Gode råd om 12v og effekt på solcelleanlegg?

Startet av Toril, april 14, 2010, 20:44:01

Toril

Vi har en sommerhytte som ikke har innlagt strøm. Vi har to solcellepanel 120w montert på taket. De er koblet til hver sin styringstavle og begge lader mot en pakke bestående av 4 batterier. Hvor store batteriene er vet jeg ikke i skrivende stund, men de er kjøpt til formålet.

Det eneste som bruker 12v på hytta er lys. Tv har vi ikke. Det er vel svært begrenset bruk av lys også siden det heldigvis er mange lyse sommerkvelder. Hytta er mer eller mindre i kontinuerlig bruk hele skoleferien.

Problemet er at jeg syns vi har lite strøm. Må økonomisere med lyset om det er dårlig vær i noen dager i strekk og det kan vel neppe være nødvendig med såpass dimensjoner på anlegget?

Har noen noen gode råd om hvordan vi skal få større effekt ut av anlegget? Hvilke typiske feil kan vi begynne med å lete etter?
Er det f.eks bedre med en styringstavle i stedet for 2? Hva er maks himmelretning og helling på panelene?

Er takknemlig for alle gode råd. Om noen har tips om eksperter som tar på seg å se på slike anlegg i Vestfold så tar vi gjerne i mot det også :)

mvh

Toril

Geiri

Med 2stk 120watt's paneler og en batteribank som jeg vil anta er i størrelse orden 3-400ah/100t så skulle det ikke være noen problemer med strøm til lys.

Men noen ting kan selvfølgelig gjøres, det finnes alltids oppgraderingsmuligheter.

Jeg ville startet slik:

1. Påse at panelene står mot sør. Det er i sør sola står høyest og lader mest. Er dette en sommerhytte så vinkle panelet mellom 30 og 45 grader.
Påse at ikke strekket fra Solcellepanel til batteribank er for stort.
Er det rundt 10m ville jeg ha kjørt på med 6 til 10kvadrat. Er det noe lengre så gå opp til 16kvadrat.

2. Bytt ut alle pærer til led pærer. Her er det veldig mye å spare!!
(www.sparelys.no) Les bla denne siden: http://www.sparelys.no/index.php?option=com_content&view=article&id=19&Itemid=37


3.  Kjøp en MPPT regulator. gjerne en som takkler begge panelene. Dvs enten en som tåler mere en 240watt eller en som kan ta 2 paneler. feks hyttebutikken sin HB30.

4. Sjekk også at batteriene er i god stand.. Eventuelt invester i ett 1000watts aggregat og en lader rundt 25ah. feks ctec 25000.

Nå tror jeg du skal ha litt å jobbe frem imot. Du får komme tilbake til tråden etterhvert som du gjør ting og fortelle hvordan du opplever det :)

Toril

Flott! Takk skal du ha!

Med aggregat, mener du å innimellom lade batteriene med strøm fra dette? Vi har  aggregat, men bruker det bare til verktøy, støvesuger og pumpe vann.

Skal skrive litt om erfaringer etterhvert som sommersesongen kommer i gang :)

mvh

Toril

petter`n

Ta en test kl. 13 og sjekk om du får inn 3,6 A på hver av ampermeterene ( dersom du har 2x60w-paneler som ikke er for gamle) Ved langvarig sol blir panelene varme med det resultat at du får litt mindre A inn på målerne. Greit også å sjekke med voltmeter at sentralene stopper ladingen v. 14,4 V.
Ot: har en hyttenabo som ikke skjønner at han knapt kan se nyhetene før Tv`n
kutter, men så er panelet montert mot vest og da er sola stort sett lite effektiv.

stroller

Enig med Geiri. Det er veldig viktig å sette panelene mot sør og unngå for all del skygge. Ser at overraskende mange har paneler mot øst og vest. Greit nok det, men det er overraskende lite "futt" i solen om morgenen og kvelden, sammenliknet med midt på dagen.

Led pærer vil også bety svært mye. Å redusere forbruket er kanskje det mest effektive av alt du kan gjøre.

Er batteribanken gammel eller underdimensjonert så er også dette noe du dør se på. Man merker ikke så lett om batteribanken er begynt å bli gammel og utslitt, annet enn at man merker at "man ikke har så mye strøm som før", men overgangen er glidende, så det er vanskelig å merke.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod