Kjøpt hytte, nybegynner skal oppgradere solcelleanlegget, har div spm? :)

Startet av HEL, januar 01, 2021, 13:37:52

jkirkebo

Kjøp heller lithium-batteri. 100Ah lithium tilsvarer 200Ah AGM.

Scanbatt sine er topp kvalitet, men dyre.
Disse er rimelige, men jeg kjenner ikke kvaliteten:

https://www.alternativenergi.no/products/litium-batteri-12volt-100ah

jijohans


Vifill

Jeg har dette kjøleskapet https://www.hyttetorget.no/liebherr-145l-a- og har ikke hatt noe problem med 600W inverteren min. Grunnen til at jeg valgte elektrisk kjøleskap var at det vel er en regel ift. max to gassflasker innendørs i hytte - den ene har jeg på Cinderella Gas og den andre på kokeplatene.

Jeg har plassert kjøleskapet i yttergangen, som normalt er det kaldeste rommet høst/vinter/vår. Det vil si at i varme årstider med mye sol starter jeg kjøleskapet med god samvittighet, i kalde årstider med mindre/ingen sol lagres matvarene i det kjøligste rommet uten å starte kjøleskapet. Er kanskje ikke alle som synes dette er hensiktsmessig, men hos meg var det relativt dårlig plass på kjøkkenet og relativt god plass i yttergangen.

HEL

Hva med denne pakka?

1 stk panel da jeg kan ha solfangern på den andre siden av vinduet på sydvestveggen
Hyttetorgets panel er det peneste og svarteste
Jeg synes Sunwinds analoge regulator er desidert enklest og derav best
Jeg holder meg under 200 watts grensen mtp lovlighet og amatørinstallasjon
Ladern har ledning med stikkontakt, da er jeg også innafor loven
Batteriet har jeg ingen mening om men sparelys er billigst?

SPØRSMÅL: trenger jeg «heat teknologi»?

925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

HEL

Ellers så leverer Hyttetorget 170w / 100 Ah heat pakka med 125 Ah istedet for samme pris. De har også en kraftig lader

925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

jkirkebo

Du kan ikke bruke analog regulator til lithium så vidt jeg vet. Du må ha en MPPT der du kan stille inn korrekt spenning. F.eks Victron SmartSolar 75/15 vil passe bra.

EDIT: Ser ut som enkelte PWM kan fungere men neppe Sunwind sin da den ikke har de nødvendige innstillingsmulighetene. Jeg vil likevel anbefale Victron-regulatoren. Da henter du ut 20% mer fra panelet også.


HEL

Flott, takk for tips, fant det ut i går faktisk :)

Snakket med sparelys (det mest kompetente av alle firmaene jeg har snakket med) og elektriker

Regelverket er litt ullent. Det som er definitivt er at man ikke kan montere over 48 volt.

200VA/watts regelen var egentlig laget for private hjem mtp montering av f eks 12 volts halogenpærer.

Det som imidlertid er viktig er at 220 volt strekket fra inverter til stikkontakter monteres av autorisert installatør. Med mindre man har en løs skjøteledning med stikkontakt. Strengt talt kan man ikke strekke en skjøteledning i rør/skjult/dunke på veggen med Letti.


Et interresant produkt er denne. Kombi inverter og lader i en boks:

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2818&category_id=88&option=com_virtuemart&Itemid=39

Da kan man kjøre aggregat og samtidig lade og få 220 volt ut av kontakten på en gang.

Jeg tenker kanske at hvis jeg får en elektriker fra bygda opp en formiddag og monterer 5 meter 220 volt strekk til kjøleskapet samt en dobelkontakt ved batteri/regulator skapet, så er de kr 5000,- vel verdt?


Å mikke frem og tilbake om jeg skal bruke 18000,- eller 40000,- på "nerven" i en hytte til 1,9M med beste belligenhet blir litt merkelig.

Jeg kjører på med et skikkelig system

* 2 stk 170w paneler: https://www.hyttetorget.no/solcellepanel-mono-170w-sort

* 200 Ah Lithium batteri

* Kombi lader/inverteren jeg linket til over

* Elektriker til 220V strekket

* Elektrisk kjøleskap


925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

StefanPal

På en hytte til 1,9M så ville jeg nok gått for min 24V og større batteri.
Man vil da være bedre rustet for en fremtidig ekspansjon.
Man bruker alltid mer strøm enn man tror og har man strøm så får man alltid større behov...

www.alternativenergi.no har lithium pakker fra bil til bra priser
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

steinis

Veldig mye å spare på panelene fra solcellespesialisten. Jeg kjøpte 8 stk 305W for 2 år siden. Fungerer utmerket.

https://solcellespesialisten.no/catalog/product/view/id/2299/s/sccs%20jasolar%20320w%20mono%20half%20cut%20all%20black_jam60s17-320-mr/category/82/
Hytta (offgrid):
- 8x305Wp solcellepaneler 4s2p
- Victron Smart Solar MPPT 250/85 Tr
- Victron MultiPlus-II 48/5000/70-50
- Honda EM 5500 CXS
- 24kWh Lithium fra Nissan Leaf / REC
- Vannbåren v

EG

Sitat fra: StefanPal på januar 22, 2021, 09:29:55
På en hytte til 1,9M så ville jeg nok gått for min 24V og større batteri.
Man vil da være bedre rustet for en fremtidig ekspansjon.
Man bruker alltid mer strøm enn man tror og har man strøm så får man alltid større behov...

www.alternativenergi.no har lithium pakker fra bil til bra priser
Veldig enig, mye vil ha mer. Vi bygget ny hytte på ca 100m2 for tre år siden med 16kwt batteri (48v) og 900w panel. Planlegger allerede utvidelse til 1800w panel, og kanskje mer batteri på sikt. Om en kobler til strømnettet til kanskje kr 80-100.000 så er dette som regel ok, men det sitter som regel litt lenger inne å bruke samme sum på et offgridsystem.
3x300W solceller
Blue Solar MPPT 150/35
48V Litiumbatteri, 16kWt tilgjengelig
MultiPlus 48/5000
BMV-700
230V kjøleskap, tv, stekeovn, platetopp, Jets, borebrønn mm.

frank2

Det er ikke så lett å finne en god regulator til Lithium batterier.
Om det er en lineær/analog/PWM eller MPPT/DC-DC betyr ikke nødvendigvis at den egner seg bedre eller dårligere til lithium eller ikke.
Problemet med lineær er jo at da må spenningen ut av panelet passe med batteriet for å få lave tap, mens en MPPT kan ta store forskjeller, dog med et visst reguleringstap.
Li-Fe batterier er i motsetning til Li-ion ganske egnet til erstatte bly(ved 12v) og kan vel i mange tilfeller klare seg med samme regulator, de fleste regulatorene som er nevnt her er vel egentlig beregnet på bly, men noen kan justeres.

jkirkebo

Sitat fra: frank2 på januar 22, 2021, 11:25:56
Det er ikke så lett å finne en god regulator til Lithium batterier.
Om det er en lineær/analog/PWM eller MPPT/DC-DC betyr ikke nødvendigvis at den egner seg bedre eller dårligere til lithium eller ikke.
Problemet med lineær er jo at da må spenningen ut av panelet passe med batteriet for å få lave tap, mens en MPPT kan ta store forskjeller, dog med et visst reguleringstap.
Li-Fe batterier er i motsetning til Li-ion ganske egnet til erstatte bly(ved 12v) og kan vel i mange tilfeller klare seg med samme regulator, de fleste regulatorene som er nevnt her er vel egentlig beregnet på bly, men noen kan justeres.

Victron sine SmartSolar er vel de som anbefales av de fleste. De har eget LiFePO4-program + at man kan stille inn egne verdier om man heller ønsker det. Gjøres enkelt på en app på mobilen.

Beste kjøp på paneler for tiden tror jeg er disse:
https://xn--strmls-dyac.no/solkraft/solcellepanel/sccs%20jasolar%20320w%20mono%20half%20cut%20all%20black_jam60s17-320-mr.html


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod