Skifer - ulike varianter og letthet å bearbeide

Startet av hobbysnekkeren, november 08, 2010, 15:21:55

hobbysnekkeren

Hei,

skal forblende en pipe (utvendig på vegg) samt bygge en peisomramming med skiferstein (staver, håndstein).

Antar at de ulike skifersortene (Alta, Voss, Hardanger, Oppdal, Otta etc.) har varierende oppbygning og hardhet som gjør at noen skifersorter er lettere å bearbeide enn andre. Noen som har oversikt over dette?

Ønsker også tips og lenker til info vedrørende tema om å jobbe med skifer og tips til forblending og bygging av omramming.


Mulebu

Jeg holder på med forblending av peis, bruker flisekompaniet sin, den var lett og jobbe med, og veldig nøyaktig.

mulebu.blogspot.com

Toril

Hei

Jeg har brukt Sel skifer til peisen vår. Det var det jeg fikk anbefalt til tørrmuring.

Den var ikke spesielt enkel å hugge i lengderetningen. men grei å splitte i tykkelse. Hvordan andre skifertyper er vet jeg ikke. Tror ikke jeg ville satset veldig på å hugge noe særlig uansett skifertype. Bedre tror jeg å få levert litt for mye og heller ha avtale om å levere tilbake. Da har du litt mer å velge mellom. Puslespill er det uansett.

Det var voldsomt mye jobb å mure peisen syns jeg, men fint ble det!

mvh Toril

www.musdalsseter.blogspot.com

hyby

Toril, hvilken dybde var det på skifersteinene du brukte ?

Toril

hei igjen

De varierte fra 5-15 cm. Peisinnsatsen vår har en "kassett" over åpningen (til heisdør) Der brukte jeg stein som Gudbrandsdal Steinindustri saget ned til 5 cm for meg slik at det ikke bygde for mye ut.

hyby

takk.  tykkelsen har jo stor betydning for logistikken om man skal frakte selv. Flis og stein veier vel sånn ca 25-30kg pr cm tykkelse/dybde pr kvm. Tror man får oppdalsskifer for fasade i en mer homogen dybde, men vet ikke om den er like lett å splitte? Er det mye behov for splitting, eller går det greit opp med forskjellige høyder på steinene også?

Toril

hei igjen

Jeg er jo amatør i tørrmuringsfaget så jeg syns det var vanskelig nok å få steienene til å passe i lengden derfor la jeg en og en rad med samme høyde på steinen.

Det er helt sikkert greit å legge ulik høyde på samme "rad" og det er vel det som er mest vanlig. Da slipper du å splitte om du ikke har nok stein i akkurat samme høyde til en hel runde. Om du ikke har for mye hjørner er det sikkert helt greit å variere tykkelsen på samme "raden"

peisen vår har ca 8 m2 i overflate og jeg tipper at vi snakker 3,5 tonn. Godt jeg har ekstra forsterkning i sålen...

hobbysnekkeren

Hei, og takk for alle svar!

Toril; takk for bilde. En skikkelig flott peis! Hvordan gjorde dere det med brannmur og røykrørsgjennomføring? Tenker ift branntekniske krav (brennbart materiale) samt energikrav (isolasjon og fukt/diffusjonssperre)?

Toril

Hei Hobbysnekker :)

Takk for hyggelig tilbakemelding på peisen :) Vi syns også at den ble fin :D

Veldig kort forklart så laget jeg hull i veggen ut mot pipa. Dette hullet (firkantet) ble benyttet til røykrøret. Når røykrøret var montert i pipa brukte jeg 10 cm lecablokker til å lage en firkant gjennom treveggen inn mot pipa - rundt røykrøret for brannsikring mot stendere osv. Mellomrommet mellom røykrør og leca er delvis fylt med en brannhemmende isolasjonsmatte som peisleverandøren leverte og rockwool.  Altså en "leca-tunnell" til røkrøret tvers gjennom treveggen og helt inntil pipa på yttersiden av veggen. Treveggen er isolert på vanlig måte med Rockwool. På innsiden av treveggen har jeg brukt brannveggsplater av typen Skamotec.

Når du skriver om diffusjonssperre ble jeg litt svett - det har jeg ikke tenkt tilstrekkelig på så det er ikke gjort noe spesielt på dette. Kun vanlig plast mellom brannmursplate og yttervegg. Var nok mer opptatt av at det skulle være brannsikkert enn tett. Tror jeg kanskje burde ha sjekket dette litt nærmere med en byggteknisk person.

Ellers tror jeg at det ligger rimelig gode bilder av montering av innsatsen og brannmuren på bloggen vår så om den skriftelige forklaringen var litt vanskelig å forstå så kanskje bildene kan hjelpe.

www.musdalsseter.blogspot.com

mvh

Toril


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod