Valg av vedovn jøtul F400 vs Domino norsk kleber 3+2

Startet av Indremedisiner, september 26, 2023, 18:09:10

Indremedisiner

Hytta er ca 65 m2 og kjernedelen som skal varmes opp er er ca 55 m2, laftet sak fra 70,tallet husker ikke helt tykkelsen på laftet men tjukke stokker. Jeg nærmer meg nå at jeg skal skifte taket, isolere gulvet( har kjeller med 170 cm takhøyde så isolerer underifra), og det nærmer seg valg ildsted. Hytta har strøm og Internett, vann og kloakk er forseglet i kjelleren og blir ikke brukt det neste tiåret hvis noen gang. Når man kommer opp på vinteren kan det være minus 10 inne. Npr hytta vil på sikt bli bolig nr 2. vedovnen blir i praksis oppvarmingskilden da har evig ved tilgang. Disse 2 ovnene er veldig forskjellige åpenbart. Noen sier at jeg burde kjøpe jøtul f400 og heller kjøpe 60-80 kg kleberstein å legge oppå den mens andre ville fått for domino 3+2. den ene varmet opp veldig raskt mens den andre er vel litt tregere men fyrer jevnere. Er det noen som kunne sagt noe om sine erfaringer med disse ovnene eller feks andre ovner fra norsk kleber? Jeg har en jøtul F118 fra 2010 som vil bytte ut pga effektivitet på 73% samt får ikke se flammene men det er objektivt sett ikke noe galt med denne gode,ovnen.

Indremedisiner

Oppdatering. Har kjøpt jøtul f400 og montert med friskluft selvom montør mente det var unødvendig pga nok luftkanaler i hytta til klare seg uten. Jeg tok ned en svær steinrøys av en peis se bilder. Friskluft gjør at man slipper å dra kald luft inn i hytta for så å havne i ovnen, fyrer nesten med overtrykk kontra undertrykk og det er svært merkbar forskjell, til det bedre og absolutt verdt noen ekstra kr. Denne ovnen er ganske brutal med stålpipe. 30-45 min og det blir 30 grader pluss hvis man legger i helt fult og tenner lett med flott flammebilde. På vår, sommer og tidlig høst blir ovnen nesten for kraftig. Alt i alt fantastisk komfort endring, hele opplegget med ovnen, transport, riving, montering ca 105 000 kr. En annen viktig ting ervat man slipper det,enorme kuldebatteriet av en steinrøys og pipe, samt betydelig mindre vekt på konstruksjonen. Mureren lurte på hvorfor valgte denne ovnen og ikke konveksjon ovn, hadde med brennkammerets størrelse å gjøre og ønske om kunne nesten fyren rundt ved behov noe som ville vært vanskelig med mange ovner. Og her har jeg enkel ovn til jeg dauer med bare en ventil og svært effektiv. Dovre har sikkert 2 gode alternativer i 540 og 640 men har ingen erfaring med disse og min ovn er midtbanen mellom på effekt. Det underlig er vel at ovnen kanskje blir vel kraftig når man har isolert gulv samt skiftet vinduer og dører, da vil kleberovn kanskje gi bedre komfort? Jeg satte på konveksjonplate bak på ovnen for å skjerme kjøkkenet og det hjelper mye og med ecco fan fra ca 2013 så spres varmen ekstremt raskt, noe å tenke på.

Ygnastølen

Ser virkelig bra ut, godt å få ut det svære beistet med stein..., føler du kan puste😉
Reiv selv en slik og satte inn ny ovn med glass😇
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn