Dårlig utvalg og kvalitet på DC koblingsmateriell og sikringsmateriell

Startet av Hyttesol, februar 27, 2021, 21:18:56

This is a text Ad area

Hyttesol

Jeg må si jeg ikke er sånn helt imponert over utvalget og kvalitet av koblingsmateriell til DC i de forskjellige norske butikkene som selger DC utstyr. Enten det er til bil, båt, sol eller vind. Hvilket koblingsmateriell bruker dere til litt sånn "heavy duty" kobling?

Det ene jeg ser etter, er en god samleskinne/busbar i kobber, eller en koblingsboks for å koble sammen flere kabler av høyt tverrsnitt (parallellkobling av batterier, tilkobling av inverter, ladekontroller osv). Enten kablene kan skrues direkte på en klemme, eller med øye-kabelsko.
Det jeg har gjort er å bare sette kabelsko på alle kablene, og skru de sammen med en M8-bolt inne i en koblingsboks. Det "funker" men er lite elegant.

Jeg savner også slike ovale kopperlasker til enkel seriekobling av batterier: https://www.batteryspace.com/images/products/detail/6744n.png Har måttet lage mellomkabler med kabelsko, men dette blir jo mer rotete og gir flere svake punkter enn en lask.

Og så er dette med smeltesikringer og holdere et helt kapittel for seg selv. Den eneste formen for DC sikring og sikringholder jeg "liker", er ANL-sikringer fordi man fester kabelen innpå med kabelsko og en tykk mutter og får da en pålitelig kobling. Men disse er jo egentlig ikke godkjent for 48V, kun 35V.

Alternativet er de gjennomsiktige AGU sikringholderene. Men kvaliteten på disse virker veldig dårlig. Skruen som man strammer for å feste kabelenden i holderen, har ofte dårlige gjenger som ødelegges om man skrur for hardt, og gir en lite pålitelig kobling (fordi skruen vrir seg ned mellom kordelene istedenfor å klemme rett nedpå), og det hele minner mer om billigere amatørmessige kina subwoofer monteringssett som vi pleide å montere baki volvo 240'ene våre, enn noe som skal tåle stor belastning.

Når det kommer til småsikringer til litt mindre laster, så har jo biltema små sikringholdere til MIDI "bilsikringer". Men de skal enten kobles til med flatstift kabelsko som da ikke tar all verdens tverrsnitt, eller med noen tynne ~2.5mm2 kabelender på 20cm. Det skal liksom tåle 30A, men aldri i verden om jeg kjører 30A gjennom de pinglete greiene der. Leser man litt rundt så frarådes det å bruke slikt i solcelleanlegg. Så hvilke alternativer har man?

Jeg vet det finnes automatsikringer, men slikt kan ikke alltid stoles helt på. Mekanikken kan henge seg opp, eller kontakter kan smelte sammen. Smeltesikringer gir en litt annen peace of mind
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

This is a text Ad area

OS

Helt enig. Jeg har bestilt mye fra USA. Der er utvalget bedre men det blir dyrt med porto osv. Jeg har kjøpt DC automatsikringer, "PV disconnect", sikringsskap og mere derfra. Det meste av merket Midnite Solar.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

This is a text Ad area

Jgytterdal@gmail.com

Jeg har bestilt en ny hovedsikring og holder for batteri på 200A fra Ebay.
Skal bli spennende å se hva dette er i praksis!
Den er ca 70mmx 25mm
Ser ganske solid ut "but you never know!
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

This is a text Ad area

Røilern

Sitat fra: OS på februar 27, 2021, 22:08:46
Helt enig. Jeg har bestilt mye fra USA. Der er utvalget bedre ....

Dette er også min erfaring.

Jeg fant min gamle innkjøpsliste ifra 2011, med unntak av MPPT'en er alt i bruk idag.

Name                      Code             Qty     Each  Options
----------------------------------------------------------------------------------------------
Morningstar TriStar RM-2  TS-RM-2            1   116.00
Remote Digital Meter
Morningstar TriStar 60    TS-MPPT-60         1   500.00
amp MPPT solar charge
controller
Morningstar Controller    PS-RTS             1    26.00
Remote Temperature Probe
Terminal Bus Bar - Long   MNTBX              1    14.35  Select Color = MNTBR - Red
Terminal Bus Bar - Long   MNTBX              1    14.35  Select Color = MNTBB - Black
Terminal Bus Bar - Short  MNSBX              1    12.85  Specify Color = Red - MNSBR
Terminal Bus Bar - Short  MNSBX              1    12.85  Specify Color = Black - MNSBB
Midnite Solar MNEPV 150   MNEPV-00           2    11.50  Specify Breaker Size = (MNEPV-05) 5
VDC Solar Array Breakers                                 Amp
Midnite Solar MNEPV 150   MNEPV-00           1    11.50  Specify Breaker Size = (MNEPV-15)
VDC Solar Array Breakers                                 15 Amp
Midnite Solar MNEPV 150   MNEPV-00           2    11.50  Specify Breaker Size = (MNEPV-10)
VDC Solar Array Breakers                                 10 Amp

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

This is a text Ad area

Fokus

Husker jeg kjøpte en del koblingsskinner etc fra Erlandssons brygga i Stockholm for mange år siden! Heftig kvalitet!

https://www.erlandsonsbrygga.se/

This is a text Ad area

Hyttesol

Det greiene her er søppel, altså...
Biltema sikringholder. Liker ikke langvarige høye laster.

Hva er greit å bruke av sikringholder til 16mm2 ledninger, som er tilgjengelig fra norske butikker? Skal ha fra panel til MPPT-kontroller, og MPPT-kontroller til batteribank. Må kunne tåle kontinuerlig 40A. (men sikringen kan gjerne være større)
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

This is a text Ad area

Jgytterdal@gmail.com

Jeg kjøpte på ebay
Disse er solide med m8 skruetilkobling
Kostet under 200,-
Bruker de til sikring på hoved batteri med 200A sikring.

Heller ikke vanskelig å lage en boks hvor man kjøper m8 skruer og fester disse med epoxy og tilpasser avstand  til std sikringer av den typen jeg har benyttet her.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

This is a text Ad area

haskibr

3*310Wp paneler, Smartsolar 150/35, 2stk 48V 7kWh batteri fra Chainpro, BMV712, Multiplus II 48/3000, Orion TR48/12, Cerbo GX, Yamaha EF2800i, Wallas 26CC

This is a text Ad area

Slyboy

Synes det er viktig å minne på om følgende når en importerer utstyr fra Ebay o.l.

Konsekvensene kan bli store hvis noe tar fyr og utstyret som var tilkoblet ikke var CE merket.

https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/ikke-kjop-livsfarlige-gaver-pa-nett/
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

This is a text Ad area

Jgytterdal@gmail.com

Enig i det, men her tror jeg man må skille litt på aktive og passive komponenter.
En m8 bolt er og blir en m8 bolt!
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

This is a text Ad area

Fyker

Jeg oppgraderte anlegget på hytta i fjor, og endte opp med to av disse. Solide bokser i glassfiber med fire stk M8 bolter. God plass for tilkoblinger med grove kabler, har 35 mm2 selv. Leveres med to ferdige utsparinger på hver side og en i hver ende, så du slipper jobben med kutting og skjæring, bare dra dem ut. 

This is a text Ad area

ivarw

3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

This is a text Ad area

Hyttesol

Takker for mange tips. Det må nok bli å bestille noe fra utlandet om man skal klare å få tak i noe bra sikringmateriell. Automatsikringer kan være noe, men de skal plasseres litt "in-line" i nærheten av batteribanken og da blir det upraktisk med DIN-sikring og kapsling osv.

Skal se om jeg får bestilt noe gode greier til selve parallellkoblingen. Enten en slik koblingsboks som foreslått eller kanskje kobberskinne fra en norsk elektrogrossist. Kanskje om jeg finner en slik koblingsboks fra ebay med litt flere skruetilkoblinger, så blir det bra.


Men det som virker nesten helt umulig, er å finne de enkle små kobberlaskene til å seriekoble fra batteri til batteri. Jeg er på grensen til å rive håret av meg over hvor vanskelig det skal være å finne noe så basic og elementært. Jeg har søkt meg ihjel på alle mulige tenkelige søkeord, samt sett nede i foreslåtte annonser uten at en eneste relevant ting som jeg faktisk får bestilt, dukker opp. Og det som dukker opp er alt for høyt i pris. F.eks. $60 for 4 lasker (uten mva) fra kina.

Dette burde ikke koste mer enn kanskje det dobbelte av en vanlig rørkabelsko. Det er jo som en rørkabelsko hvor istedenfor å ha åpning på kabel i ene enden og øye i andre enden, så har den bare øye i begge ender, og en liten krympestrømpe rundt.

Slike busbars (eller lignende som også burde kunne passe) er jo noe som inngår i mange LiFePo4 batteripakker, og ellers ofte følger med når man kjøper AGM-batterier med skruterminaler. Men å finne de i løsvekt nei... Ja, jeg blir faktisk forbanna når det å prøve å bestille noe så enkelt for å forenkle prosjektet, viser seg å bli mer energikrevende å få det montert  ;D    /rant

Kan selvsagt kjøpe kobberskinne med hull, og kappe passe lengder med vinkelsliper. Men dette burde ikke være så vanskelig.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

This is a text Ad area

Hyttesol

Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

This is a text Ad area

ivarw

SitatKan selvsagt kjøpe kobberskinne med hull, og kappe passe lengder med vinkelsliper. Men dette burde ikke være så vanskelig.

Heier litt på den. Bedre å finne frem vinkelsliperen og tenne et lys enn å forbanne mørket.

Eller er det en kjent og interessant problemstilling, så det er nyttig om du poster lenker til lovende leverandører
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

This is a text Ad area

fossfor@hotmail.com

Sitat fra: Hyttesol på april 08, 2021, 16:18:08
Takker for mange tips. Det må nok bli å bestille noe fra utlandet om man skal klare å få tak i noe bra sikringmateriell. Automatsikringer kan være noe, men de skal plasseres litt "in-line" i nærheten av batteribanken og da blir det upraktisk med DIN-sikring og kapsling osv.

Skal se om jeg får bestilt noe gode greier til selve parallellkoblingen. Enten en slik koblingsboks som foreslått eller kanskje kobberskinne fra en norsk elektrogrossist. Kanskje om jeg finner en slik koblingsboks fra ebay med litt flere skruetilkoblinger, så blir det bra.


Men det som virker nesten helt umulig, er å finne de enkle små kobberlaskene til å seriekoble fra batteri til batteri. Jeg er på grensen til å rive håret av meg over hvor vanskelig det skal være å finne noe så basic og elementært. Jeg har søkt meg ihjel på alle mulige tenkelige søkeord, samt sett nede i foreslåtte annonser uten at en eneste relevant ting som jeg faktisk får bestilt, dukker opp. Og det som dukker opp er alt for høyt i pris. F.eks. $60 for 4 lasker (uten mva) fra kina.

Dette burde ikke koste mer enn kanskje det dobbelte av en vanlig rørkabelsko. Det er jo som en rørkabelsko hvor istedenfor å ha åpning på kabel i ene enden og øye i andre enden, så har den bare øye i begge ender, og en liten krympestrømpe rundt.

Slike busbars (eller lignende som også burde kunne passe) er jo noe som inngår i mange LiFePo4 batteripakker, og ellers ofte følger med når man kjøper AGM-batterier med skruterminaler. Men å finne de i løsvekt nei... Ja, jeg blir faktisk forbanna når det å prøve å bestille noe så enkelt for å forenkle prosjektet, viser seg å bli mer energikrevende å få det montert  ;D    /rant

Kan selvsagt kjøpe kobberskinne med hull, og kappe passe lengder med vinkelsliper. Men dette burde ikke være så vanskelig.

Finner noe både på amazone og ebay om du søker på "Busbars" og "busbars battery" om dette kan brukes i ditt oppsett er ikke sikkert.

Men som du nevnte er prisen høy.Men både kopper og messing prisene er veldig høye om dagen.

Kanskje det billigste blir å ta kontakt med en lokal mekanisk sveisebedrift,de kan bestille kopper flatstål i metervis,kapp og bor hullene selv,tre over krympestrømpe.
Du får disse ho RS også,se Link:
https://no.rs-online.com/web/p/busbars/2901258/?cm_mmc=NO-PLA-DS3A-_-google-_-CSS_NO_NO_Fuses_%26_Sockets_%26_Circuit_Breakers_Whoop-_-(NO:Whoop!)+Busbar-_-2901258&matchtype=&aud-827186183886:pla-297038342293&gclid=CjwKCAjw9r-DBhBxEiwA9qYUpWsvuQfwO3ZOo8ZAaiwv9lAWm5DzFdDUzsjcQuj5qlVZZpIHip0XyhoCYBwQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

This is a text Ad area

Jutulhaugen

4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

This is a text Ad area

Hyttesol

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på april 06, 2021, 17:51:36
Enig i det, men her tror jeg man må skille litt på aktive og passive komponenter.
En m8 bolt er og blir en m8 bolt!


Jeg tror det er litt forskjell på boltene også. De som følger med utstyr som er ment å være strømledende, er gjerne laget av et annet metall enn vanlige M8-bolter man kjøper på jernvarehandelen. Det går nok fint å bruke sålenge bolten bare skal sørge for å klemme en kabelsko mot en annen kontaktflate, slik som i de sikringholderene og koblingsboksene som er foreslått her. Men verre om strømmen faktisk skal ledes gjennom bolten eller det er viktig med kontakt på begge sider av kabelskoen.

Jern og stål har bare 1/6 ledeevne (6 ganger så høy motstand) i forhold til kobber. Etter jeg koblet sammen en batteribank med patentbånd i stål og undersøkte, fant jeg ut at dette patentbåndet faktisk bare tilsvarte 1.5mm2 kabling.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

This is a text Ad area

Jgytterdal@gmail.com

Det er et poeng, og i dette tilfellet klemmes jo sikring og kabelsko sammen og bolten kunne i teorien vært i plast.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

This is a text Ad area

Røilern

Sitat fra: Hyttesol på april 09, 2021, 14:44:55
Jern og stål har bare 1/6 ledeevne (6 ganger så høy motstand) i forhold til kobber. Etter jeg koblet sammen en batteribank med patentbånd i stål og undersøkte, fant jeg ut at dette patentbåndet faktisk bare tilsvarte 1.5mm2 kabling.

Viktig lærdom - Det er vel stort sett bare 2 metaller som brukes - Kobber og Aluminium
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

This is a text Ad area

elektrikern

Sitat fra: Hyttesol på april 09, 2021, 14:44:55
Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på april 06, 2021, 17:51:36
Enig i det, men her tror jeg man må skille litt på aktive og passive komponenter.
En m8 bolt er og blir en m8 bolt!


Jeg tror det er litt forskjell på boltene også. De som følger med utstyr som er ment å være strømledende, er gjerne laget av et annet metall enn vanlige M8-bolter man kjøper på jernvarehandelen. Det går nok fint å bruke sålenge bolten bare skal sørge for å klemme en kabelsko mot en annen kontaktflate, slik som i de sikringholderene og koblingsboksene som er foreslått her. Men verre om strømmen faktisk skal ledes gjennom bolten eller det er viktig med kontakt på begge sider av kabelskoen.

Jern og stål har bare 1/6 ledeevne (6 ganger så høy motstand) i forhold til kobber. Etter jeg koblet sammen en batteribank med patentbånd i stål og undersøkte, fant jeg ut at dette patentbåndet faktisk bare tilsvarte 1.5mm2 kabling.

Tror du virkelig at boltene i utstyr er av andre materialer for at de skal ha bedre ledeevne enn vanlige jernskruer? Da skal du lete lenge for å finne eksempler.

Patenband finnes i kobber også, det var faktisk endel brukt i sikringsskap for å laske mellom sikringselementer
Fungerte fint. Til og med hullavstanden passet.
7,5kWh Litiumpakke
4x255w solcelle
Multiplus 3000/24
Victron Blue solar 100/50
Wallas
Div Honda aggregater

This is a text Ad area

Hyttesol

Det er nok ikke så uvanlig. Man ser også forskjell i fargen på de.
I wiring unlimited står det:
"Bolts for electrical purposes are usually made out of tinned brass. So, when tightening these always use the correct torque. Over tightening might break the nut or bolt. See product manual for the recommended torque."

De fleste har vel en gang syndet og brukt vannpumpetang på en mutter i mangel på bedre verktøy, og glippet slik at det myke metallet skrapes, og man kommer til et litt rosabrungult metall under den blanke overflaten. Vanlige mutre i stål gjør ikke dette.


Jeg så faktisk noe random reklame fra sparelys på div. nettsider idag, og de har akkurat fått inn noen victron busbars i "Nyheter". https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=3610&category_id=188&option=com_virtuemart&Itemid=39
Lurer nesten litt på om de leser her på forumet for å se hvilke utfordringer folk har.  ;D Men de var dyre, da. 2 stk blir jo 4000kr for 8-veis varianten. Ser også de har mindre slike. Usikker på om de alltid har hatt disse, eller om de også er nye.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

This is a text Ad area

Røilern

Sitat fra: Hyttesol på april 11, 2021, 16:59:38
"Bolts for electrical purposes are usually made out of tinned brass. So, when tightening these always use the correct torque.

Det er min erfaring også.

Mine SHUNTs er alle laget i et messinglignenende materiale med bolter laget av messing.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

This is a text Ad area

elektrikern

Ja shunten min også.  Både bolten og metallet den er skrudd ned i er av tiilsynelatende samme materialet. Men når jeg ser på utstyret Victron ellers leverer er det gjerne i en eller annen form for jern eller stål. Det virker som at det er viktigere at både skinnene og skruene er av samme materialet slik at de har samme utvidelse ved temperaturøkning.
7,5kWh Litiumpakke
4x255w solcelle
Multiplus 3000/24
Victron Blue solar 100/50
Wallas
Div Honda aggregater

This is a text Ad area

Fyker

På Victrons datablad for disse Busbarene står det at skruer og muttere er i rustfritt stål, mens selve skinna er i fortinnet kobber. Tenker at de har valgt stål her for å få best mulig kontakt mellom kobberdelene, kabelsko og skinne.

This is a text Ad area

Hyttesol

Det er vel forskjellige faktorer som avgjør materialet. Motstand, mekanisk styrke, oksidering/korrosjon på overflate, om metaller reagerer kjemisk med hverandre, ekspansjon ved temperaturendringer, termisk ledeevne. Og sist men ikke minst, pris.

Uansett hva som ligger i valget av materiell, så er det bare greit å understreke at ikke alle skruer og bolter nødvendigvis er like.

På victron busbarsene brukes det vel stål siden det er mekanisk sterkt og kan strammes hardt for å gi kabelsko god kontakt med overflaten. Og skruen blir ikke ansett som en del av det strømførende. Men det kan være greit å tenke over hvis man f.eks. skrur 2 kabelsko inn på samme bolt, at disse da må være i direkte kontakt. Legger man en skrueskive av stål imellom eller skrur en ny kabelsko utenpå den første stålmutteren, så vil strømmen ledes via stålet før det når selve kobberen i busbaren. Og da kan man få varmgang til tross for at det er stor kontaktflate. Hadde bolten og mutteren vært av messing, ville det gått fint (om det så ikke er helt ideelt).
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

This is a text Ad area

Hyttesol

Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

This is a text Ad area

Hyttesol

Jeg fikk tilslutt tak i slike busbars til serielasking mellom batterier fra aliexpress. Det er litt ryddigere og har færre svake punkter enn å lage mange korte mellomkabler med kabelsko.

Kjøpte noen victron busbars til hoved-pluss og hoved-minus for å samle alle batteristrengene og laster. Er også en shunt på minuspolen som ikke er så synlig hvor MP og MPPT er koblet til.


Jeg er likevel ikke fornøyd med sikringløsningen, hvor en "mega" sikring bare er skrudd direkte på batteriet uten noe strekkavlastning, og mye av det strømførende er eksponert. Jeg skal klamre fast de løse ledningene litt mer neste gang og flytte ladekontrolleren. Det går jo an å montere sikringholdere, men da vil det være et stykke med kabel som går ubeskyttet frem til sikringholderen. Om den f.eks. løsner og kortslutter mot noe annet så vil ingen sikring slå ut. Ellers er egentlig batteribanken sikret på en slik måte at hvilken som helst lang ledning som løsner, skal kunne kortslutte mot hva som helst, og en (eller flere) sikringer vil da ryke og kutte strømmen.

Noen forslag til hva jeg kan bruke for å dekke til batteripolene? Eksponerte strømledende ting på en såpass stor batteribank + metallredskaper er ikke akkurat heldig. Snakker om en batteribank som kan levere i størrelsesorden 10.000A her. Kabelkanal eller noe slikt? Jeg tenker også at kanskje alle disse plexiglassplatene fra butikker kommer på billigsalg etterhvert som korona er forbi. Kunne da hatt gjennomsiktige dører med hengsler som dekker foran alt (i tillegg til beskyttelse av polene), men litt mellomrom for lufting av avgassing fra batteriene.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

This is a text Ad area

Cornelius


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod