Frostsikring av sluk - Vindusspylevæske?

Startet av Shrek, mars 14, 2023, 12:52:09

Shrek

Har en litt sparsommelig isolert hytte med innlagt strøm og vann på fjellet. Under dusjkabinettet i badet kan det bli ganske kaldt (varmeovn, ingen gulvvarme), så det kan fryse i sluket mens hytta er tom og varmen skrudd ned, hvis utetemperaturen er lav.

Resultat: Oversvømmelse hvis man dusjer før badet har blitt skikkelig oppvarmet. Så jeg har begynt å helle litt vinduisspylevæske (til bil) i sluket når jeg forlater hytta. Den fryser jo først ved mange kundegrader.

Spørsmål: Vil vindusspylevæsken egentlig forhindre is i sluket? Vindusspylevæske har jo klart lavere tetthet enn vann, så den vil kanskje ikke dytte ut vannet og fylle hele sluket, men bare legge seg oppå vannet øverst i sluket, evt. legge seg på gulvet over og rundt sluket?

Ygnastølen

Jeg bruker Blåtind sin miljø frostvæske, tidligere brukte jeg en skvett med rødsprit👍
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Jutulhaugen

Sitat fra: Shrek på mars 14, 2023, 12:52:09Spørsmål: Vil vindusspylevæsken egentlig forhindre is i sluket? Vindusspylevæske har jo klart lavere tetthet enn vann, så den vil kanskje ikke dytte ut vannet og fylle hele sluket, men bare legge seg oppå vannet øverst i sluket, evt. legge seg på gulvet over og rundt sluket?

Ja, dette funker fint. Vindusspylervæsken blander seg med vannet i sluket og senker temperaturer det vil fryse. Heller ca en halv liter i sluket samt en skvett i hver vannlås ellers og det har aldri frosset..
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

Automatiker

Ferdigblandet Spyleveske =sprit+vann+litt såpe.
Konsentrert spyleveske =sprit+såpe
Isopropanol=blårens=sprit.

Du kan derfor bruke hva du ønsker, konsentrert spyleveske eller sprit i en liten mengde. Bruker du ferdigblandet må du bruke litt større mengde da det du heller nedi vil jo bli tynnet ut av vannet som er i vannlåset. Ca2dl sprit på 1liter vann