Søker hjelp til off-grid system med lading av elbil

Startet av GeirHM, mars 30, 2021, 19:34:55

GeirHM

Hei, jeg er helt ny her. Vi har nettopp overtatt en eldre hytte. Trenger hjelp til å lage et fornuftig off-grid system hvor lading av elbil er viktig.

Vi har en hytte uten tilkobling til strøm. I tillegg må vi ha en lademulighet for vår elbil. Hytta ligger slik til at hurtigladere er for langt unna til å gi oss noen god lademulighet. Jeg forstår det slik at ingen av de rimelige dieselaggregatene (a la Hyundai DHY6xxx) kan fungere som strømkilde for elbiler. Hyttetorget har en løsning basert på et bensinaggregat fra Hyundai med inverter som gir en ren nok sinuskurve til dette formålet, men da med en egen billader som gjør at det hele ender på nærmere 50 000 og altså basert på bensin. Da får jeg et opplegg som ikke skal komme i konflikt med garantier mot skader på bilbatteriet. Men: Bensin er dyrt og du kan ikke oppbevare større mengder av det. Jeg ønsker et opplegg som kan gi meg rundt 30 til 40 kWt til bilen når vi er på hytta en uke av gangen. Og som er trygt i forhold til garantier på bilbatteriet.

Spørsmålet er altså: Finnes det noe off-grid system med en inverter, bestående av solcellepaneler, en større batteribank (a la de som Alternativ Energi lager av gamle bilbatterier) og et rimelig dieselaggregat som gir en sinuskurve til at det kan forsyne vår elbil med de nødvendige 30 kWt under en ukes opphold? Hvordan ser i tilfelle noe slikt ut? Om bilen lades fra inverteren og ikke direkte fra aggregatet, gjør det da noe om aggregatet isolert sett ikke gir ren nok sinus? Er ikke det noe inverteren tar seg av? Eller er det slik at inverteren ikke kan levere nok effekt slik at lading må gå direkte fra aggregatet? (Jeg kan ikke det tekniske rundt dette, det er selvfølgelig derfor jeg spør.)

Ps. Jeg kan forstå at for mange er løsningen å bruke fossilbil i stedet. Men det er det ikke for oss. Vi må derfor akseptere at dette ladebehovet må i det minste delvis dekkes av diesel eller bensin.

Hyttesol

Har ikke alle elbiler en mulighet til å lade med f.eks. 8A, 10A, 16A fra "vanlig" schuko hjemmestikkontakt uten noe spesiell elbillader? Da bruker du bare det direkte på et inverteraggregat uten noe fastmontert elbillader. Med mindre det er viktig at du skal ha et stort aggregat som lader veldig kjapt og dermed trenger elbilladeren til det. (det kan jo bli en del timer med aggregatstøy)

Jeg ser ikke hvordan det å lade fra et inverteraggregat skal være problematisk. Strømmen fra aggregatet blir renere enn det man får ut av stikkontakten hjemme. Sannsynligvis ville det gått fint med et enkelt AVR aggregat også. Men er jo viktig å følge det produsenten sier pga garanti.

Husk at det som er den virkelige "laderen" og bestemmer hvor mye strøm som går inn i batteriet, sitter fastmontert som en enhet i bilen. Mens den veggmonterte "laderen" man har montert hjemme i garasjen, er egentlig bare en dummy enhet som forteller ladeenheten i bilen hvor mye strøm den får lov til å trekke og hvilke moduser som støttes. Den "gjør" ingenting med strømmen, på samme måte som aggregatet heller ikke har kontroll over ladingen. Alt styres av enheten i bilen.

Angående bensin og diesel så er det jo slik at man i praksis får rundt 1-1.2kW med strøm utav 1L drivstoff på et aggregat. Så da vil du jo trenge 30-40L med drivstoff for å lade 30-40kW.

Edit, legger til: Angående dette med egen ekstern inverter til å "fikse" uren strøm fra aggregatet, så kommer det litt an på hvordan inverteren er bygget opp innvendig (og at den er kraftig nok). F.eks. så vil ikke en Victron Multiplus inverter rette opp strømmen pga dens byggemåte, den bare kobler strømmen fra aggregatet rett gjennom med et rele når aggregatet går.

Men jeg snakket med en på hyttetorget en gang som nevnte noen Wattstunde invertere som visstnok skal kunne ta dårlig sinus eller modifisert sinus inn, samtidig som den kan gi ren sinus ut. Om det er tilfellet, og jeg forsto han rett, så er disse i motsetning til victron mest sannsynligvis bygget todelt slik at den har en "batterilader" og en "inverter" hver for seg i samme boks. Batteriladeren tar da den urene sinusen og gjør den til DC. Deretter tar inverteren denne DC'en, og gjør den om til ren sinus ut. Og det er ingen direkte kobling gjennom fra aggregatet og "ut" igjen.
Dog har jeg ikke erfaring med disse inverterne. Problemet med den inverteren var at den hadde veldig høyt tomgangstrekk på ~50W som da sluker mye batteri om den skal gå hele helgen. Da blir det litt verre å kombinere den med et solcelleanlegg.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Røilern

Velkommen til forumet - la oss se om vi kan hjelpe deg.

Innledningsvis vil jeg si at det å produsere slike "energimengder" som du snakker om her er en utfordring. Det er flere elementer:

- Pris pr kwh
- Håndtering av 30-40 liter bensin hver gang
- Gangtid på aggregat.
- Antall solpanel hvis du ønsker å gå den veien, og ikke minst størrelsen (og pris) på batteribank.

Et godt vanlig aggregat av anerkjent merke f.eks Honda har ikke problemer med å levere 2000W i timevis. Det hender det at mitt 5500W Honda aggregat gjør midtvinters. Strømmen "forbrukes" av en lader som jeg misstenker ikke er mindre krevende enn laderen ombord i en hvilken som helst Elbil. Jeg tror aldri jeg har ladet bilen med det, rett og slett fordi det ikke er nødvendig, og fordi det både er kostbart og ikke spesielt miljøvennlig.

Påstanden om at aggregatstrøm ødelegger elbilen faller på sin egen urimelighet. Jeg tviler på om bilselger har tilstrekkelig kunnskap eller dokumentasjon på en slik påstand. Bilens hovedbatteri er uansett beskyttet av laderen ombord.

Her hvor jeg har hytte er det etterhvert blitt mange elbiler, selv har jeg to. Den ene har litt problemer med tur retur rekkevidde på vinteren, men dette løses med hurtiglading under veis, enten til eller fra. Jeg har naboer som har eldre Leaf'er og som må lades begge veier, men det er jo relativt uproblematisk idag. På sommeren har jeg ladet bilen fra mine solpanel, og med ny stor 40Kwh batteripakke på vei inn så kan jeg gjøre mer av dette i fremtiden, men 40Kwh fremskaffes ikke enkelt fra sola i desember og januar.
Har du ikke tilgang til hurtigladere underveis?

Problemstillinger som dette skaper alltid noen spørsmål:
- Hvor mange timer er du villig å "høre" et aggregat snurre, mao - hva slags ladehastighet ser du for deg?
- Hvor mange m2 med ledig tak og veggplass har du for solpanel?
- Hvor i landet holder du til?
- Hvordan er solforholdene?
- Har du tilgang til vindkraft eller vannkraft?
- Hvor mye er du villig til å investere?


Som du ser - mange spørsmål - Det slår meg at kanskje kan en  dyrere elbil med lengre rekkevidde være en rimeligere investering.

la oss høre litt flere detaljer fra deg


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

GeirHM

Tusen takk for informativt svar. Jeg vil helst ha et diesel og ikke et bensinaggregat. Men det er bare de siste som har inverter innebygd i de rimeligere prisklassene. Øivind Lunde på et facebookforum for solenergi anbefaler inverteren Victron Multipluss 5000 i et system som både inkluderer aggregat og solcellepaneler. Da kan jeg bruke et rimeligere diesel aggregat mente han. Poenget her er ikke å lade mer enn jeg absolutt må fra aggregat, helst vil jeg hente det jeg kan fra solenergi. Men jeg må ha en nødløsning. Det er langt til nærmeste hurtiglader. Så spørsmålet blir kanskje hvor lite aggregatet kan være og likevel dekke behovet?

(Skrevet før siste melding)

Røilern

Sitat fra: GeirHM på mars 30, 2021, 21:14:56
. Øivind Lunde på et facebookforum for solenergi anbefaler inverteren Victron Multipluss 5000 i et system som både inkluderer aggregat og solcellepaneler. Da kan jeg bruke et rimeligere diesel aggregat mente han.
(Skrevet før siste melding)

Jeg har en slik Multiplus - Når aggregatet går slipper den strømmen "rett igjennom".



Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

GeirHM

Sitat fra: Røilern på mars 30, 2021, 21:13:43
Velkommen til forumet - la oss se om vi kan hjelpe deg.

Innledningsvis vil jeg si at .........................................
.
.
.... la oss høre litt flere detaljer fra deg

"Juster bore noe av sitat teksten av moderator for å øke lesevennligheten for fremtidige lesere"


Tusen takk for svar. Her var det mye nyttig. Vi har hytte ved Gråsjøen i Stor-Elvdal kommune. Nærmeste hurtiglader (mye problemer med nedetid) er Fortum i Koppang nærmere 50 km unna og lang kjøretid. Mye grus. Vi forholder oss til superladeren i Elverum 130 km unna. Hytta er uten innlagt vann og strøm. Svært gammelt solcelleanlegg som nok bare må erstattes. Vi har tilgang til sommervann fra en bekk gjennom et 300 meter langt rør. Og så vil vi utvide hytta litt og legge inn trykkvann, gassoppvarmet vann, dusj og en wallas og ny sanitær løsning (Cinderella). Jeg drømmer om et vintermagasin med vann fra denne bekken. Det er en Solhelling foran hytta som jeg vil fylle med solcellepanel på stativ. Jeg ser for meg 12 paneler. Jeg er vant til elbil med stort batteri og drømmer om en stor batterløsning basert på utrangerte bilbatterier. Aggregatet vil jeg ha på diesel og jeg vil grave det ned ibakken (med lufting), gjerne som en kjeller for batteribank og vannmagasin. Og alt sammen vil jeg ha så rimelig som mulig. Og bygget fram i etapper med mye dugnad og hjemmesnekring. Hytta skal være sentrum for en stor familie. 😄😄😄

Røilern

Da fikk noen flere detaljer.

12 x 300W Gir mulighet for direkte lading av el-bil (ikke via batteribank) store deler av året. Hvis solforholdene er bra tenker jeg at et slikt anlegg kan gi >15kwh på gode dager.

Men spørsmålet er selvfølgelig hva du gjør om vinteren - Nå i mars har mitt anlegg produsert 200Kwh, men pga fulle batterier er potensiale større, kanskje så mye som 300Kwh. I desember produserte de samme panelene 12Kwh.


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Hva angår diesel aggregat - er jeg ingen fan. Særlig ikke ensylindrede. De bråker mye og er ikke lettstartede på kalde vinterdager.

Hvis jeg skulle gjort noe slikt nå ville jeg hoppet bukk over et vanlig aggregat, jeg ville gjort følgende:

1) Montert en så stor batteripakke som jeg har råd til - min 20Kwh LifePO4 i 48V oppsett
2) Kjøpt en (eller kanskje 2) Inverter (uten lader fordi det trenger du ikke)
3) Kjøpt en liten brukt dieselmotor fra en bilopphogger (helst en uten noen for for elektronikk. Pumpedyse teknologi er topp)
4) Montert en eller flere 48V alternatorer med profesjonell styring (Victron har dette)
5) Ladet batteripakken direkte fra alternatorene og forsynt inverterne(e) med 48V for lading av el-bil

Dette oppsettet finner du i mange store båter. I praksis har du laget ditt egen inverteraggregat.

- Folkens - her er det anledning til diskusjon - Yes I know - "motor" og batteri må stå i samme hus
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

GeirHM

Tusen takk. Jeg er redd jeg ikke har nok teknisk kompetanse til et så avansert opplegg. Jeg vil nok som i gamle pc bygger tider måtte basere meg på et system jeg kan sette sammen av ferdiglagde enheter. Og aller helst et system jeg kan bygge ut over litt tid. Det er derfor jeg begynte med aggregatet, fordi jeg tenkte det ville kunne gi meg strøm til solcelleanlegget som skal byttes ut og forsyne bilen med det den trenger. Og så bygge videre derfra. For her er det mye som må gjøres.

Hyttesol

Min erfaring er ihvertfall at solcellepanel gir omtrent det som er faktisk oppgitt effekt i direkte sollys på skyfrie dager (forutsatt at de er kjøpt fra en seriøs forhandler, ikke ebay o.l.). Jeg får sånn 1600-1700W utav mine 6x300W paneler nå i vårsolen. Så er det litt tap i omforming i MPPT kontroller og inverter.

Jeg tenker at det kanskje er litt "waste" å lade elbilen med strøm fra hyttens batteripakke. Å tappe et batteri for å lade et annet. Det blir også fort dyrt å kjøpe en så stor batteripakke bare for at den skal ha mulighet til å lade elbilen. Man kan kjøpe mange liter diesel før det økonomisk lønner seg. Og tapper du ned hyttens batteribank, må du jo tilslutt trenge å nødlade den med aggregat likevel og er like langt. Jeg ville nok heller satset på å ha så mye solcellepanel at de klarer å levere strøm "direkte" til inverteren, uten å tappe hyttens batteribank.
Panel er ikke lengre så dyre, og man får ganske kraftige solcelleregulatorer til en gunstig pris om man går for 48V batteribank.

Da kan du lade med sol på godværsdager, bruke aggregat på andre dager, og slippe unna med en mindre batteribank. Aggregatet kommer jo også til anvendelse til nødlading av hyttens batterier om vinteren.

Jeg lurer også på: Hva er laveste ladestyrke du kan sette elbilen til? Tenker da på om den kan vedlikeholdslade på overskyede dager uten at det belaster hyttens batteribank.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

GeirHM

Takk for nyttig input. Jeg håper å lage et opplegg hvor bilens batteri kan nyte godt av et kraftig solcelleanlegg. Jeg skal undersøke hvor lav ladestyrke bilen kan ta i mot. Jeg tror den er lav. Noe av poenget her er at vår elbil taper mye lading mens den står stille uten tilknytning til nettet. På en uke taper bilen ca 14 kWt, 2 om dagen altså. Bare detå få vekk det tapet vil gjøre mye for oss.

Røilern

Sitat fra: GeirHM på mars 31, 2021, 09:21:42
Noe av poenget her er at vår elbil taper mye lading mens den står stille uten tilknytning til nettet. På en uke taper bilen ca 14 kWt, 2 om dagen altså. Bare detå få vekk det tapet vil gjøre mye for oss.

Det er mye, nesten ekstremt. Min erfaring fra 2 forskjellige merker er knapt målbart tap. Det å erstatte 2Kwh om dagen krever et betydelig solanlegg hvis du drømmer om å gjøre det ved hjelp av solen. Kan det tenkes at det er noe galt med bilen? Det er lettere å "spare" energi, enn å skaffe den.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

GeirHM

Jeg er på min tredje Tesla. De taper rundt to prosent i døgnet. På et 100 kWt batteri blir det 2 kWt hver dag. Det er godt mulig at kulda lurer meg litt, slik at tapet reelt sett er noe mindre, fordi når batteriet blir varmet opp igjen kommerjo også noe av den tapte effekten tilbake. Men eneste måten å unngå dette på, er å ha bilen tilkoblet lading. Vi har også en Zoe. Den har ikke noe tap i en sånn størrelsesorden. Men til gjengjeld er den ubrukelig på slike langturer. Den har ingen hurtiglading. Slik at det hytteanlegget vi skal ha må inkludere en ordning for bilen.

Røilern

Ok

Har du planer om å ha den permanent "tilkoblet"?

Isåfall ville jeg forsøkt å måle meg til hva den faktisk trekker av strøm. På slike anlegg som dette er det en god ide og ha nøye forståelse for selv de minste forbrukerne.

Du kan jo ta en titt på "energibudsjettet" jeg har laget
http://www.byggehytte.no/index.php?topic=2718.0
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

GeirHM

Ja, eller i det minste tilkoblet lenge nok til å få akseptabel lading til det som bilen trengs til mens vi er på hytta. Jeg har sett litt på budsjettoppsettet ditt og tenkte jeg skulle bruke det for å få en god oversikt over hva jeg vil trenge. Flott tilbud!

Ps. Det du skriver i energi tråden er også utrolig nyttig for det planleggingsarbeidet jeg har foran meg!

GeirHM

Her er mitt foreløpige utkast til et hytteanlegg som jeg gjerne vil ha kommentarer til.

12 solcellepaneler 275w a kr 1295 (kilde sparelys.no)
2 stativ til 6 panel a kr 9450 (samme)
1 inverter Victron Phoenix Inverter 24/3000 (samme)
4 batterier a 7,5 kWt kr 81250 (kilde personlig kontakt)
1 bensinaggregat Honda eu30 kr 24500 (kilde finn.no)

Totalt kr 154 600

Da håper jeg at jeg kan hente ut 3 kWt når jeg trenger det til bilen og at jeg ellers har et robust opplegg for en vanlig hyttehusholdning med belysning, alle mulige elektriske dubeditter, vannpumpe, støvsuger, microovn o.l.


haskibr

Ville gått for 48V batteribank hvis mulig.
Sjekk også ut hva strømløs.no kan tilby. Jeg fikk 310w paneler billig der.

Jeg har en MultiPlus II 48/3000. Den leverer ca hva du kan forvente av en 10A kurs. Den leverer høy effekt i kort tid, og det er ikke noe plunder å starte støvsuger f.eks. Men alt som står på i hele hytta kan ikke trekke mer enn 2400W over lang tid. Jeg kan fint lade bil med en sånn ladeklump på 9A (ca 2100W) som jeg plugger i vanlig schuco. Men kan da bare ha på lys og litt småtteri i tillegg. Skal en bruke strøm til noe mer må jeg først stoppe ladingen. Hvis du er avhengig av lading for å komme deg ned igjen til ladestasjon kan det bli litt anstrengt. EU30 leverer max 2800W. Med en faktor på 0.8 kan du ikke forvente at den bidrar med stort mer enn 2200W.
Det er et fint oppsett. Men leverer kanskje ikke helt de effektene du forventer?

Jeg har ei veldig lita hytte og beskjedent strømforbruk på vinteren. Og kan lade med 2000W fra aggregat. Jeg må kjøre det et par timer hver dag når vi er på hytta i november og desember kun for å lade hyttebatteriene. EU30 yter omtrent det samme, og med lading av bil i tillegg tror jeg det fort kan bli mange timer aggregatkjøring. Jeg kjenner ikke til Hyundai aggregatet du nevnte. Men det leverer vel 6000W, med faktor på 0,8 kan det bidra med 4800W. Da kan du både lade bil med 3,6kW, drifte hytta og kanskje få litt strøm inn på hyttebatteriene. Ser for meg at det vil bli mye mindre aggregatkjøring da.
3*310Wp paneler, Smartsolar 150/35, 2stk 48V 7kWh batteri fra Chainpro, BMV712, Multiplus II 48/3000, Orion TR48/12, Cerbo GX, Yamaha EF2800i, Wallas 26CC

Hyttesol

Sitat fra: GeirHM på mars 31, 2021, 16:52:24
Her er mitt foreløpige utkast til et hytteanlegg som jeg gjerne vil ha kommentarer til.

12 solcellepaneler 275w a kr 1295 (kilde sparelys.no)
2 stativ til 6 panel a kr 9450 (samme)
1 inverter Victron Phoenix Inverter 24/3000 (samme)
4 batterier a 7,5 kWt kr 81250 (kilde personlig kontakt)
1 bensinaggregat Honda eu30 kr 24500 (kilde finn.no)

Totalt kr 154 600

Da håper jeg at jeg kan hente ut 3 kWt når jeg trenger det til bilen og at jeg ellers har et robust opplegg for en vanlig hyttehusholdning med belysning, alle mulige elektriske dubeditter, vannpumpe, støvsuger, microovn o.l.

Ser greit ut det. Blir et dyrt anlegg, men er du villig til å legge pengene i bordet så blir det flott det. Eneste jeg bemerker meg er:

- Du må også ha en ladekontroller for å koble panelene sammen med batteriene. Jeg liker Victron SolarSmart MPPT'en min. Men den gir litt sånn høyfrekvent sus, så den bør ikke monteres der man oppholder seg. Se gjerne her for et utvalg av ladekontrollere:
https://www.sparelys.no/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=186&Itemid=39

Skal du få full effekt utav panelene dine (tilsammen 3300W) så må du ha en ladekontroller som klarer 69A ladestrøm ved nominell spenning 48V. (3300W / 48V = 69A)

Det vil si du må velge en av modellene som har minst "xx/70" i betegnelsen og som kan brukes på 48V. Men jeg ville kanskje gått for en xx/85 eller xx/100 for å ha litt marginer å gå på.

- Det andre er at Victron Phoenix ikke kan lade batteriene fra aggregat. Ser den koster 13k på sparelys. Jeg vil tro du får mer glede av en Victron Multiplus II. 48V / 3000VA modellen koster 11k og er like kraftig som phoenixen, bare med lademulighet og andre nyttige funksjoner for å f.eks. kombinere effekten fra aggregatet og inverteren sammen til enda høyere effekt ut. Ikke spør meg hvorfor den er billigere.

Det kan også være du bør gå for 5000VA modellen. 3000VA modellen kan ikke levere 3000W kontinuerlig (maks 2200W). Kun i korte perioder. Mens 5000VA modellen kan levere 3600W kontinuerlig. 5000VA har litt høyere tomgangsforbruk enn 3000VA når den er skrudd på, men ikke sikkert det er noe problem i ditt tilfelle.

- Det siste er at du vil trenge litt forskjellige kabler og annet koblingsmateriell mellom panel, ladekontroller, batteribank og inverter. Samt sikringsmateriell på både DC og AC-siden. Du kan ikke gå direkte fra inverter og ut til stikkontakter pga den kan levere høyere strøm enn det stikkontaktene tåler.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Mska

Hvis du kjenner en elektrikker som kan hjelpe deg, kan du spare en del på å bygge batteri fra et eller to Nissan Leaf batteri.  24 kWh pakkene kostet ca 20.000 fra hugger for 1,5 år siden.  BMS (REC som kobles til Victron regulator via CAN buss) koster ca 7000.  Du må kanskje også ha Victron Cerbo, for å få koblet laderegulator til BMS via CAN.
Så ca 30.000 for 24kWh batteri eller 50.000 for 48kWh batteri.

Stromlos.no selger 320W paneler for 1299, og har rimelig frakt.

GeirHM

Tusen takk til dere alle tre for innspillene! Jeg føler meg som en pc bygger som fortsatt ikke helt vet hvilke komponenter som må med for å få det til å bli en fungerende helhet. Bidragene deres gjør det stadig mer forståelig for meg hvordan dette må gjøres. Jeg lærer.

Det med å lage dette batteriet selv - med hjelp av en elektriker skal jeg undersøke!

Jgytterdal@gmail.com

Det er mye penger å spare på å bygge batteripakken selv ja
Det er ikke for alle og man må nok ha litt interesse for slike prosjekt.
Jeg har  bygget en 24v pakke på ca 20kwt inkl BMS for rundt
30 000,-
Den er bygget opp av 3,75v celler fra Mitsubishi Miev
En fordel å ha en styringsenhet som Victron Cerbo. Denne vil være en samlet "sentralenhet" som holder kontroll på inverter, mppt rgulator mm..
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />40kwt lithium 30p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Røilern

Sitat fra: GeirHM på mars 31, 2021, 16:52:24
Her er mitt foreløpige utkast til et hytteanlegg som jeg gjerne vil ha kommentarer til.

12 solcellepaneler 275w a kr 1295 (kilde sparelys.no)
2 stativ til 6 panel a kr 9450 (samme)
1 inverter Victron Phoenix Inverter 24/3000 (samme)
4 batterier a 7,5 kWt kr 81250 (kilde personlig kontakt)
1 bensinaggregat Honda eu30 kr 24500 (kilde finn.no)

Totalt kr 154 600

Da håper jeg at jeg kan hente ut 3 kWt når jeg trenger det til bilen og at jeg ellers har et robust opplegg for en vanlig hyttehusholdning med belysning, alle mulige elektriske dubeditter, vannpumpe, støvsuger, microovn o.l.



Jeg synes dette fremstår som kostbart uten at det faktisk gir deg det du leter etter.
Jeg synes både inverteren og aggregatet er for "puslete" for det du ønsker å oppnå.
Hyttesol er inne på dette i sitt innlegg - flere gode råd der



Dette innlegget har litt info om aggregat størrelser:
http://www.byggehytte.no/index.php?topic=2682.0


Begynn uansett med Energibudsjettet.

Hvor mye energi planlegger du å bruke pr døgn/helg/uke for bare hytta og til lading  av bilen.
Hvor raskt er du villig til å starte aggregatet til forskjellige tider av året? Jeg har det f.eks slik at hvis aggregatet starter i perioden april-oktober så er det noe feil på annlegget.

Denne informasjonen er utgangspunktet for videre beslutninger.
- Inverter størrelse (ja du må ha kombi med lader hvis du ikke lager løsningen som jeg beskrev i et tidlig innlegg)
- Aggregat størrelse
- Batteri størrelse
og til slutt
- Antall panel

Men dette siste tenker jeg er enkelt - med et slikt forbruk du planlegger er det bare å kjøpe så mange paneler som du har plass til - Det er "alltid" billigst.

Jeg har forøvrig aldri forstått hvorfor man kjøper dyre inverteraggregater - Du ønsker kortest mulig kjøretid på aggregatet og dermed maks(kontunerlig ikke peak) belastning så lenge det går.




Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Jgytterdal@gmail.com

Jeg tenker at med et så heftig forbruk også på vintertid,  bør du vurdere helt andre typer aggregat.
Kanskje et 6kw 1500rpm diesel aggregat kan være en løsning.
Dette er stillegående effektive aggregat som er beregnet på kontinuerlig drift. Og har god strømkvalitet.

Du vil jo nødvendigvis kjøre en del aggregat når du er på hytta.

Du bør minimum ha 5kw lader/inverter, da jeg antar du også skal bruke strøm til andre ting en lading

Hvis du feks bygger et aggregathus et stykke unna hytteveggen med en større ekstern tank, kan du kjøre aggregat med minimal miljøstøy.
Tro meg, ikke uten betydning dette med aggregat støy.

Ulempen med slike aggregat er at de er kostbare (80-100k)
Men samtidig går de lett 20 000 driftstimer med godt vedlikehold
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />40kwt lithium 30p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Røilern

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på april 01, 2021, 06:27:55
Jeg tenker at med et så heftig forbruk også på vintertid,  bør du vurdere helt andre typer aggregat.

Bra råd
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

ivarw

Hei Geir,

Later til at vi er hyttenaboer.
Blir spennende å følge prosjektet.
Lurer på om det ikke hadde vært mer hensiktsmessig å få på plass en ladestasjon langs kraftlinjene nede ved Fossbrua ;-) ... om ikke hele Gravåsen skal tapetseres med paneler. I de tre - fire mørkeste månedene er produksjonen på paneler knapt nok til å holde en RaspberryPI, en CCGX og et 4G-modem i døgndrift. Det skal heftige greier til for å høste 20-30kwt på en gråværshelg i november. Har selv en produktiv Honda som backup. Men det er lite fristende å kjøre den på døgndrift når man er oppe for å nyte skogen og fjellets ro.

Synes å huske at TopGear-gutta løste dette ved å montere et dieselaggeregat inni el-bilen for konstant lading (Ambitious but rubbish electric car generator).
https://www.grandtournation.com/topgear/tesla-inspiration-the-hammerhead-eagle-i-thrust-ts0181/

;D :D
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

GeirHM

Hei Ivar! Dette var stas! Jeg snakket nettopp med en hyggelig nabo som sa at det er mulig å få kraftselskapet med på trekke kabler opp til hyttefeltet. Jo flere paneler jeg planlegger jo mer ønsker min mye bedre halvpart at vi tar kontakt med dem først. Er det realisme i det å få til en tilkobling til Noregs vassdrag innen for overskuelig framtid?

I mellomtiden fortsetter jeg med mine planer. Og jeg drømmer om et dypt hull jeg kan begrave aggregatet i for å stoppe lyd og som også holder det frostfritt. Og jeg ser for meg at jeg lærer nok om batteriteknologiens vidunderlige verden til at jeg kan skru sammen mitt eget husholdningsbatteri av gamle celler fra en eller flere Leaf.

Det hadde vært stas å få se hvordan du og andre har løst energisituasjonen her ved Gråsjøen. Jeg er veldig takknemlig for alle bidrag i denne tråden, de vil jeg bruke for å få til mitt eget opplegg.

Hyttesol

Det spørs om det kanskje er mer realistisk å prøve å få til en ladestasjon eller innlagt strøm hvis det kan la seg gjøre. Det som er utfordringen her, er at det tas utgangspunkt i at elbilen skal kunne lades, noe som allerede der står for kanskje 85-90% av det totale forbruket som hytten trenger å ha, og er et ekstremt høyt krav å stille til anlegget.

Vanligvis når man planlegger et solcelleannlegg, så starter man med energibudsjettet der man får oversikt over alt forbruk. Etter det er gjort, så ser man hvor man kan klare å kutte i strømforbruk. Dvs, kjøpe mer energieffektive apparater, få oppvarming og matlaging over på gass/bensin/diesel/parafin, begrenser hvor mye man trenger å bruke de mest energikrevende apparatene. Og et siste viktig punkt i planleggingen er: Vurdere om man må kutte ut enkelte apparater fra planen og finne en alternativ løsning fordi de krever mye mer enn man først så for seg. Man tenkte kanskje en liten frostvakt til rørene om vinteren, men ser plutselig at dette utgjør over 90% av forbruket. Før man kjøper inn anlegget må man tenke: Er dette realistisk? Betaler man 200k ekstra i batterier, bare for å slippe å tappe ned anlegget og hive i en dæsj glykol i sluker og toalett før man drar, og når alle andre strømforbrukere blir ubetydelige i forhold?

Elbillading havner dessverre litt i den kategorien. Det blir utfordrende både i total energimengde (kWh) som skal produseres, og effekt der og da (kW trekk fra inverter). Det sprenger energibudsjettet og alle kostnadsrammer med en gang. Og selv med de 120k du foreløpig ser for deg, så er du enda ikke "garantert" å alltid kunne lade elbilen fra solstrøm.

Hvis du har 120k, så er det mye man kan få gjort: Realistisk sett så kunne du kjøpt en rimelig, brukt bensin/dieselbil. Alternativt legge inn strøm eller få på plass ladestasjon i nærheten. Alternativt, planlagt mindre kjøring under hytteturen, og at dere fullader bilen på siste ladestasjon før man kommer frem.

Det er ikke "umulig" å få til å lade den. Men jeg ville heller tenkt at overskuddet på solfulle dager kan gå til lading som en ekstra bonus, mens på andre dager må det brukes aggregat eller ventes til det kommer sol. Da trenger ikke anlegget å bli like stort og kostbart.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

fossfor@hotmail.com

90-95% av strømforbruket går til lading av bil.
Kom i kontakt med noen innfødte,spør om det er mulig å få til en "avtale" med å få ladet opp bilen før hjemturen.

La oss si 500,- hver gang (lett tente penger for den som selger strøm)
Budsjett 120 000,-   der 20 000,- går til ett nytt solcelle anlegg til hytta
100 000,- til lading av bil.

12 ganger i året på hytta?
500,- x 12=6000,-
100 000,- / 6000,-= 16,6 år.

ivarw

Hei Geir!

Jeg elsker drømmer og aller mest de store og vidløftige.

Samtidig har nok hyttesol en finger nede i realismen. Ville nok tenkt nokså alternativt fremfor å sikte mot eget vannkraftverk eller solcellefarm. Type el-sparkesykkel ned til p-plass m/hurtiglader. Kanskje begynne med å prosjektere et anlegg som i kombinasjon med solkraft og aggregat Kan levere nok til å dra Teslaen tur-retur de mila til Shell'en på Koppang for hurtigladning. ;-)

Når det gjelder kraftlinjer opp i feltet, er det en diskusjon som definitivt hører hjemme i ganske andre fora enn dette. ;-)   
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

Røilern

Bra med realistiske inspill her.

Idag har jeg ladet bilen litt. 8Kwh fikk jeg levert til bilen tenker jeg. Men solen har nesten strålt kontinuerlig i 5-6 timer

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

GeirHM

Det er jo helt fantastisk! 8kWt vil i vårt tilfelle dekke bilens tap av energi tilsvarende fire dagers opphold.

Jeg har noen spørsmål:

Når en beregner størrelse på solcelleanlegget, hvor stor prosentandel av max effekt kan en regne med i snitt får ut? Altså om en har som forutsetning at anlegget har optimal plassering i terrenget og at anlegget befinner seg på fjellet i Sør-Norge, og at vi ser bort i fra mørketiden.

Hvor stort bør batteribank være i forhold til døgnforbruk? Forutsatt litium ion batteri.

Jeg har lest her at dere forutsetter at et aggregat bruker 1 til 1,2 liter bensin/diesel pr kWt. Men når jeg leser aggregat spesifikasjoner ser det ut til at forbruket er en del lavere. Et Honda eu70 gir 5500w i 6,5 timer på en tank på 13 liter, noe som gir 35,75 kWt og skulle tilsvare 2750 watt pr liter? Stemmer ikke dette?

Om jeg lager et solcellesystem med lading av elbil, skal lading planlegges ut fra Victron vekselretter/lader eller direkte fra aggregatet?

Ps. Jeg er som dere forstår helt ny med dette, og det reflekterer nok også mine spørsmål.


elektrikern

Bensinforbruket på EU70 er vel max ca 1,9kWh pr liter bensin. Dette er antagelig noe av det mest energieffektive aggregatet du greier å oppdrive. Tanken er oppgitt til 19,2 liter, ikke 13 liter.

Med mange andre aggregater kan du regne nærmere 1kWh/liter bensin.
7,5kWh Litiumpakke
4x255w solcelle
Multiplus 3000/24
Victron Blue solar 100/50
Wallas
Div Honda aggregater

GeirHM

Hei elektikern, er det slik variasjon mhp forbruk på dieselaggregatene også? Og i forlengelse av dette, er de væskeavkjølte dieselaggregatene bedre på forbruk?

elektrikern

Fant denne tabellen fra Satema. Den viser at dieselaggregater bruker betydelig mindre drivstoff pr. KWh produsert. Vi ser også at stor aggregater er mer effektive enn små. På et 10/12kVA aggregat som gjerne yter ca 8-9kW på 75 % last så går det ca 2,5 liter i timen. Og 50% ekstra hvis belastninga er enfas.
7,5kWh Litiumpakke
4x255w solcelle
Multiplus 3000/24
Victron Blue solar 100/50
Wallas
Div Honda aggregater

GeirHM

Om jeg forstår dette rett er det altså mulig å få et væskeavkjølt dieselaggregat til å produsere over 3kWt pr liter? Det er jo positivt for ideen om å inkludere lading av elbil innenfor rammen av et solcelleanlegg hvor det inngår et aggregat. Og det må jeg jo uansett ha for å drifte hytta midtvinters.

Hyttesol

Driftstid er ofte oppgitt med full tank og halv belastning av aggregatet. Det er vanskelig å finne effektiviteten spesifisert i klare tall. Kjenner ikke til akkurat EU70i. Men noen aggregat er nok mer effektive enn andre.

Angående størrelse på batteribank så er vel hovedregelen at du må ha en batteribank som er stor nok til lengden på oppholdet, når man tenker worst case med lading fra panelene. Samt at du må ha nok panel til å kunne lade opp igjen batteribanken mellom hvert besøk. Så dess lengre opphold, dess større batteribank. Dess hyppigere besøk, dess flere panel. Har man aggregat i backup så trenger man ikke bekymre seg like mye for at det ikke blir nok.
Om du følger den tommelfingerregelen så blir det sånn sett riktig å velge en stor batteribank slik du har gjort. Men spørsmålet er likevel om dette blir hensiktsmessig å gjøre, kun for elbilen. Uten at jeg skal snakke på vegne av Røilern her, så er vel det han gjør å lade elbilen med overskuddsstrøm fra panelene som er overskytende i perioder med bra sol. Altså som en ekstra bonus, ikke fordi han er avhengig av at anlegget "må" klare det for å komme seg hjem igjen. Elbilen er nok ikke med i energibudsjettet hans.

Jeg har selv prøvd å finne gode data på hvor mye sollys som kan forventes på en gitt plassering uten å finne det. Men vi hadde en tråd om dette hvor flere postet konkrete tall fra sine anlegg om høsten: http://www.byggehytte.no/index.php?topic=2845.25

Hvor mye lading man får, kan variere ekstremt mye. Alt fra mange kWh på et døgn med bra sol, til kun 200-300Wh på en skikkelig dårlig dag. Jeg får rundt 7-8-9kWh med mine 1800W panel på gode dager i disse dager, men langt mindre på dårlige dager.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

elektrikern

Driftstid på full tank med en oppgitt belastning er tilgjengelig for mange aggregater. Tabellen jeg la ut viser liter i timen ved 75% last. Den skulle være grei. Berema oppgir hva Honda aggregatene bruker av bensin i timen ved en gitt belastning. Jeg tror du finner fabrikktall på de fleste hvis du søker.

TS kunne muligens fått en løsning med et aggregat som kunne ladet bilen for 30-100.000. Dette kunne også ladet hytta ved behov. Vi vet ikke hvor lange opphold han har eller hvor mange i året men på vinter er det gjerne vanskelig og veldig omfattende å produsere og lagre store mengder energi. Vi bruker hytta 120-180 netter i året og har gått for 7,5kWh litiumpakke. Vi må lade hver tredje til femte dag midtvinters. Det hadde dratt voldsomt på hvis vi skulle produsert og lagret den nødvendige strømmen fra sol. Vi velger heller å bruke 20 til 50 liter bensin på en vinter.
7,5kWh Litiumpakke
4x255w solcelle
Multiplus 3000/24
Victron Blue solar 100/50
Wallas
Div Honda aggregater

haskibr

Artig å lese denne tråden. F.eks er idéen om å lade elbil på den mørkeste tiden av året fra offgrid anlegg å snu ting helt på hodet i forhold til tanken om å ankomme hytta med så fulladet elbilbatteri som mulig for få strøm fra elbilens enorme batteri til hytta for igjen å redusere aggregatkjøring mest mulig.

Men det må være bedre å lade fra aggregat enn å få bergingsbil til å frakte bilen fra hytta til nærmeste ladestasjon ved hjemreise. Jeg vil anta at lading fra aggregat ikke er noe man gjør i utrengsmål.

Jeg synes det er mye god informasjon å hente på victronenergy.no sine nettsider. Victron er flinke til å dele kunnskap og vise eksempler på bruk. "Energy unlimited" er verdt å se litt på før man bestemmer seg tror jeg. Ang. aggregater så publiserte de en test "Marine generator test" for noen år siden, men mye av resultatene er nok ikke gått ut på dato allikevel.
3*310Wp paneler, Smartsolar 150/35, 2stk 48V 7kWh batteri fra Chainpro, BMV712, Multiplus II 48/3000, Orion TR48/12, Cerbo GX, Yamaha EF2800i, Wallas 26CC

GeirHM

Hei til dere alle! Jeg er svært takknemlig for alle bidrag jeg har fått så langt. Jeg skal få til et opplegg som selv på det vanskeligste skal gi meg en nødløsning for bilen (godt for nattesøvnen) og som på lyse dager gir oss energioverskudd vi kan tappe av til å gjøre utflukter i bil for å sykle og gå i andre terreng enn de som er tilgjengelig rundt hytta. Med både Rondane og Femunden i nærheten er det rett og slett dødskult!!!

Hyttesol

Det er litt vanskelig å gi noen konkrete råd, for det kommer veldig an på hva GeirHM er villig til å betale, og hva som forventes. Man kan gå for det mest lønnsomme alternativet, eller man kan velge å betale ekstra for "convenience".
Spørsmålet hvor lenge man er villige til å vente på at bilen lades, og hvor mye aggregatstøy man orker, og hvor mye man vil betale for mindre venting og mindre støy. Det er jo ikke slik at det rimeligste alternativet som får jobben gjort, alltid er det som passer best.

Tar jeg mitt eget anlegg som eksempel hvor jeg har Honda EU20i, Multiplus 48/3000 og 1800W solcellepanel og rundt 7-8kWh "brukbar" kapasitet på batteribank, så skulle også mitt anlegg kunne blitt brukt til å lade elbil om noen hadde strandet her med elbilen sin og flatt batteri. Enten bare med aggregatet alene som går mange timer ved å sette ladestrøm til 5-7A på elbilen, eller med solstrøm fra inverteren på en god dag. Eller hvis vi hadde hatt det travelt, kunne jeg samkjørt aggregat og inverter med PowerAssist, og dermed lade ved inntil 16A fra sol + bensin samtidig.

Det er ikke "beste løsning", men det "får jobben gjort", gitt at man har litt tålmodighet og gidder å etterfylle bensin hver 2-3 timer. Og en EU20i som faktisk garanterer å få jobben gjort uansett hvor uheldig man er med sol, koster bare 10k brukt på finn.no. Det er billigste løsning. Så kan man gå oppover derfra.

Mest sannsynlig så taper ikke batteripakken seg med 2kWh/døgn. Det er mulig at når den parkeres fulladet med 100%, at den da viser 98-99% i dashboardet når den startes neste dag. Men dette er nok heller det at målingen er litt upresis, ikke at disse prosentene reelt er "tapt". Lar man den stå lengre, taper den seg nok ikke like mange prosent de neste dagene. Det flater nok ut.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Mska

Sitat fra: GeirHM på april 03, 2021, 08:24:14

Når en beregner størrelse på solcelleanlegget, hvor stor prosentandel av max effekt kan en regne med i snitt får ut? Altså om en har som forutsetning at anlegget har optimal plassering i terrenget og at anlegget befinner seg på fjellet i Sør-Norge, og at vi ser bort i fra mørketiden.

På siden til sparelys.no (https://www.sparelys.no/index.php?option=com_content&view=article&id=19&Itemid=37) finner man en tabell som viser hvor mye effekt (Ah/12V per uke) man kan forvente fra panel i sør norge.  Denne kan ihvertfall brukes som et utgangspunkt.

Hyttesol

Sitat fra: GeirHM på april 03, 2021, 12:56:16
Hei til dere alle! Jeg er svært takknemlig for alle bidrag jeg har fått så langt. Jeg skal få til et opplegg som selv på det vanskeligste skal gi meg en nødløsning for bilen (godt for nattesøvnen) og som på lyse dager gir oss energioverskudd vi kan tappe av til å gjøre utflukter i bil for å sykle og gå i andre terreng enn de som er tilgjengelig rundt hytta. Med både Rondane og Femunden i nærheten er det rett og slett dødskult!!!

Det høres fornuftig ut :-) Å lade fra hyttens batteribank ville blitt litt for råflott og dyrt.
Så kjøp deg et greit aggregat slik at du vet at du alltid får ladet. Både store og små aggregat kan gjøre samme jobben, bare iløpet av forskjellig tid. Kjøp batteribank tilpasset bruken av tingene du har inne hytten. Panel er ikke så dyrt lengre, så behold gjerne de 12 panelene du tenker slik at du får bra med overskudd og god lading i perioder med sol.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

fossfor@hotmail.com

Fin startpakke:https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=212113185

Få nå 2000 -3000w med panel så skal det mye til å ikke få til noe strøm på bilen iløpet av en ukes tur.

Men hyttesol er inne på noe her,stort Diesel aggregat:https://stromkilden.no/products/hyundai-dhy8600se-stromaggregat-6300w-elektrisk-start?variant=31068316893261&currency=NOK&utm_medium=product_sync&utm_source=google&utm_content=sag_organic&utm_campaign=sag_organic&utm_campaign=gs-2019-10-21&utm_source=google&utm_medium=cpc&gclid=CjwKCAjwpKCDBhBPEiwAFgBzj7aBGr4b4BwhrdrzyYiqQgUGnG85mgJXkwRtAJ-zi4t7SXk8Qd-LfhoCQHEQAvD_BwE

Da er neste soørsmål: noen restriksjoner på å lagre Diesel i stor tank/fat?

Blir fort litt logistikk å få opp nok diesel,tank på minimum 400-600l?

Hyttesol

Kommer vel sikkert langt nok med 2x 20L kanner som kjøpes med underveis. Trenger nok ikke å lagre så store mengder.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod