Victron GX-enheter. Trenger man dem egentlig til off-grid?

Startet av Hyttesol, mars 25, 2021, 16:03:49

Hyttesol

Jeg ser det er mange diskusjoner rundt forskjellige GX enheter her på forumet, og vet at det er mange her som har dem. Jeg har ikke noe slikt så vet verken hva de har av funksjoner eller om det er forskjeller på dem. Kun en multiplus og en MPPT ladekontroller som to uavhengige enheter.

Men utover det at det er kult å ha et grafisk grensesnitt over anlegget og tilgang til å overvåke og fjernstyre det, gir det oss med off-grid oppsett noen nyttige funksjoner som forbedrer ytelse og fleksibilitet på anlegget? Jeg tenker da for eksempel om den kan settes opp slik at multiplusen og ladekontrolleren kommuniserer, slik at ladekontrolleren "vet" hvor mye strøm multiplusen trekker, og dermed kan levere jevn DC strøm uten å hoppe mellom float/absorption/bulk uten å vite hvilken vei strømmen tar. Det ville gitt en reell teknisk oppgradering.

Jeg har forstått det slik at et bruksområde for multiplus er hvor den brukes on-grid, og settes til å lade batteriene mens strømmen er billig, og bruke batteristrøm når strømmen er dyr. På denne måten hjelper den på strømregningen og klimaet ved å glatte ut strømforbruket i strømnettet. Da må jo anlegget kunne kommunisere med omverdenen for å vite hva priser og prognosene er, og GX-enhetene er sikkert en helt nødvendig komponent der. Men dette hjelper jo ikke oss off-grid brukere. Det er jo også dette med at GX'en må ha nettilgang, som kan være litt kronglete på en off-grid hytte.

Hvis jeg trenger å la multiplusen gjøre noe "smart" basert på forskjellige betingelser, så har den jo noen inn- og utganger som kan ta imot signaler for å endre modus og funksjon via Assistants. Videre så gir jo ladekontrolleren en grei nok overvåking over tilstanden på batteriene (om så ikke like detaljert som en BMV koblet opp mot GX). For å få tilgang til den borte fra hjemmet, kunne jeg brukt en gammel mobiltelefon som fjernstyres hjemmefra via teamviewer eller lignende, og dermed koble til ladekontroller via bluetooth appen for å se batteristatus. Enten med eget SIM-kort eller via nettet som er der. Ladekontrolleren kan jo også gi en viss grad av outputs via "virtual relay" som kan jukses til for å indikere når solen er oppe.

Så hva bruker dere GX enhetene deres til? Har de en reell nytte, eller er de mer en "ekstra luksus" som er spennende å fikle med?
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Jgytterdal@gmail.com

For min del så er vel kanskje det viktigste dvcc.
Dette fordi den da i sammen med Rec BMS tar en aktiv I stedet for en passiv batterimonitor funksjon.

Den etablerer felles referanse for temperatur,  strømforbruk,
Samt ladespenning

Det andre viktige er at den muliggjør remote firmware upgrade.


Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

ThomasR

Jeg har kun hatt min GX-enhet (Cerbo) i en knapp måned. Før det hadde jeg et Sikom GSM-rele jeg kunne sjekke batteriets spenning med, samt slå Multiplus AV/PÅ og aggregat AV/PÅ.

For min del er det først og fremst den vanvittig gode oversikten man får over anlegget, som er det nye. Man kan følge anleggets spenning, batteritilstand, forbruk, lading osv til en hver tid. Jeg kan f eks også enkelt se når ladepotensialet er høyere enn batteriets behov, og starte panelovn(er) hjemmefra for å utnytte solenergien maksimalt.

Deler også Ytterdals tanker om DVCC. Selv om jeg har en simplere BMS, så har det en nytteverdi for meg også at alle enheter bruker felles spennings- og temperaturmåling. Tidligere var det alltid et avvik mellom hva MPPT regulatoren rapporterte som spenning, og hva (den mer nøyaktige) BMV-monitoren rapporterte. Nå er det batterimonitorens målte spenning som styrer alt.

Jeg syns også det er nyttig å kunne endre innstillinger og oppdatere firmware hjemmefra. Det med innstillinger, blir jo enda enklere nå når den nye funksjonen med midlertidig spenningsbegrensning kommer (se annen tråd startet av Ytterdal).

Men selvfølgelig:
Man kan leve ganske godt uten GX også ;)
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Hyttesol

Jeg ser litt på muligheter for å kunne fjernstyre enkelte funksjoner på hytten.
F.eks. starte dieselbrenner ved uventet frost. Jeg håper også å kunne ha kjøleskap i døgndrift, men ha mulighet til å overvåke hvordan det går med strømmen der.

Tenker jeg vil gå for noe intuitivt med et grensesnitt som er greit å sette opp, ikke programmere noe arduino/raspberry pi greier.

Minstekrav er at enheten må kunne signalisere Av-knapp og På-knapp på fjernkontrollen, og ha input som kan motta en bekreftelse på at brenneren faktisk går. Gjerne noe temperaturmåling for å kunne se faktisk temperatur på stedet. Må kunne få strøm via DC.

Jeg tenker da at kanskje en GX enhet kan være grei siden den også da vil kunne styre victronkomponentene direkte. Men de er vel gjerne ikke helt beregnet til så mye generell I/O via relékontakter og slikt? Eller finnes det andre billige alternativ ment for fjernstyring via wifi/kablet ethernet (om de så ikke kan integreres med victron)?
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Røilern

For meg er svaret på dette krystallklart. Victron GX enheter sammen med internettforbindelse gir den styringen og kontroll man ønske seg for en moderne hytte.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Skillenes

Sitat fra: Røilern på april 15, 2021, 19:48:08
For meg er svaret på dette krystallklart. Victron GX enheter sammen med internettforbindelse gir den styringen og kontroll man ønske seg for en moderne hytte.


Må si meg enig med dette, men har min på gx programvare på raspberry pi og det fungerer utmerket. Har full kontroll med dette. Har Wallas/sikom sin fjernstyring for start av wallas samt brukt de 2 releene til å slå av og på 12 volt som router, kamera og netatmo værstasjon går på. Det andre releet er brukt til å starte og stoppe inverter. Da har jeg mulighet å gjøre hytta strømløs på tidlig vinter hvis solcelleladinga blir dårlig. I forkant av inverter og 12 v har jeg brukt victron batteriprotect for å stenge av strømmen hvis det skulle bli nødvendig, har lifepo4 pakke hvor bms`en stenger av pakken hvis spenninga blir for lav og da må den slåes på manuelt. Har også kjøpt noen sonoff wifi brytere på 12 og 230 volt på ebay for å teste litt. Disse fungerer også veldig bra.
1500 watt solcellepanel
Victron smartsolar mppt 100/30
Victron smartsolar mppt 150/85
Multiplus12/2000-80
Bmv 712
Raspberry pi 3B+
6 kwt lifepo4 celler 12v (AE)
Honda eu20
Wallas cc40

Hyttesol

Nå har høsten begynt å komme etter en fin og bekymringsfri sommer. Jeg går og tenker litt på hvordan det står til med batteriene når kjøleskapet fortsatt er i døgndrift.

Jeg eksperimenterte litt med Venus firmwaren på en raspberry pi her tidligere. Men ting var buggy, og firmwaren husker ikke innstillinger mellom restart. Sikkert noe som kan fikses, men siden jeg er over 30 år så "gidder jeg ikke" fikle med slikt lengre. Teamviewer eller annen fjernstyring av telefon var heller ikke så straight forward. Jeg tenker derfor å kanskje bare kjøpe en offisiell victron GX enhet og bli ferdig med det.

Men jeg kan ikke huske å ha sett så mange valgmuligheter for å legge til inputs, styre outputs og lignende, og hvor mye den kan automatisere basert på forskjellige kriterier. Det var vel mest bare en haug med menyer for å skru av eller på funksjoner. Er det greit med muligheter til dette, og enkelt å sette opp? Jeg forstår at GX enheten mest er ment til å styre det som har med victronsystemet å gjøre, og egentlig ikke er ment å være en "smarthjem"-løsning med ulike sensorer og slikt. Men hadde som nevnt tidligere i tråden håpet på å oppnå disse tingene:

- Mulighet for fjernstart/stopp av dieselvarmer med releutganger som "trykker" På-knapp og Av-knapp på en fjernkontroll.
- At den kan lese temperatur (om den tar temperatur fra multiplus eller MPPT kontroller er også ok)
- Kan sjekke spenning/ladestatus, eller gi tilgang til å lese av data fra MPPT kontrolleren.
- Skru på internettruteren på gitte intervaller for å spare strøm i mørketiden når hver watt teller. F.eks. kun de første 10 minuttene annenhver time når det ikke er lading fra panelene, slik at jeg kan logge på i det tidsrommet for å se status på ting.
- Ha litt muligheter til å gjøre ting automatisk basert på forskjellige kriterier, sensorer eller inputs til fremtidige utvidelser.

Eventuelt om det finnes en alternativ styringsenhet som er bedre og kan drives på 48V DC og bruker lite energi (1-2W), så kan det også vurderes. Men absolutt en fordel å ha victron når jeg først er i gang.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

ThomasR

Cerbo GX har noe av dette, men ikke alt:

* Avlesning av temperatur
- Ingen problem. Jeg har en sensor i batteripakka og en inne i stua. Kan leses av i appen når som helst

* Avlesning av batterispenning, forbrukseffekt (watt), ladestrøm (watt og ampere), batteriprosent
- Ingen problem. Leses enkelt av i app

* Releer
- Finnes to potensialfrie releer. Det ene kan programmeres basert på diverse triggere som spenning, soc, høyt forbruk etc. Det andre kan KUN lukkes manuelt via appen remote eller display lokalt.

* Skru på ruter i gitte intervall
- Dette har ikke jeg oppdaget at det er noe mulighet for direkte

* Gjøre ting basert på kriterier
- Nja. Dette er relativt mangelfullt. Det er dette ene releet som kan åpnes/lukkes basert på litt kriterier da. Så her vil du nok savne noe av det du ser for deg. Hvis det hovedsaklig er inputs som spenning, SOC og slikt, så er det selvfølgelig mulig å bruke det programmerbare releet til å gi en input til et eller annet sekundært system der flere outputs kan programmeres. OS har en slik løsning. Men da har du jo fort litt flere duppedingser som trekker noen watt da...
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

etsvends

Sitat fra: ThomasR på oktober 05, 2021, 21:21:42
Cerbo GX har noe av dette, men ikke alt:



* Skru på ruter i gitte intervall
- Dette har ikke jeg oppdaget at det er noe mulighet for direkte



Jeg vet om at flere har brukt DC releer med timer til å koble inn ruter si 2 ganger om dagen i 30 min for å laste opp data fra GX. Finnes på det store kinesiske nettmarkedet
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Hyttesol

Sitat fra: ThomasR på oktober 05, 2021, 21:21:42
.........
Så her vil du nok savne noe av det du ser for deg. Hvis det hovedsaklig er inputs som spenning, SOC og slikt, så er det selvfølgelig mulig å bruke det programmerbare releet til å gi en input til et eller annet sekundært system der flere outputs kan programmeres. OS har en slik løsning. Men da har du jo fort litt flere duppedingser som trekker noen watt da...

Det kan se ut som at dette kanskje blir løsningen, men med mulighet for å skru det sekundære systemet helt av så det ikke trekker strøm. Mulig jeg lander på en CCGX hvor releutgangen brukes til å skru av og på en annen form for smarthjemløsning eller lignende. Da vil det ikke bruke strøm når det er skrudd av, men kan likevel skrues på for å sjekke og gjøre det som må gjøres. Det vil ikke hjelpe meg med ruteren, siden jeg vil trenge at den er på for å sende kommandoer. Men 7W trekk for ruter + CCGX bør gå greit.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

ThomasR

@Hyttesol:

Jeg ser at nå som Multiplus (alt AC-forbruk) er slått av, så trekkes det mellom 6W og 8W på anlegget mitt.

Det som da står kontinuerlig på er:
- En liten 24V/12V DC-DC omformer
- En GSM ruter
- Cerbo GX
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Hyttesol

Da har jeg fått lekt meg litt her og satt inn en SmartShunt + CCGX og koblet alt sammen med VE.Direct og VE.Bus kabler.  ;D Og fått koblet det opp mot VRM portalen.

Men det gjenstår litt konfigurasjon for å få VRM portalen til å gi oversiktlig og god informasjon. Og forhåpentligvis en litt mer elegant måte å styre releet på CCGX. Jeg klarer bl.a. ikke å få opp god ladestatistikk uten å bruke remote console til å sjekke via menyene på CCGX. Må også kalibrerere når batteriene er 100% SOC, og få målt hvor mange Ah batteribanken faktisk klarer å holde når alder er tatt med. Noen som vet om SmartShunten vil "lære" seg ladekurven på batteriene av seg selv over tid, slik som en mobiltelefon gjør? Eller kun sette et statisk tall?

Og så ser jeg at jeg bør skaffe en egen busbar til lastene på minussiden for at det skal bli litt ryddigere koblinger på batteribanken. Tenkte det ville gå fint med kun MP og MPPT-kontrolleren koblet direkte på shunten, men kom på at CCGX, ruter og andre smålaster også må ha et sted å kobles til.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

ThomasR

Med forbehold om at jeg forsto spørsmålet ditt riktig:

Shunten til Victron måler hvor mange Ah som går ut og inn gjennom den.
For at SOC-måling skal være riktig, er det derfor avgjørende at du legger inn rett verdi for hvor mange Ah batteriet er på.
Det er også viktig at du legger inn parametre på når den skal synkronisere, f. eks at den automatisk synkroniseres til 100% når ønsket spenning er nådd og "tail current" synker under en viss verdi.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Røilern

Det ser ut som om du ikke har slått på DC load (tror det heter det)

Da får du skilt DC og AC forbruket.

Oversikt over forbruk får du ved å velge avansert fra VRM portalen
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Hyttesol

@ThomasR Det skal jeg sjekke ut. Jeg må nok sette meg ned og lese meg litt opp på hvordan alt skal settes opp riktig. Både enhetene i seg selv, selve VRM portalen, og hvordan enhetene eventuelt kan hjelpe hverandre. Jeg har skummet over de innstillingene du nevner gjennom VictronConnect appen, men alt står bare på default foreløpig siden jeg ikke helt vet hvor mye reell kapasitet batteribanken min har og må sikkert prøve å feile litt med hva jeg setter opp. Mener default var 200Ah.

Jeg må bare følge litt med og se hvordan systemet oppfører seg. Jeg har ikke gjort noe spesiell konfigurasjon, men ut fra "Historical data" grafen kan det muligens se ut som at laderegulatoren kun har ladet opp til det som systemet feilaktig "tror" er 100% SOC, og deretter fulgt forbruket. Men dette kan også være helt tilfeldig, da jeg vet det var et glimt med sol etterfulgt av skyer. Under advanced står det at MPPTen kun har vært i bulk stage og aldri i float.

@Røilern: Takk for tipset. Jeg fant "Has DC system", og da får jeg opp DC forbruk jeg også. Har lagt til diverse widgets under advanced. Akkurat nå er det bare CCGX som kjører som ren DC last, og multiplus kjører med en ruter da jeg ikke har fått den over på DC enda. Vil multiplusens forbruk også telle som DC last, eller vil den trekke det fra? Det ser ihvertfall ut som at multiplusens trekk telles med som DC last, men mulig det bare er unøyaktig ved så små laster. Jeg er ikke der nå, så får ikke testet å sette på en større last. Systemet har også begynt å vise litt mer historikk nå, virker som det måtte gå 24t før det ble "liv" i grafene.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

ThomasR

Kan forøvrig nevne at jeg personlig ikke har sett noe nytte i å ha "Has DC-system" aktivert. Dette DC-forbruket blir jo uansett ikke riktig når Multiplus er på, siden Multiplus' egetforbruk verken vises som DC-forbruk eller AC-forbruk.

Den eneste helt riktige verdien for totalforbruket (når ingen lading forgår) er å se på antall ampere eller watt ut fra batteriet. Med MP avslått går det hos meg 6-8 W kontinuerlig ut fra batteriet nattestid når solcellene ikke lader. Dette er jo da det kontinuerlige DC-forbruket jeg har (til Cerbo, router, DC-DC omformer etc).

Men akkurat dette er vel litt smak og behag...

Edit:
Har forøvrig observert at Victron jobber med en større firmware oppdatering for Gx-enheter, en versjon 2.80. De bruker lang tid på dette, og har sluppet over 20 ulike betaversjoner. Det kan se ut til at den nye v2.80, når den kommer ut offisielt ei gang før nyttår eller så, vil ha en ny form for forbruksvisning. Om det innebærer at MP's egeforbruk fanges bedre opp, gjenstår å se.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Røilern

Sitat fra: ThomasR på november 15, 2021, 07:56:10
Kan forøvrig nevne at jeg personlig ikke har sett noe nytte i å ha "Has DC-system" aktivert. Dette DC-forbruket blir jo uansett ikke riktig når Multiplus er på, siden Multiplus' egetforbruk verken vises som DC-forbruk eller AC-forbruk.

Dette har jeg noen kommentarer til

Totaltforbruket er et nøyaktig tall beregnet av shunten. Når alt forbruk og lading går gjennom denne så stemmer tallet bra.

AC forbruket måles av Multplusen, men dette tallet er ikke nøyaktig. Victron har rett og slett sett det som unødvendig å koste på avansert strøm måling her.

DC Power er bare en matematisk diff mellom Totalforbrukt og AC forbruk.

Hvis Multiplus er slått av, er DC strøm nøyaktig DC strøm, når Multiplus er på så svinger det, men gir allikevel er god indikasjon.

Min Multiplus er nå av og DC forbruk viser 17-18W

Slår jeg den på viser den 13-15W - Mao Multiplusens strømforbruk inngår i AC



Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Hyttesol

AC load vil jeg uansett tro at viser effekten som multiplusen "leverer ut" på 230V AC siden, og ikke hvor mye effekt den "trekker inn" på DC-siden. Så da blir det vel alltid et avvik pga. egenforbruk i tillegg til at omformingen ikke er 100% effektiv. Mens med rene DC laster har man jo ikke de problemene. Men det egentlig ikke så nøye hva tallene viser. Det jeg er mest opptatt av er egentlig bare å kunne sjekke batterispenning/SOC, og å kunne se historikk og totaler på lading og forbruk.

Jeg får ingen temperaturavlesning på noen av enhetene. CCGX, SmartSolar 150/35, MP II 48/3000, SmartShunt 500A, er det ingen av disse som har noe slikt innebygget? Jeg tror MPPT'en kompenserer ladespenning basert på temperatur, men jeg får ikke lest av måleren noe sted.

Til multiplus fulgte det med en liten kabel som hadde en ringkabelsko i ene enden, og to grå tynne ledninger i andre. Jeg bare tenkte "hvafornoe?", og pakket den ned igjen. Er det kanskje temperaturføler til batteri? Jeg trenger ikke å vite temperatur på batteriene, men hvis den er nøyaktig så kan jeg bruke den til å se temperatur på hytten. Neste prosjekt vil bli å få et system til fjernstart av dieselvarmer.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

ThomasR

@Hyttesol:

- Ja, det er korrekt at ikke enhetene har innebygd temperaturføler. MPPT-regulatoren har vel riktignok, men ikke avlesbar
- Kabelen du snakker om er temperaturføler, ja. Den kan tilkobles Multiplus, men passer også i Cerbo. Ved tilkobling til Cerbo kan den være felles føler for alle tilkoblede produkter, og f eks måle batteritemperatur
- Det har også nylig kommet trådløse temperaturgivere i handelen for Cerbo. (blåtann)


@Røilern:
Ikke uenig i det du skriver. Og ser kanskje poenget med "Has DC" hvis man har DC-laster som varierer.
I mitt tilfelle er DC-forbruket i praksis konstant, og siden det, som du også nevner, er shunten som måler nøyaktig, så får jeg jo et mest mulig korrekt anslag for stand by forbruket ved å lese av strøm ut fra batteriet når det er mørkt (ingen lading).

Jeg ser da at forbruket med MP avslått er 6-8 W.
Med MP påslått, men uten tilkoblet last, er forbruket ca 15W høyere, altså omlag 21-23 W

Det er egentlig alt jeg trenger vite om DC-forbruket mitt.
Resten er for min del AC.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod