Kjøpt hytte, nybegynner skal oppgradere solcelleanlegget, har div spm? :)

Startet av HEL, januar 01, 2021, 13:37:52

HEL

Hytta er på Gålå 930 moh.

Har en høy gavlvegg mot syd-sydvest med en snau meter plass på hver side av et stort vindu som skal inn:




Ser for meg 3 eller 4 små 80 watts paneler plassert vertikalt på hver side av vinduet. Det gir 480 eller 640 watt.

https://www.hyttetorget.no/solcellepanel-mono-80w-sort

Er batteri, inverter og regulator riktig valg?

https://www.hyttetorget.no/lithium-pro-200ah

https://www.hyttetorget.no/inverter-12v-600w-ren-sinus

https://www.hyttetorget.no/solcelle-regulator-mppt-20a-12v-24v


Satser på 230 volt kjøleskap:

https://www.hyttetorget.no/liebherr-154l-a-


Ellers er behovet litt lys og lading av elektroniske enheter.


Følgende stod i hytta fra før:

https://www.globaltools.no/verkstedutstyr/batterilader-og-booster/telwin-batterilader-med-starthjaelp-12-v-33235-no?gclid=CjwKCAiArbv_BRA8EiwAYGs23Pioj5Spavv3Nfo4w66uVRyftoXOqUQc5O7E8HoOJonnMv68uOewZhoC0IsQAvD_BwE

https://www.pramac.com/product?id=2488&folder=67

Er dette greit å bruke til nødlading av det kostbare Lithium batteriet?



Er dette greit dimensjonert?

Andre ting å huske på?



















925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

StefanPal

Start med å gjøre energibudsjett (se mal på forumet)
600W inverter er i minste laget..
Jeg måtte gå til 800W for å takle start strømmen på kjøleskapet.
Du bør ha en batterimonitor type Victrom BMV 700.
Desto flere solcellepaneler desto bedre, da får du raskt ladet opp batteriet.
Batterikapasiteten bør være 3-4 ganger dagsforbruk, slik at du klarer en helg uten sol uten å kjøre aggregat.
Hvis hytten brukes mye på vinteren så vær klar over at du får lite ladning med lite sol og korte dager

Hvis du skal bygge ut systemet i fremtiden så kan det være greit å dimensjonere for det og gå for enheter som snakker sammen, type Victron.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

HEL

Takk :)

Et annet spm. Før jeg oppgraderer må jeg flytte på det eksisterende anlegget. Det er den enkle analoge beige regulatoren med to VU-metre og to gamle 3x12 cellers paneler av forskjellige fabrikat.

Hvordan finner jeg polariteten på panelene når jeg skrur dem ned?

Panelet til venstre har to tilkoblinger, en i hver ende.

Panelet til høyre har kun en ledningsklædd som går ut fra baksiden.
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

HEL

Jeg ser at det er to kabler på vei inn til regulatoren

Den grønne har skarp kant på den ene og den går til pluss (akkurat som på høyttalerledning)

Den andre så er hhv blå og sort løse fra hverandre og blå går til pluss.

Kanskje dette synes når jeg går løs på kabelen med avbitern?
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

Jutulhaugen

Hvorfor ikke sette to ca 300w panel på høykant på hver side av vinduet, og så kjøper du en mppt regulator. Slike panel får du for mellom 1000-2000kr stk.
(Så flytter du til under vinduet.)
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

HEL

925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

Røilern

Sitat fra: HEL på januar 01, 2021, 15:59:14
Hvordan finner jeg polariteten på panelene når jeg skrur dem ned?

Det måler du med et voltmeter hvis de ikke er merket.

men, disse panelene er ikke noe å samle på
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Sitat fra: Røilern på januar 01, 2021, 17:59:17
http://www.byggehytte.no/index.php?topic=2718.0

Sett opp et energibudsjett og del det med oss så kan vi hjelpe deg

Plass på sydvegg er forøvrig alltid en "kamp" - jeg har 6 stk 300 flatt på veggen, under vinduene men så har jeg god bakkeklaring) og 3 stående på et separat stativ - Kanskje det kan være en løsning.

Jeg tror ikke jeg hadde bruk noe tid på å montere opp igjen de solpanelene  du har. Kjøp de du har tenkt til å feste på veggen og lag et midlertidig stativ
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Jutulhaugen

Sitat fra: HEL på januar 01, 2021, 16:55:19
God idee, men vil ikke de tippe veldig ut i nedkant?

Du kan montere de flatt på veggen, om vinteren står solen så lavt at de egentlig ikke trenger noen vinkling. Du taper litt om sommeren, men da er det trolig overskudd uansett.
Jeg har 4 stk hvorav to på høykant. De ble montert i litt vinkel men jeg vurderer å sette de flatt mot veggen da jeg innbiller meg at det blir penere.
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

HEL

På syd-sydvest gavl veggen ser jeg at jeg får plass til følgende med fornuftige avstander og plass til å vippe panelene:

4 stk 80 watt pluss 1 stk 100 watt over vinduet = 420 watt



925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

HEL

925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

HEL

Så hvis jeg monterer to digre 350 watt paneler nesten flatt / vippet 20 cm ut i nedkant.

Vil det funke greit?

925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

Arctic1827

Med to store paneler slik som på den siste skissa kommer du absolutt best ut!  Jeg hadde ikke engang vurdert vinkling, bare montert de flatt.  Dette alternativet blir også penere en flere små.

HEL

Alternativt to 170 watt paneler til venstre og droppe den ene over vinduet som allikevel ville fått en del skygge?

Da havner jeg på 2x350 + 2x170 = 1040 watt

https://www.hyttetorget.no/solcellepanel-mono-170w-sort

Et dumpt spm men 20A regulator og 20A batteri ikke sant! Fortjener 1040 watt paneler større batteri enn 20A? Lithiumbatteriene svir i lommeboka.



925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

Arctic1827

Du må starte med å sette opp et energibudsjett som tidligere nevnt, for å finne ut hvor stor batteribank du trenger.  Hvis jeg forstår deg riktig så ser du for deg bare 20AH batteri?  Det tror jeg du raskt finner ut at blir altfor lite, noe under 200AH litium, evt 400AH AGM tviler jeg på du kommer, iallfall med 240V kjøleskap.

Ang paneler så tror jeg at to store på røstveggen blir penest, og antakelig tilstrekkelig. (så store det er plass til uten at det virker overfylt av paneler)

Du vil få mye skygge på formiddagen med de du har tegnet inn på siste skissa i området med uteplassen.  Da bør du nok i så fall gå for egen regulator for disse.

Røilern

Pass på å velge helsorte paneler, det blir penest.

Men som flere av oss sier - det blir meningsløst å snakke om hvor mye paneler  du trenger før du har regnet litt på hva slags energiforbruk du ser for deg,

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

HEL

925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

Hyttesol

Et bra utgangspunkt det men det er mulig du kanskje er litt optimistisk med noe av forbruket, så jeg ville kanskje tatt litt mer i for å være på den sikre siden. Tenk heller "worst case" fremfor "best case". Noen innspill:

Inverteren bruker sikkert noe slikt som 10W kontinuerlig på tomgangsforbruk, i tillegg til at man gjerne mister 10% av effekten i konverteringen, så ta også dette med.

Wallasen trekker sikkert en del mer strøm enn 0.1W som du har oppgitt. Jeg kommer til 5W med et googlesøk, men er ikke sikkert det er samme modell som du har. Vil 7t i døgnet være nok?

Det er ofte litt mørketid med lite dagslys, og ikke alltid at man nødvendigvis sover akkurat den tiden det er mørkest om natten. Jeg ville nok belaget meg på å skrive inn 12-16 timer lys i stuen samt at du kanskje vil ha behov for mer enn bare 3-4W lys. 3-4W er ikke veldig mye og vil ikke gi noe behagelig lys for varig opphold i et rom. Anlegget bør være såpass dimensjonert at du kan bruke det lyset du trenger med god samvittighet uten å være redd for å tappe batteriet.

Regn også inn en liten "diverse" post. Det kommer sikkert alltid noen ting du ikke helt tenker over. F.eks. en batteridrevet støvsuger som må kunne lades? Noen flere elektroniske dingser enn bare 2 mobiler osv. Har du noe pumpe som trekker strøm?
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Røilern

Jeg synes nok du generelt er for opptimiskisk mht Watt for forbukerne dine.

Kjøleskap trekker 50-80W, men går ikke så ofte kanskje 5-10 min i timen max, men selvfølgelig helt avhengig av hva du putter inn i det. 10 Liter lunket øl ta det mange timer å kjøle ned

Moderne mobil tlf trekker 3x5 Watt = 15W, det var i gamledager de bare trakk 1 x 5 = 5W

Du har bare 100 av 200 tilgjengelige Ah på batteriet, Det er vel minst 80% som er tilgjengelig

Du må gjerne dele regnearket med Comment rettigheter direkte

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

ivarw

Ang. plassering av paneler:
Du kan også vurdere å plassere paneler på eget stativ.
I noen tilfeller kan det optimalisere lysforholdene, dessuten slipper du å kle hytta, unngår å måtte ta hensyn til veggplass, og du kan justere vinkel etter sesong.
Det finnes ferdigløsninger.
Jeg bygget en for noen år siden som har fungert bra. Senere oppgradert med kraftigere paneler.
http://www.byggehytte.no/index.php?topic=1830.msg11251#msg11251

Se også denne tråden for ulike løsninger og inspo:
http://www.byggehytte.no/index.php?topic=2304.msg14871#msg14871
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

HEL

1000 takk så langt for innspill og engasjement.

Hytta ligger innenfor 100 metern til et vann i et område med en del restriksjoner så jeg tror ikke det er populært med frittstående paneler. Jeg synes ikke det er noe pent heller.

Jeg har et ganske kraftig aggregat som nevnt tidligere i tråden.

Hva om jeg bruker 200Ah / 700 watt pakka på gavl veggen og bruker eksisterende 2x105 Ah AGM system med 2 stk nye 170 watt paneler på veggen helt til venstre på hytta?

925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

HEL

925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

Hyttesol

Alle slike data som er oppgitt pleier jo å være litt laboratoriepreget. Så at det realistisk sett bruker litt mer må du sikkert regne med. Men det kan virke fornuftig det. Mesteparten av "kunsten" med et effektivt kjøleskap ligger i isolasjonen og hvordan det holder varmen når døren åpnes. Samt at kjøleskap med fryser bruker mer strøm enn de uten. Så de trenger ikke ha noe superfuturistisk kompressorteknologi for å oppnå det som loves.

5.5W er gjerne et snitt over et forbruk over et helt år. Når du kommer til hytten så må kjøleskapet gå litt før det blir ordentlig kaldt slik at snittet det første døgnet blir høyere enn de andre døgnene. Kanskje du kommer med litt varer som har fått litt lunk i seg på veien og tar lengre tid å kjøle ned. Men det er uansett antageligvis et av de mest strømgjerrige kjøleskapene du finner.

Men om du tenker 10W for å være på den sikre siden så burde du ikke gå på en smell.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

HEL

Det er et økonomisk aspekt her også som gjør at jeg er villig til å sette tæring etter næring.

Vi har som sagt kjølerom anno 1970 med luke i stuegulvet som funker fint. Dette er en reserveløsning midtvinters. Da kan jeg mao skru av kjøleskapet. Kan også kjøre aggregatet 8 timer ved behov. Stearinlys er også koselig. TV og hårføner skal vi ikke ha på hytta :) Støvsugern og lading av verktøybatterier tar vi via aggregatet en time eller to.

Håper/ønsker at en Lithiumpakke på 200Ah/700 watt er tilstrekkelig?
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

HiperTypeR

Jeg har hytte i samme område, og gjorde samme vurderinger som deg for 5-6år siden. Endte på en løsning lignede den du foreslår med 1x255w solcelle, 2,4KWt litihum (2x12V 100Ah), 20A MPPT regulator, Victron 2000/80 kombiinverter. Solcelle panelet ble montert flatt vertikalt for å utnytte vintersolen mest mulig. Om sommeren er det ingen problem med nok lading.
Valgte en såpass stor inverter for å kune drive brønnpumpe, og ikke minst en skikkelig støvsuger som er med på å forenkle avreisen uten å måtte starte aggregat. La opp til 220v overalt da dette er enklest å forholde seg til.
Valgte den gang å gå for 12V pga. Wallas og nattlys, men hadde nok valgt 24V/48V nå f.eks. denne pakken her https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=188481861
Med 24V/48V blir det billigere regulator/kabler som er en fordel. En enkel DC-DC konverter kan da fikse 12V til Wallas.
Ikke undervurder kostnader til kabler og koblinger, så jeg ville valgt færre, men større paneler.
Har etterhvert også kjøpt inn kjøleskap, men valgte da et A++ som var mye rimeligere enn A+++. Oppgraderte heller med et ekstra panel og større batteribank som nå gjør at jeg fint kan være en langhelg uten hverken sol eller aggregat lading.
SmartSolar MPPT 150/35
525W – panel
4.8kWh Sunwind/Heter LiFePO4 batterier
Victron Multi 2000W/80A 12V
2kW "Kina" aggregat
Wallas 40CC

HEL

220 volt krever vel elektriker?


Hva med å seriekoble to av disse:

https://www.sparelys.no/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=39&page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=3486&category_id=226&gclid=CjwKCAiAudD_BRBXEiwAudakX7D48K6ksYOT1NKzWQQdaiVuXaTsbP9XBTV7m7oKL7y34RNrL_1UqRoCOaIQAvD_BwE


Da får jeg 24 volt og kan bruke litt tynnere kabler?


Og jeg er vel ganske bestemt på å montere 2 stk 350 watt paneler på høykant, flatt på syd-sydvest gavl veggen. Det er det jeg har plass til. Ergo 700 watt paneler totalt.
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

HiperTypeR

220V krever elektriker, om en ikke har den kompetansen, men det forenkler det meste som skal kobles til som lys, tv, dekoder, pc/mobil-ladere, støvsuger, mikro, kjøleskap osv.
En kan kjøpe inn utstyr nå som i fremtiden gjør det enkelt å oppgradere til f.eks 220v.
Om du likevel skal oppgradere solcelleanlegget, så ville jeg ha tatt en gjennomgang på eksisterende kabling osv. da det er mye slurv på gamle solcelleinstallasjoner, og en har et annet forbruksmøsnter nå enn da dette ble installert.

Jeg har ikke Heat batteri, da det er minimal lading når det er på det kaldeste, og jeg forvarmer hytta med Wallas før ankomst. I tillegg lader jeg opp, eller så blir batteriene ladet opp innen de blir kalde ved avreise. Dette har som sagt fungert uproblematisk noen år nå, men jeg har ikke testet hvilken restkapasitet jeg har, da jeg ikke ønsker å dra batteriene helt ned. Om en bekymret for kalde batterier og lading, så kan f.eks disse være et alternativ, https://www.farco.no/batterier/litium-drop-in/farcopower-lifepo4-freeze-128/105ah. Det er sjeldent det blir lavere enn -15 innendørs i det område. Nå i dag har jeg -6 ser jeg, og det var relativt kaldt i natt.
SmartSolar MPPT 150/35
525W – panel
4.8kWh Sunwind/Heter LiFePO4 batterier
Victron Multi 2000W/80A 12V
2kW "Kina" aggregat
Wallas 40CC

HEL

Hvis jeg velger Lithiumbatterier.
Vil ikke de ta i mot lading fra panelene når det er -10 grader inni hytta (når vi ikke er der)?
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

Hyttrik

Innspill: Jeg hadde satset på så mange paneler som det er mulig å få satt opp på/rundt hytten. Veldig dårlig lading i des-jan, og ingenting om det legger seg snø på panelene.
Parallellkoble panelene slik at ikke èn tildekket/skygget panel stopper hele ladingen(noe jeg har forstått skjer om de er seriekoblet), og at du unngår så høy spenning(ikke så viktig om du lar en registrert virksomhet gjøre jobben). Tenk på at solpaneler lader ekstremt lite i skygge eller overskyet vær, sammenlignet ved direkte sollys. Jeg har ca 360w paneler, ikke mppt regulator og for noen dager siden i overskyet vær med litt snødrev ladet de vel ca 0,5 A. Monter paneler slik at det ikke legger seg snø på dem, på sommern vil du få nok strøm uansett(om du ikke plasserer dem slik at de delvis er dekket av takutsprang ets, da lader de ikke heller på sommeren)
Sjekk solcellespesialisten.no eller strømløs.no for rimelige paneler.

Tenker du får sjekke spec på batterier når det gjelder om de tar lading i kulde. Bitte litt vil de nok greie. Siden regner jeg med at du får tak i en regulator, ev at bms i batteriene greier å måle temp og deretter velge strømverdi i kulde.
Kanskje noen her som har mer greier enn meg om dette her på forumet.

Dette var mine tanker om dette, etter å ha brukt hytte med 12V anlegg i 15 år. :-)

Hyttesol

Jeg tolker det som at batteriet vil lade med inntil 5A (60W) som normalt i minusgrader. Når du overstiger 5A vil den stoppe ladingen av cellene helt, og istedet skru på varmefolien inntil batteriet er varmet opp til 0C. Jeg tolker det da som at hvis laderen leverer f.eks. 7A, så får du dessverre ikke 5A til lading og 2A overskytende til oppvarming. Alle 7A går til oppvarming, frem til ladingen enten havner under 5A igjen eller batteriet når 0C.

Hvor mye energi som kreves for å varme det opp vet jeg dessverre ikke, men vil nok tro at det går litt energi til dette. Et slikt batteri veier jo tross alt noen kilo. Så du kan nok risikere at du får noen dager der solen akkurat er sterk nok til å starte oppvarmingen, men samtidig så svak at oppvarmingen ikke blir ferdig før solen har forsvunnet igjen. Så den varmefolien er nok gunstig hvis man skal lade med aggregat, men litt mindre kjekk med solceller i minusgrader.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

ivarw

Iflg. denne (troverdige ..?) videoen fra produsenten, trekker batteriet 3,7A fra -5 til +5, hvorpå all strømmen går til lading. Mener å ha lest et sted at de 10 gradene opp skal ta to timer. Det bør tas med en klype salt.
https://www.youtube.com/watch?v=U4cuo1KDYeg

Synes det virker ganske lovende. Husk at AGM-batterier mister en vesentlig del av kapasiteten når de er kalde.

3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

HEL

Vil det si, summert opp, at Lithium er best til min «vinterhytte» 930 moh?
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

Hyttesol

Jeg prøvde å google litt om heat capacity på en typisk lithiumcelle, og med litt omregninger fra kalorier til wattsekunder osv osv så kom jeg frem til at tallene ganske greit kunne rundes av til:

- At å varme 1 kilo med lithiumceller med 1'C, tar omtrent 1 sekund ved 1kW med solstrøm fra panelene. 2 sekunder ved 500W, 4 sekunder ved 250W osv.

- Du vil ha 2 slike batterier som veier omtrent 15kg hver (30kg totalt). Så for å varme begge batteriene med 1 grad, må du ha 1kW i 30 sekunder. For å varme de med 10 grader, må du ha 1kW i 5 minutter. (Da har jeg ikke tatt med at batteriene vil tape varme til omgivelsene)

Eller sagt annerledes og enklere: For hver grad under 0C som du må varme batteriene opp, så taper du 8.3 Wh med lading som istedet går til oppvarming. Så for å være ærlig var det ikke så ille som jeg fryktet. Sålenge det er overskyet så er det ikke sikkert at batteriene vil lades fort nok til at det er nødvendig å varme de. Mens når det først kommer litt sol på panelene, går det relativt kjapt å få de opp i temperatur. Det er jo lite sannsynlig at batteriet blir like kaldt som det er ute.

Så det går sikkert bra, du må bare være klar over at det vil være enkelte uheldige kombinasjoner av lav temperatur og korte solglimt mellom skyene der du ikke får noe lading på batteriet i det heletatt. Sett opp mot AGM så henter du gjerne det tapte igjen i form av høyere effektivitet på lithiumbatteriet generelt.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

HEL

Ok. Takk :)

En annen ting. Hvor får jeg tak i en pen sort eller mørkebrun 4 kvadrat kabel?
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

Hyttesol

Hvilken type kabel tenker du på? (hvor skal du bruke den?)

Hvis det er mellom solcellepanelene og regulatoren så kjøpte jeg 6mm2 kabler med ferdigterminerte MC4 plugger fra Sparelys som bare var å klikke rett i MC4-pluggene bakpå panelene. De fås parvis i lengder på 5, 10, 20 og 30m og prisen er ikke så ille, så jeg vil anbefale de. Så vet du at du får noe som tåler å være ute også.

Var vanskelig å finne en kategori for bare kablene, men søk "MC4 kabel" på sparelys og scroll til bunnen i søket. Link direkte til 2x10m:
https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1746&category_id=28&keyword=MC4+str%C3%B8mkabel&option=com_virtuemart&Itemid=39

De er greie å montere og få til å se fine ut på fasaden for de kommer i store pakker med stor omkrets på kveilen, så du slipper at de ser ut som en slinky når de pakkes ut.

Men avhengig av spenning du kommer til å kjøre på batteribanken din (12V eller 24V) så må du ha større tverrsnitt på kablene som går fra regulatoren til batteriene, og fra batteriene til inverter. Hvis du har 700W fra panelene, vil strømmen fra regulator til batteri være 58A ved 12V, eller 29A ved 24V. Og tilsvarende for inverteren også. Da bør du beregne noe i størrelsesorden 16 - 35 - 50mm2. Biltema har greie kabler der: https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteritilbehor/batterikabel-2000031868
Samt kabelsko om du trenger det: https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kabelkoblinger/uisolerte-rorkabelsko-10-stk-2000033982
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

HEL

Flott

Men jeg tenkte spesifikt på kabler til stikkontaktene.

Tenkte egentlig å bruke 2x2,5 PR men har lest at det må være flerkordell og ikke solid core? Høres for meg ulogisk ut, som om det skulle bety noe?
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

Hyttesol

Hvis du tenker på faste stikkontakter på veggene som du legger rundt til diverse rom osv, så er det i hovedsak to typer kabler som brukes innendørs:

Det er PR (hvit flat kabel med 1 kjerne per leder) for utenpåliggende installasjon langs lister osv. Og da er det enten 2x1.5mm2 for 10A kurser eller 2x2.5mm2 for 15A kurser som er vanlig brukt.

Ellers bruker man PN (flerkordelet, enkeltledere) for innfelt installasjon med rør i veggene. Vanligvis 1.5mm2 for 10A og 2.5mm2 for 15A.

Det er veldig sjelden at 4mm2 brukes til "vanlige" stikkontakter. Det er nesten bare der hvor det er noe spesifikt regelverk som krever det, at det brukes. Hvor og hvordan kabelen er lagt, avgjør hvor mye strøm man har lov å sende gjennom. Om en kabel ligger åpent utenpå vegg, i rør, eller i samme føringsvei som andre strømførende kabler, i miljø hvor det er forventet høyere enn normalt temperatur osv, vil avgjøre hvor mye strøm man kan sende gjennom, så det med 10/15A blir derfor bare veiledende "typisk installasjon". Noen ganger kan man kjøre mer enn 10A/15A også på de kablene jeg nevnte. Andre ganger mindre.

Merk at alt dette er ting som ikke er lovlig å montere selv. Mange tar likevel snarveier og lar seg ikke skremme av selve regelen.
MEN: Om du ikke bryr deg om regelverket og tenker å få dette gjort uten innleid elektriker, så er det heller ikke noe lurt å koble noe selv med mindre man er kjent med hvordan ting skal gjøres riktig, og hvilket materiell som brukes. Strøm kan være livsfarlig om man gjør feil, og strøm fra en inverter er like farlig som 230V hjemme. Jeg ville ihvertfall alliert meg med en bekjent som er elektriker som kan veilede i hvilket materiell som skal brukes, hvordan ting skal kobles, og hvordan man gjør koblinger riktig.

Det er nok mye slurv rundtom, alt fra skruterminaler som er for stramme, for slakke, kobber med hakk i etter avmantling med dårlig/uegnet verktøy, ting som er for mye avmantlet, for lite avmantlet, materiell som brukes annerledes enn det er beregnet for ++++. Å koble elektrisk er mer enn å koble 2-3 ledninger fra A til B. Håndverket må også være bra.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Hyttesol

Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

HEL

Jeg tenkte på ledning til 12 volt kontaktene på veggen i de forskjellige rommene. Her trenger man vel ikke elektriker? Tenkte at 4 kvadrat var lurt for minimalt spenningsfall.

(Kjenner godt til forskjell på PR og PN)

Og strømmen fra invertern plugger jeg vel bare et vanlig støpsel inn i?
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

HEL

Nå fant jeg hvor jeg hadde lest følgende
:


https://www.sunwind.no/pages/tips/read/?id=262


Et mindre solcelleanlegg kan du montere selv da det er svakstrøm, men det er en god idé å lese litt om monteringen først slik at man er forberedt


På 12 volt anlegg så bruker du kobberkabler, flertrådet, og det er viktig at du har kabler som er tykke nok for det de skal levere strøm til. En TV trekker mer strøm enn en lyspære, og trenger da som oftest tykkere kabel


925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

HEL

Fant denne og

https://www.trainor.no/cms/Forum/Forskrifter-og-normer-DSB/Solcelleanlegg-12V-hva-kan-utfoeres-selv



Følgende er beskrevet i kvalifikasjonsforskriften (FEK), i veiledningen til § 6:

Arbeid på lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ufaglærte dersom alle de følgende vilkårene er oppfylt:
- Effekten ikke overstiger 200 VA,
- monterings- og bruksanvisning følges nøye,
- hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll, og
- tilkobling til 230 V-nettet utføres av registrert virksomhet, dersom tilkoblingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt.

Ytterligere spørsmål/avklaringer om dette temaet bør rettes til det lokale eltilsyn (DLE) hos aktuell netteier (everk).
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

HEL

Forstår jeg det rett at det strengt talt kun er lov å montere et 12 volt solcelleanlegg med maks hovedsikring på 20A.

Tilsvarende min eksisterende regulator?


925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

Hyttesol

Da misforsto jeg deg nok igjen. Jeg gikk ut fra at det var 230V stikkontakter du snakket om. 12V og inntil 200VA kan du montere selv, og da er jo viktig med tykkere kabler. Ikke bare pga hva kablene maks tåler, men også pga. effekttapet. Man taper faktisk 400 ganger (!!!!) så mye effekt i kablene i et 12V anlegg, i forhold til om samme kabel hadde vært brukt til 230V og tilsvarende last (Derfor gikk jeg for et rent 230V anlegg)


Jeg vet dessverre lite om 12V materiell til hytte.  Jeg ser ingen grunn til at man ikke kan bruke kabler med entrådede ledere til 12V. Annet enn at når man kommer opp i det tverrsnittet som kreves, så blir entrådede kabler så upraktiske, at det typisk er flertrådede kabler man vil ha, og vanligvis får.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

HEL

Ikke sant :)

Derfor tenker jeg at 2,5PR er nok til leselys, pent og enkelt å jobbe med. Har lettidunker og er ganske habil på sånn montering. I rehabilitering i eget hus assisterte jeg elektrikeren her med kyndig supervicing. Han skrudde imidlertid den siste biten fast men jeg kan det og hardt, men ikke altfor hardt. Ikke avsolert sånn at masse kobber er eksponert. Endene stukket godt inn i festene.
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

HEL

Men hva innebærer 200VA helt konkret mtp størrelse på paneler/regulator/batteri?
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

jkirkebo

Sitat fra: HEL på januar 08, 2021, 07:28:02
Men hva innebærer 200VA helt konkret mtp størrelse på paneler/regulator/batteri?

200VA i et 12V anlegg betyr 200/12=16,7A. Altså må det ingen steder i anlegget gå over 16,7A om jeg tolker regelen korrekt. Ett 320W panel vil alene levere over 200W/200VA (VA er det samme som Watt for likestrøm) så tolker man regelen strengt kan man kun ha anlegg med inntil 200W solcellepanel og hovedsikring på 16A om man skal kunne koble selv.

I praksis brukes aldri elektriker på 12V anlegg, om det ikke er snakk om nybygg. De fleste elektrikere har også liten peiling på 12V anlegg, hva som finnes av materiell osv.

Hyttesol

Leser man regelverket nøye nok så skal man sikkert ha rørlegger for å bytte dolokk på dassen også.

Jeg for min del synder både på DC og AC siden når det gjelder det å bruke autorisert elektriker ;D Det vil jo aldri komme noe kontroll, og en eventuell avkortning på forsikringen er en risiko jeg heller er villig til å ta. Jeg har røykvarslere og sover godt av å vite hvordan ting er koblet.

Det blir selvfølgelig alltid feil å anbefale noen å bryte reglene, men er man noenlunde nevenyttig så gjør jo de fleste det likevel. Jeg mener selv at jeg har såpass "peiling" at jeg vet hva som er lurt og ikke, og har en viss idé om hvordan ting skal gjøres, så tar meg noen friheter. Er utdannet som telemontør, og har gjort mye 230V arbeid sammen med elektrikere på forskjellige prosjekter, og alltid hatt elektriske ting som hobby. Så jeg mener sånn sett at jeg klarer å se de åpenbare farene med ting, og klarer å gjøre like bra håndverk som en elektriker, bruke riktig materiell til jobben. Og der det er gjort ting som ikke er lurt (f.eks. patentbånd til parallellkoblinger av batteribank) så er jeg i det minste klar over at det ikke er bra, og har det på utbedringslisten.

Men jeg har sett mange eksempler på tusseskap hjemme hos folk som ikke har peiling. Folk som kjøper seg en 4-veis jordet biltemastikkontakt, og 0.75mm oval lampettledning for å hente strøm til den, klips som er feil størrelse til å montere kabelen, mens stikkontaktene i huset ellers er ujordet. Så har de vel brukt det de hadde av kniver, gafler, pizzahjul og nøtteknekkere i kjøkkenskuffen for å avmantle og koble det. Skjøting som er gjort ved å surre sammen ledere og teipe med el-teip osv. Slike folk må bare holde seg unna. Da snakker vi om at kunnskapsnivået er så lavt at man ikke en gang ser sine egne begrensninger, og ikke vet noe som helst om hvilket materiell eller verktøy som skal brukes for å gjøre en forsvarlig jobb. Men det blir fort litt sånn Dunning Kruger effekt der de uten kunnskap, overvurderer seg selv mest fordi de ikke forstår farene ved det de gjør.


Jeg er enig der angående elektrikere og 12V. Jeg prøvde å få litt råd ut av en elektriker jeg kjenner ifm. sikring av DC siden av batteribanken samt hvordan jording og slikt burde gjøres på 230V siden av inverteren. Men de vet for lite om DC-anlegg og kobler bare 230V/400V levert fra strømnettet, i hus og andre bygg, og kjenner da bare til reglene som gjelder for akkurat det. Man bør vel finne elektriker som spesialiserer seg på solcelleanlegg om noe.


Det er jo noen farer involvert med 12-48V også, men de samme farene vil man ofte være borti selv om man holder seg innenfor det lovlige. En bekjent klarte å starte en brann i bilen en gang når han skulle koble forsterker til subwoofer selv. Det ble lagt usikrede kabler fra batteriet og bak til forsterkeren, hvor det oppsto en kortslutning mens han var inne for å handle. Kom ut igjen til full brann i interiøret i bilen.

Med 12V er det stort sett ingen berøringsfare involvert, men kortslutning av batterier kan føre til brann eller store gnister/eksplosjoner. For tynne kabler og dårlige koblinger kan føre til varmgang og brann. Man kan få farlig høye spenninger fra solcellepaneler som er seriekoblet, og det er også et større problem med lysbuer ved DC enn ved AC. Så ting som brytere, sikringer, reléer kan ofte være godkjent for 230V AC, men bare for 50V DC. Så det er viktig å bruke riktig materiell på DC.

Den minst åpenbare feilen er gjerne at det meste av DC-utstyr ikke isolert, og at minus ofte er koblet til chassis på utstyret, og at chassis kan være felles for både "minus" og signal-jord. Så man kan lage utilsiktede kortslutninger. La oss si man har seriekoblet to 12V batterier for å få 24V, og har to 12V batteriladere med jordet støpsel som man tenker å lade hvert 12V batteri med. Da kan man lage en kortslutning når disse kobles til jordede stikkontakter.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

HEL

Bra innlegg.

Jeg har slått fra meg elektrisk kjøleskap og inverter.

Trenger kun strøm til lys, Wallas styrestrøm og nettbrett/mobil lading.

Om jeg monterer 2x130 watt paneler eller 1x170 watt går ut på det samme. Det er det jeg har plass til og jeg er veldig «elektro-handy».


Det jeg lurer mest på nå er hva som er best mtp bruk om vinteren på batterifronten. Er det slik at Lithium kommer til kort i desember, januar og februar?



925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

HEL

925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

jkirkebo

Kjøp heller lithium-batteri. 100Ah lithium tilsvarer 200Ah AGM.

Scanbatt sine er topp kvalitet, men dyre.
Disse er rimelige, men jeg kjenner ikke kvaliteten:

https://www.alternativenergi.no/products/litium-batteri-12volt-100ah

jijohans


Vifill

Jeg har dette kjøleskapet https://www.hyttetorget.no/liebherr-145l-a- og har ikke hatt noe problem med 600W inverteren min. Grunnen til at jeg valgte elektrisk kjøleskap var at det vel er en regel ift. max to gassflasker innendørs i hytte - den ene har jeg på Cinderella Gas og den andre på kokeplatene.

Jeg har plassert kjøleskapet i yttergangen, som normalt er det kaldeste rommet høst/vinter/vår. Det vil si at i varme årstider med mye sol starter jeg kjøleskapet med god samvittighet, i kalde årstider med mindre/ingen sol lagres matvarene i det kjøligste rommet uten å starte kjøleskapet. Er kanskje ikke alle som synes dette er hensiktsmessig, men hos meg var det relativt dårlig plass på kjøkkenet og relativt god plass i yttergangen.

HEL

Hva med denne pakka?

1 stk panel da jeg kan ha solfangern på den andre siden av vinduet på sydvestveggen
Hyttetorgets panel er det peneste og svarteste
Jeg synes Sunwinds analoge regulator er desidert enklest og derav best
Jeg holder meg under 200 watts grensen mtp lovlighet og amatørinstallasjon
Ladern har ledning med stikkontakt, da er jeg også innafor loven
Batteriet har jeg ingen mening om men sparelys er billigst?

SPØRSMÅL: trenger jeg «heat teknologi»?

925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

HEL

Ellers så leverer Hyttetorget 170w / 100 Ah heat pakka med 125 Ah istedet for samme pris. De har også en kraftig lader

925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

jkirkebo

Du kan ikke bruke analog regulator til lithium så vidt jeg vet. Du må ha en MPPT der du kan stille inn korrekt spenning. F.eks Victron SmartSolar 75/15 vil passe bra.

EDIT: Ser ut som enkelte PWM kan fungere men neppe Sunwind sin da den ikke har de nødvendige innstillingsmulighetene. Jeg vil likevel anbefale Victron-regulatoren. Da henter du ut 20% mer fra panelet også.


HEL

Flott, takk for tips, fant det ut i går faktisk :)

Snakket med sparelys (det mest kompetente av alle firmaene jeg har snakket med) og elektriker

Regelverket er litt ullent. Det som er definitivt er at man ikke kan montere over 48 volt.

200VA/watts regelen var egentlig laget for private hjem mtp montering av f eks 12 volts halogenpærer.

Det som imidlertid er viktig er at 220 volt strekket fra inverter til stikkontakter monteres av autorisert installatør. Med mindre man har en løs skjøteledning med stikkontakt. Strengt talt kan man ikke strekke en skjøteledning i rør/skjult/dunke på veggen med Letti.


Et interresant produkt er denne. Kombi inverter og lader i en boks:

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2818&category_id=88&option=com_virtuemart&Itemid=39

Da kan man kjøre aggregat og samtidig lade og få 220 volt ut av kontakten på en gang.

Jeg tenker kanske at hvis jeg får en elektriker fra bygda opp en formiddag og monterer 5 meter 220 volt strekk til kjøleskapet samt en dobelkontakt ved batteri/regulator skapet, så er de kr 5000,- vel verdt?


Å mikke frem og tilbake om jeg skal bruke 18000,- eller 40000,- på "nerven" i en hytte til 1,9M med beste belligenhet blir litt merkelig.

Jeg kjører på med et skikkelig system

* 2 stk 170w paneler: https://www.hyttetorget.no/solcellepanel-mono-170w-sort

* 200 Ah Lithium batteri

* Kombi lader/inverteren jeg linket til over

* Elektriker til 220V strekket

* Elektrisk kjøleskap


925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

StefanPal

På en hytte til 1,9M så ville jeg nok gått for min 24V og større batteri.
Man vil da være bedre rustet for en fremtidig ekspansjon.
Man bruker alltid mer strøm enn man tror og har man strøm så får man alltid større behov...

www.alternativenergi.no har lithium pakker fra bil til bra priser
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

steinis

Veldig mye å spare på panelene fra solcellespesialisten. Jeg kjøpte 8 stk 305W for 2 år siden. Fungerer utmerket.

https://solcellespesialisten.no/catalog/product/view/id/2299/s/sccs%20jasolar%20320w%20mono%20half%20cut%20all%20black_jam60s17-320-mr/category/82/
Hytta (offgrid):
- 8x305Wp solcellepaneler 4s2p
- Victron Smart Solar MPPT 250/85 Tr
- Victron MultiPlus-II 48/5000/70-50
- Honda EM 5500 CXS
- 24kWh Lithium fra Nissan Leaf / REC
- Vannbåren v

EG

Sitat fra: StefanPal på januar 22, 2021, 09:29:55
På en hytte til 1,9M så ville jeg nok gått for min 24V og større batteri.
Man vil da være bedre rustet for en fremtidig ekspansjon.
Man bruker alltid mer strøm enn man tror og har man strøm så får man alltid større behov...

www.alternativenergi.no har lithium pakker fra bil til bra priser
Veldig enig, mye vil ha mer. Vi bygget ny hytte på ca 100m2 for tre år siden med 16kwt batteri (48v) og 900w panel. Planlegger allerede utvidelse til 1800w panel, og kanskje mer batteri på sikt. Om en kobler til strømnettet til kanskje kr 80-100.000 så er dette som regel ok, men det sitter som regel litt lenger inne å bruke samme sum på et offgridsystem.
3x300W solceller
Blue Solar MPPT 150/35
48V Litiumbatteri, 16kWt tilgjengelig
MultiPlus 48/5000
BMV-700
230V kjøleskap, tv, stekeovn, platetopp, Jets, borebrønn mm.

frank2

Det er ikke så lett å finne en god regulator til Lithium batterier.
Om det er en lineær/analog/PWM eller MPPT/DC-DC betyr ikke nødvendigvis at den egner seg bedre eller dårligere til lithium eller ikke.
Problemet med lineær er jo at da må spenningen ut av panelet passe med batteriet for å få lave tap, mens en MPPT kan ta store forskjeller, dog med et visst reguleringstap.
Li-Fe batterier er i motsetning til Li-ion ganske egnet til erstatte bly(ved 12v) og kan vel i mange tilfeller klare seg med samme regulator, de fleste regulatorene som er nevnt her er vel egentlig beregnet på bly, men noen kan justeres.

jkirkebo

Sitat fra: frank2 på januar 22, 2021, 11:25:56
Det er ikke så lett å finne en god regulator til Lithium batterier.
Om det er en lineær/analog/PWM eller MPPT/DC-DC betyr ikke nødvendigvis at den egner seg bedre eller dårligere til lithium eller ikke.
Problemet med lineær er jo at da må spenningen ut av panelet passe med batteriet for å få lave tap, mens en MPPT kan ta store forskjeller, dog med et visst reguleringstap.
Li-Fe batterier er i motsetning til Li-ion ganske egnet til erstatte bly(ved 12v) og kan vel i mange tilfeller klare seg med samme regulator, de fleste regulatorene som er nevnt her er vel egentlig beregnet på bly, men noen kan justeres.

Victron sine SmartSolar er vel de som anbefales av de fleste. De har eget LiFePO4-program + at man kan stille inn egne verdier om man heller ønsker det. Gjøres enkelt på en app på mobilen.

Beste kjøp på paneler for tiden tror jeg er disse:
https://xn--strmls-dyac.no/solkraft/solcellepanel/sccs%20jasolar%20320w%20mono%20half%20cut%20all%20black_jam60s17-320-mr.html


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod