Trenger Anbefaling 4G modem router og antenne

Startet av Knatten, januar 14, 2021, 13:25:29

Knatten

Hei, og takk for innslipp.

Har en hytte med fryktelig dårlig dekning.
Med 2 retningsbestemte antenner fra poynting( https://www.dustinhome.no/product/5010622865/antennas-high-gain-directional-antenna ) plassert 6-7 meter oppe i en mast så får jeg nesten stabil 4g med opptil 15mb ned og under 1 ned. Bruker da telia nighthawk modemet.

Den antennen er oppgitt til 11db, men om det er inkludert den 7m kabelen som sitter på er jeg usikker på.

Er det noen antenner som er bedre enn disse?

Denne er jo oppgitt til 15db, og er billigere, men her kommer jo kabel i tillegg. Så hvis poynting antennen er oppgitt med kabel så er de vel like på en måte?
https://www.kjell.com/no/produkter/nettverk/mobilt-bredband/antenne/4g-antenne/retningsbestemt-4g-antenne-med-mimo-15-dbi-p30167


Jeg ser det finnes rørantenner oppgitt til 18db, men da er jo også spørmålet om det er inkludert de 10m kabel som sitter på...
( https://www.kjell.com/no/produkter/mobilt/mobilt-bredband/antenne/4g-antenne/retningsbestemt-4g-antenne-18-dbi-p30151)

Jeg ser også at noen monterer miyagi antennene til 4G vridd 45gr i forhold til vannrett/horisontal, hva er fordelen med dette?

Jeg må opp i høyden for å finne signal, så det blir uansett ca 7 meter til modemet...

Er det noen modem som er nedre enn andre i forhold til signalhåndtering ved dårlig dekning??

Jaja, ble mange spørsmål dette :-)

Knatten

jkirkebo

Du har allerede de antennene som er regnet som de beste, så det er neppe mye å hente der. Hvilket bånd kobler routeren seg opp på? Jeg fikk en del ekstra hastighet når jeg byttet til en router som tillot meg å bytte bånd selv (Teltronika RUT240). Den gamle Netgear-saken brukte kun bånd 20 (800Mhz) mens den nye lot meg koble opp på bånd 8 (900Mhx) og endog bånd 3 (1800Mhz). Det siste synes jeg var imponerende på over 10km avstand, men linken ble litt ustabil der. Jeg endte opp med å bruke 900Mhz som det beste kompromisset, bedre hastighet (mindre belastning) enn 800Mzh og mer stabilt enn 1800Mhz. På drøye 10km avstand fikk jeg sist jeg målte 22Mbit/s ned og 8Mbit/s opp. Da med Talkmore (dvs. Telenor).

Det er også fordel med en router med SMA innganger, noen har TS9-inngang og man ender opp med å bruke en kort overgang. Det taper man signalstyrke på.

Et alternativ for å få bedre signalstyrke er å sette routeren rett ved antenna, i en værsikker boks. Kort kabel gir bedre signal, men man må da ha et eget trådløst aksesspunkt inne. Gjør man det slik er det en fordel med routere som kan mates med strøm via PoE (slik som tidligere nevnte RUT240 kan, dog kun passiv PoE). 

Knatten

Heiasnn, takk for svar.

Du har helt rett i at nighthawk'en har ts-9 og ikke sma som kommer ifra antennen. Ser helt klart potensialet i å få bort de overgangene.

Jeg har nok enda litt lengre avstand til sender enn det du ha.. 12, 13 kilometer kanskje.

Ser ut til at neste oppgradering må bli en teltronika ruter da med sma kontaker.

Knatten

Knatten

Jeg ser RUT240 også har sma til ekstern wifi antenne.
Gir dette betydelig bedre WIFI rekkevidde en f.eks den innebygde i nighthawk'en?

Modemet sitter montert i en fuglekasse i et tre, så det hadde kanskje hjulpet endel på wifi dekningen å få en antenne på utsiden av fuglekassen?

Jeg er usikker på hvilket bånd nighhawken kobler seg opp på, så ser potensialet ved å tvinge den over på evt 900.




jkirkebo

Sitat fra: Knatten på januar 15, 2021, 13:45:18
Jeg ser RUT240 også har sma til ekstern wifi antenne.
Gir dette betydelig bedre WIFI rekkevidde en f.eks den innebygde i nighthawk'en?

Modemet sitter montert i en fuglekasse i et tre, så det hadde kanskje hjulpet endel på wifi dekningen å få en antenne på utsiden av fuglekassen?

Jeg er usikker på hvilket bånd nighhawken kobler seg opp på, så ser potensialet ved å tvinge den over på evt 900.

Ja, en flat retningsbestemt antenne vil hjelpe en del på wifi-signalet om det er slik at du bare trenger wifi på ene siden av treet. Hvis du uansett skal bruke en liten rundstrålende er det neppe noe av betydning å hente ved å få den utenfor fuglekassa. Men kanskje verdt å prøve.

fanten

Jeg bruker antenne Poynting Xpol-2-5G LTE Mimo 11Dbi 698-3800 MHz med 5m kabel koblet til en Teltonika RUTX09 med 15 m nettverks kabel til Netgear Nighhawk R6850 wifi router.

Valgte å bruke en separat wifi router inne i hytta da antenne er montert på garasjen sammen med 4G modemet.

Base stasjonen er ca 4 km fra hytta og jeg får mellom 70 - 80 MBPS download og 40 - 50 upload. Ved meget stor mobil trafikk på basestasjonen har jeg opplevd at download hastigheten kan gå ned mot 40 - men det er jo fremdeles ganske bra.

Det kostet litt, men det funker veldig bra.

15x320Wp solcellepaneler
2xVictron SmartSolar MPPT 250/70
Victron Quattro 48/8000/110
15 kWh Lithium MG HE - BMS MG Master
Honda EU70 is
Wallas 40EA - Vannbåren varme

hel1017

Sitat fra: jkirkebo på januar 15, 2021, 10:47:59
På drøye 10km avstand fikk jeg sist jeg målte 22Mbit/s ned og 8Mbit/s opp. Da med Talkmore (dvs. Telenor).  

Fikk du disse hastighetene uten ekstern antenne? Eller har du ekstern utendørsantenne koblet til router`n?

jkirkebo

Sitat fra: hel1017 på januar 21, 2021, 12:29:52
Sitat fra: jkirkebo på januar 15, 2021, 10:47:59
På drøye 10km avstand fikk jeg sist jeg målte 22Mbit/s ned og 8Mbit/s opp. Da med Talkmore (dvs. Telenor).  

Fikk du disse hastighetene uten ekstern antenne? Eller har du ekstern utendørsantenne koblet til router`n?

Jeg har to stk. Poynting LPDA-A0092 koblet til via 7m kabel. Uten eksterne antenner er det ikke 4G tilgjengelig på hytta i det hele tatt, kun EDGE.

Skillenes

Hei
Har også Jeg har to stk. Poynting LPDA-A0092 koblet til via 7m kabel som er koblet til en Huawei ruter, dette fungerer veldig godt. Før jeg koblet opp dette hadde jeg ingen dekning.


1500 watt solcellepanel
Victron smartsolar mppt 100/30
Victron smartsolar mppt 150/85
Multiplus12/2000-80
Bmv 712
Raspberry pi 3B+
6 kwt lifepo4 celler 12v (AE)
Honda eu20
Wallas cc40


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod