Heddahytta versus Ålhytta

Startet av Itzy, oktober 31, 2010, 07:35:44

Itzy

Kan noen fortelle om forskjellen? For meg virker det som om det er det samme konseptet. Lave i terregnet, elementbasert og mye vinduer.

bareare

Hei

Lånte en Ålhytte i helga og var på visning på en Hedda i dag. De er ganske like, men det er noen detaljer som skiller. Ål har noe elementer hel 3.3m og halv 1,65. Hedda er bygd på elementer på 1,2m satt sammen. Dette gjenspeiles på vinduene.

Ål er noe høyere på langveggen, så høy at man kan droppe fordyrende oppløft på inngangen. Det går ikke på Hedda.

Ål og Hedda var visstnok en gang i samme konsern, i følge Ål, men Hedda ble skilt ut fordi dette var et enklere konsept. Skal vel sies at arkiten bak fulgte Hedda..

Fikk veldig godt inntrykk av begge og venter på knakende gode tilbud i neste uke!

Itzy

Fint med en orientering. Det er noe spesielt med denne typen hytter. Jeg var inni en Hedda-hytte for noen uker siden. Den var liten - 60 kvadrat. Men hadde noen flotte løsninger når det gjaldt vindussammensetning. En venn av meg, som er fotograf, benyttet ofte alkoven m/hems-køy over. Der hadde han, fra den 2 meter dype sofaen, panoramautsikt i tre himmelretninger og kunne spotte dyrene på lang avstand. Det skal sies at hytten låg langt fra allfarvei. Den var flott plassert i terrenget - "krøp" liksom frem fra skogen. Lun og fin inni.

Send meg gjerne en PM på de detaljene du liker og hvorfor. Er prisnivået likt på de to variantene?

Bidda

Kjenner ikke Ålhytta men jeg hadde prosjketledelsen når Hedda skulle tilpasse hyttene sine til den nye TEK07-standarden.-

Riktig som bareare skriver at Hedda produserte sammen med ÅL. På et tidspunkt ønsket Hedda å endre noe på konseptet som resulteret i et brudd og dermed var Hedda født.

De produserte før bare 1,2m elementer men etter at standarden om mere isolasjon ble innført så ble elemtene så tunge at 2-mansløft ikke kunne gjennomføres. For å beholde både prod. utsyr og fleksibilitet så blir nå de små elementene satt sammen i fablikken (egen ny jigg) til større kranings-elementer. Derfor er vindusløsninger samme som før også noe arkitekten ville ha krevd uansett elementstørrelse  ;)

Itzy

Takk for fin informasjon.  :) :D

snikkern

Synes disse Hedda-hyttene ser ut som barnehagebygg fra 80-tallet jeg...

bareare

Kan se ut som en barnehage ja.. Nå er det estetiske uttrykket på norske hytter mildt sagt sprikende, men jeg ser den. Det er en annen ting med Ål og Hedda som jeg reagerer på, og det bør man være ops på.

Når man får tilbud på en 72m2 hytte fra Ål og Hedda må man vite hva som regnes i arealet. Her inkluderes utvendig veranda eller et eller annet.. Hvis jeg skal selge den seinere er den plutselig bare 66m2.

I mitt hode trodde jeg vi fikk hytte som var fra og med utvendige vegger, men det arealet oppgis ikke!

Det kan godt hende at alle produsenter oppgir på denne måten, men jeg blir ikke mindre provosert av den grunn.

Marianne

Ble det til at du endte med en av disse produsentene? Har akkurat oppdaget dem, veldig lyse og finne hytter. De har veldig hyttestil uten at det blir for tungt!

Itzy

Nei. Men det var på nippet. Det som var utslaget hos oss var at ungene er blitt såpass store og ønsket seg rom på loftet. Det strider mot Hedda sitt konsept som jo skal ligge lavt i terrenget. Men en venn av oss endte med en. Vi var i samme prosess og kikket på de samme ferdig-stilte hyttene. De er kjempefornøyde og hadde jo en mye kjappere prosess i ferdigstillelsen av hytten.

Vi fikk lokale folk til å tegne og sette opp hytta vår. Jeg hadde sett for meg innvendig og utvendige kvaliteter, og dette var da lett å få til. På bildet sees ikke alle vinduene vi har med utsikt nedover i dalen. Den siden var ikke helt ferdig da jeg tok bildet.

Her er den under byggeprosessen. Vi har endel igjen både innvendig og utvendig, så vi venter på våren.

Itzy

Jeg falt for denne når jeg såg på bildene fra Hedda.

Itzy

Og noen andre venner av meg har bygget denne endel år tilbake:

Marianne

Skjønner godt at du valgte loftsrom hvis ungene begynner å bli store. Jeg tenker at jeg kan bygge på hytta når den tid kommer...  Fin hytte dere endte opp med da, nydelig utsikt fra tomten. Er selv litt skeptisk til Hedda hytten pga de lave ytterveggene. Akkurat nå er det Ålhytta som er favoritt, men er redd det blir litt dyrt. Blir nesten gal av all hyttetenkingen. Først hadde jeg lyst på en Aurora hytte fra Saltdalshytta, men nå har eg lyst på en litt mer "hyttete" hytte uten at den blir for tung... ikke lett å bestemme seg... Men regner med man stort sett blir fornøyd når det kommer tilstykket.

Itzy

Ja en ender opp med en godt gjennomtenkt hytte dersom en bruker endel tid på å kikke litt rundt. Eliminasjonsmetoden likte vi. Vi kom absolutt ut av dette bedre økonomisk ved å bruke lokale aktører i hele prosessen. Det var et tips fra noen her på forumet - og det stemmer. Mange færre ledd som skal ha fortjeneste.   :)

Squaredokki

Nå har Hedda kommet med oppstue og tre takhøyder å velge mellom.

Hedda oppstua: http://www.hedda.no/aktuelt/nyhet-hedda-som-oppstue/
Flere takhøyder: http://www.hedda.no/aktuelt/takhoyde/


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod