Grunnmur, ringmur hei hvor det går

Startet av Hyttepåfjellet, september 07, 2010, 16:21:33

Hyttepåfjellet

Sitter her å pønsker hvordan jeg skal få til hyttedrømmen.
Det første jeg lurer på om det lar seg gjøre å lage grunnmur også la den ligger en sesong, eller tre for så å begynne å bygge?
Har dere noen formening rundt dette?

Tanken er å få realisert en hyttedrøm på høyfjellet, og skal man få dette til må jeg nok ta dette i flere etapper.


hyby

Dette med byggesøknad kompliserer vel litt. Man får jo snart ikke gjøre noe selv, så i utgangspunktet må du vel ha all slags leverandører og ansvarsretter på plass i en vanlig søknad. Og dermed mister du mye av friheten til å forhandle med leverandører under masjen (var i hvertfall den følelsen jeg satt igjen med)
.
En byggesøknad gjelder vel bare for en viss tid også, men det er kanskje kurant å forlenge..

Ellers tror jeg det finnes noen andre varianter "rammesøknad", "totrinnssøknad" som kanskje kan funke ? Uten at jeg kjenner det så godt.

Ta en telefon til saksbehandleren i den kommunen du skal bygge. Han kan sikkert hjelpe deg litt på vei.

Hyttepåfjellet

Jeg har ikke funnet noe tomt enda, men jeg har funnet et område jeg er interesert i. Så nå er det bare å spore om grunneier/ene i dette området.

Men ser det at det blir ett Familihytte, Solhytten eller en Saltdalshytten prosjekt.
Det er vel slik at de også kan ta seg av ansvarsretten.

Jeg må sjekket ut disse ramme- og totrinns søknadene? Har ikke satt meg inn i det enda.

Hans

Hvis du har en hytteleverandør i tankene så er problemet løst, og hvis ikke så kan du jo vurdere å søke personlig ansvarsrett om du uansett har tenkt å gjøre mye selv.

SitatEn byggesøknad gjelder vel bare for en viss tid også

En byggegodkjenning er i utgangspunktet gyldig i tre år, d.v.s. at byggestart må skje innen tre år fra vedtak er fattet, men så langt jeg kjenner til står det ingen ting om hvor lang tid selve byggeperioden kan vare.

Når jeg bygde huset mitt så søkte vi om garasje sammen med huset, og så støpte vi fundamentene til denne samtidig med grunnmuren til huset, men det gikk flere år før vi reiste resten av garasjen uten at det ble problematisert.

Mitt inntrykk er at "har du begynt så har du begynt"  :)
Vi bygger hytte i Birtedalen i Fyresdal kommune.
Prosessen dokumenteres på http://byggehytte.wordpress.com/ og på http://twitter.com/ho_hodol

Lasse Elden

Sitat fra: Hyttepåfjellet på september 07, 2010, 16:21:33
".... lage grunnmur også la den ligger en sesong, eller tre for så å begynne å bygge?"

Hei Hyttepåfjellet!

Ser ikke helt hensikten med å begynne å bygge for så å vente i inntil 3 år! De pengene du legger i grunnmuren vil jo generere noe renter på disse årene og du vil sitte med en splitter ny grunnmur når du har en hytte på gang.

Et lite regnestykke: Med 30.000 og 3% rente i 3 år vi du ha spart opp i underkant av  3.000 kroner eller nesten 10%. Tar du utgangspunkt i et lån på 30.000 kroner vil kostnaden (økte renter) være større enn dette. Noe å tenke på!

Mulig du har andre baktanker bak dette og at det vil være lettere å ta utgiftene over tid, men det er også et regnestykke å ta hensyn til. :)

Hyttepåfjellet


hyby

Da bør han putte pengen i noe annet enn banken.
3% rente  - skatt 28% = effektv rente 2,16 %
Kanskje går det ytterligere 1,1% i formuesskatt også...

Disse stusselige prosentene skal jo veies mot det at byggekostnadsindeksen stiger år for år... Den blir vel fort høyere enn 2% i året nå som vi kanskje går inn i mer normale tider igjen...

Dessuten er det jo et poeng å ta det over langen med tanken på disponering av ressurser og tid til egeninnsats. Er jo begrenset hvor mye fritid man har å putte inn i løpet av en intensiv byggeperiode på 1/2- 1 år  ;)

Lasse Elden

Sitat fra: hyby på september 08, 2010, 16:05:45
Da bør han putte pengen i noe annet enn banken.
3% rente  - skatt 28% = effektv rente 2,16 %
Kanskje går det ytterligere 1,1% i formuesskatt også...

Disse stusselige prosentene skal jo veies mot det at byggekostnadsindeksen stiger år for år...

Ja! Du har rett. Bedre å sitte å betale renter (helst avdragsfritt), får da får man jo fradrag og mindre formue.

Poenget var jo ikke at jeg skulle redde økonomien, men at det må tas med i betraktningen. Det viktigste er vel at en grunnmur/plate muligens ikke har det best når den står uten hytta over - i allefall ikke i inntil 3 år.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod