Skjult elektrisk anlegg på laftet hytte

Startet av Tverrdalen, september 30, 2010, 21:58:54

Tverrdalen

Skal sette opp laftet hytte. hvordan får man til et skjult elektrisk anlegg? Noen som har erfaring og tips? kanskje noen bilder?

På forhånd takk.

nik

Høres ikke veldig enkelt ut, om det ikke er tenkt på fra produsentens side på forhånd.
Ser for meg at det bør være mulig å legge trekkerør skjult bak gulv- og karmlister. Kansje frese inn spor på forhånd til dette.
Men det betinger nok at en legger rørene ferdig trekt, da en vil få noen krappe vinkler ved dørkarmer ol.

Tverrdalen

Takker for svar.
Har også fått dette forestilt meg. Slisse spor bak lister, og legge rør i gulv. Kommer nok også til å bruke endel trådløs styring. :)

elektrikern

Avhengig av gulvkonstruksjonen kan det legges rør i gulvet, likeens med taket og evt etasjeskille.
Jeg holder akkurat på med en hytte av laminert tømmer der vi har lagt varmekabler i alle gulv, tilførsler til alle stikk, brytere og lamper skjult. Dette krever endel av hytteleverandøren men stadig flere av våre baltiske venner kan hjelpe oss med dette.

Hytta jeg holder på med har ferdigborrede hull med 35mm diameter borret midt i stokkene helt nede fra gulvet og opp i taket, plasseringen var gjort i samarbeide mellom norsk importør og kunden. De bestemte hvor det skulle plasseres noe elektrisk og tegnet det inn på plantegningen. Denne ble sendt til baltikum og tilbake kom hytta med hull på alle de riktige stedene.
Min oppgave oppi dette var å legge rør i betongplata som skulle stikke opp akkurat i de forborrede hullene. Så for meg endel timer med pigging men det gikk over all forventning. Montørlaget fra leverandøren var kjempeflinke til å hjelpe meg som elektriker så det gikk faktisk glatt å få ut rørene der de skulle.
Etter mine anvisninger så borret de hull for alle boksene så når jeg kom og skulle gjøre dette ferdig var det nesten som et vanlig skjult anlegg som i en bindingsverkshytte.
For å komme i land med et slik prosjekt så er en avhengig av tett og godt samarbeide mellom alle parter men det er mulig å få til.
Jeg har også måtte revurdere min oppfattning av baltiske laftekasser og av baltiske arbeidere. Disse arbeidsfolkene er de mest proffe jeg har samarbeidet med, laftekassa av laminert tømmer var også av høy kvalitet.

7,5kWh Litiumpakke
4x255w solcelle
Multiplus 3000/24
Victron Blue solar 100/50
Wallas
Div Honda aggregater

Tverrdalen

Vil også legge rør i gulv og tak. Satser nok også på trådløse brytere.

hyttebob

Hvilken leverandør valgte du på din hytte?? Med litt god planlegging så er det ikke noe problem å få skjult anlegg på din hytte.....

Tverrdalen

Estiske laftehus. Første trailer kommer over helgen.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod