VTC - Yes!

Startet av Røilern, desember 05, 2020, 08:02:32

Røilern

VTC - Vehicle To Cabin - Ja det lar seg gjøre

I sommer ladet vi El-bilen ganske ofte fra hytta, nå er det mørketid og pay back time. 

Ved hjelp av en ren 2000W Victron Inverter så lager bilen 230V som jeg frakter 60m bort til hytta og som Multiplussen tror er en generator.

Vips så lader bilen hytta.

Dette kan man selvfølgelig også gjøre med en bensin eller dieselbil. Man må bare tilpasse belastningen til dynamoen i bilen. (yes - jeg vet det heter alternator, men jeg liker ikke ordet)






Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Hyttesol

Det er et artig konsept dette. Det kan gi mye mer verdi til en strømløs hytte uten store investeringen og kanskje uten å trenge noe solcelleanlegg i det heletatt. Kun ved å ta i bruk elbilens batterikapasitet til et ekstra formål. "Synergieffekter"! som konsernledere og andre så fint liker å kalle det.

Har du funnet en måte å kanskje tvinge bilens 400VDC-12VDC omformer til å være i gang, selv om bilen er "helt skrudd av og låst"? Eller må den gå på "tomgang" for å lage 12V?

Evt om det finnes invertere som kan kobles rett på 400VDC pakken og dermed eliminere dette steget. Ikke at vi vanlige folk skal tukle med 400VDC (dette er faktisk farlige saker! Og roter nok også til garantien på bil og batteripakke). Men hvis det hadde gått an å få det profesjonelt montert så ville det blitt en ganske så elegant løsning
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Jgytterdal@gmail.com

Hvor klarer du å ta ut 1kw fra bilen?
Via klemmer på 12v batteriet?

Forstår bilen at batteriet blir tappet ned, og sørger for å vedlikeholde?
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Hyttesol

Det ble såvidt diskutert litt i denne tråden: http://www.byggehytte.no/index.php?topic=2857.0

Sålenge elbilen er "igang", så er det en DC-DC omformer som lader 12V batteriet fra hovedbatteripakken. Sålenge man ikke tapper mer strøm enn denne kan levere, vedlikeholdslades 12V batteriet og man kan tappe greie mengder strøm, gjerne over en 1kW. Problemet er bare at bilen må være "i gang" da denne omformeren kobles ut når bilen parkeres.

Hadde man funnet en god løsning for å lure denne til å være i gang når bilen er av så hadde det vært veldig greit.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Røilern

Sitat fra: Hyttesol på desember 05, 2020, 13:18:52
Har du funnet en måte å kanskje tvinge bilens 400VDC-12VDC omformer til å være i gang, selv om bilen er "helt skrudd av og låst"? Eller må den gå på "tomgang" for å lage 12V?

Det har vært litt leting etter denne løsningen - Første runde forsøkte jeg "Camper Mode". Dette er ikke en Tesla, men en ivrig bruker har laget en App som holder ACC igang, og følgelig også DC DC omformeren. Men dette gav mye tap fordi det ikke var mulig å stille inn temp under 16°.

Litt google og lesing av instruksjonsbok på bil avslørte at den slår seg av hvis:

- Dør er åpen, setebelte tas av og man ikke trår på en av pedalene. Løsningen var dermed å sette på setebeltet - Sammen med å skru av varmeapparat og lys, så er energi tapet betydelig redusert - jeg må regne litt på hvor mye.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på desember 05, 2020, 14:21:50
Hvor klarer du å ta ut 1kw fra bilen?
Via klemmer på 12v batteriet?

Forstår bilen at batteriet blir tappet ned, og sørger for å vedlikeholde?


Permanente kabelsko rett på batteriet, 70mm2 kabel, 175A sikring og Anderson kobling har gjort susen.

Jeg startet litt forsiktig på 8-900W, men idag har jeg hentet 1400W fra bilen i timevis.

"Webben" hevder at bilen kan levere så mye som 250A fra denne omformeren, men så høyt har jeg ikke tenkt til å gå.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Den perfekte hyttebilen?

Sitat"The V2L function can supply up to 3.6 kW of power. The V2L port is located under the second-row seats, and it can be activated when a vehicle is on. Another V2L port is located at the charging port on the vehicle exterior. Using a converter, customers can charge high-power electric equipment. The outside port provides power even when the vehicle is turned off."

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

ik@guard.no

Spennende :)
Volkswagen har også annonsert V2G kompatibilitet fra neste år. Skal ikke se bort fra at dette blir en standard på de fleste elbiler i løpet av noen år.

Røilern

Det tror jeg også, men det er første gang jeg har sett Vehicle 2 Load som er noe annet enn Vehicle 2 Grid.

Hvis jeg forstår dette korrekt så er det enklere å levere strøm til "Load" - Det er det jeg har gjort med min "V2C" løsning. Det er rett og slett en inverter som leverer 230AC på samme måte som et aggregat.

"2 grid" er mer komplisert fordi inverteren må synkronisere frekvens og spenning med grid
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Jgytterdal@gmail.com

Dette er en strålende løsning som kan bli en gamechanger for off grid.
I mitt tilfelle vil jeg slippe å kjøre aggregat,  og kan avskaffe det helt og holdent.
Jeg har Hyundai Kona i dag som desverre ikke har v2c, men kommer garantert til å kjøpe En elbil med v2c neste gang.
Tror Ionic har 3kw uttak.
Vil jo praksis ikke være noe problem å ta ut 20kwt på en helg.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod