Solis hybridinverter, en utfordrer til Victron/multiplus?

Startet av Hyttesol, mai 28, 2023, 19:10:30

Hyttesol

Jeg har et lite hobbyprosjekt i planleggingsfasen hvor jeg ser på forskjellige produkter og priser. Jeg ser da at Sparelys har en noen hybridinvertere fra "Solis" med støtte for batterilagring og UPS-funksjonalitet. Jeg vet ikke om de har hatt de i sortimentet lenge, for jeg trodde alle Solis-inverterne kun var "Grid tie".

https://www.sparelys.no/solis-1-fase-hybrid-3600-for-batterilagring-s5-eh13p-6k-l-1f-maler

Dette er i hovedsak også egentlig en grid-tie inverter myntet på å være tilkoblet strømnettet fast for å selge solstrøm samt lade egen batteribank for å være selvforsynt. Men om den settes UPS-modus vil den fungere mer som en Multiplus i off-grid modus. Av det jeg klarer å google meg frem til så bruker den rundt 30W i standby. Tar vi med summen av tomgangsforbruk for alle victron-enheter så tror jeg ikke de kommer ut så ulikt. De lover også ganske gode specs og tall på effektivitet og slikt "på papiret".


Prisen er ikke så ille heller. 22950kr for en 3.3kW inverter, lader, og ca 3kW MPPT-kontroller som kan ta 2 separate inputs med solcellepanel. Den kan også ta CAN-bus for å kommunisere med BMS. Skal man ha et ytelsesmessig sammenlignbart system fra Victron, så må vi opp på en EasySolar-II 5000 GX til 43000kr. Selv da, så har ikke multiplus muligheten til å selge strøm tilbake på nettet om man en gang skulle finne et nytt bruksområde til den, så her får man ekstra features på kjøpet til nesten bare halve prisen.


Er det noen som har erfaring med disse Solis-inverterne? Er det grei kvalitet, og holder de specsene som lovet? Selv om jeg er "Victron fan" så vurderer jeg å gi Solis en sjans om det blir noe av dette prosjektet.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod