2 stk invertere på samme system?

Startet av fossfor@hotmail.com, mai 20, 2021, 17:28:14

fossfor@hotmail.com

Hei

Har for øyeblikket 1 stk 48V-230V inverter på mitt system.
Når dagen kommer for oppgradering (mer W/230V).

Kan jeg da bare kjøpen en inverter til og kobble dette ut på samme kurs/sikkring?
Vist mulig,hvordan blir dette om du har 2 stk på hver 400W konstant og 900W kortidsbelastning.

Får jeg da tillgjenngelig 800W konstant og 1800W korttids?

Tenkte situasjon:
Kombiskap bruker mye på oppstart så da leverer 2 invertere,men under normal drift skal det teoretisk bli nok med 1 i drift.
Hvordan og om det er mulig å ha kun 1 i drift og den andre i "standby" vet jeg ikke om er mulig enda.

Men først;mulig med 2 stk på samme system?

Hyttesol

Hvis du mener å koble en inverter til inn på batteribanken og drive 2 invertere hver for seg: Ja, ingen problem det, forutsatt at batteriene, kablene og sikringene er store og kraftige nok til å drive lastene.

Hvis du tenker å parallellkoble 2 invertere på 230V utgangen for å øke kapasiteten på samme 230V kurs: Nei det kan du normalt sett ikke. Ihvertfall ikke "helt uten videre".

Da må inverterne være laget for dette, og vanligvis være av samme modell og settes opp til at de skal drives slik. Men det er noen unntak. Victrons Multiplus invertere kan kjøre ting med "PowerAssist", i teorien sammen med hvilken som helst annen strømkilde. Men jeg vet ikke om jeg ville gjort det sammen med en billiginverter.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

fossfor@hotmail.com

mai 21, 2021, 08:50:01 #2 sist endret: mai 21, 2021, 10:37:13 by fossfor@hotmail.com
Har batteribank/inverter i uthus,så til hovedsikkringen,6mm kv kabel som igjenn går til sikkringsboksen i selve hytta.

Så ønsket var å få 2 ivertere på samme "inntakskabel".

Den jeg har nå er Victron Phoenix,så i teorien skal dette la seg gjøre med å kjøpe en Victron Multiplus?

Ser att det enkleste blir å selge Phoenixen å kjøpen en større Victron.

Men leker litt med tanken på å få ned tomgangsstrømmen,har egentlig nok med både panneler og batteri men lyst å finne ut om dette lar seg gjøre (hvertfall på papiret)

Det som hadde vært perfekt er att i search mode kunne du ha justert strømmen det søkes etter ganske høyt på multiplus,la oss si 300W (tror ikke det går?)

Da kunne den minste inverteren tatt seg av de lave lastene som er i bruk på  dagtid,litt lys ,vifte på do osv

Når da kombiskapet eller lignende laster over 300W slår inn,slår så multiplussen  inn,når lasten går under 300W går den så i dvalemodus å Phoenixen tar alt igjenn.

Om dette hadde gått så må det være noe strøm å spare over tid? (tomgangstrøm)
Eller blir dette bare fjas og tull?


Hyttesol

Jeg har ikke studert alle funksjonene for å samkjøre forskjellige victronprodukter i detalj, og det er mulig disse må kobles sammen med en enhet for at det skal fungere. Vet heller ikke om det støttes av alle typer victron invertere

Med PowerAssist på multiplus skal du i teorien kunne gjøre det slik du sier, uten at det krever noe spesiell konfigurasjon eller enhet. Du må bare sette begrensningen i Multiplusen, og så skal det kunne fungere.

Men jeg er likevel litt usikker på om det er beste løsning, ihvertfall med såpass små invertere (eller kombinasjon med liten inverter)

For det første vil du nok ha tomgangstrekket fra begge inverterne hele tiden. Selv om du trekker lite nok strøm til at phoenixen leverer alt, så vil likevel multiplusen være "på", fase seg inn med phoenixen og følge spenningskurven som den leverer, noe som gjør at den har tomgangstrekk.

PowerAssist er heller ikke helt 100% stabilt. Selv om det er bra i mange tilfeller, så kan ting som spenningsdropp pga plutselige laster, gjøre at Multiplus kobler fra "AC inn" (fra phoenixen) og dermed blir sittende med hele lasten alene, mens den prøver å fase seg inn med inverteren på nytt. Så du kan risikere at dette ikke alltid fungerer helt pålitelig.

Da kan det fort være greiere å bare kjøpe en inverter som er stor nok til å drive alt alene, og selge den du har. Vet ikke hvor mye du planla å legge ut på en ny. Jeg har Multiplus II 48/3000 og er godt fornøyd med den. Den koster "bare" i overkant av 11k, og man får mye for pengene i akkurat 48V 3000VA modellen. Den er nok den billigste victron inverteren "per watt"
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

fossfor@hotmail.com

Takk for mange gode vurderinger og svar hyttesol  :)

Enkleste er ofte det beste,blir nok en Victron rundt 3000w av noe slag når den tid kommer.

Men gøy å se om du kan bruke de forskjellige duppedingser i forskjellige oppsett :)

Røilern

Sitat fra: fossfor@hotmail.com på mai 23, 2021, 16:54:36
Enkleste er ofte det beste,blir nok en Victron rundt 3000w av noe slag når den tid kommer.

Helt klart.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod