Plassering av solcelleregulator.

Startet av petter`n, august 09, 2009, 15:30:13

petter`n

Har i alle år hatt solcelleregulatoren ( VA7 ) plassert i utekjøkkenet rett ved gassflaskene og det har ikke vært problematisk.
Etter mye surr med ny regulator, så er en Steca PR 2020 innkjøpt.
I montasjeveiledningen står det at den ikke må stå i nærheten av gass.
Har jo banna gassomveksleren opp og ned gr. div. lekkasjer, men det ser ut til at den er tett nå. Hva gjør jeg? Har nok lunte til å flytte den litt vekk til naborommet.

ca119

 ??? Laderegler ved siden av en gassflaske som lekker ???
Tenk om ledningen sitter litt løs og lager gnist  ::) og du har lekkasje! BOOM!

En modern laderegulator skal helst står i nærheten av batteriet og ihvertfall samme rom fordi den har temperaturkorrigering (lader med høyere Spenning når det er kald ). På en annen side skal regulatoren settes litt ifra batteriet, siden batteriet kan gasse litt når man lader det (vanlig syrebatterier). Da kan knallgass oppstå og det kan i værste tilfelde også eksplodere.

Ja, STECA PR2020 er nok en grei og populær laderegler!
Er det dem som blinker E003 Error om natta  ::)

petter`n

Niks lekkasje nå, funker enn så lenge fint.
Ingen feilmelding her om natta, kun symbol som forteller at det er natt. 
Det jeg ikke har klart å få til er natt-lyset som kan stilles inn på x antall timer.

Ikke blir den varm heller, men så har jeg slitt ut panelet (60W) som er 17 år gammelt (gir max 3A) da jeg har vridd det etter sola i alle disse årene.

Det som forundrer meg er at til tross for overskyet vær så kommer det null lading, med den gamle regulatoren så rant det inn litt, mulig alderdomssvakhet eller så har det vært en musefaen som har klippet av noen kordeller >:(
Hadde jeg bare vært minded til å kunne måle ampere på voltmeteret, får vel heller teste med en ny ledning.
Et nytt 90A panel fra Alternativ Energi blir nok neste innvestering.

Geiri

Alternativ energi kommer med nye paneler snart nå. Da får du ett 130 panel til prisen under 90'n
Mulig du sikter til høyeffekt panelet?? Dette er det mange som velger grunnet størrelsen fysiskt.

ca119

Selvom ditt 60W Solcellepanel er 17 år kan det jo fortsatt være bra. Kanskje det ikke lengre oppnår 60W men fortsatt 50W. Men 3A ved fin sol høres normalt ut.  Du kan jo trykke noen ganger på den venstre tasten på din Steca PR2020 ... da skal den vise Spenningen [V], Strøm [A] inn/ut osv. Trenger jo ikke måleinstrumentet med så kjekt Laderegler ;)

Batteriespenningen er normalt 12.6V ... og når det er sol kan den komme opp i 14.4V evt 14.8V (avhengig hvilken batterietype man har innstillt på).

Hvordan det fungere med nattlys står i kap 6.4 - husk at dersom du aktiverer denne funksjonen, må du koble andere forbrukere som skal ha strøm på dagen, rett på batteriet!

petter`n

Rett på batteriet !!! Det høres dumt ut, det var kanskje derfor det ble mørkt inne?
Trodde denne funksjon besto i å ha bakgrunnsbelyst display i x antall timer etter mørket kom, men der tok jeg feil gitt ;D. Lese bruksanvisning er bra, takk for tipset ca119 ;)
Ang. å kunne måle ampere så hadde det vært greit å kunne måle på solcella og deretter ved regulatoren for å sjekke om det var noe manko underveis, har desverre ikke den kunnskapen :'( derfor den harde veien....ny ledning ;D

Med den gamle analoge fikk jeg glatt 5A dersom panelet var kaldt, nå kun 3-3,2A.

ca119

Ah, du tenkte på bakgrunnsbelysning i LCD-Displayet på Steca PR2020 ....
Nattlysfunksjonen er jo om du skal slå på noen (ute)lamper automatisk om det blir mørkt!

Og solpanelet ditt er helt ok!
Får du opptill 3 - 3.2A lading er alt BRA!
Kan ikke få ut mere en 3.2A av et 60W Panel! Det gamle analoge meter viste nok alt for mye! Mitt 55W Siemens er også angitt med 3.1 A  :)

petter`n

Hjælp å trøste, slå på utelys??? Det virker heller som Lucas (han som oppfant mørket) har kommet. Jo, nå skjønner jeg, men etter at x antall timer er over så blir det jo mørkt. Fiffig løsning når man ikke er tilstede for at det skal se bebodd ut.
Ikke at jeg har behov for det, men dette må testes ;D ;D

petter`n

Sitat fra: Geiri på oktober 11, 2009, 10:49:05
Alternativ energi kommer med nye paneler snart nå. Da får du ett 130 panel til prisen under 90'n
Mulig du sikter til høyeffekt panelet?? Dette er det mange som velger grunnet størrelsen fysiskt.

Takker for tips ang. 130W, er litt urolig for at det kan bli litt vel mye vindseil da det hele kun er festet i bakkant med lukeholdere på plate under vindskia og med vinterinnstilling på 10-15 graders vinkel dvs nesten rett opp. Skal vurdere, 130 gir jo vesentlig mer. Må nok legge på en stormsikring...


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod