Hva bør jeg velge og hvorfor?

Startet av Lasse Elden, august 18, 2009, 21:55:37

Lasse Elden

Hei!

Tomten har slak helling (etter min mening) og jeg lurer på hvilken utforming jeg bør velge og hvorfor. Hytta er tenkt på 60-80 kvm. Hvilket alternativ (såle, grunnmur, ringmur, plate på mark eller pilarer) bør jeg velge og hvorfor?

Fint om du/dere kan utdype svaret litt, da jeg ikke har noen kunnskaper på området.

aksla

Tidsskriftet Hytteliv hadde en artikkelserie om dette rundt årskiftet 2008 - 2009.
Dersom tomten ikke er for bratt og ligger med tilkomst for betongbil, blir det i de aller fleste tilfeller benyttet støpt plate på grunn.

En støpt plate gir blant annet følgende fordeler:
- Et stabilt fundament
- Hytta ligger lavere i terrenget
- Enklere tømrerarbeid da hytta bygges på støpt gulv.
- Enkelt å ha gulv med varmekabler.
- Vannrør under hytta trenger ikke frostsikring.
Man må imidlertid passe godt på å få alle rør for vann, avløp og elektro på rett sted i forbindelse med støpejobben.

Hytter med ringmur, stripefundamenter og søyler krever inspeksjonshøyde under hytta. Dette medfører at hytta kommer høyere i terrenget.

Ved ringmur er det veldig viktig å ha god ventilering for å unngå råteproblemer.

Når hytta bygges uten bilvei i nærheten er det mest vanlig med søyler eller stripefundamenter. Stripefundamenter blir ansett som mer stabilt enn søyler, men krever mer materiell og arbeid.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod