moby666: vår hytte

Startet av moby666, april 06, 2010, 09:24:06

moby666

Da admin har klart å slette hytte tråden vår(jobber med å få den tilbake), lager jeg en ny.

Link til blogg er: http://hyttesandviken.blogspot.com

Bidda

Velkommen tilbake  ;)

Begyner å dra seg til med paneleringen, ble du ferdig som planlagt? Noen spesielle erfaringer så langt? Panel -kvalitet, spikerpistol osv.

Ser på bildene at dere har fått et ferdigkoblet el-skap fra www.elby.no med Chlint elemeter, har din elektrikker levert dette eller har du kjøpt det selv?

moby666

Ble ikke ferdig med det høye taket i stua (5,5 meter skråtak). Her må jeg få tak i et stillas. Har ikke så mye erfaring fra annen panel, slik at sammenligningsgrunnlaget er dårlig.

- Panelet bøyer seg etter 2-3 dager etter det er tatt ut av plasten (er sikkert vanlig)
- Endel bord er sprukket på midten når man tar det ut av pakken(marg), og endel sprekker etter noen dager det er satt opp (ganske slitsomt å bytte)
- Panelet er faktiskt kortere enn det som det står på pakken. På pakken står det at panelet er feks 480, mens i virkeligheten er dem bare 474. Dvs, vi har fått endel for lite panel.
-Endel stygge merker/hakk i panelet, som har kommet før behandlingen(hvitlassert) er utført.

Spikerpistolen fungerer fint. Eneste er ladingen jeg ikke blir helt klok på.

Skapet er ikke ferdigkoblet, men ligner på skapet fra elby. Elektrikker har levert skapet.

Bidda

Har du målt fuktigheten på panelen rett etter at du tok den ut av plasten?

moby666

Nei, har ikke det. Men merker forskjell på vekten; noen er lette, mens andre er tunge. Så det er nok litt forskjell på hvor tørre de er.

Bidda

Ser på bloggen at gulvet begynner å bli ferdig, fornøyd med både kvalitet og leggevennlighet?

Kenneth S

Dette gulvet er knall, har lagt 45 m2 av det og kvaliet og leggevennlighet er av ypperste klasse. Grei pris er det også.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

moby666

Ja, veldig fornøyd med gulvet. Knittrer litt når jeg går på det, men det skal vistnok forsvinne etterhvert. Passformen er perfekt

Bidda

Ser på bloggen at du har plattingen nesten ferdig. Husk at imp. i klasse AB ikke er beregnet på jordkontakt og vil derfor råtne. Regner med at du skal bruke ett eller annet som understøttelse.

moby666

Det vil kun bli fylt pukk intill plattingen. Vi satster på å steinlegge rundt hytta i løpet av en 5 års periode, slik at plattingen er kun midlertidig...

Bidda

Var på tomtebefaring i nabolaget, men dere var ikke "hjemme" så bare tok et bilde som bevis på at jeg har vært der. Kommer det en hytte foran dere? Stikker innom igjen senere  ;D

moby666

hehe, se her ja. Var der litt senere i helgen :)
Kan komme en hytte på fremsiden, men håper og tror eventuell hytte vil bli lagt lengre inn pga tomten på nedsiden er veldig smal ytterst.

Hvordan var den tomten du kikket på?

Bidda

Tomten grei, men til den prisen, ikke aktuelt og all utsikt ble sperret av trær på andres eiendom  :(

Bidda

juli 02, 2010, 14:59:19 #13 sist endret: juli 05, 2010, 06:31:04 by Bidda
Monterte du trappa selv? (byggesett) Ble fin den og rekkverket.

Var ingen hjemme på lørdag heller  :( Vi var i traktene for å befare en annen tomt, fin den men for mye støy fra fylkesveien.

moby666

Trappa ble montert av snekkeren. Betalte 5800 for montering av trapp og rekkverk. To mann brukte ca en dag på monteringen.

Var en transportskade på den ene vangen, så denne må bli utbedret.

Var på hytta i hele helgen, men var borte en tur på lørdagen. Så da må dere ha truffet akkuratt da...

Bidda

Ble det realitet i bassengplanene?

moby666

Håper det:)

Jobber fortiden med 3 tilbud; Partnerline, Grønt Fokus og Bassengspesialisten.

Har funnet ut at vi ønsker følgende:

- 4x10 Meter glassfiber basseng
- Tilpasset sikkrehetstrekk
- Varmepumpe
- LED belysning
- Klorgenerator med automatisk dosering
- Bassengvasker
- Hov, slange, støvsugerfot og teleskopsta
- Sikringskap m Jordfeilautomater
- Tegninger og byggesøknader
- Montering

Slik det ser ut nå, så leder bassengspesialisten


Bidda

Tøft, ville nok ha vurdert å gått ned til 4x8 meter blir "j...vla" mye vann som skal varmes og renses med så stort som 4x10. Heller bruk det du sparer på integrert trapp. Du får følge oss opp og legge inn egen tråd på Byggebolig.no/under kategorien: svømmebasseng.

Du finner også en del leverandører i sverige og tyskland som er rimelige. sjekk også forumet: www.poolforum.se (jeg er der også ;) )

her er link til mange hjemmesider som viser forskjellige anlegg, som byggetips.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=291.0

moby666

Det er integrert tapp i bassenget vi sikler på.
Går jeg ned til 9x4 sparer jeg 30.000 (minsdre basseng og 9kw varmepumpe)
Går jeg ned til "vanlig" glassfiber sparer jeg også 30.000 (i forhold til honeycomb)

Var i dag og kikket på et 10 år gammelt basseng, og det var fortsatt like fint, så jeg tror det er kvalitet.

Vi har også falt for den variable dybden 2 meter -> 1,1 meter. Har to små unger, så det er litt kjekt

Bidda

Som med båter var glassfiberbyggingen for noen år siden solidere enn i dag. I dag koster alt og det spares på alt, så jeg vil tro at de som bygges i dag ikke er av samme kvalitet som for 10-15 år siden. Har dere sett på PP pool?

Vi har bygget et lite badebasseng på 5,5 meter mens vi kunne valgt 7,5. Nå 5 år etter er jeg glad vi ikke valgte det store. Har raskt temperatur på 28-32 grader straks solen er framme og vi bader normalt ikke utenom at den varmer. Barna plasker og leker seg og vi voksne bruker det bare til avkjøling/oppvarming  ;)

Du har vel sett basseng-filmen vår?
http://www.youtube.com/user/Bidda3514#p/a/u/1/ZKrrx8tkIWM

moby666

Selvfølgelig har jeg sett filmen, den er jo pensum :)

Har sett litt på PP-pool og de er jo billigere å kjøpe, men er ikke så solide og trenger mye mer grunnarbeide og isolasjon.

Ville du heller gått for et pp-pool? Og er det noen fordeler med pp-pool (bortsett fra det er billigere?)

Bidda

PP er mere slagkraftig enn glassfiber (tålere mere før den sprekker) men har lest at fargen holder dårligere enn glassfiber og rett som du skriver må isoleres. Har registrert at Polske glassfiber basseng som rimelige og bra. står mye om dette på forumet i Sverige.

moby666

Liten oppdatering.

Har endelig fått godkjent svømmebasseng fra kommunen.
Har allerede fått gravd ut til bassenget, så nå går det unna.
Fredag 1. oktober kommer bassenget.

Det ble til slutt et basseng fra bassengspesialisten på 4x10 meter med overbygg.
Bassenget er såkalt et saltvannsbasseng og varmes opp med en varmepumpe.

Har vært i kontakt med 2 andre store leverandører av basseng, men valget falt til slutt på bassengspesialisten da de (etter min mening) har det beste produktet og veldig god erfaring på glassfiber basseng (har innstalert 500 i norge)

Bidda

Gratulerer, regner med at vi får en egen tråd med mange bilder  ;)

moby666

Blir ikke noen egen tråd om bassenget, men har lagt ut noen bilder på bloggen nå.
Har gått veldig fort :)


Bidda

Gratulerer, litt av en "hytte" dette blir, badet ennå?

Bidda

Lenge siden det ble noen oppdateringer på bloggen, hva skjer'a?

moby666

Sitat fra: Bidda på januar 18, 2011, 08:14:42
Lenge siden det ble noen oppdateringer på bloggen, hva skjer'a?

Tja... vi er FERDIGE!!!  :) :)

Er ikke så mye mer å skrive om, vi har endelig lagt ut en liste over erfaringer med håndverkerne vi har benyttet oss av.

Til våren/sommeren blir det litt jobbing på utearealene.

Hvordan går din tomtejakt?

Bidda

Gratulererr med å ha flyttet inn, noen bilder fra inne?

Ferdig og ferdig skriver du men...det blir en vel aldrig  ;)

Vi følger med på tomter og hytter på Hurum, men det er ingen som er aktuelle å bruke tid på å utrede nå.

Bidda

Fikk du tillatelese til å bygge garasje?


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod