Fra 230v til 12v

Startet av mrsnappa, desember 15, 2010, 15:52:07

mrsnappa

Hei, har nylig overtatt hytte med solcelleanlegg, og aggregat. Forrige eier hadde
kontrakt på graving av strøm til hytta, lagt inn sikringskap, og en kurs.
Dette er nå koblet ferdig. Jeg har ikke mulighet til å legge inn resterende kurser nå i vinter, men er det en mulighet å koble en 230v->12v omformer på 12v anlegget?
Eller bør jeg belage meg på å lade opp batteribanken når den er tom?
I såfall er det noe problem å lade mens lys osv brukes?



Mvh Kristian

Tom R

Jeg greie det er lurere å bruke 230 v til å lade opp batteriene. En omformer klarer ikke å levere så mange amper som batterien gjør. Du kan sikkert bruke omformer til eks kun tv eller noe men les på omformer hvor mye strøm den leverer (amper)

Tom

stroller

Bruk en vanlig 230V batterilader til å lade 12V batteribanken din. Da vil du få rikelig med strøm på 12v anlegget ditt. Det er ikke noe problem så vidt jeg vet med å la laderen stå på samtidig som anlegget er i bruk.

H.L.S.

Ctek 25000XS batterilader. Denne laderen kan du sette i "supply" modus. Den vil da gi 25 A/t med 12 V spenning. I supply trenger den ikke å være tilkoblet batteri, men kan kobles direkte på ledningsnettet. 25 A er mye strøm.
Batteriladeren kan også stå tilkoblet batteribanken konstant og vil kjøre 8 stegs lading og alltid sørge for at batteriene er optimalt ladet.



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod