Autostart av Dometic TEC 29 aggregat vha Victron inverter/lader

Startet av Erlingd, desember 28, 2009, 12:31:44

Erlingd

Har et Dometic TEC 29 aggregat og en kombi inverter/lader fra Victron og en batteripakke på 1000Ah + solcellepaneler. Jeg ønsker at aggregatet skal starte automatisk når spenningen på batteripakken går under en spesifisert spenning. Inverteren/laderen har releutgang for styring av aggregat osv. som man kan programmere slik som jeg ønsker. Men jeg kan ikke se at aggregatet har noen inngang for slik styring. Er det noen som har kjennskap til hvordan dette kan gjøres?

Mvh Erling

H.L.S.

Har du funnet en løsning på problemet ditt? Hvis ikke kan du ta kontakt med Hytteliv Senteret. Der vil du kunne få hjelp med problemet.

OS

Se koblingsskjemaet på side 23 i brukerveiledningen. Der ser det ut til at du kan ha hele 3 eksterne startsignaler (nr. 2, 3 og 24):
http://www.dometicmanuals.com/PROD/MASTERDometic.nsf/downloader?OpenAgent&IDDOC=8C549C634407123AC125700C002C2860
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

GEKA

Hei, til opplysning

Det er mulig å få TEC til å autostarte etc. i forbindelse med en omformer og 230v løsning.
Men det du må være klar over er at TEC mister sin kjøpsgaranti fra Dometic, grunnet at du har endret på produktet.

Erlingd

Konkret, hvordan kan det gjøres? Jeg har Victron inverteren/laderen som kan settes til åpne/stenge rele (NO/NC) ved definerte terskelverdier på spenningen.

erstokke

Bør ikke miste garanti ved vanlig programmerong, vel? Selv har jeg valgt Honda EU 65is, og den skal være klar for fjernstart.

OS

TEC 29 har også fjernstart vha medfølgende fjernkontroll. Det er ikke det det er snakk om her.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

erstokke

Jeg tenkte på fjernstart via Victron. I tillegg finnes det fjernstart med knapper.

OS

Sitat fra: erstokke på mai 15, 2011, 17:31:27
Jeg tenkte på fjernstart via Victron. I tillegg finnes det fjernstart med knapper.
Tror ikke det er snakk om bare omprogrammering for å kunne koble til Victron.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

erstokke

Koble Honda EU65is med fjernstart til Victron skal være veldig greit. Jeg får det ferdig satt opp, så jeg gjør det ikke selv.

Sitat fra: OS på mai 18, 2011, 11:54:04
Sitat fra: erstokke på mai 15, 2011, 17:31:27
Jeg tenkte på fjernstart via Victron. I tillegg finnes det fjernstart med knapper.
Tror ikke det er snakk om bare omprogrammering for å kunne koble til Victron.

Erlingd


erstokke

På Honda EU65is er det en spesiell plugg til denne formålet.

Røilern

Kobler du inverteren til "kontrollboksen", eller fjerner du bare denne?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

2re

230v
Wallas 40cc

2re

Sitat fra: Erlingd på desember 28, 2009, 12:31:44
Har et Dometic TEC 29 aggregat og en kombi inverter/lader fra Victron og en batteripakke på 1000Ah + solcellepaneler. Jeg ønsker at aggregatet skal starte automatisk når spenningen på batteripakken går under en spesifisert spenning. Inverteren/laderen har releutgang for styring av aggregat osv. som man kan programmere slik som jeg ønsker. Men jeg kan ikke se at aggregatet har noen inngang for slik styring. Er det noen som har kjennskap til hvordan dette kan gjøres?

Mvh Erling

Fikk du ordning på dette erlingd?
230v
Wallas 40cc

Erlingd

Ja, jeg fikk svar fra hyttelivsentret. De sier at jeg må ha det nye styringspanelet til tec29 aggregatet. Løsningen er å kople dette panelet opp mot Victron sin styringsutgang og la Victron styre start og stopp gjennom programmerte spenningsverdier. Da vil jeg kunne få startet aggregatet når spenningen på hoved batteri banken faller under terskelverdi. 8)

2re

Har nå kjøpt og fått montert en Victron Phoenix Multi 12/200/80, og denne fungerer veldig bra. Har imidleertid problemer med å få til den autonome/automatiske starten til Tec 29. Har montert hjelperelè for autonom drift, og gjort alt i hht beskrivelser (noe tvetydige) fra Sunwind. Inverteren skulle være ferdig programert fra Sunwind, men er etter det jeg har fått opplyst ikke blitt programert for autostart ved en nedre grense på X volt på batteribank. Har  gjort noen programeringer via interface mk2 USB, men uten resultat. Noen på forumet som har et slikt anlegg i drift, og som kan dele noe info rundt dette? Tenker da på riktig kobling og montering av hjelperelè og riktig programering av Victron.

Oppsettet består forøvrig av følgende:
2 stk 85 w solcellepaneler
HB 30 solcelleregulator
2 x 250 At AGM batterier
BMV 600 batterimonitor

230v
Wallas 40cc

Røilern

Jeg har planer om å gjøre dette selv, men har ikke kommet så langt.

Jeg programerer min egen Victron via USB grensesnittet, det er jo ganske greit.

Jeg ville testet dette ved å måle releet som skal gir "on" signalet til aggregatet. Da utelukker man iallefall alle mulige problemer som ikke skyldes oppsettet av Victon inverteren.

Fortell oss gjerne hvordan dette går.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

2re

Da har jeg omsider fått i orden den autonome starten av Tec 29 agregatet. Fungerer nå utmerket. Både når batterispenningen faller under et vist forhåndsdefinert nivå, og om du trenger mere watt enn det batteribanken klarer å levere.

MEN, man må ikke bruke schrack relèet som Sundwind beskriver i sin katalog, eller som jeg fikk levert fra Sunwindforhandler. Bruk et "vanlig" biltema-lysrelè. Legger ved et koblingsskjema som viser hvordan det skal kobles.

I tillegg må man naturligvis ha styringspanelet til Tec som er forberedt på autostart. De "gamle" hadde ikke det.
230v
Wallas 40cc

OS

Ikke meningen å kuppe denne tråden men lurer på om det er noen som vet hvem som har beste pris på dette aggregatet? Har nylig sett det til kr. 29900.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Bibbibo

Sitat fra: OS på februar 23, 2013, 21:44:15
Ikke meningen å kuppe denne tråden men lurer på om det er noen som vet hvem som har beste pris på dette aggregatet? Har nylig sett det til kr. 29900.
Jeg mener Honda, eu30i  jo den samme motoren som sitter i dometic 29, (gx160)
Jeg har gått for Honda eu30is, et inverter styrt aggragat. Bygget om til automatisk choke med fjernstyrt panel. Blir montert til våren! Gleder meg som en unge!!:D

phs

Tilbake til start.
Jeg har et anlegg med TEC30 og Victron 12/3000/120 som jeg har forsøkt å koble autostart på, men det virker ikke. Har selvsagt det nye kontrollpanelet som er nødvendig, og i instruksjonsboka er det beskrevet fremgangsmåte for å aktivere automodus:
Slå på fjernkontrollen ved å trykke på den røde knappen.
På displayet vises: AUTO?
Trykk på startknappen innen 20 sek. og hold inne i 3 sek.
På displayet vises: AUTO.

På mitt display forsvinner ikke ? etter auto. Enten starter generatoren, eller den viser at den er klar for start.

Har noen forslag til hva jeg har gjort feil?

2re

230v
Wallas 40cc

phs

Jeg har brukt vanlig Biltema-rele som du anbefalte, og jeg koblet iht ditt skjema.

2re

Sitat fra: phs på april 02, 2013, 15:15:50
Jeg har brukt vanlig Biltema-rele som du anbefalte, og jeg koblet iht ditt skjema.
Fikk du orden på dette?
230v
Wallas 40cc


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod