GSM fjernstyring av varme og alarmer.

Startet av Viko, februar 15, 2008, 08:38:36

erstokke

Til styring av Wallas på 12v bruker jeg Sikom GSM 12A+. Den virker ved å sende enkle tekstmeldinger som består av pinkode+kodemelding.

F.eks. w1 er wallas på w0 er wallas av, s4 er forspørsel om status på wallas, s1 er status på Sikom-en. Veldig enkelt og greit.

steinarm

For å styre wallas så er GSM 12A+ som støpt, salgspris på denne er 2290,- ink MVA.

GSM 12A+ er spesiallaget for styring av Wallas 26CC og 40CC da den kobles direkte til kontrollpanelet og du har 100% kontroll over ovnen, men full raportering tilbake hvis noe skjer med ovnen.

GSM 12A+ kan også brukes til å styre Wallas M26, M40, M2600, M4000. Da kobles den ofte opp slik at den slår av og på ovnen, men kan også kobles opp slik at man kan justere temperaturen i hytta med GSM enheten. Det følger også med temperaturføler slik at man kan sjekke temperaturen i hytta, for å se at den varmes opp.

Angående det med GSM 12V, eller GSM enheter man ringer opp, så er det slik at mobilleverandørene i norge fra slutten av 2011 og utover i 2012 har byttet ut alle basestasjonene sine. Dette har ført til at de DTMF-tonene som kommer når du trykker på telefonen desverre nok ofte blir filtrert bort. Noen av GSM leverandørene sier at de vil gjøre hva de kan for å få det til å fungere igjen, men kan ikke gi garantier for det. Det beste i slike tilfeller er å ringe opp leverandøren og si at DTMF tonene fra telefonen ikke kommer frem til GSM enheten på hytta og spørre om de kan hjelpe med problemet.


NB: I alle Sikom enheter så er det valgfritt hvilket mobilabbonement man ønsker å ha. Det eneste kravet er at det må være mulig å så av PIN kode på SIM kortet. Det er også viktig at det er GSM dekning der enheten står.

mvh
Steinar Molden / Sikom AS

steinarm

En liten tilleggsting.

Ønsker man GSM styring til Digiheat eller Nobø Orion så er GSM 12A+ et billigt alternativ, den koster som sagt 2290,- ink MVA. Det eneste man trenger i tillegg er en 12 Volts batterieliminator, som man lett får kjøpt hos Biltema, Chlas Olson....

GSM 12A+ har 2 releer som man kan styre individuelt.
Den har også mulighet for tilkobling av opp til 2 temperaturfølere og 2 alarmsløyfer.

mvh
Steinar Molden / Sikom AS

OS

Og en liten tilleggsopplysning fra meg: Mange steder har i dag bare 3G eller bedre dekning på hytta og ikke "gammeldags" GSM. Det har ikke lyktes meg å finne noe system på markedet i dag som fungere når du har bare 3G.

På hytta vår har vi "superbredbåndet" 3G900 og jeg har fått bekreftet fra Sikom at GSM 12A+ ikke støtter det.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Stardustsilver

Sitat fra: steinarm på april 08, 2013, 07:21:37
For å styre wallas så er GSM 12A+ som støpt, salgspris på denne er 2290,- ink MVA.

GSM 12A+ er spesiallaget for styring av Wallas 26CC og 40CC da den kobles direkte til kontrollpanelet og du har 100% kontroll over ovnen, men full raportering tilbake hvis noe skjer med ovnen.

GSM 12A+ kan også brukes til å styre Wallas M26, M40, M2600, M4000. Da kobles den ofte opp slik at den slår av og på ovnen, men kan også kobles opp slik at man kan justere temperaturen i hytta med GSM enheten. Det følger også med temperaturføler slik at man kan sjekke temperaturen i hytta, for å se at den varmes opp.

Angående det med GSM 12V, eller GSM enheter man ringer opp, så er det slik at mobilleverandørene i norge fra slutten av 2011 og utover i 2012 har byttet ut alle basestasjonene sine. Dette har ført til at de DTMF-tonene som kommer når du trykker på telefonen desverre nok ofte blir filtrert bort. Noen av GSM leverandørene sier at de vil gjøre hva de kan for å få det til å fungere igjen, men kan ikke gi garantier for det. Det beste i slike tilfeller er å ringe opp leverandøren og si at DTMF tonene fra telefonen ikke kommer frem til GSM enheten på hytta og spørre om de kan hjelpe med problemet.


NB: I alle Sikom enheter så er det valgfritt hvilket mobilabbonement man ønsker å ha. Det eneste kravet er at det må være mulig å så av PIN kode på SIM kortet. Det er også viktig at det er GSM dekning der enheten står.

mvh
Steinar Molden / Sikom AS
Kan 12 A+ også styre wallas m4000 (liten m i betegnelsen)
Værstasjon på hytta: www.weather-skottasen.com
Værstasjon hjemme: www.weather-lillehammer.com

steinarm

Hei

Det stemmer at GSM 12A+ ikke takler 3G. Vi også har fått flere tilbakemeldinger om at det kunne legges opp til 3G på enkelte hyttefelt. Vi kommer nok garantert å støtte 3G på nye enheter, men pr. dags dato så har vi ingen løsning for det.

Det skal fungere fint å styre en Wallas m4000 ja.

mvh
Steinar Molden / Sikom AS

erstokke

Nyttig og hyggelig at dere fra Sikom er aktive på forumet her, steinarm.

Sikkert forretningsmessig lurt også, siden folk nå mer tar beslutninger på grunnlag av slike fora enn f.eks. reklame.

Tommy

Har Gsm 12A+ til in wallas. Er det mulig å bruke den til i slå på lys med feks. Utelys? Noen som vet det ?

Røilern

Jeg har hytte i et området med dårlig GSM og ingen 3G. Etter å ha benyttet en Sikom løsning i mange år som vi av og til ikke fikk kontakt med -  valgte jeg annen og stabil løsning.

Den baserer seg på en router fra ICE og en kontrollenhet fra Controlbyweb.

ICE gir permanent internett forbindelse til hytta både til surfing når vi er der, og til fjernstyring og webkamera.

http://www.controlbyweb.com/x300/images/X300_bg.gif

X-300 har intill 8 temp sensorer og 3 releer. De benytter jeg til å starte CAMI ovnen, aggregatet og slå på Victron inverteren. De siste er en del av et lite eksperiment jeg har hvor jeg benyttet er liten 220V ovn til å holde det frostfritt på badet.

X-300 fjernstyrere jeg fra PC'n og med en telefon App
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

steinarm

GSM 12A+ har 2 releer innebygget og disse kan brukes til å styre lys.

mvh
Steinar Molden / Sikom AS

OS

Som nevnt ovenfor så har vi bare 3G på hytta og jeg driver og leter etter løsninger som støtter dette. Har funnet mange GSM-moduler på nettet som støtter 3G men de krever litt programmering for å ta de i bruk.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

Sitat fra: OS på april 11, 2013, 16:00:55
Som nevnt ovenfor så har vi bare 3G på hytta og jeg driver og leter etter løsninger som støtter dette. Har funnet mange GSM-moduler på nettet som støtter 3G men de krever litt programmering for å ta de i bruk.

Da er det bare å laste ned bruksanvisningen, google alle spørsmålene du har, og sette igang med konfigurering ;-)
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Sitat fra: Røilern på april 12, 2013, 04:26:45
Da er det bare å laste ned bruksanvisningen, google alle spørsmålene du har, og sette igang med konfigurering ;-)
Ja for den som driver med programmering er det ikke noe problem. Jeg har selv brukt en enkel sak fra Telit i flere år som kontrolleres med AT-kommandoer via serieport.

De nye jeg ser på har innebygget skriptspråk slik at en ikke har behov for ekstern kontrollenhet. Nedenfor er et par alternativer som støtter "quad-band" men jeg er usikker på om de støtter 3G.

Denne har innebygget Java, analoginnganger og generelle inn/ut-ganger:
http://m2m.gemalto.com/products/terminals/tc65t.html

Denne er litt enklere. Innebygget Python og 4 inn/utganger men ingen analoge innganger:
http://www.telit.com/en/products/gsm-gprs.php?p_id=12&p_ac=show&p=2

Førstnevnte koster kr. 2109 med moms på elfa.se mens den siste fant jeg til 160 Euro på nettet.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

grenness

Sitat fra: hyby på mars 07, 2008, 18:57:14
FLERE UAVHENGIGE TERMOSTATER/frostvakter også i "avmodus"¨
Vet at med Nobø kan man stille inn sparetemperatur og normaltemperatur i de forskjellige soner.
Mens den del anlegg tydeligvis bare har av/på, eller en termostat tilknyttet sentralen.

Litt gammelt sitat over, men jeg tenkte likevel å opplyse om at etter det jeg har hørt så vil Heat-Link i 2014 komme med nye plugger med innebygde temperaturgivere, slik at man da kan ha temperaturtriggere på hver sone.



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod