Autostart av Dometic TEC 29 aggregat vha Victron inverter/lader

Startet av Erlingd, desember 28, 2009, 12:31:44

rox

Sitat fra: 2re på desember 08, 2012, 13:37:49
Da har jeg omsider fått i orden den autonome starten av Tec 29 agregatet. Fungerer nå utmerket. Både når batterispenningen faller under et vist forhåndsdefinert nivå, og om du trenger mere watt enn det batteribanken klarer å levere.

MEN, man må ikke bruke schrack relèet som Sundwind beskriver i sin katalog, eller som jeg fikk levert fra Sunwindforhandler. Bruk et "vanlig" biltema-lysrelè. Legger ved et koblingsskjema som viser hvordan det skal kobles.

I tillegg må man naturligvis ha styringspanelet til Tec som er forberedt på autostart. De "gamle" hadde ikke det.

Heisann! Vet at denne tråden er 5 år gammel, men kanskje du enda er her og kan svare på noen kjappe spørsmål ang emnet ig tegningen din? :)

Doof

Har akkurat koblet opp tec 29 med biltema rele.  Fungerte fint meget fint.

rox

Høres veldig bra ut, hvor stort relé bruker du? Har du også mulighet for å starte aggregatet via det medfølgende startpanelet eller faller denne muligheten bort dersom man bruker det pot.frie signalet på inverteren for autonom start? Ihht til manual og også logisk tankegang så bør aggregat gå uten belastning noen minutter etter det har ladet opp batteribank før det slår seg av, hvordan har du løst dette? Jeg tenker å montere et tidsrele på utkoblingsdelen, hva tror du?

rox

Sitat fra: rox på januar 30, 2018, 16:07:59
Høres veldig bra ut, hvor stort relé bruker du? Har du også mulighet for å starte aggregatet via det medfølgende startpanelet eller faller denne muligheten bort dersom man bruker det pot.frie signalet på inverteren for autonom start? Ihht til manual og også logisk tankegang så bør aggregat gå uten belastning noen minutter etter det har ladet opp batteribank før det slår seg av, hvordan har du løst dette? Jeg tenker å montere et tidsrele på utkoblingsdelen, hva tror du?

En ting til, når reléet får signal om å starte aggregat, vil det selv gi signal til tenningsmodul om at det har blitt startet og kobler denne ut? Dersom man bruker det medfølgende kontrollpanelet så startes det ved og trykke på grønn knapp, og slippe denne etter et par sekunder..  ::)

Doof

Jeg brukte Enkeltrelé med sikring, lukket, 40 A. Biltema Art nr 42305  byttet ut sikringen med 5 amp sikring.
Du kan forsatt starte aggregatet på kontrollpanelet.
Når kretsen for autostart er koblet inn starter aggregatet selv, og omstart viss den ikke starter på første forsøk. Hvor mange ganger den forsøker er jeg ikke sikker på.

Tidsutkobling har jeg også tenkt på, helst på innkobling av strøm. Er størst strømtrekk ved oppstart av lading.
Jeg tenkte tidsur på innkobling mot kontaktor på 230v siden. Har kontaktor og jordfeilbryter på 230v fra aggregatet i dag men ikke tidsforsinkelse. Skal prøves ut i løpet av våren.

Jeg har koblet opp mot Victron Color Control GX, her kan jeg starte aggregatet manuelt fra victron panelet.


rox

Sitat fra: Doof på januar 31, 2018, 00:25:24
Jeg brukte Enkeltrelé med sikring, lukket, 40 A. Biltema Art nr 42305  byttet ut sikringen med 5 amp sikring.
Du kan forsatt starte aggregatet på kontrollpanelet.
Når kretsen for autostart er koblet inn starter aggregatet selv, og omstart viss den ikke starter på første forsøk. Hvor mange ganger den forsøker er jeg ikke sikker på.

Tidsutkobling har jeg også tenkt på, helst på innkobling av strøm. Er størst strømtrekk ved oppstart av lading.
Jeg tenkte tidsur på innkobling mot kontaktor på 230v siden. Har kontaktor og jordfeilbryter på 230v fra aggregatet i dag men ikke tidsforsinkelse. Skal prøves ut i løpet av våren.

Jeg har koblet opp mot Victron Color Control GX, her kan jeg starte aggregatet manuelt fra victron panelet.


http://efobasen.efo.no/ProductResources/242/ProductSheet/04_07_HKN2006_Tidsreleer.pdf
Kan denne hjelpe deg? Vurdere en slik selv, EZ 006  :)

Doof

Den vil nok fungere.
Har deler på vei, så skal prøves ut. Nesten tilsvarende. Skal styre kontaktoren som er montert.
Ligger en del mer funksjoner i victron color control gx en bare fra inverter.
Der kan du legge inn stilletid med høyere verdier for start.

Utnytter bare ca 75% av normal effekt av tec 29 aggregatet.  Dette etter anbefaling i bruksanvisningen.
Bytt oljen etter første gangs testing så etter 10 timer. Er ikke filter på motorene. Så bytte av olje er viktig.

Jgytterdal@gmail.com

Jeg har også Dometic Tec29 og har satt opp dette med fjernstyring i flere år nå.
Bruker en CBW for remote start og stop , samt at jeg har en bryter enkelt tilgjengelig på hytta for start stop.
I tillegg har jeg i vinter hatt et eksperiment med autonom drift ved at Multiplus automatisk starter og stopper aggregatet basert forutsetninger jeg setter opp i Multiplus assistant.

Ser ut til å virke forholdsvis greit.

Jeg bare lurer på hva dere bruker reelet til? , da jeg kjørt dette oppsettet i flere år men har aldri brukt rele.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

ThomasR

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på februar 01, 2018, 07:27:40
Jeg har også Dometic Tec29 og har satt opp dette med fjernstyring i flere år nå.
Bruker en CBW for remote start og stop , samt at jeg har en bryter enkelt tilgjengelig på hytta for start stop.
I tillegg har jeg i vinter hatt et eksperiment med autonom drift ved at Multiplus automatisk starter og stopper aggregatet basert forutsetninger jeg setter opp i Multiplus assistant.

Ser ut til å virke forholdsvis greit.

Jeg bare lurer på hva dere bruker reelet til? , da jeg kjørt dette oppsettet i flere år men har aldri brukt rele.

Vet ikke om du fikk noe svar på det spørsmålet ditt?
Årsaken er iallfall at Victron (rettere sagt Sunwind ved salg av Victron Multiplus) anbefaler å bruke et hjelperelé. Altså at det innebygde releet i Multiplus ikke styrer kontrollpanelet til Tec29 direkte, men i stedet lukker et hjelperele som i sin tur slutter kabelen som gir startsignalet til Tec29s panel.

Hensikten skal være å skåne releet i Multiplus mot (for) stor belastning.

Hvorvidt det praktisk har betydning, er jeg usikker på. Det er uansett en rimelig begrenset strøm som går gjennom for å gi driftssignalet.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Jgytterdal@gmail.com

tusen takk for svar,
Dette tror jeg beror på liten kunnskap fra Sundwind sin side, da dette kun er styresignaler som går over detter releet . (mao. milliampere).

Jeg kan ihvertfall trygt fastslå at dette ikke er nødvendig.
Mitt aggregat er plassert i boden og styrekabelen er ca 25 m.
for å gjøre det billigere og smidigere , skjøtet jeg denne med kat 5 kabel beregnet for fast installasjon (0,5mm2 , tror jeg) . Måtte ha 2 stk da det totalt er 10 ledere i styre kabelen til Domentic.
De 6 lederne som er til over i "kabel 2" bruker jeg diverse andre ting.

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

ThomasR

Jeg tror du har 100% rett!
Dessuten går det sikkert like mange milliampere strøm gjennom Multiplusreleet for å styre det sekundære releet som det ville gjort ved å la styrestrømmen gå gjennom direkte  ;D ;) :D :D

Tror iallfall trygt vi kan slå fast at andre som skal koble opp autonom drift av et TEC29 sammen med Victron Multiplus uten problem kan sløyfe dette ekstra releet!
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

ThomasR

Henter frem denne tråden:

I forbindelse med at jeg nå går over til 24V, må jeg egentlig bytte "hjelpereleet" mellom Multiplus og kontrollpanelet til Tec29. til et relé som er beregnet for 24V på styrespolen.

Men vi har jo tidligere diskutert nytteverdien av dette hjelpereleet. Det var vel så at Ytterdal kjørte uten dette..? Og selv kan jeg ikke på noen måte se hva hensikten er. Det er jo kun snakk om et styresignal på noen milliampere, så begriper ikke hvorfor ikke dette kan gå direkte gjennom det potensialfrie "normally open" releet i Multiplus...

Synspunkter?
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Jgytterdal@gmail.com

Dropp releet og koble dette direkte.
Kun et styre signal uten nevneverdig belastning.

Jeg som tidligere nevnt, kjørt på den måten i årevis uten problemer!
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

rox

Hei igjen! ;) nytt kjapt spørsmål: ifølge denne tegningen, så er pluss til releet koblet til pluss på batteribanken, men jeg går ut ifra at den kan jeg like godt hente fra startbatteriet til generatoren?🤔 det er uansett minus som går via pot frie signalet på inverteren, eller tenker jeg helt feil ???

ThomasR

Sitat fra: rox på november 25, 2018, 12:14:33
Hei igjen! ;) nytt kjapt spørsmål: ifølge denne tegningen, så er pluss til releet koblet til pluss på batteribanken, men jeg går ut ifra at den kan jeg like godt hente fra startbatteriet til generatoren?🤔 det er uansett minus som går via pot frie signalet på inverteren, eller tenker jeg helt feil ???

Du kan gjerne ta pluss til releet fra startbatteriet! Men da må du også ta minus (den kabelen som skal gå via potensialfritt NO-relé i Multiplus) fra startbatteriet!!

(Forøvrig:
Tidligere i tråden er det diskutert at hjelpereleet egentlig er unødvendig. Jeg tok det bare bort i min installasjon.)
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Jgytterdal@gmail.com

Ingen vits med rele, det er kun styresignaler med minimale strømmende som går der
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Raymond

Har fått mitt Tec 29 levert i dag. Men hvordan kobler dere inn dette rele?? er jo ikke noen plasser bak styringspanelet for det. Kobler dere det inn på selve ledningene sort og hvit med slike  strømtyver?? Aggregat skal kobles opp mot en slik http://www2.xn--strmls-dyac.no/norsepower-kombinert-230v-800w-1600w-inverter-omformer-12v-30a-batterilader-12v-50a-solcelleregulator.html

Fant denne på nett, og det ser ut som man skal kun koble sort ledning til minus. https://www.hyttetorget.no/content/mma/publish/03/359/35911/Hurtigguide+Tec+29.pdf

rox

Ikke akkurat svaret som du er ute etter sikkert, men dersom du plages med at aggregatet ikke starter når det er kaldt, så får du si ifra. Mulig jeg har en løsning  :) Dometic har iallefall ikke peiling dessverre  :-X

ThomasR

Sitat fra: Raymond på februar 05, 2019, 16:18:12
Har fått mitt Tec 29 levert i dag. Men hvordan kobler dere inn dette rele?? er jo ikke noen plasser bak styringspanelet for det. Kobler dere det inn på selve ledningene sort og hvit med slike  strømtyver?? Aggregat skal kobles opp mot en slik http://www2.xn--strmls-dyac.no/norsepower-kombinert-230v-800w-1600w-inverter-omformer-12v-30a-batterilader-12v-50a-solcelleregulator.html

Fant denne på nett, og det ser ut som man skal kun koble sort ledning til minus. https://www.hyttetorget.no/content/mma/publish/03/359/35911/Hurtigguide+Tec+29.pdf

Det skal følge med en liten tynn sort ledning og en liten tynn hvit ledning. Disse kobles inn på de ledige plassene på rekkeklemmen bak på kontrollpanelet. Når sort kabel har kontakt med startbatteriets minus, så ksn aggregat settes i automodus. Når hvit ledning settes i kontakt med minus, så starter aggregatetbog sviver til denne kontakten brytes.

Det er altså forbindelse mellom denne hvite ledning og batteri minus som lukkes/åpnes vha et potensialfritt rele. F eks i Multiplus, Bmv700 eller en annen styringsdings.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Raymond

Takk for svare. Hvis jeg har forstått det rett, skal svart ledning til minus på aggregatet og hvit ledning kan jeg koble til NO/NC på inverteren  ( dry contact signal )

Raymond

Sitat fra: rox på februar 05, 2019, 20:32:15
Ikke akkurat svaret som du er ute etter sikkert, men dersom du plages med at aggregatet ikke starter når det er kaldt, så får du si ifra. Mulig jeg har en løsning  :) Dometic har iallefall ikke peiling dessverre  :-X

Vil gjerne høre hvordan du gjør det når det er kaldt.  Grunnen til at jeg går over til Tec 29  med selvstart er at jeg har problemer med å starte mitt Honda EU20i  Når det er 10-14 minus ute drar jeg mellom 20- 30 ganger.. Ikke vær gang det starter..

rox

Det er på Dometic jeg har hatt problemer med å starte ved lave temperaturer, men det står jo Honda motor i dette også og de er avhengig av mye choke for å starte lett. Jeg kjøpte denne releboksen og koblet inn på solenoiden til choke og har justert den på ca 10 sekunder, da starter den hver gang i 10-15 minus. I tillegg har jeg montert en termostat i kjølerillene som også er koblet i kretsen med releet slik at ved høy temperatur på motor, så vil choke forholde seg av. Et eksempel: Aggregatet starter automatisk for å lade opp en batteribank, choke er på i 10 sekunder og det går i en time. Deretter slår det seg av, og du finner ut at du skal bruke ei kraftig sag eller noe, slik at aggregatet må starte igjen når det allerede er varmt for å supplere effekt til forbruk. Da ønsker man ikke choke lenger, og da vil korrekt innstilt termostat sørge for at choke ikke slår inn før det er kaldt igjen ::)

Releboks
https://holars.no/produkt/7574/2140a-tidsrele-12vdc-2-sek-10-min-trigget/


olatr

Sitat fra: ThomasR på februar 05, 2019, 21:13:12
Sitat fra: Raymond på februar 05, 2019, 16:18:12
Har fått mitt Tec 29 levert i dag. Men hvordan kobler dere inn dette rele?? er jo ikke noen plasser bak styringspanelet for det. Kobler dere det inn på selve ledningene sort og hvit med slike  strømtyver?? Aggregat skal kobles opp mot en slik http://www2.xn--strmls-dyac.no/norsepower-kombinert-230v-800w-1600w-inverter-omformer-12v-30a-batterilader-12v-50a-solcelleregulator.html

Fant denne på nett, og det ser ut som man skal kun koble sort ledning til minus. https://www.hyttetorget.no/content/mma/publish/03/359/35911/Hurtigguide+Tec+29.pdf

Det skal følge med en liten tynn sort ledning og en liten tynn hvit ledning. Disse kobles inn på de ledige plassene på rekkeklemmen bak på kontrollpanelet. Når sort kabel har kontakt med startbatteriets minus, så ksn aggregat settes i automodus. Når hvit ledning settes i kontakt med minus, så starter aggregatetbog sviver til denne kontakten brytes.

Det er altså forbindelse mellom denne hvite ledning og batteri minus som lukkes/åpnes vha et potensialfritt rele. F eks i Multiplus, Bmv700 eller en annen styringsdings.

To spørsmål:

1. Det er to ledige posisjoner bak på fjernstyringen til den hvite/svarte ledningen som følger med, men hvem skal hvor?

2. Etter det jeg forstår så må den hvite være i kontakt med jord for at aggregatet skal starte (f.eks fra victron), men må også den sorte være koblet til, eller kan man kutte ut denne?

Jeg finner ingen god dokumentasjon på dette...

Ola

ThomasR

2. Den sorte må uansett være i og koblet til jord(-) Hvis ikke kontrollpanelet senser jord på denne, går det ikke an å sette aggregatet i automodus. Aggregatet starter så når også hvit får minus. Og sviver til minus fra hvit kuttes.

1. Her husker jeg dessverre ikke 100%. Men jeg TROR sort skal nærmest de andre kablene og hvit aller ytterst...
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

olatr

Sitat fra: ThomasR på januar 04, 2020, 15:10:45
2. Den sorte må uansett være i og koblet til jord(-) Hvis ikke kontrollpanelet senser jord på denne, går det ikke an å sette aggregatet i automodus. Aggregatet starter så når også hvit får minus. Og sviver til minus fra hvit kuttes.

1. Her husker jeg dessverre ikke 100%. Men jeg TROR sort skal nærmest de andre kablene og hvit aller ytterst...

Kan man bruke en av de andre ledningene i fjernstyringskabelen som minus? F.eks den sorte? Eller bør man hente minus i egen kabel.

Ola


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod