24V eller 48V og antall solcellepaneler

Startet av Arild68, mai 14, 2023, 16:13:12

Arild68


Vi skal oppgradere det elektriske anlegget på hytta i sommer, og jeg håper det er noen kloke hoder her som kan gi meg svaret på noen spørsmål.

Slik det ligger an nå, kommer jeg til å kjøpe 4 stk. 200Ah lithium batterier, men jeg er usikker på hvordan de bør kobles sammen.
Bør jeg gå for 24V (2S2P) eller 48V (4S)?
Batteriene har en BMS med maks 150A kontinuerlig forbruk.

Neste spørsmål er solcellepanelene. Såvidt jeg har skjønt trenger jeg minimum 2 paneler med 48V batteri, men bare ett panel med 24V. Stemmer dette?
Har i utgangspunktet ikke plass til flere enn 2 paneler, men kan kanskje få plassert et stativ på bakken hvis det er absolutt nødvendig.

Anlegget vil være en kombinasjon 12V og 230V, så det blir nødvendig med inverter og DC konverter. Kommer til å bruke Victron Multiplus II og en av deres Orion konvertere.
Jeg vil også trenge en MPPT lader, hvis noen kunne gi et tips om hvilken modell jeg trenger hadde det vært supert!

Strømforbruket er beregnet til 2500W peak effekt og 5,4 kWh døgnforbruk.

mvh, Arild

StefanPal

Det er vel å rekommandere 48V, hvis man skal bytte alt eller starte på ny. Gir mindre tap og lavere A i kablene.
Ja, et normalt panel gir ca 40V, så du må da ha 2 i serie for å starte lading på et 48V system.

Jeg hadde rekommandert så mange paneler som mulig for å raskere lade opp batteriene. Basert på ditt forbruk så har du har mindre enn 2 dagers drift uten sol.
Med 2 paneler på tilsammen eks. 700W vil du basert på min erfaring maksimalt få ut 2,8kwh fra dem på en bra dag og i snitt kanskje halvparten.
Hvis du bare skal bruke hytten i normale helger så vil det presis gå og med greit vær vil batteriene presis være ladet til neste helg.

Hvis du skal bruke hytten i lengre perioder og hyppigere så hadde jeg nok dimensjonert med flere paneler og ev. mer batteri, ellers blir det å kjøre aggregat.

Kan være lurt å kjøpe en MPPT lader som takler ev. fremtidig utvidgning med flere paneler og gå for en av samme  merke  som de andre delene i systemet.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Arild68

Jeg visste det var noe viktig informasjon jeg hadde utelatt.

I valget mellom 24V og 48V ligger det en bekymring på maks. effekt uttak. Hvis jeg kobler alle batteriene i én serie, kan jeg da bruke mer enn 1800W (150A * 12V)? I en 2S2P løsning skjønner jeg at maks effekt er 3600W, men jeg er usikker på hvordan dette fungerer med seriekobling.
Kanskje blir maks. effekten 150A * 48V (7200W)?

Hyttesol

Det blir egentlig det samme uansett hvordan du kobler batteriene dine. Du kan maks dra 1800W fra hvert batteri.

Kobler du 4 i serie får du maks 150A, men totalt 48V. 150A * 48V = 7200W.
Kobler du de i 2s2p så får du 2 strenger hvor du i teorien kan trekke 150A fra hver, altså 300A totalt. Men spenningen er da bare 24V.
Men du får: 300A * 24V = 7200W som da er akkurat det samme. (må bare være obs på skjev fordeling, man kan ikke garantere at strømmen blir lik fra begge sider)

Men kablingen mellom batterier, inverter og lader må være tykkere, for som du ser så dobler strømmen seg ved 24V. Med samme kabelstørrelse vil du få 4x så mye effekttap i kablene på 24V, som det du får ved 48V.

Jeg vil si at 48V er å foretrekke hvis du skal ha et såpass stort anlegg som du har. Den eneste fordelen med 24V er egentlig at noe utstyr kan kjøres direkte på 12-24V uten omformer, mens med 48V er det sjelden det går. Men hvis det du har kun fungerer på 12V så faller den fordelen bort.

Kan jeg spørre hva du planlegger å kjøre på 12V? (kanskje det finnes andre løsninger?)

Vær også obs på at ikke alle litiumbatterier tåler å seriekobles uten videre, der må du sjekke databladet om de er godkjent for det, og evt hvor mange. Det har å gjøre med at hvis BMSen må kutte strømmen på et av batteriene, så kan de resterende 36V fra de andre batteriene legge seg over det ene batteriet som har kuttet, og ødelegge BMSen.
Jeg er ikke superkjent med litium, men jeg tror at litiumfolket foretrekker å heller kjøpe batterier som er 48V i utgangspunktet, og så parallellkoble flere av disse. Men der kan nok andre svare bedre enn meg. Noen batterier har BMSer som snakker sammen osv.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Arild68

Jeg tenker å stort sett beholde det eksisterende 12V anlegget som er i dag, først og fremst for å kutte kostnader ift. elektriker.
I tillegg ser det ut til at forbrenningstoalettet (Cinderella gass) og komfyr krever 12V.

Utfra tilbakemeldingene jeg har fått, så blir det 48V batteribank. Grunnen til at jeg velger 4 stk. 12V batterier istedenfor 1 stk. 48V batteri, er en kombinasjon av vekt og plass. Jeg har ikke sjans å håndtere et 70kg batteri og plassen batteriene skal inn i passer akkurat de batterier jeg har sett for meg. Databladet sier at de kan seriekobles, men at det krever en ekstern battery-balancer - noe jeg kan leve med.

Takker for alle svar, det har vært informativt og veldig nyttig!

ivarw

Sikkert alt for sent, men jeg ville anbefale å gå for en løsning med individuelle lithiumceller. Seriekoble det gjerne til 48V. Benytt en omformer 48VDC --> 12VDC, for eksempel Victron Orion. De finnes med ulik kapasitet.

Fordelen ved å bruke individuelle celler (3,2V), er at du får styrt hele batteribanken med én BMS.
Ferdigbatteriene har hver son BMS, men men de snakker ikke sammen, så når batteriene er koblet i serie vil hver enhet ha hver sin BMS som kjører eget løp - noe som kan gi vansker med synkronisere alle celler i banken.
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod