april 26, 2024, 22:00:36


Oppstøping av gulv

Startet av Jon, oktober 13, 2009, 09:09:12

Jon

Siden jeg ønsker at gulvet skal flukte gjennom hele hytta har jeg en liten utfordring. Jeg må få gang og vindfang (og delvis badegulvene) opp på samme høyde som furugulvet i stua og soverommene. Furugulvet med tilfarere bygger 48 mm og siden jeg ikke kan forvente mer enn ca 15 mm høyde på skiferflisene og mørtelen betyr det at jeg må bygge opp ca 30 mm (minus litt for varmekablene). Hvis jeg skal bygge opp 30 mm i gang, vindfang og begge bad (badene trenger strengt tatt ikke den høyden) med avrettingsmasse så blir det ca 25 kvm og jeg trenger da 1275 kg eller 51 sekker.... Det blir både dyrt og mye jobb... Hva har jeg av alternativer? Ser det finnes noe som heter Depron plater man kan legge under varmekablene men disse bygger maks 6 mm (men det hjelper jo også). Er det andre løsninger for å få ned behovet for avrettingsmasse? ???

Lasse Elden

Sikkert en dum ide, men hva med å pusse/slipe ned :o ned furugulvet for å jevne ut forskjellen? :o

assa

Vel, du kan jo velge fin overganslister!
Eller tynnere lekter til furugulvet hva med 23x48 istedet for 48x48?

Vidarhans

jeg ville nok støpt opp men bruk heller sement og støpesand og bland i betong-blander. det er MYE billigere enn å kjøpe ferdig B20 i sekker...og det tar i tillegg lang tid å åpne alle sekkene og de skal jo blandes uansett

hyby

Et lag Depron eller annen form for XPS er sikkert ikke dumt.
Du får XPS i masse forskjellige tykkelser.
Har også hørt om folk som har brukt Litex som underlag.

Da får du et raskere gulv, med mindre masse å varme opp, om du feks har senket temperaturen på hytta når du ikke er der.

Men tror ikke det bør være for tynt lag med betong heller, da riskikerer du vel "hul lyd" når du går på den...


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod