Kjøpt hytte, nybegynner skal oppgradere solcelleanlegget, har div spm? :)

Startet av HEL, januar 01, 2021, 13:37:52

HiperTypeR

Jeg har hytte i samme område, og gjorde samme vurderinger som deg for 5-6år siden. Endte på en løsning lignede den du foreslår med 1x255w solcelle, 2,4KWt litihum (2x12V 100Ah), 20A MPPT regulator, Victron 2000/80 kombiinverter. Solcelle panelet ble montert flatt vertikalt for å utnytte vintersolen mest mulig. Om sommeren er det ingen problem med nok lading.
Valgte en såpass stor inverter for å kune drive brønnpumpe, og ikke minst en skikkelig støvsuger som er med på å forenkle avreisen uten å måtte starte aggregat. La opp til 220v overalt da dette er enklest å forholde seg til.
Valgte den gang å gå for 12V pga. Wallas og nattlys, men hadde nok valgt 24V/48V nå f.eks. denne pakken her https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=188481861
Med 24V/48V blir det billigere regulator/kabler som er en fordel. En enkel DC-DC konverter kan da fikse 12V til Wallas.
Ikke undervurder kostnader til kabler og koblinger, så jeg ville valgt færre, men større paneler.
Har etterhvert også kjøpt inn kjøleskap, men valgte da et A++ som var mye rimeligere enn A+++. Oppgraderte heller med et ekstra panel og større batteribank som nå gjør at jeg fint kan være en langhelg uten hverken sol eller aggregat lading.
SmartSolar MPPT 150/35
525W – panel
4.8kWh Sunwind/Heter LiFePO4 batterier
Victron Multi 2000W/80A 12V
2kW "Kina" aggregat
Wallas 40CC

HEL

220 volt krever vel elektriker?


Hva med å seriekoble to av disse:

https://www.sparelys.no/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=39&page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=3486&category_id=226&gclid=CjwKCAiAudD_BRBXEiwAudakX7D48K6ksYOT1NKzWQQdaiVuXaTsbP9XBTV7m7oKL7y34RNrL_1UqRoCOaIQAvD_BwE


Da får jeg 24 volt og kan bruke litt tynnere kabler?


Og jeg er vel ganske bestemt på å montere 2 stk 350 watt paneler på høykant, flatt på syd-sydvest gavl veggen. Det er det jeg har plass til. Ergo 700 watt paneler totalt.
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

HiperTypeR

220V krever elektriker, om en ikke har den kompetansen, men det forenkler det meste som skal kobles til som lys, tv, dekoder, pc/mobil-ladere, støvsuger, mikro, kjøleskap osv.
En kan kjøpe inn utstyr nå som i fremtiden gjør det enkelt å oppgradere til f.eks 220v.
Om du likevel skal oppgradere solcelleanlegget, så ville jeg ha tatt en gjennomgang på eksisterende kabling osv. da det er mye slurv på gamle solcelleinstallasjoner, og en har et annet forbruksmøsnter nå enn da dette ble installert.

Jeg har ikke Heat batteri, da det er minimal lading når det er på det kaldeste, og jeg forvarmer hytta med Wallas før ankomst. I tillegg lader jeg opp, eller så blir batteriene ladet opp innen de blir kalde ved avreise. Dette har som sagt fungert uproblematisk noen år nå, men jeg har ikke testet hvilken restkapasitet jeg har, da jeg ikke ønsker å dra batteriene helt ned. Om en bekymret for kalde batterier og lading, så kan f.eks disse være et alternativ, https://www.farco.no/batterier/litium-drop-in/farcopower-lifepo4-freeze-128/105ah. Det er sjeldent det blir lavere enn -15 innendørs i det område. Nå i dag har jeg -6 ser jeg, og det var relativt kaldt i natt.
SmartSolar MPPT 150/35
525W – panel
4.8kWh Sunwind/Heter LiFePO4 batterier
Victron Multi 2000W/80A 12V
2kW "Kina" aggregat
Wallas 40CC

HEL

Hvis jeg velger Lithiumbatterier.
Vil ikke de ta i mot lading fra panelene når det er -10 grader inni hytta (når vi ikke er der)?
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

Hyttrik

Innspill: Jeg hadde satset på så mange paneler som det er mulig å få satt opp på/rundt hytten. Veldig dårlig lading i des-jan, og ingenting om det legger seg snø på panelene.
Parallellkoble panelene slik at ikke èn tildekket/skygget panel stopper hele ladingen(noe jeg har forstått skjer om de er seriekoblet), og at du unngår så høy spenning(ikke så viktig om du lar en registrert virksomhet gjøre jobben). Tenk på at solpaneler lader ekstremt lite i skygge eller overskyet vær, sammenlignet ved direkte sollys. Jeg har ca 360w paneler, ikke mppt regulator og for noen dager siden i overskyet vær med litt snødrev ladet de vel ca 0,5 A. Monter paneler slik at det ikke legger seg snø på dem, på sommern vil du få nok strøm uansett(om du ikke plasserer dem slik at de delvis er dekket av takutsprang ets, da lader de ikke heller på sommeren)
Sjekk solcellespesialisten.no eller strømløs.no for rimelige paneler.

Tenker du får sjekke spec på batterier når det gjelder om de tar lading i kulde. Bitte litt vil de nok greie. Siden regner jeg med at du får tak i en regulator, ev at bms i batteriene greier å måle temp og deretter velge strømverdi i kulde.
Kanskje noen her som har mer greier enn meg om dette her på forumet.

Dette var mine tanker om dette, etter å ha brukt hytte med 12V anlegg i 15 år. :-)

Hyttesol

Jeg tolker det som at batteriet vil lade med inntil 5A (60W) som normalt i minusgrader. Når du overstiger 5A vil den stoppe ladingen av cellene helt, og istedet skru på varmefolien inntil batteriet er varmet opp til 0C. Jeg tolker det da som at hvis laderen leverer f.eks. 7A, så får du dessverre ikke 5A til lading og 2A overskytende til oppvarming. Alle 7A går til oppvarming, frem til ladingen enten havner under 5A igjen eller batteriet når 0C.

Hvor mye energi som kreves for å varme det opp vet jeg dessverre ikke, men vil nok tro at det går litt energi til dette. Et slikt batteri veier jo tross alt noen kilo. Så du kan nok risikere at du får noen dager der solen akkurat er sterk nok til å starte oppvarmingen, men samtidig så svak at oppvarmingen ikke blir ferdig før solen har forsvunnet igjen. Så den varmefolien er nok gunstig hvis man skal lade med aggregat, men litt mindre kjekk med solceller i minusgrader.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

ivarw

Iflg. denne (troverdige ..?) videoen fra produsenten, trekker batteriet 3,7A fra -5 til +5, hvorpå all strømmen går til lading. Mener å ha lest et sted at de 10 gradene opp skal ta to timer. Det bør tas med en klype salt.
https://www.youtube.com/watch?v=U4cuo1KDYeg

Synes det virker ganske lovende. Husk at AGM-batterier mister en vesentlig del av kapasiteten når de er kalde.

3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

HEL

Vil det si, summert opp, at Lithium er best til min «vinterhytte» 930 moh?
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

Hyttesol

Jeg prøvde å google litt om heat capacity på en typisk lithiumcelle, og med litt omregninger fra kalorier til wattsekunder osv osv så kom jeg frem til at tallene ganske greit kunne rundes av til:

- At å varme 1 kilo med lithiumceller med 1'C, tar omtrent 1 sekund ved 1kW med solstrøm fra panelene. 2 sekunder ved 500W, 4 sekunder ved 250W osv.

- Du vil ha 2 slike batterier som veier omtrent 15kg hver (30kg totalt). Så for å varme begge batteriene med 1 grad, må du ha 1kW i 30 sekunder. For å varme de med 10 grader, må du ha 1kW i 5 minutter. (Da har jeg ikke tatt med at batteriene vil tape varme til omgivelsene)

Eller sagt annerledes og enklere: For hver grad under 0C som du må varme batteriene opp, så taper du 8.3 Wh med lading som istedet går til oppvarming. Så for å være ærlig var det ikke så ille som jeg fryktet. Sålenge det er overskyet så er det ikke sikkert at batteriene vil lades fort nok til at det er nødvendig å varme de. Mens når det først kommer litt sol på panelene, går det relativt kjapt å få de opp i temperatur. Det er jo lite sannsynlig at batteriet blir like kaldt som det er ute.

Så det går sikkert bra, du må bare være klar over at det vil være enkelte uheldige kombinasjoner av lav temperatur og korte solglimt mellom skyene der du ikke får noe lading på batteriet i det heletatt. Sett opp mot AGM så henter du gjerne det tapte igjen i form av høyere effektivitet på lithiumbatteriet generelt.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

HEL

Ok. Takk :)

En annen ting. Hvor får jeg tak i en pen sort eller mørkebrun 4 kvadrat kabel?
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

Hyttesol

Hvilken type kabel tenker du på? (hvor skal du bruke den?)

Hvis det er mellom solcellepanelene og regulatoren så kjøpte jeg 6mm2 kabler med ferdigterminerte MC4 plugger fra Sparelys som bare var å klikke rett i MC4-pluggene bakpå panelene. De fås parvis i lengder på 5, 10, 20 og 30m og prisen er ikke så ille, så jeg vil anbefale de. Så vet du at du får noe som tåler å være ute også.

Var vanskelig å finne en kategori for bare kablene, men søk "MC4 kabel" på sparelys og scroll til bunnen i søket. Link direkte til 2x10m:
https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1746&category_id=28&keyword=MC4+str%C3%B8mkabel&option=com_virtuemart&Itemid=39

De er greie å montere og få til å se fine ut på fasaden for de kommer i store pakker med stor omkrets på kveilen, så du slipper at de ser ut som en slinky når de pakkes ut.

Men avhengig av spenning du kommer til å kjøre på batteribanken din (12V eller 24V) så må du ha større tverrsnitt på kablene som går fra regulatoren til batteriene, og fra batteriene til inverter. Hvis du har 700W fra panelene, vil strømmen fra regulator til batteri være 58A ved 12V, eller 29A ved 24V. Og tilsvarende for inverteren også. Da bør du beregne noe i størrelsesorden 16 - 35 - 50mm2. Biltema har greie kabler der: https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteritilbehor/batterikabel-2000031868
Samt kabelsko om du trenger det: https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kabelkoblinger/uisolerte-rorkabelsko-10-stk-2000033982
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

HEL

Flott

Men jeg tenkte spesifikt på kabler til stikkontaktene.

Tenkte egentlig å bruke 2x2,5 PR men har lest at det må være flerkordell og ikke solid core? Høres for meg ulogisk ut, som om det skulle bety noe?
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

Hyttesol

Hvis du tenker på faste stikkontakter på veggene som du legger rundt til diverse rom osv, så er det i hovedsak to typer kabler som brukes innendørs:

Det er PR (hvit flat kabel med 1 kjerne per leder) for utenpåliggende installasjon langs lister osv. Og da er det enten 2x1.5mm2 for 10A kurser eller 2x2.5mm2 for 15A kurser som er vanlig brukt.

Ellers bruker man PN (flerkordelet, enkeltledere) for innfelt installasjon med rør i veggene. Vanligvis 1.5mm2 for 10A og 2.5mm2 for 15A.

Det er veldig sjelden at 4mm2 brukes til "vanlige" stikkontakter. Det er nesten bare der hvor det er noe spesifikt regelverk som krever det, at det brukes. Hvor og hvordan kabelen er lagt, avgjør hvor mye strøm man har lov å sende gjennom. Om en kabel ligger åpent utenpå vegg, i rør, eller i samme føringsvei som andre strømførende kabler, i miljø hvor det er forventet høyere enn normalt temperatur osv, vil avgjøre hvor mye strøm man kan sende gjennom, så det med 10/15A blir derfor bare veiledende "typisk installasjon". Noen ganger kan man kjøre mer enn 10A/15A også på de kablene jeg nevnte. Andre ganger mindre.

Merk at alt dette er ting som ikke er lovlig å montere selv. Mange tar likevel snarveier og lar seg ikke skremme av selve regelen.
MEN: Om du ikke bryr deg om regelverket og tenker å få dette gjort uten innleid elektriker, så er det heller ikke noe lurt å koble noe selv med mindre man er kjent med hvordan ting skal gjøres riktig, og hvilket materiell som brukes. Strøm kan være livsfarlig om man gjør feil, og strøm fra en inverter er like farlig som 230V hjemme. Jeg ville ihvertfall alliert meg med en bekjent som er elektriker som kan veilede i hvilket materiell som skal brukes, hvordan ting skal kobles, og hvordan man gjør koblinger riktig.

Det er nok mye slurv rundtom, alt fra skruterminaler som er for stramme, for slakke, kobber med hakk i etter avmantling med dårlig/uegnet verktøy, ting som er for mye avmantlet, for lite avmantlet, materiell som brukes annerledes enn det er beregnet for ++++. Å koble elektrisk er mer enn å koble 2-3 ledninger fra A til B. Håndverket må også være bra.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Hyttesol

Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

HEL

Jeg tenkte på ledning til 12 volt kontaktene på veggen i de forskjellige rommene. Her trenger man vel ikke elektriker? Tenkte at 4 kvadrat var lurt for minimalt spenningsfall.

(Kjenner godt til forskjell på PR og PN)

Og strømmen fra invertern plugger jeg vel bare et vanlig støpsel inn i?
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

HEL

Nå fant jeg hvor jeg hadde lest følgende
:


https://www.sunwind.no/pages/tips/read/?id=262


Et mindre solcelleanlegg kan du montere selv da det er svakstrøm, men det er en god idé å lese litt om monteringen først slik at man er forberedt


På 12 volt anlegg så bruker du kobberkabler, flertrådet, og det er viktig at du har kabler som er tykke nok for det de skal levere strøm til. En TV trekker mer strøm enn en lyspære, og trenger da som oftest tykkere kabel


925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

HEL

Fant denne og

https://www.trainor.no/cms/Forum/Forskrifter-og-normer-DSB/Solcelleanlegg-12V-hva-kan-utfoeres-selv



Følgende er beskrevet i kvalifikasjonsforskriften (FEK), i veiledningen til § 6:

Arbeid på lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ufaglærte dersom alle de følgende vilkårene er oppfylt:
- Effekten ikke overstiger 200 VA,
- monterings- og bruksanvisning følges nøye,
- hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll, og
- tilkobling til 230 V-nettet utføres av registrert virksomhet, dersom tilkoblingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt.

Ytterligere spørsmål/avklaringer om dette temaet bør rettes til det lokale eltilsyn (DLE) hos aktuell netteier (everk).
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

HEL

Forstår jeg det rett at det strengt talt kun er lov å montere et 12 volt solcelleanlegg med maks hovedsikring på 20A.

Tilsvarende min eksisterende regulator?


925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

Hyttesol

Da misforsto jeg deg nok igjen. Jeg gikk ut fra at det var 230V stikkontakter du snakket om. 12V og inntil 200VA kan du montere selv, og da er jo viktig med tykkere kabler. Ikke bare pga hva kablene maks tåler, men også pga. effekttapet. Man taper faktisk 400 ganger (!!!!) så mye effekt i kablene i et 12V anlegg, i forhold til om samme kabel hadde vært brukt til 230V og tilsvarende last (Derfor gikk jeg for et rent 230V anlegg)


Jeg vet dessverre lite om 12V materiell til hytte.  Jeg ser ingen grunn til at man ikke kan bruke kabler med entrådede ledere til 12V. Annet enn at når man kommer opp i det tverrsnittet som kreves, så blir entrådede kabler så upraktiske, at det typisk er flertrådede kabler man vil ha, og vanligvis får.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

HEL

Ikke sant :)

Derfor tenker jeg at 2,5PR er nok til leselys, pent og enkelt å jobbe med. Har lettidunker og er ganske habil på sånn montering. I rehabilitering i eget hus assisterte jeg elektrikeren her med kyndig supervicing. Han skrudde imidlertid den siste biten fast men jeg kan det og hardt, men ikke altfor hardt. Ikke avsolert sånn at masse kobber er eksponert. Endene stukket godt inn i festene.
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

HEL

Men hva innebærer 200VA helt konkret mtp størrelse på paneler/regulator/batteri?
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

jkirkebo

Sitat fra: HEL på januar 08, 2021, 07:28:02
Men hva innebærer 200VA helt konkret mtp størrelse på paneler/regulator/batteri?

200VA i et 12V anlegg betyr 200/12=16,7A. Altså må det ingen steder i anlegget gå over 16,7A om jeg tolker regelen korrekt. Ett 320W panel vil alene levere over 200W/200VA (VA er det samme som Watt for likestrøm) så tolker man regelen strengt kan man kun ha anlegg med inntil 200W solcellepanel og hovedsikring på 16A om man skal kunne koble selv.

I praksis brukes aldri elektriker på 12V anlegg, om det ikke er snakk om nybygg. De fleste elektrikere har også liten peiling på 12V anlegg, hva som finnes av materiell osv.

Hyttesol

Leser man regelverket nøye nok så skal man sikkert ha rørlegger for å bytte dolokk på dassen også.

Jeg for min del synder både på DC og AC siden når det gjelder det å bruke autorisert elektriker ;D Det vil jo aldri komme noe kontroll, og en eventuell avkortning på forsikringen er en risiko jeg heller er villig til å ta. Jeg har røykvarslere og sover godt av å vite hvordan ting er koblet.

Det blir selvfølgelig alltid feil å anbefale noen å bryte reglene, men er man noenlunde nevenyttig så gjør jo de fleste det likevel. Jeg mener selv at jeg har såpass "peiling" at jeg vet hva som er lurt og ikke, og har en viss idé om hvordan ting skal gjøres, så tar meg noen friheter. Er utdannet som telemontør, og har gjort mye 230V arbeid sammen med elektrikere på forskjellige prosjekter, og alltid hatt elektriske ting som hobby. Så jeg mener sånn sett at jeg klarer å se de åpenbare farene med ting, og klarer å gjøre like bra håndverk som en elektriker, bruke riktig materiell til jobben. Og der det er gjort ting som ikke er lurt (f.eks. patentbånd til parallellkoblinger av batteribank) så er jeg i det minste klar over at det ikke er bra, og har det på utbedringslisten.

Men jeg har sett mange eksempler på tusseskap hjemme hos folk som ikke har peiling. Folk som kjøper seg en 4-veis jordet biltemastikkontakt, og 0.75mm oval lampettledning for å hente strøm til den, klips som er feil størrelse til å montere kabelen, mens stikkontaktene i huset ellers er ujordet. Så har de vel brukt det de hadde av kniver, gafler, pizzahjul og nøtteknekkere i kjøkkenskuffen for å avmantle og koble det. Skjøting som er gjort ved å surre sammen ledere og teipe med el-teip osv. Slike folk må bare holde seg unna. Da snakker vi om at kunnskapsnivået er så lavt at man ikke en gang ser sine egne begrensninger, og ikke vet noe som helst om hvilket materiell eller verktøy som skal brukes for å gjøre en forsvarlig jobb. Men det blir fort litt sånn Dunning Kruger effekt der de uten kunnskap, overvurderer seg selv mest fordi de ikke forstår farene ved det de gjør.


Jeg er enig der angående elektrikere og 12V. Jeg prøvde å få litt råd ut av en elektriker jeg kjenner ifm. sikring av DC siden av batteribanken samt hvordan jording og slikt burde gjøres på 230V siden av inverteren. Men de vet for lite om DC-anlegg og kobler bare 230V/400V levert fra strømnettet, i hus og andre bygg, og kjenner da bare til reglene som gjelder for akkurat det. Man bør vel finne elektriker som spesialiserer seg på solcelleanlegg om noe.


Det er jo noen farer involvert med 12-48V også, men de samme farene vil man ofte være borti selv om man holder seg innenfor det lovlige. En bekjent klarte å starte en brann i bilen en gang når han skulle koble forsterker til subwoofer selv. Det ble lagt usikrede kabler fra batteriet og bak til forsterkeren, hvor det oppsto en kortslutning mens han var inne for å handle. Kom ut igjen til full brann i interiøret i bilen.

Med 12V er det stort sett ingen berøringsfare involvert, men kortslutning av batterier kan føre til brann eller store gnister/eksplosjoner. For tynne kabler og dårlige koblinger kan føre til varmgang og brann. Man kan få farlig høye spenninger fra solcellepaneler som er seriekoblet, og det er også et større problem med lysbuer ved DC enn ved AC. Så ting som brytere, sikringer, reléer kan ofte være godkjent for 230V AC, men bare for 50V DC. Så det er viktig å bruke riktig materiell på DC.

Den minst åpenbare feilen er gjerne at det meste av DC-utstyr ikke isolert, og at minus ofte er koblet til chassis på utstyret, og at chassis kan være felles for både "minus" og signal-jord. Så man kan lage utilsiktede kortslutninger. La oss si man har seriekoblet to 12V batterier for å få 24V, og har to 12V batteriladere med jordet støpsel som man tenker å lade hvert 12V batteri med. Da kan man lage en kortslutning når disse kobles til jordede stikkontakter.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

HEL

Bra innlegg.

Jeg har slått fra meg elektrisk kjøleskap og inverter.

Trenger kun strøm til lys, Wallas styrestrøm og nettbrett/mobil lading.

Om jeg monterer 2x130 watt paneler eller 1x170 watt går ut på det samme. Det er det jeg har plass til og jeg er veldig «elektro-handy».


Det jeg lurer mest på nå er hva som er best mtp bruk om vinteren på batterifronten. Er det slik at Lithium kommer til kort i desember, januar og februar?



925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

HEL

925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod