Kutte strøm til 220V omformer og 12V forbruk med samme bryter

Startet av fatso83, mai 06, 2023, 11:32:02

fatso83

Jeg bruker hovedsakelig 12V på hytta, men har en omformer som gir 220V på en krets. Jeg lurer på hvordan jeg kan kutte begge deler med samme strømbryter?

Alt av 12V forbruk går gjennom en gammel Sunwind AVAB-regulator som kun brukes som "sikringsskap" med en Av/På-knapp. For å kutte standby-forbruket til 220-omformeren (10W) må jeg klatre på hemsen og skru av manuelt. Lett å glemme.

"Skjemaet" blir litt sånn:
220V-krets -> Omformer ->  koblingsskinne -> batterier
12V-krets -> "sikringsskap" -> Victron 75/15 -> koblingsskinne -> batterier

Det eneste felles punktet her er koblingsskinna. Koblingsplint/koblingsskinne er av denne typen og er brukt for å håndtere alle tingene som skulle kobles sammen uten totalt kabelkaos: 6 batterier, regulator, batterilader, ++.

Må jeg da legge til et ekstra ledd mellom koblingsskinna og en hovedstrømbryter? Eller går det kanskje an å bryte strømmen til omformeren ved hjelp av et rele som bryter strømmen når strømmen på 12V-kretsen brytes? Har aldri gjort noe slikt, og lurer litt på hvor stort et slikt rele skal/kan være når det går 100+A gjennom kabelen.

Automatiker

Dette kan du ordne relativt enkelt. Du bruker ekstern styreinngang på victron omformeren.(tror alle har det) Da kan du sette en bryter på en mere tilgjengelig plass. Du kan også sette på et 12v styrerele i serie med bryteren. (Spolen på 12v og kontakten i serie med bryteren) Da vil da vil du kunne slå omformer av og på med ekstern bryter hvis 12v står på.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod