Defrosting av solcellepanelene ved å kjøre strøm inn på de

Startet av Jgytterdal@gmail.com, januar 31, 2021, 10:24:35

Jgytterdal@gmail.com

januar 31, 2021, 10:24:35 sist endret: januar 31, 2021, 13:58:59 by Jgytterdal@gmail.com
Har lest ulike artikler vedr solcellepaneler som kan smelte snø, is og rim ved å kjøre spenning tilbake inn på panelene.
Noen som har erfaring med dette?
Er det kun noen typer som tåler/støtter dette.
Jeg vet at det finnes produsenter som leverer paneler hvor dette offisielt er støttet.
Lurer på om der allikevel går an på de fleste paneler.

Viktig å avklare et par ting vil jeg tro:
- hvor høy spenning
- ac eller dc

Se denne videoen :

https://youtu.be/PIcwYxM-4pE
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Hyttesol

Jeg har også sett at dette gjøres. Men husk at det å smelte snø, krever enorme mengder energi. Så det å smelte litervis med snø med strøm fra batteribank er nok ikke gunstig og vil nok ikke tjene seg inn igjen så lett. Om man bruker panelene slik, er det nok best å bruke det sparsomt bare for å få det som er frosset fast til å "slippe" overflaten slik at snøen enten sklir av eller man får fjernet den enklere selv. Litt som når man tiner ruten på en nedsnødd bil.

Når det kommer til hvilke panel som støtter dette, så avgjøres det nok av hvordan det er med bypassdioder og slikt i panelene. De fleste har sikkert noen bypassdioder for at panelene skal fungere når de er delvis skygget, og disse kan bli ødelagt om man mater tilbake AC eller DC med baklengs polaritet. Noen panel kan kanskje i verste fall også ha diode i serie med utgangen slik at man ikke vil klare å mate strøm "tilbake" til panelet og panelet dermed ikke kan brukes slik.

Slik jeg har forstått det, så må man mate tilbake DC spenning med samme polaritet som panelene vanligvis selv genererer, men med litt høyere spenning for at det skal gå noe nevneverdig strøm tilbake til panelet. Strømmen bør helst ikke overstige kortslutningsstrømmen "I_sc" som panelet er oppgitt til å ha. Jeg har ikke testet dette selv, så hvor "kontrollert" strømtrekket blir når man mater tilbake vet jeg ikke, men jeg vil tro å ta utgangspunkt i en litt stor DC-DC boost converter med justeringsmuligheter for både maks strøm "CC" og spenning "CV", kan være gunstig for å ha kontroll på hvor mye strøm som sendes til panelene. Er vel også mulig å gjøre det samme med aggregat og en AC-DC strømforsyning, men strømforsyningen må jo være relativt stor for å få nok effekt ut.

Jeg ser du har ca 3kW med paneler ut fra signaturen din, så det er jo ganske stor overflate du skal varme opp
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod