Lading fra dynamo i campervan. Noen som har erfaringer?

Startet av Hyttesol, juni 26, 2022, 10:42:56

This is a text Ad area

Hyttesol

Kanskje ikke helt "hytterelatert", men jeg forsøker likevel.. (Hvis noen vet om et bra forum som handler mer om tema som båt/bobil/camping, så gi meg gjerne et tips.)

Jeg vurderer å kjøpe en brukt varebil som f.eks. en Crafter, Sprinter, Ford Transit eller lignende med stort lasterom og takhøyde, for å lage en enkel campervan utav det til fricamping. Jeg tenker da å ha noen solcellepanel på taket, 230V inverter, egne forbruksbatterier og opplegg for å lade fra dynamoen mens man kjører.

Jeg lurer litt på det elektriske systemet i en gjennomsnitts varebil, og hvordan det er best å koble opp forbruksbatteriene. Jeg tenker at 12V sikkert er greiest i en bil, og det kan jo løses enkelt med et skillerele som kobler inn når bilen er igang. Alternativt en 12V-12V omformer som Victron Orion, som settes opp som batterilader.

Men: Mange varebiler har jo 2 batterier, eller ihvertfall muligheten for det, og det er kanskje bedre å utnytte det fremfor å tjuvkoble seg inn på startbatteriet. Firmabilen min har for eksempel et ekstra batteri montert under førersetet som driver en inverter, webasto og litt ekstralys.
Er det slik at alle (eller de fleste) biler har mulighet for 2 batterier (selv om batteri nr 2 ikke originalt er montert?) Og hvordan fungerer egentlig ladesystemet i de tilfellene? Er det bare som et vanlig skillerele? Vekselvis lading mellom hvert batteri? Eller 2 separate ladesystemer som håndterer hvert sitt batteri individuelt?

Jeg lurer også litt på hvor mye strøm en dynamo leverer, og om det er noe problem at en dynamo slites fortere hvis den stadig skal etterlade større forbruksbatterier. Et annet problem er at også bensin/dieselbiler er blitt litt smartere og regenerative med ladingen. Ved at dynamo kobles ut når man gir gass i oppoverbakker, og heller kobles inn mest mens man bremser eller ruller uten gasspådrag. Bra for klimaet, men kanskje ikke helt ideelt når man ønsker å toppe opp batteriene fortest mulig.

Noen som har noe erfaring?
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Powered by SMFPacks Ads Manager Mod