MPPT max watt

Startet av lars42, februar 22, 2021, 12:30:31

lars42

Hei,

Har en Victron Smart Solar 100/20 MPPT regulator og et panel på 160watt-
(500 Ah batteripakke fra Alternativ Energi)

Ser at jeg gjerne skulle hatt et større panel, og ser mange tilbud på 315-320 watts panel rundt omkring, blant annet her:

https://solcellespesialisten.no/catalog/product/view/id/2299/s/sccs%20jasolar%20320w%20mono%20half%20cut%20all%20black_jam60s17-320-mr/category/8/?fbclid=IwAR2zJtuLRLz3Ev0ImdU1gNqxLEsyV8jYXDCBTjMMlupAq8zdKnh67slU90s


Ser litt forskjellig dokumentasjon på hvor mye regulatoren tåler, og jeg vil gjerne vente litt med å kjøpe ny regulator, da det kanskje blir enda flere paneler og mer behov i fremtiden.

Hvis man har litt for stort panel / litt for liten regulator: blir noe ødelagt, eller blir det bare ikke utnyttet optimalt?

lars

jkirkebo

Sitat fra: lars42 på februar 22, 2021, 12:30:31
Hei,

Har en Victron Smart Solar 100/20 MPPT regulator og et panel på 160watt-
(500 Ah batteripakke fra Alternativ Energi)

Ser at jeg gjerne skulle hatt et større panel, og ser mange tilbud på 315-320 watts panel rundt omkring, blant annet her:

https://solcellespesialisten.no/catalog/product/view/id/2299/s/sccs%20jasolar%20320w%20mono%20half%20cut%20all%20black_jam60s17-320-mr/category/8/?fbclid=IwAR2zJtuLRLz3Ev0ImdU1gNqxLEsyV8jYXDCBTjMMlupAq8zdKnh67slU90s


Ser litt forskjellig dokumentasjon på hvor mye regulatoren tåler, og jeg vil gjerne vente litt med å kjøpe ny regulator, da det kanskje blir enda flere paneler og mer behov i fremtiden.

Hvis man har litt for stort panel / litt for liten regulator: blir noe ødelagt, eller blir det bare ikke utnyttet optimalt?

lars

Det blir bare ikke utnyttet optimalt. Du får maks 20A ut av den, om ladespenningen er 12,5V blir dte 250W, er den oppe på 13,8V blir det 276W.

Du kan fint koble et 325W panel på en 20A MPPT-regulator. Du får sjelden ut mer enn 80% av merkeeffekt på panelet over tid uansett.

lars42

Akkurat det svaret jeg ville ha !

Tusen takk skal du ha!

OS

Går du opp til 24V eller 48V batterispenning kan du få mere effekt ut av regulatoren. Fra databladet: 12V/290W, 24V/580W og 48V/1160W
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

lars42

Skjønner....  Men har 12volts 500Ah batteripakke fra Alternativ Energi, så den må vel enten byttes ut, eller på en eller annen måte kobles om?

Og det blir vel dyrere enn å bytte regulator?

Hyttesol

Hvis det er flere separate batterier som er koblet sammen i parallell, så kan du koble om fra parallell til serie. Men da blir jo spenningen ut også høyere slik at du ikke lengre kan bruke 12V utstyret du har. Plutselig blir det da ny inverter, nye lyspærer, ny pumpe, osv osv. Ikke alltid like lett å endre dette i ettertid uten store ekstrakostnader.

Det går an å brukere flere små MPPT regulatorer sammen istedenfor å kjøpe en ny stor en. Skal ikke garantere at "alle" MPPT regulatorer i hele verden samspiller like godt, men victron sier ihvertfall at flere av deres MPPT regulatorer kan kjøre sammen uten problemer og uten at det krever noe spesiell konfigurasjon.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

lars42

Nei, det er akkurat det jeg tenker på...

Jeg har per nå 12 volt stort sett overalt, men noe 220 volts utstyr med inverter.  Trives egentlig greit med det...

Overgang til 24/48 vil kreve en stor omlegging, og da til inverter med 220 overalt vil jeg tro.  Vil tro at det vil være en god løsning, men litt på sikt i forbindelse med ombygging av hytta som skal skje i de neste 5-10 årene...

Men akkurat nå vil jeg bare få litt mer ut av solen når vi er der i lengre perioder.  Flere MPPT er et godt tips, hvis det behovet oppstår...

Røilern

Sitat fra: lars42 på februar 22, 2021, 16:32:19

Overgang til 24/48 vil kreve en stor omlegging, og da til inverter med 220 overalt vil jeg tro.  Vil tro at det vil være en god løsning, men litt på sikt i forbindelse med ombygging av hytta som skal skje i de neste 5-10 årene...

Jeg oppgraderte fra 12V til 24V for noen år siden ved å "stable om" batteribanken og kjøpe ny inverter. I tillegg kjøpte jeg en DC DC omformer fra 24V til 12V og beholdt dermed alt 12V utstyr. Dette 12V utstyret fikk dermed stabil og god 12V helt uten svingninger.

Hvis du en dag vurderer å bytte inverter kan du tenke på det
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

lars42

Det hørtes ut som en god løsning i tilfelle.  Batteriene er stacket i et stålskap med en plate foran, jeg har ikke gravd meg så dypt inn i disse.  Det ligger vel en BMS inni der også, må den byttes ved ny kobling ?

Røilern

Sitat fra: lars42 på februar 23, 2021, 08:43:03
  Det ligger vel en BMS inni der også, må den byttes ved ny kobling ?

Hva slags batterier er det?

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

lars42

Det er en 12v 500Ah 6Kwh pakke med brukte bilbatterier fra Alternativ Energi.

Ser ikke 12voltspakken på nettsiden deres lenger, kjøpte den høsten 2019.

men noe tilsvarende disse, bare 12v
https://www.alternativenergi.no/categories/litium-kraftpakke-12-24-eller-48v



Hyttesol

Men er det lithium eller blybatterier? Antar det er snakk om lithium hvis det er BMS der.

Da blir det jo litt annerledes igjen, og det kommer an på hvordan BMSen er koblet. Hvis flere parallellkoblede batterier/celler deler samme BMS så må du enten ha en ekstra BMS, eller en ny beregnet for flere batterier/celler i serie. Men hvis det er mer sånn modulbasert med 1 BMS per modul/batteri så kan det gå. Men et annet moment er at ikke alle BMSer uten videre tillater seriekobling uten at BMSene kommuniserer med hverandre.

Så hvis det blir veldig plundrete å bygge om, så spørs det om det enkleste er å beholde anlegget som 12V i ditt tilfelle. Umulig å vite uten å se hvordan pakken henger sammen.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

ThomasR

Sitat fra: Hyttesol på februar 23, 2021, 17:15:56
Men er det lithium eller blybatterier? Antar det er snakk om lithium hvis det er BMS der.

Da blir det jo litt annerledes igjen, og det kommer an på hvordan BMSen er koblet. Hvis flere parallellkoblede batterier/celler deler samme BMS så må du enten ha en ekstra BMS, eller en ny beregnet for flere batterier/celler i serie. Men hvis det er mer sånn modulbasert med 1 BMS per modul/batteri så kan det gå. Men et annet moment er at ikke alle BMSer uten videre tillater seriekobling uten at BMSene kommuniserer med hverandre.

Så hvis det blir veldig plundrete å bygge om, så spørs det om det enkleste er å beholde anlegget som 12V i ditt tilfelle. Umulig å vite uten å se hvordan pakken henger sammen.

Disse batteriene fra Alternativ Energi leveres normalt med en svært enkel BMS-løsning:

Hver modul har en egen balanseringsenhet, der en motstand aktiveres og tapper celler som først når 4,1V

Hver av disse enhetene er så koblet sammen i en loop, som igjen er koblet til en hovedenhet med en kontaktor.
Hvis en celle får for høy eller lav spenning, så brytes loopen og kontaktoren åpnes. Dermed kuttes både forbruk og lading til batteriet.

Løsningen fungerer faktisk godt, så lenge man har programmert både solcelleregulator og inverter/lader innenfor litt marginer til yttergrensen. På 2,5 år har aldri BMS slått ut i mitt anlegg, og balansering virker å fungere greit. Jeg har 24V system.
- Men litt frustrerende løsning for oss som liker å ha full kontroll på alle detaljer i anlegget.

Bør være mulig å bygge om, selv om jeg personlig da hadde byttet BMS hvis jeg først skulle demontere og bygge opp på nytt...
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Cornelius

Jeg tror de 12V pakkene som Alternativenergi leverte en periode er bygd opp av LiFePO4 celler fra elbil; altså 3,2V nom., og ikke LiCo/LiMn 3,7V nom.

Bare en liten N.B. ;) (Hvis jeg har rett.)

lars42

Takk for mye god informasjon og gode innspill!

Denne eventuelle ombyggingen / endring fra 12 til 24/48 kommer nok ikke til å skje på en god stund ennå, så da blir det vel en en totalvurdering av om det blir verdt det kontra å kjøpe / bygge noe helt nytt fra starten.

Men 325 watts panel er bestilt, så da kommer det i alle fall litt mer strøm inn, nå som solen skinner igjen...

lars

Røilern

Hvis cellene er i orden og basert på LiFePO4 teknologi så er de nesten evigvarende.

Nesten problemfritt og bygge disse om til hvilken som helst konfigurasjon gitt at du har mange nok celler.

Selv bygger jeg akkurat nå en batteripakke og baserer meg på BMS løsningen til Batrium. Det ser ut til å være en ganske proff løsning. www.batrium.com
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

lars42

Så bra ! Det er veldig godt å vite, har jo tenkt tanken at det var en liten omvei at jeg gikk for 12v fra starten av, så det er greit å vite at det ikke var en komplett blindvei, hvis og når behovene endrer seg.

Vi kjøpte hytta senhøsten 2019 og uten vintervei ble det tatt noen litt raske beslutninger for å komme seg noenlunde i hus før snøen kom...

Men vi fikk i hus og montert både pakken fra alternativ energi og Cinderella gass før snøen kom, og alt har i utgangspunktet fungert strålende!

Røilern

Sitat fra: lars42 på februar 26, 2021, 08:21:39

......
Men vi fikk i hus og montert både pakken fra alternativ energi og Cinderella gass før snøen kom, og alt har i utgangspunktet fungert strålende!


Godt å høre
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Skillenes

Sitat fra: Cornelius på februar 23, 2021, 20:06:59
Jeg tror de 12V pakkene som Alternativenergi leverte en periode er bygd opp av LiFePO4 celler fra elbil; altså 3,2V nom., og ikke LiCo/LiMn 3,7V nom.

Bare en liten N.B. ;) (Hvis jeg har rett.)
Det stemmer 12 volts pakkene fra AE er bygd på liFePO4 celler. Du har sikkert samme pakke som meg, der er 12 stk 180 ah celler som er bygd sammen 4S3P.
1500 watt solcellepanel
Victron smartsolar mppt 100/30
Victron smartsolar mppt 150/85
Multiplus12/2000-80
Bmv 712
Raspberry pi 3B+
6 kwt lifepo4 celler 12v (AE)
Honda eu20
Wallas cc40

StefanPal

De pakkene de leverer på 24V og som jeg har er på 3,7V
Ser ikke ut til at de har egenbyggde kraftpakke på 12V som standard lenger
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod