Lithiumbank og vindkraft.

Startet av Slyboy, januar 10, 2021, 19:17:57

Slyboy

Noen som har erfaringer å dele vedrørende vedlikeholdslading med vindmølle av LiFePo4 bank på 15 kW / 48V?

Hvor stor mølle trenger man hvis man har normale vindforhold og besøker hytta annen hver helg vinterstid og ikke har lading via solceller. Der er litt forbruk på banken til værstasjoner og wifi og ett par utelys.

tips til mølle mottas med takk :)
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

Hyttesol

Er det slik at du ikke ønsker/ikke kan ha solcellepanel? For hvis du har muligheten for det, så kan jeg nesten garantere at solcellepanel vil bli billigere enn vind, og også produsere mer strøm, og sikkert også kreve mindre vedlikehold. Vind tenker jeg ihvertfall selv at er bedre som supplement til solcellepanelene, enn som "hoved" strømkilde.
Men det kommer selvsagt an på forholdene. Har du en vindfull kyst med mest ruskevær så kan det fungere. Men jeg var innom for en tid tilbake og kikket litt rundt på vindenergi, men konkluderte ihvertfall selv med at det ville bli alt for dyrt, og ikke fungere godt nok i mitt område. Legg gjerne merke til grafene over strømproduksjon vs vindhastighet på forksjellige turbiner, og tenk over hvordan du tenker snittet av strømproduksjon vil bli. Hjelper lite at en turbin er oppgitt til å generere 500W i full orkan, når det vanligvis bare er en svak bris.

Det svarte sikkert ikke på spørsmålet ditt. Men både sparelys, sunwind og hyttetorget har vindturbiner uten at jeg har erfaring med de, og det ligger også forskjellige reviews av vindmøller som man kan kjøpe fra ebay o.l. på youtube
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Slyboy

Joda, jeg har paneler, men vi over polarsirkelen har 3,5 mnd uten diekte sol, så man må ha ett alternativ på vinterstid  :)
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

Jgytterdal@gmail.com

Jeg hadde et testprosjekt for et par år siden hvor jeg satte opp en vindmølle med tanke på vedlikeholdslading spesielt i vinter halvåret.
følte forsåvidt at vi hadde greie vindforhold, men oppdaget fort at det skal ganske mye og stabil vind til for å få noe ut af dette. En annen ting er turbulens som skapes av omkringliggende elementer : Trær , terreng, bygninger etc.
Jeg opplevde selv på ganske vindfulle dager at effekten var liten pga turbulens (Turbulens kan oppveie god vind og gi null effekt)

Prosjektet ble plukket ned etter en vinter pga nesten null effekt.

Vet jo ingen ting om plassering av din hytte, men vil tro at hvis det er en kyst hytte med jevn og stabil vind kan det ha noe for seg. Men som sagt turbulens skal ikke undervurderes , det kan ødelegge hele effekten av vinden .
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Slyboy

Turbulens er nok en hemsko for de fleste møllene, med unntak av de vertikale. Har greie forhold med vind stort sett fra havet i vestlig retning og der er det ganske åpent. Trur jeg må teste litt utover sommeren med vindmåleren på værstasjonen og se hva slags vind man kan forvente i snitt.
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

Hyttesol

Da gir det jo mer mening. Angående turbulens så er vel hemmeligheten å få turbinen så høyt opp som mulig, og noen mener at man bør ha en mast som står på bakken fremfor å ha den på hyttetaket.

Grunnen til det er at vinden som kommer nederst ved bakken, vil treffe husveggen, tvinges oppover, og dermed skape turbulens i vinden som er i samme høyde som turbinen og dermed ødelegge effektiviteten. Mens hvis man har en mast som står på mest mulig flat bakke hvor vinden kan passere like greit fremover nede ved bakken som høyere oppe i luften, så får man mindre turbulens.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Slyboy

Føler meg ganske sikker på at det blir bestilt LE-v 150 fra Vannhandel. Tror denne skal klare å dekke behovet på vinterstid. Målte 56 m/sek forleden vinter så å satse på en med vanlig propell tar jeg ikke sjansen på siden det er en del fallvinder og turbulens. Har kjøpt kamera fra Reolink med batteri og 4G, så routeren har ikke lenger behov for å stå på.
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

rolfm

Eg kjøpte LE-v150 extreme for 2 år sidan. Hadde den i drift i ca 2 mnd, før eg skrudde den av, og har ikkje hatt den i gang etterpå.
Grunnen var at eg følte ikkje den fungerte korrekt i mitt oppsett. Oppdaga plutseleg ein kveld at regulatoren (DL-300) dreiv å tømte batteribanken. Etter det kobla eg den ut. Har etterpå kjøpt ein Tristar TS-45 og eigen dumplast, men har ikkje blitt at eg har kobla det opp igjen, av di eg har ikkje klart å finne dokumentasjon på at dette fungerer greit med lithiumbatteri. Eg har 24V 400Ah Li-ion batteri (frå ein mitsubishi miev), Victron Bluesolar mppt 100/50 og 4x300w paneler, kjøpt hos alternativenergi.no.

Som nemnt av andre over her, så er ladeeffekten frå vind begrensa. Denne treng ein del vind for å yte bra. Kunne gjerne tenkt meg å fått gang på det, men er redd for å koble til dersom dette kan ødelegge batteribanken.


Sitat fra: Slyboy på januar 15, 2021, 15:59:33
Føler meg ganske sikker på at det blir bestilt LE-v 150 fra Vannhandel. Tror denne skal klare å dekke behovet på vinterstid. Målte 56 m/sek forleden vinter så å satse på en med vanlig propell tar jeg ikke sjansen på siden det er en del fallvinder og turbulens. Har kjøpt kamera fra Reolink med batteri og 4G, så routeren har ikke lenger behov for å stå på.

Jelan1a

For og få full utnyttelse av en vindgenerator så er plassering veldig viktig. Ved feilplassering så får du /dere  turbulens og fallvinder som tar knekken på kulelager i generatoren.Ved riktig oppsett så gir generatoren mere strøm enn ett stort solcellepanel.Les bruksanvisning på sparelys.no

Røilern

Sitat fra: Slyboy på januar 11, 2021, 14:38:36
Turbulens er nok en hemsko for de fleste møllene, med unntak av de vertikale. Har greie forhold med vind stort sett fra havet i vestlig retning og der er det ganske åpent. Trur jeg må teste litt utover sommeren med vindmåleren på værstasjonen og se hva slags vind man kan forvente i snitt.

Det høres ut som om vind er løsningen for deg. Det er mye energi i vind som med fordel kan høstes.

Jeg ville montert en vindmåler med god mulighet for lagring av historiske data - den kan du bruke til å velge både plassering av vindmøllen og dimensjonering av anlegget.

Jeg har selv en Oregon model 1984 som går på batteri, den snakker trådløst med min Telldus påloggede smarthytte.

Ellers ville jeg vært nøye med å velge riktig modell. noen støyer mye, og noen tåler rett og slett ikke norsk kystklima. Har du mye og hard vind ville jeg sterkt vurdert en vertikal, de er nesten lydløse og produserer strøm i full storm.

Deretter ville jeg ha valg topp of the class styring. En Tristar regulator med en tilstrekkelig dumplast er nok noe av det sikreste du kan velge.

Ikke noe av dette er gratis, men hvis du har en hytte som ligger slik til at det belåser endel tror jeg ikke det finnes noen bedre og med pålitlig energikilde.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Slyboy

Tror ikke at DL300 er rette regulatoren til LiFePo4 batterier da spenningen er for høy i forhold til at den er beregnet til Bly/syre og GEL batterier. Ta nu jobben og koble til den Tristar-regulatoren så får vi høre hva du da erfarer :)

Sitat fra: rolfm på januar 16, 2021, 19:02:56
Eg kjøpte LE-v150 extreme for 2 år sidan. Hadde den i drift i ca 2 mnd, før eg skrudde den av, og har ikkje hatt den i gang etterpå.
Grunnen var at eg følte ikkje den fungerte korrekt i mitt oppsett. Oppdaga plutseleg ein kveld at regulatoren (DL-300) dreiv å tømte batteribanken. Etter det kobla eg den ut. Har etterpå kjøpt ein Tristar TS-45 og eigen dumplast, men har ikkje blitt at eg har kobla det opp igjen, av di eg har ikkje klart å finne dokumentasjon på at dette fungerer greit med lithiumbatteri. Eg har 24V 400Ah Li-ion batteri (frå ein mitsubishi miev), Victron Bluesolar mppt 100/50 og 4x300w paneler, kjøpt hos alternativenergi.no.

Som nemnt av andre over her, så er ladeeffekten frå vind begrensa. Denne treng ein del vind for å yte bra. Kunne gjerne tenkt meg å fått gang på det, men er redd for å koble til dersom dette kan ødelegge batteribanken.


Sitat fra: Slyboy på januar 15, 2021, 15:59:33
Føler meg ganske sikker på at det blir bestilt LE-v 150 fra Vannhandel. Tror denne skal klare å dekke behovet på vinterstid. Målte 56 m/sek forleden vinter så å satse på en med vanlig propell tar jeg ikke sjansen på siden det er en del fallvinder og turbulens. Har kjøpt kamera fra Reolink med batteri og 4G, så routeren har ikke lenger behov for å stå på.
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod