Automatic transfer switch inverter/aggregat anbefaling

Startet av Fokus, mars 25, 2025, 20:23:40

Fokus

Hei
Har aggregat og inverter i teknisk bod 10m fra hytta. Skal nå gå over til elektrisk stekeovn, og trenger aggregat strøm til dette. Utfordringen er at kabelen fra teknisk rom til hytta er koblet til inverter. Har ikke lyst til å grave ned en ny PFSP kabel kun for stekeovnen. Jeg ser derfor etter en smidig, automatisk løsning som tillater at jeg kan bruke samme kabling for både inverter og aggregat. Ser at Victron har slike, men til en rett heftig pris for en enkel hytte som ikke brukes hele året. Er det noen som har en anbefaling på en slik ATS el tilsvarende løsning?

Fokus

StefanPal

Hei,
Du kan bruke en automatisk overføringsbryter, den slår automatisk over til strøm fra aggregatet når det er i gang.
Jeg har en slik løsning på hytten og det har fungert bra og koster lite.
Se eks. https://www.fruugonorge.com/overforingsbryter-automatisk-overforingsbryter-1pc-220v-63a-2p-dobbel-effekt-automatisk-overforingsbryter-min/p-332795883-733370404
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
3 stk 24V 7,5kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Fokus

Takk, noe sånt jeg så etter! Har heldigvis en nevø som er elektriker, så lovligheten er tatt vare på!
Hadde du turt å kjøpe tilsvarende fra AliXpress?

StefanPal

Så lenge den er CE-merket så bør det være ok. Min er kjøpt på ebay og har fungert i mange år nå.
Problemet er at useriøse leverandører kan sette på CE-merking uten at de oppfyller kravene...

Fokus

Hmmm, fikk en fundering...
Inverteren, Victron Phoenix 12/500 står i Eco mode. Vil den fortsatt «sense» at det er brukere som vil ha strøm? Det vil ikke stoppe i ATS'en?
Ringte Sparelys for å spørre. De sa «godt spørsmål»,men visste ikke svaret. Han trodde det ville fungere.
Vet noen andre?

StefanPal

Min teori er at det bør fungere.
Ut ifra at ATS:en vil slå over på aggregatet når det er på, da det er satt som primær strøm.
Når aggregatet er av skal ATSen slå over til backup som er inverter.
Men så er spørsmålet om det er nok strøm i invertens "eco sjekk" av om det trengs strøm for å slå over ATSen til backup modus fra invertern (Men så er ju og instillingen på Inverteren justerbar mht start power som trengs)

Men kostnaden er liten så det er verdt å prøve og "worst case" så er det bare å kjøre inverteren i normal modus.
Med en Victron Phoenix 12/500 så er det kun 5W/h, som vel blir 10Ah per døgn. Hvis du ikke har batterikapasitet til det så hadde jeg uansett sett på å oppgradere systemet eller alternativt lade med aggregatet ved behov.

Regner med at du kjører et kjøleskap på inverteren og da hadde jeg uansett ikke kjørt inverteren i eco mode, da jeg tror det sliter mer på kjøleskapet som da resulterer i en kortere levetid på kjøleskapet.

Fokus

Takk for synspunkter! Ja, det er så lite penger, så det er bare å prøve! ATS er bestilt, og nye LiFepo 12v batterier står klare, 6KWh. Ja, det er backup planen å ikke bruke Eco.
Kjører fortsatt kj.skap på gass, men bytter til strøm når det tar kvelden (20 år gammelt).
Skal oppdatere når alt er i gang!