på 900Mhz her. Testet innendørs med medfølgende små antenner. Blir spennende å se hva resultatet blir på hytta. Uansett bruker den mindre strøm enn dagens LB1111 og gir langt bedre info om signalstyrke og slikt, så det er en oppgradering selv om hastigheten blir den samme. Dessuten har jeg da reserve-enhet liggende om det blir problemer med en av de.

Management-interfacet er en smule tregt ja, men ikke noe som plager meg og jeg så ingen tegn på ustabilitet.

Følsomheten vet jeg ikke noe om før jeg får testet den på hytta, men bare det faktum at den har SMA-tilkobling istedenfor TS9 hjelper jo på siden jeg slipper overgang mellom disse to (den overgangen er 15-20cm lang og har svært tynn kabeldimensjon).

Jgytterdal@gmail.com

Spennende, du får gi en heads up når du får satt den opp i drift.!

Spesielt opptatt av følsomheten på 4g.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

steinis

Hvordan kobler dere opp routeren til Victron CCGX? Hva med power supply til routeren?

Feks RUT240 er oppgitt til 9-30VDC.
Hytta (offgrid):
- 8x305Wp solcellepaneler 4s2p
- Victron Smart Solar MPPT 250/85 Tr
- Victron MultiPlus-II 48/5000/70-50
- Honda EM 5500 CXS
- 24kWh Lithium fra Nissan Leaf / REC
- Vannbåren v

jkirkebo

Nå i påsken er jeg svært fornøyd med å ha byttet til RUT240 på hytta. Som i fjor sank hastigheten drastisk på 800Mhz-båndet når hyttefolket inntok hyttene sine en masse. Fra å normalt få 20-30Mbit/s sank hastigheten til under 1Mbit/s og strømming ble umulig.

Men i år kan jeg bruke 900Mhz-båndet :) Gikk inn på routeren og tok vekk haken på bnd B20. Den koblet seg da til B8, som er 900Mhz. Og vips fikk jeg 7-10Mbit/s :) Ikke strålende, men fullt brukbart til strømming. Det er helt tydelig at de alle fleste "hytteroutere" kun kobler seg til 800Mhz-båndet.

Jeg vil derfor ikke anbefale noen å kjøpe router til hytta som ikke gir mulighet for å velge bånd manuelt. I campingvogna trengte jeg noen ethernet-porter så da ble det RUT955 isteden. Den fungerer også supert.

OS

Sitat fra: steinis på januar 15, 2021, 13:53:12
Hvordan kobler dere opp routeren til Victron CCGX? Hva med power supply til routeren?

Feks RUT240 er oppgitt til 9-30VDC.
Jeg kjenner ikke til RUT240 men de fleste rutere har en eller flere ethernet-kontakter som du kan koble CCGX til med en kabel.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

jkirkebo

Sitat fra: OS på april 03, 2021, 07:57:08
Sitat fra: steinis på januar 15, 2021, 13:53:12
Hvordan kobler dere opp routeren til Victron CCGX? Hva med power supply til routeren?

Feks RUT240 er oppgitt til 9-30VDC.
Jeg kjenner ikke til RUT240 men de fleste rutere har en eller flere ethernet-kontakter som du kan koble CCGX til med en kabel.

RUT240 har 1xEthernet mens RUT955 har 4xEthernet. Begge bruker svært lite strøm.

OS

@jkirkebo Jeg vurderer å bytte ut ruteren min på hytta jeg også. Jeg har nå en Huawei 4G ruter. Den fungerer i og for seg greit men kunne tenkt meg en ruter som jeg kan logge meg inn på hjemmefra. Og vi har også problemet med at det går veldig treigt i høytidene. I går kveld stoppet det helt opp.

Kan du si litt mere om opplegget ditt? Hvilke type wifi-aksesspungt har du? Er det mesh?
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

jkirkebo

Sitat fra: OS på april 03, 2021, 17:34:05
@jkirkebo Jeg vurderer å bytte ut ruteren min på hytta jeg også. Jeg har nå en Huawei 4G ruter. Den fungerer i og for seg greit men kunne tenkt meg en ruter som jeg kan logge meg inn på hjemmefra. Og vi har også problemet med at det går veldig treigt i høytidene. I går kveld stoppet det helt opp.

Kan du si litt mere om opplegget ditt? Hvilke type wifi-aksesspungt har du? Er det mesh?

Jeg har Unifi-system. Ikke mesh. 3 stk. AP foret med PoE. Brannmur/router er en USG-3P, aksesspunkt inne er en UAP-AC-IW og så har jeg i tillegg en Cloud Key Gen 2+ for å styre kameraene. PoE-switch er en Linksys 16-porter som kjører rett på batteristrøm (53V DC). Kjøpte den fordi den var spesifisert med 54V input. Passer perfekt til 14S lithium ;)

Alle 3 APer, 2 kameraer samt CKG2+ får strøm via PoE og kjører dermed rett på batteristrøm uten omforming.

Teltonika RUT240 står i bridge-modus så det er USGen som får offentlig IP-adresse (jeg har valgt APN internet.public så jeg får det). Kjører VPN-tunnel mot nettverket hjemme (USG-Pro-4 på fiber med fast IP).


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod