Lading i vintermørket

Startet av glamsland, desember 12, 2022, 18:58:55

glamsland

Hei folkens.

Nå er det så og si på det mørkeste i vinter. I tillegg så har det her på sørlandet vært en utrolig regnfull og overskyet november, med dertil lite lading.

Jeg har litt for lite paneler til å holde laderegulatoren i gang samtidig som at batteriet holdes nogenlunde fulladet.
Ser at spenningen sakte men sikkert synker noen millivolt hver dag.
Var oppe en tur å ladet litt med aggregatet for litt siden, så nå holder det nok fint frem til neste tur i vinterferien.

Et alternativ kan være å rett og slett skru av regulatoren og hovedbryteren til batteriet, da er det bare bms igjen som trekker strø, og da står det lagret fint. Men det er jo litt upraktisk, jeg pleier å fjernstarte en parafinovn før jeg reiser opp.


Et alternativ er å rigge aggregatet med fjernstart/autostart for å fylle litt på når det blir litt lav spenning.

Et annet alternativ er å bygge meg ett batteri til, samme som det jeg har, da vil det ikke synke så mye mellom hvert opphold. Jeg lader jo med aggregat hvis det trengs når jeg er der..

Ennå et alternativ er mere paneler, men kanskje fortsatt forlite for de
Mange uker med overskyet og regn og snø i nov, des, jan.. en annen ting er at jeg har problemer med plassering, det stativet jeg har
 er stort allerede, med mye vindfang.

Hvordan står det til med deres annlegg nå i vintermånedene?

Runar

80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

Ygnastølen

Er vel det samme som hos deg, har +2000 W paneler, og spenning synker mikroskopisk...., helt fullt hos meg er 28,7 V.
Nå ligger det på 28,25 V, men det står på wifi og en omformer 24-12V.
Dro fra hytta for 6 uker siden med 28,65 V i spenning, men jeg stresser ikke med denne spennings droppen jeg....
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

glamsland

Sitat fra: Ygnastølen på desember 13, 2022, 04:52:15Er vel det samme som hos deg, har +2000 W paneler, og spenning synker mikroskopisk...., helt fullt hos meg er 28,7 V.
Nå ligger det på 28,25 V, men det står på wifi og en omformer 24-12V.
Dro fra hytta for 6 uker siden med 28,65 V i spenning, men jeg stresser ikke med denne spennings droppen jeg....

Nå har jo du litt mer kapasitet å ta av, men interresant å se at såpass mye paneler heller ikke klarer å holde døgndriften.

Hos meg med "bare" 6.3kw batterikapasitet synker det litt raskere, men er håndterlig. Lithium ønsker jo heller ikke være toppladet under lagring , men målet er å kunne slippe å tenke på hvordan det står til med batteriene på det mørkeste.

Hvis jeg lader opp i starten av desember, holder nok batteriene ut fedruar før det blir behov for påfylling.  For min del så tror jeg nok at jeg gjør ferdig fjernstart av aggregat prosjektet mitt i romjula..

Et opplegg med fjernstart eller autostart av aggregat med forvarming av batteripakka før ladingen starter.

Har ikke lyst til å lade med aggregat når batteriene er nedfryst..

80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

StefanPal

desember 13, 2022, 09:15:48 #3 sist endret: desember 13, 2022, 10:27:34 by StefanPal
Hadde en fin soldag i helgen i Alver kommune nor for Bergen og fikk ladet 2,5kWh med mine 2000W paneler.
Har satt opp inverteren med en liten panelovn til å gå på ved 28,6V og slå av ved 28,3V, så ikke Li batteriene står full ladet
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
3 stk 24V 7,5kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Ygnastølen

Skal selv montere varmekabel på en liten inverter i romjula, men hadde nok vært kjekt med StefanPal´s løsning også.
Men jeg er jo på hytta ofte og bruker mye strøm, trenger jeg da egentlig?
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

glamsland

Sitat fra: Ygnastølen på desember 13, 2022, 12:33:43Skal selv montere varmekabel på en liten inverter i romjula, men hadde nok vært kjekt med StefanPal´s løsning også.
Men jeg er jo på hytta ofte og bruker mye strøm, trenger jeg da egentlig?

Har lest alt det jeg kommer over av temaet lading av lithium i kulde.
Noen lokale elbilpakke-leverandører påstår hardnakket at det er bare å lade ivei i kuldegrader. Da mindre ladestrømmer fra solcelle. Ikke hurtiglading ala 1c fra aggregat..

Skal ikke ta skade sier de..

Andre leverandører leverer med bms som kutter lading ved 0c .
Her kan det varmes med varmekabel eller som de også sier; kjør en panelovn en times tid så varmes batteriet opp av egen varmeproduksjon innenfra, deretter kan du starte lading fra solcelle eller aggregat.

Ingen plasser jeg leser i engelsk literatur eller dokumetasjon tilsier at det bør lades i kulde, uansett om det er små strømmer. (Finnes enkelte spesialceller som kan lades i kulde, men dexer ikke mange)
Hvor de som sier annet får dette fra vet jeg ikke, kanhende det er bare en mening de har som de mener er riktig. Jeg vet ikke..
Kan hende de har rett, vet ikke det heller..
Men finner som sagt ingen dokumentasjon pa at det bør gjøres.
Cella tar skade av å lades i kulde , det er sikkert, men hvor mye? Vet ikke. Kanskje det gårhelt greit ut min levetid.. bare noe mindre kapasitet etter noen år..
men om batteriet tar fyr etter 5 år med "litt forsiktig lading" i kulda så er jo det litt kjedelig..

Selv så har jeg rigga varmekabel i batterikassa med termostat.  Planen er at når jeg starter aggregater så begynner kabelen å varme. Når temperaturen er over 3grader åpner regulatoren for lading..

Har ingen plan for hvordan lade med sol i minusgrader når jeg ikke er der.
Når jeg er der åbruker strøm vil jo batteriet øke temperaturen, så da går detnok bra. Men kanskje det kan lages en kobling som bruker solstrømmen til å kjøre varmekabler frem til plussgrader, deretter åpnes det for lading.. vi får se.

Har nok et lite anfall av overtenking her, men er jo litt morro å holde på med også da..

Runar

   
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

Ygnastølen

Jeg skal montere en 1.5 m lang varmekabel fra Biltema som opererer automatisk mellom 3 og 10 grader, med 230 fra en egen omformer fra Victron, så MultiPlus ikke trenger å gå.
Har fått tips fra en som har hatt dette i 2 år med suksess:-)

Varmekabel; https://www.biltema.no/bygg/vvs/frostvakt/frostsikringskabel-2000030002

24 V utgave av denne inverter; https://www.sparelys.no/inverter-500w-victron-phoenix-12-500-ve-direct


Ja visst er dette moro....,

De bygde ut 230 v opp til hyttefeltet her for 5 år siden, fikk tilbud frem til tomtegrense på 398 000,-!!!!
Ble litt irritert, og bygde mitt eget "offgrid" anlegg, du skjønner sikkert hvor fornøyd jeg er i disse tider:-)
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

glamsland

Smart ide.

Ja, er flott å være selvforsynt i disse dager😁
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

Jgytterdal@gmail.com

Lenge siden jeg har vært inne på forumet her.
Må si jeg er svært glad for å ha investert i et hyttestrøm system off grid for tiden!!
Med ca 19kwt tilgjengelig og et godt aggregat fungerer alt greit.
Tenkte å kommentere på lading i kuldegrader. Det går fint an å lade i kulde grader på mange el bil batteri typer, det er bare snakk om å lade med redusert strøm styrke.
Mine LEV50 celler klarer fint mange kuldegrader.
Min RecQ BMS kutter på -10 med hysterisis på 2 grader.
Det har skjedd to ganger. Da har det vært under -22 .
Kjører konstant varmekabel på en liten inverter når det er kaldt ute.
Mye av effekt uttaket betaler seg ved at batterier får økt ytelse ved høyere temp.

Eksempelvis kan Lev50 lade med:
10A ved -25
25A ved -10

Med 16p7s så blir jo dette mye ladestrøm (10A x 16= 160A)
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />40kwt lithium 30p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

glamsland

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på desember 18, 2022, 06:51:31Lenge siden jeg har vært inne på forumet her.
Må si jeg er svært glad for å ha investert i et hyttestrøm system off grid for tiden!!
Med ca 19kwt tilgjengelig og et godt aggregat fungerer alt greit.
Tenkte å kommentere på lading i kuldegrader. Det går fint an å lade i kulde grader på mange el bil batteri typer, det er bare snakk om å lade med redusert strøm styrke.
Mine LEV50 celler klarer fint mange kuldegrader.
Min RecQ BMS kutter på -10 med hysterisis på 2 grader.
Det har skjedd to ganger. Da har det vært under -22 .
Kjører konstant varmekabel på en liten inverter når det er kaldt ute.
Mye av effekt uttaket betaler seg ved at batterier får økt ytelse ved høyere temp.

Eksempelvis kan Lev50 lade med:
10A ved -25
25A ved -10

Med 16p7s så blir jo dette mye ladestrøm (10A x 16= 160A)


Takkfor opplysningen om lading av lev50. 😊

Jeg må søke videre ang mine nmc celler.. hdde vært fint å kunne lade i kulda med god samvittighet, uten å tenke på at de kanskje reduseres eller blir ødelagt..

80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod