Historien om ditt solcelleanlegg?

Startet av Hyttesol, april 21, 2021, 16:48:03

Hyttesol

Hvordan har solcelleanlegget og strømforbruket ditt endret seg etterhvert som tiden har gått? Og tankene rundt valgene som ble tatt? Hvilke løsninger har kommet og gått?

Hos meg startet det med at det skulle være billigst og enklest mulig med så liten investering som mulig. Kun det nødvendige skulle på strøm, og øvrig på gass/diesel. Av en bekjent fikk jeg ca 13kWh med ubrukte AGM-batterier, som hadde stått ute under presenning i 6 år uten vedlikeholdslading. Jeg fikk også 2 industrielle invertere på 300W (i praksis 400W) som skulle kastes. Batteriene fungerte greit til tross for 6 år med forsømmelse, og jeg kjøpte billige brukte panel på tilsammen 240W på finn, og PWM-regulatorer til ca 70kr/stk fra ebay.

Det fungerte greit vel og lenge både med kjøleskap, PC, TV, lys og annet dill. Men så røk den ene inverteren. Siden den gjenværende ikke klarte å dra i gang kjøleskapet pålitelig sammen med andre laster, ble det kjøpt en Multiplus II 3000VA.
Med innkjøp av ny inverter visste jeg at kablingsopplegget ikke var godt nok. Samtidig hadde jeg fått tilgang på noen andre AGM-batterier. Ca samme alder, men som, hadde stått som nødstrømsbatterier med float-lading. Tok imot disse, og investerte da i bedre kabling, og kjøpte også en 48V MPPT-kontroller fordi de gamle 12/24V PWM ikke kunne brukes.

Men høsten kom, solen ble svakere og hytten ble brukt oftere enn det som var sett for seg. Batteriene ble ofte stående med lav SOC over tid. Med "nye" (brukte) batterier som jeg ikke ville ødelegge, bestemte jeg meg for å kjøpe 4x300W paneler siden jeg alt hadde MPPT-kontrolleren, og grublet lenge på dette. Når jeg først kom til handlekurven med 4 stk, ble bestillingen endret til 6 panel i siste sekund.

Da Multiplusen ble kjøpt sa jeg egentlig til meg selv at 3000VA/2200W var overkill og at det aldri ville bli behov for å trekke i nærheten av det (klarte tidligere å kjøre alt på 1 300W inverter, med unntak av startstrøm på kjøleskapet sammen med annet). Nå er våren her, og jeg ser at det ofte er mye overskudd av strøm. Lovnaden om at det aldri ville bli trukket mye strøm er forlengst brutt. Det er satt inn oppvaskmaskin og ministekeovn, og nå planlegger jeg å kjøpe aircondition. :D. Gasskomfyren har ikke vært brukt for jeg er så lei av kokt mat, og vaskekosten er ikke blitt rørt. Alle ting som egentlig er frarådet på solcelleanlegg. Har også fått flere batterier som jeg skal prøve å få koblet til batteribanken etterhvert.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Knerten

Av erfaring er det å gjøre det så billig som mulig den dyreste løsningen ;)
Da vi overtok hytten sto det et 12V 290Ah batteri og et 80W panel med en EL30 MPPT regulator. Fikk fatt i et ekstra 80 W panel som ble koblet på.
Men allerede da vi kikket på hytten første gang ble dette å anse som for lite, så planleggingen startet og etter litt over et år satte vi igang.
Det vi har endt opp med er 6x250W paneler 2S3P(4 på selvbygget stativ og 2 på vegg), 48V 14S6P Lev50(som utvides til 14S12P), SMA 4.4M, MS TS45 med EMC-1 og REC BMS og et Honda EM5500CSX. Med andre ord 230V i hele hytten.
Til for oppvarming har vi en Wallas 40CC/175 l med fjernstart.
Så nå har vi absolutt ingen problemer med kapasitet eller komfort.
Påbygget ble bygget uten å starte aggregatet en eneste gang ;)
Ikke helt billig, men absolutt en god investering.
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod