Li-ion celler - hva slags laderegime "stresser" cellene minst?

Startet av ThomasR, juni 17, 2021, 08:28:08

ThomasR

Vi har jo vært innom dette i tidligere tråder for et par år siden, men siden den gang har vel antall brukere av litiumbatterier på hyttene økt betydelig her på forumet.

Jeg har valgt et oppsett der solcelleregulatoren lader batteribanken med konstant strøm (bulk) opp til 28,35V, noe som hos meg tilsvarer 4,05V/celle.
Når spenningen når 28,35V (målt med BMV via "Distributed voltage" i GX-innstilling), så lades det videre med konstant spenning og strømstyrken synker gradvis.
Jeg har ikke definert noe "tail current" der ladingen fullstendig kutter/opphører, i stedet synker ladestrømmen gradvis helt ned til nær 0A når batteriets egenspenning er nær identisk med innstilt ladespenning. Jeg har altså stilt inn både absorpsjons- og floatspenning til 28,35V

En annen måte å gjøre det på er jo å f eks lade til 4,1V/celle, men kutte ladingen så fort denne spenningen er nådd (f eks sette absorpsjonsspenning til 28,7V og floatspenning til 28V)
I dette tilfellet vil det lades til høyere spenning, men samtidig vil batteriene få hvile raskere, i stedet for å få en stadig synkende strøm ned til 0A når batteriet ikke vil ta inn mer med den innstilte ladespenningen.

Så er det jo også noen av dere som har en BMS der det lades med maks ampere til første enkeltcelle når innstilt verdi, f eks 4,1V/celle...
Hva skjer hos dere da? Kutter ladingen så fort ei celle når 4,1V? Eller vil også der ladestrømmen gradvis reduseres helt ned mot 0A?

Har folket noen formening om hva som er mest skånsomt? Lade til 4,1V/celle og kutte ladingen tvert? Eller (som jeg) lade til 4,05V/celle, men at da laderen ikke kutter men fortsetter å lade med lavere og lavere strøm helt til batteriet ikke tar i mot mer med lader innstilt på 4,05V/celle..?
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Jgytterdal@gmail.com

Min BMS (QBMS), lader raskest mulig opp til 28,6v (ca 4,08v), og kutter deretter lading helt en periode.
Panelene vil allikevel produsere litt strøm pga det konstante forbruket .
Har vel ikke tenkt på hva som er mest skånsomt, men setter min lit til at dette ivaretas av bms og ladekontrolleren.
Ha jo noen ganger tenkt "elbil'' tankegangen med å lade opp til kun 90% , men samtidig trenger man jo kapasiteten og ønsker å utnytte den.

På den annen side har man vel mere en nok strøm i sommermånedene uansett!
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Cornelius

Det kommer vel litt an på BMS'en óg - når den foretar balansering. Noen balanserer kontinuerlig under hele ladningen, mens noen balanserer ikke før de nærmer seg toppen...

Uansett så ville jeg latt den stå på lading på 4,05V til trekket nærmer seg 0A... Tenker på den gamle Leaf'en min (2013 modell) - den er 'toppladet' ved 4,14V/celle, og der tok det over 8 år før banken var nede på 85% Føler at dét å klampe gassen i bånn og suge 80 kW ut av den 24 kW banken sliter mér enn å tricklecharge' den på toppen. ;)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod